RETT PÅ SUV: Skoda Enyaq er merkets første skikkelige forsøk på elbil siden knøttevognen Citigo e iV. Vi kan allerede nå konstatere at Enyaq leverer en svært konkurransedyktig pakke i det bilen kommer på markedet mot slutten av 2020.   Foto: Skoda

Sko­da Enyaq: Pris, rek­ke­vid­de, til­hen­ger­fes­te og kjøreegenskaper

IR­LAND: Vi har prø­ve­kjørt nye Sko­da Enyaq – al­le­re­de før den er vist.

Sko­das før­s­te bil på VW-grup­pens MEB-platt­form er som laget for nors­ke for­hold. Fi­nans­avi­sen Mo­tor ble i feb­ruar in­vi­tert på en prø­ve­kjø­ring av bi­len, lagt til Ir­land. Der kjør­te vi ut­ga­ver av Enyaq som var om lag 70 pro­sent fer­dig­stilt, dek­ket av ka­mu­fla­sje, beskyttet fra nys­gjer­ri­ge øyne og smart­te­le­fo­ner. Her er alt vi lær­te om bi­len.

Det grunnleggende

La oss un­na­gjø­re el­bil­kjø­pe­rens fa­vo­ritt­data først som sist. Sko­da Enyaq er en SUV (på størrelse med Kodiaq), som i topp­ut­fø­rel­sen, med fi­re­hjuls­drift og stør­ste bat­te­ri­pak­ke, kan skil­te med 500 ki­lo­me­ter i rek­ke­vid­de (per WLTP-stan­dar­den). La­din­gen er etter da­gens mar­keds­stan­dard – in­gen over­ras­kel­ser der. Vi­de­re vil kon­kur­ren­te­n ho­ved­sa­ke­lig være den kom­men­de Tes­la Model Y. I kon­trast til eks­em­pel­vis Ford Mus­tang Mach-E har Enyaq mu­lig­het til å set­te ski både i ka­bi­nen og på ta­ket. Takrails er med. Hengerfeste også.

KAMUFLERT: Under testdagen vi hadde i Irland tidligere i år var bilene nøysommelig kamuflert for nysgjerrige øyne. Men bilen deler flere likheter med Skodas forbrenningsmotorekvivalent Kodiaq. Foto: Skoda

Og for dem som sikler etter størst mulig skjerm er det bare å ta det med ro. Tsjekkerne har klasket 13 tommer med touchskjerm høyt oppe på midtkonsollen. Denne trenden vil muligens snart snu, før hele interiøret blir interaktivt. Imidlertid har Skoda allerede krympet selve instrumentpanelet til knøttsmå tre tommer, foran føreren. Det er det eneste som overrasker ved innsiden på Enyaq. Ellers ser alt ut som den sedvanlige familievogn merket er kjent for å produsere. 

Skoda-sjefen, Bernhard Maier, sier at Enyaq « … markerer begynnelsen for en ny æra for Skoda. Den er ledestjernen for vår e-mobilitetskampanje.» Serieproduksjonen vil begynne i oktober 2020. Til noens overraskelse er det derimot ikke en «Sportback»-lignende utgave av SUV-en som først lanseres, i motsetning til det som ble forespeilet med konseptbilen. Først ut er altså en fullverdig SUV. Det kan det godt hende at mange nordmenn setter pris på.  

Inn­trykk

Enyaq kjø­rer som den ser ut: Dette er en stor fa­mi­lie­bil. Bare stil­le­re enn Kodiaq. Med en vekt på 2050 kg er det mye å dra på. Men hel­dig­vis pro­du­se­rer mo­to­ren på 22 kW mer enn 300 hes­te­kref­ter. Det be­tyr at det­te er den kraf­tig­ste fabrikk-Sko­da­en noensinne.

IKKE SPORTSBIL: Men slett ikke dårlig på veien. Enyaq tilfredsstiller de aller flestes behov med tanke på kjøreegenskaper, plass og rekkevidde. Spørsmålet er bare hvor mye du ønsker å tømme lommeboken. Foto: Skoda

Med dy­na­misk sty­ring prøver bilen å være litt mer spennende, for ikke å glemme funksjonell, å kjøre enn kjedelig. Det greier den ikke spesielt bra. Med elektrisk servostyring blir det numment og gjørmete. Er det kult? Nei. Burde en egentlig forventet noe annet? Tja. Skodaen prøver ikke å være en spennende sportsbil. vRS-modellen burde absolutt prøve å by på noe mer når den kommer. 

Derimot er ikke dette et kjøretøy for dem som elsker lyder. Skoda har med overlegg fjernet alle former for lyder fra motorrommet. Kun vag veistøy høres. Interiøret er forøvrig som forventet. Ingen ting revolusjonerende å skrive hjem om. 

De forskjellige utgavene

Nye Skoda Enyaq kommer med tre forskjellige batteripakker og i fem unike varianter. Innstegsmodellen er Enyaq 50, med 55 kWh og bakhjulsdrift (109 kW). Med denne billigste utgaven vil du kunne nå opp mot 340 kilometer. Her er all info om kjøperens valgmuligheter:

  • Enyaq 50: 55 kWh (batteri), 109 kW (motor, bakhjulsdrift) og 340 km i rekkevidde.
  • Enyaq 60: 62 kWh (batteri), 132 kW (motor, bakhjulsdrift) og 390 km i rekkevidde.
  • Enyaq 80: 82 kWh (batteri), 150 kW (motor, bakhjulsdrift) og 500 km i rekkevidde.
  • Enyaq 80X: 82 kWh (batteri), 195 kW (motor, firehjulsdrift) og 460 km i rekkevidde.
  • Enyaq vRS: 82 kWh (batteri), 225 kW (motor, firehjulsdrift) og 460 km i rekkevidde.

Toppmodellen gjør 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder.

UT PÅ TUR: Norske priser er i skrivende stund fortsatt ukjent for Enyaq. Foto: Skoda

Lading

Lading kan ifølge Skoda gjøres på tre forskjellige måter, i likhet med de mange andre elbilene som lanseres i disse tider. Skoda leverer en egen veggboks til hjemmebruk, som lader med opptil 11 kW. Med vanlig stikkontakt får du 2,3 kW. Med veggboksen har du fulladet bil i løpet av 6 til 8 timer. 

Den tredje muligheten er med hurtiglader, 125 kW. Om Enyaqen har 10 prosent gjenværende batteri i det du ruller inn på ladestasjonen kan du «fylle opp» med 70 prosent på rundt 40 minutter.

Norgesfavoritt?

Skoda Enyaq kommer nok til å lokke mang en el-nysgjerrig familiebil-eier når den kommer senere i år. Det er bare for konkurrentene å stålsette seg. 

Spørsmålet er bare hvor Enyaqen ender opp prismessig. For dens konkurrent Tesla Model Y, i toppmodellen «Long Range» (med 505 kilometer i rekkevidde), er prisen en hårsbredd over 500.000 kroner (med alt utstyr). Pris er unektelig viktig. 

Les også