REKKEVIDDE: Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ er kun en mildhybrid, mens Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé er ladbar. Det gjør at Porschen kan kjøres helt elektrisk, men rekkevidden er ikke stort mer enn 30 kilometer.  Foto: Håkon Sæbø

Unødvendig nødvendighet

Mercedes-AMG GLE og Porsche Cayenne Coupé er ikke for gjerrige folk med slunkne kontoer. For livsnytere er de imidlertid hete kandidater.

Slapp av, a! Det ordner seg, dette med børsen. Den skal vel opp på sikt. Porteføljen blør urealiserte tap, men en koagulasjon er forhåpentligvis i sikte. Redd for virus, sier du? Det går nok bra det også.

«Everything will be all right in the end. If it’s not all right, it is not yet the end», heter det i feelgood-filmen The Best Exotic Marigold Hotel. For det dreier seg om å føle på de gode tingene. Livet handler om å unne seg noe bra – nyte den vakre utsikten, sniffe inn den friske luften og lytte til den vakre musikken. Den har ikke stoppet ennå. Det er liv igjen.

Enkle mekanismer

Det kan virke overfladisk og trivielt å tenke slik i krisetider. Men det er kanskje da det er spesielt viktig å gjøre nettopp det som gjør deg glad. For du har jo råd til det? Om ikke akkurat nå, så kanskje senere. Du sikter høyt, der premien blant annet er en sort Porsche med sorte skinnseter og tykt skinn – skinn der det i vanlige biler er plast. Dette er ganske sikkert en av de beste tingene i livet. En bil fra den konservative, strenge og dyktige bilprodusenten Porsche.

FRISK NOK: Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ har en 3,0-liters bensinslukende rekkesekser som yter 435 hestekrefter. Lyden er frydefull. (1 / 5)

På Frogner i Oslo titter fotgjengere og medtrafikanter. Subtile blikk sendes mot testens Porsche Cayenne Coupé. Vet ikke de kikkende mennene og kvinnene at dette bare er en V6 plugg-inn-hybrid? Her lurer ingen V8 under panseret, men det spiller ingen rolle for dem som ser etter den sorte bilen. Dette er en ny, blank Porsche med glitrende felger, 462 hestekrefter og snerrende eksos. Hva mer behøver du egentlig?

Big Benz

Testens motstander er familieskuten fra Mercedes-AMG. Det er ikke så mange som kikker på denne bilen, men så har den heller ikke Porschens eksotiske fasong over baken. Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+, som dette beistet heter, byr på litt andre, men like fullt besnærende egenskaper.

For det er ulikheter mellom disse bilene. Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé er en ladbar hybrid, mens GLE kun er en mildhybrid. Mer om det senere.

FAMILIEDRØM: Mercedes-AMG GLE 53 har syv seter og mye plass. Den er perfekt for en familie med flere barn og mye utstyr. Foto: Håkon Sæbø

En langt mer innlysende forskjell er plassen, og sjelden har vi kjørt en mer familievennlig bil enn GLE. Baksetene på 2. seterad kan reguleres så en hvilken som helst formann har behagelig boltreplass. Store mager med plass til store måltider finner lett plass både foran og bak i GLE. Og tredje seterad fungerer godt for dem som ennå ikke har aksjeporteføljer å bekymre seg for.

Der GLE 53 er for familien med plassbehov, er Cayenne glimrende når livsnytingen skal settes i høyeste gir. Begge byr på såpass sportslige kjøreegenskaper at mageinnholdet eltes i overkant entusiastisk. Både Mercedesen og Porschen kan kjøres hardt.

PLASS TIL BATTERIER OG CHAMPAGNE: Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé har absolutt akseptabelt med plass. I motsetning til i Mercedesen har du også med tunge batterier og en ganske kraftig elektrisk motor (til ladbar hybrid å være) på 136 hestekrefter. Foto: Håkon Sæbø

Interiørkrøll

Det er mye positivt å si om Mercedes-AMG GLE, men på innsiden merkes det i for stor grad at dette er en bil ment å lure godtroende amerikanere. Den nedre delen av dørene er ikke kledd i noe mykt, eksklusivt materiale. Her er det hard, ekkel plast, som selvfølgelig er uakseptabelt en bil som dette. Av uransakelige grunner har Mercedes-Benz valgt en billig løsning, og det slipper de kanskje unna med der forbrukerne ikke er på vakt. Men du vet bedre. Du vet at i denne USA-produserte bilen holder Mercedes-Benz bevisst igjen på kvalitetsmaterialer, og det er synd når så mye annet frister.

Porsche vet heldigvis hva deres kunder fortjener, og stiller med interiøret du burde forvente i denne prisklassen. Dessverre for Mercedes blir det total overkjøring når det indre stilles opp mot hverandre. Dette på tross av at GLE i nyeste form har et usedvanlig lekkert infotainmentsystem med to digre skjermer. Her kan du endre utseende slik du ønsker, og det skjer med elegante bevegelser fra det presise og sportslige rattet.

