RULLENDE KOMPROMISS: Lexus UX300e er merkets forsøk på å balansere pris, rekkevidde og størrelse. Vellykket eller ei?  Foto: Nicolai Giil

Elbiltest: Lexus UX 300 e – pris, rekkevidde og hengerfeste

Lexus UX 300e er ingen elbilrevolusjon, men merkets første forsøk. Og det er nok til å gjøre en forskjell. 

«Åh, enda en elbillansering» tenker du kanskje når du leser overskriften. Du vil isåfall ha helt rett. Og nei, ei heller denne elbilen kan fly eller kjøre seg selv til matbutikken. Men det er den første elbilen fra Lexus og dermed også Toyota-konsernet. Det kan – for mange – være nok i seg selv. 

For deg som sveiper etter ny bil, eller bare noe å lease over en kortere periode, her er det som hadde vært Lexus UX 300e sin profil på online datingplatformer: «Lexus UX 300e skal ha mer enn 300 kilometer i rekkevidde, koster fra 359.000 kroner og leveres i fjerde kvartal – senere i år.»

 Vi har vært tidlig ute og kjørt en pre-produksjonsbil (hvilket betyr at bilen er stort sett ferdig, men mindre endringer kan skje i detaljene). 

DRAMMENS ITALIA: Med belgiske skilter, solstråler og frukttrær kan Liers vestside gjøre stand-in for Italia under coronakrisens reisestopp. Foto: Nicolai Giil

Med elbil i arsenalet ønsker Lexus å fri til både tradisjonelle Lexus-eiere og den yngre bastion. 

Upretensiøs elektrifisering

Lexus UX-familien burde allerede være relativt kjent for de som forserer norske veier. Crossoveren (eller kompaktsuven om du vil) har vært på markedet siden 2019 i hybridform. I Europa er det merkets mest solgte bil, med rundt 25.000 eksemplarer rullende rundt. Den nye elektriske versjonen som du nå leser om har antatt leveringsstart mot slutten av 2020. På utsiden er de to tilnærmet identiske. Fra Toyota kjenner du bilen mest som C-HR. Og trofast til Lexus-konseptet er UX 300e en noe mer luksuspreget utgave. 

Den viktigste informasjonen for deg som liker hardbarket data kommer nå. Crossoveren byr på «mer enn» 300 kilometer rekkevidde per WLTP-standarden (eller 400 kilometer etter NEDC-standarden). Batteriet har en kapasitet på 54,6 kWt og skilter imponerende nok med 10 års garanti (eller 1.000.000 kilometer) – om du følger vedlikeholdsprogrammet. Det betyr at Lexus garanterer minst 70 prosent gjenværende kapasitet på batteriet innen perioden har utløpt. Videre har både bilen og drivlinjen en garanti på 5 år (eller 200.000 kilometer). 

På ladefronten er kapasiteten satt til maks ved 50 kW på hurtigladeren (hvilket mange andre biler er bedre på i dag). I stedet for varmepumpe har bilen et unikt system, integrert med aircondition-anlegget, som kjøler batteriet. Ifølge Lexus selv er dette en løsning som både er mer kostnadseffektiv og gir lavere vekt. Da til tross for mindre total kjølekapasitet enn ved tradisjonelle metoder. 

Med på kjøpet får du 204 hestekrefter og 300 Nm. Det er like mye dreiemoment som du fikk i en Chevrolet Corvette i 1953. Men UX 300e er ingen muskelbil. Selv om 0 til 100 km/t går på 7,5 sekunder.

PRE-PRODUKSJON: Lexus UX 300e kommer på det norske markedet ved slutten av 2020. Bilen vi kjørte i denne testen er en pre-produksjonsutgave. Foto: Nicolai Giil

Bak rattet – på veien

Prøver du å ha det moro i svingene kommer UX 300e litt til kort. Et lavt tyngdepunkt (som er 10 prosent lavere enn i bensinbilen), takket være batterienes plassering under gulvet i midten av bilen, hjelper bare til en viss grad når vekten spiller inn. På baderomsvekten måler den inn på 2.245 kg. Utfordrer du grensene i en krapp sving, merkes det at bilen helst vil fortsette rett frem og at karosseriet dermed tipper litt i motsatt retning av dit rattet peker. 

