MYE Å LIKE: Opel Insignia Grand Sport står kanskje ikke høyest på ønskelisten, men fortjener den bedre? Foto: Håkon Sæbø

Test: Opel Insignia Grand Sport har mye å by på

Opel Insignia Grand Sport blir ikke heiet frem som noe unikt og interessant. Men det er flere gode grunner til å la seg interessere.

– Hvorfor tester du den der, breker en journalist fra en konkurrerende avis. Tonen er litt ertende. Han kommer tilfeldigvis susende forbi mens bildene av den hvite Opel-en er i ferd med å fanges.

Det er, skal vi innrømme, et litt betimelig spørsmål. Hvorfor brukte tid på en bil som dette? En Opel Insignia som ikke engang har stasjonsvognens pragmatisme som haltende argument. For denne Opel-en er ikke elektrisk, ikke ladbar og den har ikke firehjulsdrift. Har den egentlig noe for seg?

Genuint god

Opel Insignia Grand Sport har faktisk ganske mye for seg. Det er ikke en utpreget opphissende bil, men den har en forholdsvis spennende fasong og en viss eleganse. Spesielt forfra er Insignia tiltalende, godt hjulpet av de avanserte og lekre LED-lysene. Selve funksjonen bak disse lysene er Opel stolt av, og det er det grunn til. Blender du opp fjernlysene, tennes de i et elegant mønster. Ikke helt ulikt slik det er i en påkostet Mercedes-Benz, vil noen påpeke. Det har de helt rett i.

LEKKER: Opel Insignia Grand Sport har et ganske elegant design. Snart kommer en facelift, men forskjellene er ikke store. Foto: Håkon Sæbø

Men du behøver ikke fikle for mye med lysene. Eller særlig mye annet, egentlig. Du deiser ned i de overraskende komfortable setene, som både har kjøling og massasje, og oppdager at denne Opelen gjør jobben med overbevisende kraft. Jobben er å ta deg fra der du er, til der du har lyst til å være – uten å irritere. Du tenker nå at det er mange biler som kan gjøre dette, men vær ikke for sikker på det. Moderne biler har svært ofte flere irriterende aspekter ved seg, som for eksempel at infotainmentsystemet er hårreisende dårlig. Det gjelder for sørgelig mange japanske biler. Men i testens hvite Opel er det avslappende og logisk. Tysk og komfortabelt. 

Styringen er presis og korrekt vektet. Du behøver ikke ta i for å dreie på rattet, men det skal være en viss motstand, følelse og tilbakemelding. Det er det her. Videre er gassresponsen fra den 1,5 liter store bensinmotoren god. Automatgirkassen har bare seks trinn, men det er ikke irriterende i seg selv. Litt snodig, kanskje, i en tid der mange biler har syv, åtte eller ni trinn, men det er greit nok. I det minste fungerer automatgirkassen høyst komfortabelt, som en gammel amerikaner der du sklir av sted og aldri helt vet hvilket gir du er i. Og det behøver du selvfølgelig ikke vite heller. I en Opel er slik informasjon overflødig.

Interessant nok er det samme tanke som ligger bak Insignias infotainmentsystem. Informasjonen er kortfattet og enkel, slik at du ikke blir irritert. Via berøringsskjermen går det raskt å finne de funksjonene du er på jakt etter, enten det er telefon, DAB eller navigasjon. Det er bra.

MANGE LED-ELEMENTER: Testbilen har 32 LED-elementer, men faceliftutgaven får hele 168 LED-elementer. (1 / 3)

Likbar leiebil?

Bra er det også at plassen i baksetet er sjenerøs. Her sitter voksne mennesker godt, også når turen strekker seg forbi et kinobesøk eller til et utenbys museum. Siden dette ikke er stasjonsvognutgaven finnes det ikke noe kjøleskapslukende bagasjerom, men om du laster gjenstander med litt mindre krevende dimensjoner, bør Opelens bagasjerom sluke godt unna. Slik sett er dette en ypperlig leiebil, om du skulle være så heldig å få denne bilen i en slik setting. Vi sier «heldig», og mener det uironisk. Dette er en kjekk leiebil å få utdelt på flyplassen når du er stresset og blodsukkeret er lavt og du bare vil avsted. Da er det godt med en myk, praktisk tysker med gode kjøreegenskaper, brukbar motor og funksjoner som ikke irriterer deg. Den bilen er Opel Insignia Grand Sport

VÆR ANNERLEDES: Opel Insignia Grand Sport har ikke en stasjonsvogns store bagasjerom, men ser også mer spesiell ut på grunn av det. Foto: Håkon Sæbø

Opel Insignia Grand Sport

Motor: 1,5 l. R4 bensin, turbo

HK/kW/Nm: 165/121/250

0-100 km/t: 9,4 sekunder

Toppfart: 218 km/t

Egenvekt uten fører: 1.430 kg

L/B/H: 489/186/145

Forbruk: 0,67 l/mil

CO2-utslipp: 157 g/km

Bagasjerom: 490/1.450 liter

Tilhenger: 1.405 kg

Priser:

Denne modellen 469.900 kroner

Med utstyr 486.800 kroner

 

  • Pluss

Ser elegant ut

Gode kjøreegenskaper

Gode LED-lys

  • Minus

Ikke plassen til en stasjonsvogn

Naboen blir ikke misunnelig

Litt bråkete motor

 

Design: Opel Insignia kom i 2017 og er nå klar for et lite ansiktsløft. Men behøver denne bilen egentlig det?

Førermiljø: Du sitter godt i seter som masserer deg. Sittestillingen er sportslig nok og betjeningen bedre enn mange japanske biler.

Kjøreegenskaper: Opel Insignia utmerker seg med solide kjøreegenskaper. Både veigrep og styrefølelse er noe du lett vil like.

Ytelser: Det er ikke voldsomt med krefter, men dreiemomentet trekker bilen pent avsted. Litt bråk må du regne med ved full gass.

Plass: Du sitter komfortabelt både foran og bak i denne bilen. Bagasjerommet sluker brukbare 450 liter.

Mye for pengene: Med tanke på utstyrsnivået, med luft og massasje i seter, skinn, metalliclakk og LED-lys, er dette mye bil for pengene.

  • Score 6/10

Opel Insignia er kanskje ikke den bilen som får lengst blikk, men den er langt bedre enn noen kanskje tror. Dette er en bil som fortjener å bli prøvekjørt.

Les også