MYE BRA: Innvendig imponerer Mercedes-AMG GLE 53 med sitt kule ratt, enkle betjening og spennende infotainmentsystem. Merkelig nok har Mercedes valg å spare inn ved å benytte billige materialer enkelte steder. Det skuffer. (1 / 6)

Det er mulig Porschen har høyere interiørkvalitet, men deres infotainmentsystem oppleves litt mer gjerrig sammenlignet med Mercedesen. Du kan endre menyer og oppsett, men designen får du ikke gjort stort med. Den analoge turtelleren i midten av displayet foran sjåføren er kjærkomment, men den store skjermen mellom fører og passasjer er i beste fall litt kjedelig. Du trykker deg frem til det du ønsker med berøringsskjermen, men etter å ha opplevd Mercedesen digitale fortreffeligheter skal det mye til å bli bergtatt hos noen av konkurrentene.

Lade lite

I motsetning til Porschen er ikke GLE 53 noen ladbar hybrid. En hybrid, ja, på sett og vis, men her medfølger det ingen ledning. Fremdriften besørges av en ny, bensindrikkende 3,0-liters rekkesekser som også fås blant annet i E-klassen, da som AMG E 53. Effekten er satt til solide 435 hestekrefter og det mangler ikke fancy teknologi, selv om det store batteriet ikke er til stede. AMGs rekkesekser har både en turbo og en elektrisk kompressor. Sistnevnte drives av et 48V-system sammen med en integrert startmotor som gir 22 hestekrefter ekstra. Også AC- og vannpumpe drives av det elektriske systemet, slik at motoren ikke har noen belter som kobler det hele sammen.

TREKKER TUNGT: Både Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ og Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé tar 3,5 tonn på kroken. Perfekt om du liker båt og skal frakte den litt rundt. Foto: Håkon Sæbø

Den intrikate motorteknikken resulterer i et herlig kraftverk. GLE 53 suser avsted med morsom lyd og en god dose akselerasjon når du vil. Fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 5,3 sekunder. Start-stopp-systemet fungerer nærmest uten at du merker det og automatgirkassen på ni trinn serverer det du forventer. Presisjon.

Også understellet, med det Mercedes kaller AMG Ride Control+, er høyst tilfredsstillende. Her får du luftfjærer som forventet, men også elektromekaniske stabilisatorstag som hindrer bilen i å krenge særlig mye. Det er en merkelig følelse å hive den mildt sagt digre bilen inn i svinger, for GLE 53 ligger nærmest helt flatt. Dette gir deg selvtilliten til å kjøre fort og hardt, men du glemmer aldri helt at dette er et stort beist.

RETT OG SLETT DEILIG: Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé har et fantastisk interiør. Infotainmentsystemet kunne vært mer spennende, men det overlever du nok. Pluss for analog turteller, som er litt tullete men artig. (1 / 5)

Bare luft

Over i Porschen er det holdt tilbake på de kostbare godsakene i understellet. Testbilen har luftfjæringer til 26.000 kroner, men lite annet. Det betyr at Porsches svar på AMG Ride Control+, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) ikke er tatt med, noe som gjør at testens Cayenne Coupé oppleves litt annerledes. Det er fristende å si at en bil som dette bør ha et slikt understellssystem, og det er liten tvil om at Mercedesen ligger flatere i svingene, men å mene at Cayenne Coupé må ha PDCC, blir i overkant bombastisk. Styringen har en nær perfekt tyngde og tilbakemelding, i alle fall til SUV å være. Når du setter Porschen i det mest sportslige kjøreprogrammet føles det som at bilen krymper rundt deg. I AMG-en kjenner du at det er en stor og litt klumpete bil du ratter rundt i.

Bilene ble testet mens det stadig var aktuelt med vinterhjul, og Porschen hadde lavere profil og mer sportslig orienterte vinterdekk. Dette kan være en medvirkende årsak til at den fremsto et hakk mer sportslig enn Mercedesen.

BEHAGELIG: Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé har et herlig interiør. Når du setter deg inn får du lyst til å kjøre langt. Foto: Håkon Sæbø

Lov med lyd

Felles for disse bilene er motorlyd du lett blir glad i. Mercedesen har rekkesekserens mekaniske klang mens Porschens V6-er gir et old school rasp på høye turtall. Sportseksos koster voldsomme 34.600 kroner ekstra hos Porsche, men er verdt pengene. Et interessant poeng med Cayenne, som kan tiltale om du er opptatt av omgivelsenes politisk korrekte synspunkter, er at bilen kan lades og derfor kjøres elektrisk. Da er det lydløst og lett du suser rundt, som i seg selv er ganske tilfredsstillende. Men at rekkevidden er kort – dessverre mellom 32 og 37 kilometer i beste fall – kan irritere.

Den slags problemer, og at motoren aldri starter av seg selv når du vrir om tenningen, er ikke problemer du belemres med hos Mercedes-AMG. På veien oppleves GLE 53 som en vanlig bil, ikke en ladbar hybrid. Bensinforbruket blir naturlig nok noe høyere ved bykjøring, men om det er en reell bekymring er ikke noen av disse bilene for deg.