Dog er crossoveren en nett sak. Og styrefølelsen er slett ikke verst for elbil å være. Litt dissonans popper imidlertid frem i skallen når fjæringen fremstår som nokså hard. Lexusen er ikke spesielt engasjerende å kjøre. Dermed kunne den kanskje med fordel hatt noe mykere fjæring. En forhjulsdrevet crossover trenger ikke leke sportsbil. Og når oppsettet er nokså hardt ødelegger det også delvis for fokuset Lexus har hatt på støydemping. Til sitt bruk er imidlertid kjøreegenskapene tilstrekkelige. Og på gode veier er det stille og fint i kabinen. 

DETALJER: Lexus UX 300e tar designinspirasjon fra japansk arkitekturlære. Foto: Nicolai Giil

Med spakene på rattet, som tradisjonelt sett brukes til girskift, kan du selv velge hvor effektiv regenereringen skal være. Men valget varer bare et par sekunder, før du er tilbake til den normale, såvidt merkbare, regenereringen. På andre elbiler, som eksempelvis BMW i3, kan dette velges mer permanent i tilpasningsmenyen. I Lexusen er nok hensikten heller at kraftigere regenerering kan brukes i stedet for bremsene i korte perioder ved aktivering på spakene. Det kan du som sjåfør lett vennes til å bruke og funker helt greit. 

Det ovennevnte påpeker forøvrig UX-ens akilleshæl. For å gjøre overgangen fra dinosaurdrikkende bil til en grønn og «glad planet»-bil enklest mulig er Lexusen nettop det: enkel. Det finnes ingen endeløse justeringsmuligheter som i en Tesla. Tradisjonelle knapper er beholdt i interiøret. En analog «bensinmåler» viser hvor mye av batteritanken du har igjen. Girspaken mimer etter en moderne automat. 

Lexus sier selv at bilen er et kompromiss mellom rekkevidde og kjøreegenskaper. Batteriets størrelse balanserer vekt og rekkevidde. Sånn sett er UX 300e et rullende kompromiss – uten at det er noe galt ved det. 

Interiør og tilleggsutstyr

På innsiden er det ingen overraskelser, men godt nok. Lexus sier selv at det hele er inspirert av japansk arkitektur. Og der har de nok rett, det er litt annerledes enn hos andre produsenter, men fortsatt ikke overraskende. 

UTVILSOMT ELEKTRISK: Sorte plastdetaljer gir inntrykk av en bil som har lyst til å kjøre på grusveier. UX 300e leveres kun med forhjulsdrift. Foto: Nicolai Giil

Lær er det nok av, men ikke av sorten i høyeste kvalitet. Knappene har en god, taktil følelse. Touchpaden som styrer skjermen ovenfor midtkonsollen er intuitiv og lett å bruke og det samme gjelder menyen – selv om du er en av de som pleier å ringe barnebarna for digitalhjelp. Knappene som styrer volum og musikk på midtkonsollen er smart plassert ved der du legger armen på midtkonsollen. Dette er ting som gjør det litt mer gledelig å sitte i UX 300e. 

Lexus UX 300 e

Motor Elmotor

HK/kW/Nm 204/150/300

0-100 km/t 7,5 sek

Toppfart 160 km/t

Vekt 2.245 kg

L/B/H 449/184/153 cm

Rekkevidde 300 km («Mer enn». Etter ny WLTP-standard.)

Batterikapasitet 54,3 kWh

Ladekapasitet 50 kW

Bagasjerom 367 liter

  • Pris

Rimeligste 359.000 kroner

Denne med utstyr 440.000 kroner

  • Pluss

Gefühl

Enkelt bilhold

Design

  • Minus

Få konfigurasjonsmuligheter

Kjøreegenskaper

  • Design

Typisk Lexus – sprekere enn en Toyota. 

