UNIK: Xpeng har hentet inspirasjon fra mange når de designet sin G3, men den er ulik alt annet på veien. Foto: Andreas Scheel

Avansert kinesisk elbil klar for norske veier

XPeng satser på høyteknologi for å kapre elbilmarkedet med sin G3. Førsteinntrykket og prisen tilsier at det kan gå bra.

På få år har Vesten sluttet å le av kinesiske biler som avleggse kopier med dårlig kvalitet og manglende sikkerhet. De første virkelige skremmeskuddene fra kinesiske produsenter er nå på plass i form av elbiler og flere er på vei. En av disse er Xpeng, og den første modellen er allerede på norsk jord og er prøvekjørt.

KOPI: Det er tydelig at Xpeng har latt seg inspierere av Tesla når de laget sin elbil G3 med høy frontrute og stor skjerm. Foto: Andreas Scheel

Ved blant annet å bruke frigjorte patenter fra Tesla, deler fra anerkjente leverandører og egen programvare, har de utviklet en bil som fremstår akkurat slik du vil den skal. Lang rekkevidde, elegant design, mye og brukervennlig utstyr, akseptabel plass, gode kjøreegenskaper og konkurransedyktig pris.

Bekymringsfullt

Det høres nesten for godt ut til å være sant, men i styrerommene hos europeiske bilprodusenter bekymrer de seg trolig på grunn av denne virkeligheten. I tillegg til andre mindre hyggelige ting som kommer fra Kina.

SÆREGEN: Fasongen på Xpeng G3 er SUV-inspirert og bilen har et karakteristisk utseende med sorte skjørter og overbygg, samt en lysbue rundt hele hekken. Foto: Andreas Scheel

Xpeng G3 ser ikke ut som en tysk bil med kinesisk logo, men som en unik konstruksjon med tøffe detaljer. Til tross for SUV-fasongen ser bilen langstrakt og ikke for høy ut, med sort tak og stolper. Sorte skjørter og kanter rundt hjulbuene skaper en offroad-identitet, mens en kromlist langs vinduslinjen gir et eksklusivt uttrykk.

STAR WARS: Det science fiction-inspirterte kameraet på taket kan heves, senkes og dreies 360 grader for bedre manøvrering og sikkerhet. Foto: Andreas Scheel

Særegne LED-lys foran, et lysfelt over hele bilens bredde bak og en X-formet logo gjør at mange snur seg etter bilen. Også fordi de ser at dette er noe helt nytt.

Klumpen på taket skjuler et 360-graders kamera, som sammen med utallige sensorer, radarer og flere kameraer følger med på veien, omgivelsene, medtrafikanter og sjåføren.

Kjøreassistanse

Selvkjøring er ennå ikke lov, men adaptiv fartsholder, filassistent og nødbrems er blant funksjonene som gjør kjøringen tryggere, og bilen leser underlaget i lave hastigheter. 

En parkeringsassistent som finner plass og parkerer bilen nesten uansett, imponerer. Spesielt når bilen parkerer seg selv og kjører frem betjent av nøkkelen, mens du går til og fra bilen.

Innvendig kjenner man fort igjen det Tesla-inspirerte instrumentpanelet og store skjermen, som i vår testbil krevde en kinesiskspråklig ingeniør for å betjene både stemmestyring og berøringsfelter. Omfanget av funksjoner og tjenester fremstår overveldende, noe selskapet ønsker å være ledende på.

TESLA-PATENT: Instrumentpanelet både ligner og har mange av de samme funksjonene som Tesla har i sine biler. Foto: Andreas Scheel

Spaker og hendler fra Daimler, vindusheiser med aluminiumskant og et elegant ratt vi erindres å ha sett før, gir et godt førsteinntrykk. Elektrisk justerbare skinnseter som både ser tøffe ut og er gode å sitte i forsterker inntrykket, mens materialkvaliteten er på nivå med VW+. Noe Xpeng uttaler de ønsker å legge seg på.

God plass til fem, todelt baksete og et dypt bagasjerom kommer også godt med når de skal ut å konkurrere med blant annet VW, med eller uten +.

Riktige deler

Etter en liten kjøretur er det farlig å trekke en endelig konklusjon, men det er vanskelig å klage på kjøreegenskapene. Styringen virker passe hard og direkte, med en fin tilbakemelding fra underlaget på sommerdekk.

BETEGNELSE: G3 og tallet 520 forteller hva bilen heter og hvor lang rekkevidde den har. Foto: Andreas Scheel

Understellet takler både flat og ujevn asfalt utmerket, mens noen krappe svinger og andre brå bevegelser heller ikke byr på problemer. Det sørger ESP, ABS og andre sikkerhetssystemer også for hvis du overdriver.

Dette viser at Xpeng har kjøpt riktige deler fra de riktige produsentene, og leverandørlisten med navn som Bosch, Autoliv, Öhlins og Brembo bekrefter dette. 

Nok strøm

Rekkevidden på hele 520 kilometer er etter den gamle NEDC-standarden, men Xpeng hevder G3 vil ha en realistisk rekkevidde på rundt 45 mil, og noe kortere i vinterhalvåret. Batterikapasiteten på 66,5 kWh bør holde i en slik bil, og ladekapasiteten fyller batteriet fra 20 til 80 prosent på 51 minutter.

Ytelsene på 143 kW eller 194 hestekrefter holder i massevis til kjøring på både motorvei, landevei og i byen. Akselerasjonen tar deg effektivt ut av lyskryssene, ut på motorveien eller forbi sinkene, mens toppfarten på 170 kilometer er nok til å sikre deg et opphold på statens regning.

PARKERINGSHJELP: Den avanserte nøkkelen lar deg parkere og kjøre frem bilen mens du er på vei til og fra bilen. (1 / 4)

Med den nylig presenterte, større og mer luksuriøse bilen P7 på trappene, viser Xpeng at de mener alvor. Det gjør allerede G3, med en pris på 400.000 kroner, alt inkludert. Dermed legger den seg rundt de mest aktuelle konkurrentene som Kia e-Soul, Hyundai Kona og Tesla Model 3 i pris, men har mer utstyr og teknologi.

Importøren Zero Emission Mobility lover at de som bestiller bil før sommeren får den i oktober. Det er på tide at det kommer noe positivt fra Kina.

Xpeng G3

Motor Elmotor

HK/kW/Nm 194/143/300

0-100 km/t 8,6 sek.

Toppfart 170 km/t

Vekt 1.636 kg

L/B/H 445/182/161 cm

Rekkevidde (NEDC/WLTP) 520/460

Batterikapasitet 66,5 kWh

Bagasjerom 380/760 liter

  • Pris

Smart 398.000 kr

Premium 419.000 kr

  • Pluss

Teknologi

Rekkevidde

Pris

  • Minus

Ukjent merke

Mye plagiat

Mange konkurrenter

  • Design

Dette har Xpeng ikke kopiert og bilen ser bra ut.

  • Førermiljø

Liker du Tesla, liker du Xpeng G3.

  • Kjøreegenskaper

Førsteinntrykket er meget bra.

  • Ytelser

De færreste vil savne noe mer.

  • Plass

Romslig på alle måter for en kompakt bil.

  • Mye for pengene

Med lang rekkevidde og mye utstyr er den fristende.

  • Konklusjon 8

Spennende nykommer hvor det meste stemmer.

Les også