VINTER I BYEN: Testbilen fra Porsche hadde vinterhjul som fungerte godt til litt aktiv kjøring. Foto: Håkon Sæbø

Dette er biler konstruert for å nytes, laget for å være prangende og store, praktiske og morsomme. Har du en diger familie på slep, er muligens GLE ditt foretrukne våpen. Om bagasjeromsvolum ikke havner høyt på listen over krav, er Porsche Cayenne Coupé – med sitt fantastisk solide interiør, herlige V6-er og synlige fasong – en bil du kommer til å trives svært godt i. Den er dyr, men hva gjør vel det når du skal unne deg noe ikke alle andre har?

Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé

Motor: 3,0 l. V6, ladbar hybrid, bensin

HK/kW/Nm, system: 462/340/700

HK/kW/Nm, bensinmotor: 340/250/450

HK/kW/Nm, elmotor (boost): 136/100/400

0-100 km/t: 5,1 sekunder

Toppfart, hybrid/el: 253/135 km/t

Rekkevidde (WLTP): 32-37 km

Batteri: 14,1 kWh

Egenvekt uten fører: 2.360 kg

L/B/H: 493/198167

Forbruk: 0,47 l/mil

CO2-utslipp: 108 g/km

Bagasjerom: 500/1.440 liter

Tilhenger: 3.500 kg

Priser

Denne modellen: 1.286.900 kroner

Med utstyr: 1.656.100 kroner

Pluss Nydelig motorlyd

Spenstig utseende

Spenstige kjøreegenskaper

Minus Litt kjedelig infotainment

Dårlig elektrisk rekkevidde

Høy vekt

Design Porsche Cayenne Coupé har en fasong du lett legger merke til. Det gjør den perfekt om du liker å være synlig, men er det plass du søker er den vanlige Cayenne å foretrekke.

Førermiljø Sittestillingen er sportslig, setene griper godt om deg og betjeningen logisk. Interiøret oppleves påkostet og solid, slik du fortjener.

Kjøreegenskaper Her skuffer ikke Cayenne, selv om bilen er meget tung. V6-eren er ikke så frisk som i en Panamera, men den gjør jobben med overbevisende kraft.

Ytelser Porsche har betydelig mer motorsterke varianter, men med et snev av fornuft er hybridutgaven nok å foretrekke. Dette er nok akselerasjon for de fleste.

Plass Du og dine tre passasjerer sitter komfortabelt. Bagasjerommet er heller ikke håpløst, men her er GLE betydelig bedre på grunn av sin fasong.

Mye for pengene Om du skal ta deg ut, skal ta deg frem og ta et kraftig innhugg i lommeboken, vil en Porsche Cayenne klare det med glans.

Score 8 Enkelte vil kanskje ikke like utseendet og det noe dubiøse konseptet med en Cayenne Coupé, men liker du fasongen vil du nok digge resten av bilen.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+

Motor: 3,0 l. R6 mildhybrid, bensin

HK/kW/Nm, system: 435/320/520

HK/kW/Nm, bensinmotor: 435/320/520

HK/kW/Nm, elmotor (boost): 22/16/250

0-100 km/t: 5,3 sekunder

Toppfart, bensin: 250 km/t

Rekkevidde (WLTP): -

Batteri: -

Egenvekt uten fører: 2.230 kg

L/B/H: 492/202/177

Forbruk: 1,04 l/mil

CO2-utslipp: 241 g/km

Bagasjerom: 630/2.055 liter

Tilhenger: 3.500 kg

Priser

Denne modellen: 1.337.900 kroner

Med utstyr: 1.743.000 kroner

Pluss Herlig motor

God plass

Heftig understell

Minus For dårlig interiør

Høy pris

Høy vekt

Design Nye Mercedes-Benz GLE ser lekker ut. I AMG-utgave ser den i tillegg riktig så barsk ut, noe de fleste kan sette pris på.

Førermiljø Setene er gode, sittestillingen utmerket og betjeningen solid. Men dessverre er ikke materialvalget på høyde med konkurrentene.

Kjøreegenskaper Dette er en sportslig SUV med kjøreegenskaper du forbiner med AMG. Vi hadde styrt unna så puslete hjul på en så stor og tung bil.

Ytelser AMGs bensindrikkende rekkesekser er på grensen til å være et mesterverk. Her har du alltid krefter tilgjengelig og nydelig lyd.

Plass Dette blir familens nye favorittbil. Her er det plass på alle kanter, også i baksetet der voksne sitter som fyrster.

Mye for pengene Er det penger du er opptatt av, vil plugg-inn-utgaven med dieselmotor være mer aktuell. AMG-utgaven koster betydelig mer.

Score 7 Mercedes-AMG GLE 53 er en glimrende bil på mange måter, men interiøret står dessverre ikke i stil med prisen.

Les også