  • Førermiljø

Tilstrekkelig med digitale finesser for de som ikke er nerd. Kjipt lær på rattet. Plastikken er OK. Stille. 

  • Kjøreegenskaper

Grei på gode veier. 

  • Ytelser

Lineær og trygg akselerasjon. 

  • Plass

Nesten stor. Grei plass for barna bak. Ingen frunk. 

  • Mye for pengene

Lang batterigaranti og greit med utstyr trekker opp. 

  • Konklusjon 7

En mellomstor elbil for de som vil slippe å ringe barnebarna for digitalhjelp. 

Det som derimot skuffer er læret på rattet. Det er sikkert slitesterkt, men av en kjip sort og føles nærmest som imitasjonslær fra hodetelefonene du får på en Europa-flyvning med et lavprisselskap. Når et slikt viktig berøringspunkt neglisjeres kan en forståelig nok la seg irritere. Utover det er interiøret et trivelig, dog litt monotont, sted å være. 

Konkurrentene

La det ikke være noen tvil: Det er plenty av alternativer i denne prisklassen. Lexus UX 300e er ikke alene på det norske elbilmarkedet. Men dette er som nevnt den eneste helelektriske bilen fra Toyota-konsernet. Og det er ikke til å kimse av. Mange har et sterkt forhold til Lexus og Toyota. For noen er det nok til å sette bilen i bestilling. Som bakgrunn har det japanske merket stukket av med førsteplass i Atoindex-kåringen hvert bidige år siden 2012. Ikke verst. 

TYPISK: Det er ingen overraskelser på innsiden av UX 300e. Tradisjonelle knapper er dandert utover hele dashbordet. Noter analog klokke og en tradisjonell «bensinmåler». Foto: Nicolai Giil

Med elbilens inntog virker bilkjøp å ha blitt hakket mer rasjonelle enn før. Alle data skal konsumeres fra alle mulige alternativer, sammenlignes i nerdete Excel-skjemaer over rekkevidde, hengerfestekapasitet (som i UX 300es tilfelle er null) og kilowattimer. Renspikket moro, med andre ord. I forbrenningsmotorens verden var det greit for noen å velge Alfa Romeo over Toyota – nettopp fordi følelsene var en egen, tungtveiende, faktor i seg selv. Lexusen har imidlertid absolutt et par godbiter for både tallknusern og merkeentusiasten når vi ser på garanti og generell attraktivitet i form av utstyr og utforming. 

Dermed, la oss sammenligne med noen konkurrenter. Hyundai Kona Electric, en bil som ser nesten like dyr ut på utsiden, koster eksempelvis 4.000 kroner mindre, men disker opp med nesten 200 kilometer lenger rekkevidde. Men der mange merker i dag varsler økte priser grunnet valutautviklingene, lover Lexus at du får bilen til avtalt pris når du bestiller. Det skaper en ekstra trygghet. UX 300e er også greit utstyrt, og byr på tre forskjellige nivåer i hver sin prisklasse. 

Størrelsesmessig kan vi også sammenligne med den kinesiske utfordreren MG ZS EV, som har en startpris på under 240.000 kroner og rekkevidde opp mot 263 km. Kommende Tesla Model Y vil også være en konkurrent i segmentet av mindre, elektriske SUV-er. 

Summa Summarum

Lexus UX 300e er det rasjonelle valget for Lexus-fans av spesielt en grunn. Få elbiler har vært like flinke til å gjøre det superenkelt å skifte til grønnere beite for en som tidligere bare har eid dinosaurslukende forbrenningsmotorer. 

LEKER TØFF: Med mattsorte plastdetaljer og hevet bakkeklaring leker UX 300e med tanken om å assosieres i samme åndedrag som firehjulstrekkere. Lexusen er derimot drevet kun på forhjulene. Foto: Nicolai Giil

Les også