Treffer blinken

Ford sikter på SUV-markedet med nye Kuga plugg-inn-hybrid. Det er ikke helt innertier, men treffer godt med det aller meste.

BEHAGELIG: Kjøreegenskaper er som regel Ford gode på, og bilen går behagelig på småveier med hull og telehiv. Foto: Ragnvald Johansen
Biltester

HEVDER SEG: Ford Kuga PHEV hevder seg i den tøffe mellomstore SUV-klassen. Det er mange som kjemper om kundene Foto: Ragnvald Johansen

Norge er fullt av steder hvor det langt er til folk, og biler med både viftereim og stikkontakt er populære. Sånn sett stiller Ford Kuga PHEV med bukseseler som står i stil til beltet. Motoren fyrer i henhold til Atkinson-syklusen, i stedet for den mer tradisjonelle Otto-syklusen. Atkinson-syklusen fungerer omtrent som dietten ved samme navn. Forbruket og utslippet synker, men den blir litt kraftløs på lavt turtall.

Bensinmotoren på 2,5 liter har en oppgitt effekt på 225 HK og 200 Nm. Det å inkludere batterier slår kraftig ut på målingene for forbruk, som i henhold til WLTP skal ligge på 0,14 l/mil ved kombinert kjøring. Akkurat det tallet er nok målt med en annen type sko enn i denne testen, sannsynligvis av en beskaffenhet som har vesentlig lavere blyinnhold. Girkassen påstås å ha åtte trinn, men det er en kontinuerlig variabel sak med planetgir og egen vilje. Det fører blant annet til at fra 0 til 100 km/t tar 9,2 sekunder, og hengervekten blir noe redusert.

Rødmer

Fra 0 til 100 km/t er jo i grunn en nokså meningsløs øvelse, all den tid butikken og kontoret ikke ligger i enden av en dragsterbane. Men det blir ikke noe mindre moro å sjekke produsentens tall av den grunn.

Inne på en rasteplass trykkes det frem «Sport» i displayet, og de digitale instrumentene rødmer kledelig. Med klar bane i alle retninger, bærer det ut på motorveien alt det batterier og bensinmotor orker.

KANSKJE PORSCHE: Ford skriver at designet henter inspirasjon fra Porsche. Fra noen vinkler kan den kanskje minne litt om Cayenne. Foto: Ragnvald Johansen

Tiden er innafor, men trinnløse girkasser er bare ikke spesielt sportslige. Alle systemene fungerer uten unoter, og elmotoren fyller på fra start, akkurat som foreskrevet. Turtallet når et nivå som samtlige sensorer blir enig om er det optimale, og så blir det bare liggende der. Det går på ingen måter an å sammenligne bilene, men i påsken bød det seg en anledning til å dra en manuelt giret Ferrari opp i den rød sonen av turtelleren. Den mekaniske tilfredsstillelsen av å kjenne neste gir smekke på plass slår hatten av all verdens moderne effektivisering.

Konkurrenter

#Motorhk/NmBatteri kW/hRekkevidde på elL/mil WLTPPris fra
Ford Kuga PHEV2,5L R4 + batteri225/20014,4560,14 L399.000 kroner
Peugeot 30081,6L R4 + batteri300/52013,2590,13 L502.000 kroner
Toyota RAV42,5L R4 + batteri306/N/AN/A65 (estimert)0,13 L474.000 kroner

Dans og fine kurver

Da er det mer givende å teste ut veigrep og kjøreegenskaper, et område der Ford pleier å score høyt. Ford Kuga PHEV er intet unntak fra regelen.

Bilen kjennes godt forankret, og byr opp til dans på en lokal landevei med fine kurver. Snart finner fører og bil rytmen, og Kugaen viser at den ikke trår feil, tross jevn flyt i krappe svinger og et par brå taktskifter.

Batteridriften fungerer veldig bra. Det er flere knapper i midtkonsollen som lar deg velge forskjellige kombinasjoner av fremdrift. Bilen oppleves som såpass kvikk og lettkjørt på ren eldrift, at en kanskje kunne ønske seg større batteripakke. Det skal ifølge importøren komme i oktober i år, og kan være verdt å sjekke ut før bestilling.

Forskjellige assistenter passer på at man ikke roter seg over i feil felt eller krasjer med trærne langs veien, og anlegget spiller musikk fra telefonen uten å mukke. Skjermen til å trykke på har hevet seg opp fra plassen i forrige versjon, og troner nå oppå toppen av dashbordet. Head-up-displayet er av den enkle varianten med en gjennomsiktig skjerm som kommer opp foran føreren. Til sammen blir det litt uryddig, med ting som stikker opp i synshorisonten.

Knappen merket «EV» gjør det mulig å spare opp strøm til senere bruk, for eksempel i bykjerner som krever eldrift. Du kan også forlange og kjøre på kun batteri, så lenge det varer.

Ford sendte med en hel haug diagrammer og utregninger, men konklusjonen er at alt fungerer veldig bra. Opel har et lignende system på Grandland X Hybrid4, og Ford sitt fungerer minst like bra.

NOE VARIABELT: Noen av kontrollene, som for eksempel girvelgeren, holder høy kvalitet. Enkelte andre knapper kunne vært litt mer forseggjort. Foto: Ford

Spill-modus

Firetallet dukker opp hos konkurrenten i forrige avsnitt, og potensielle Kuga-kunder må vente til oktober for å få det. Men selv om det kun er drift på fremre hjulpar, går det an å prøve seg litt utenfor allfarvei.

Ved et fjellvann ligger en rasteplass med noen knauser og fin bakgrunn til bildene. En knapp i øvre rekke aktiverer kamera i nesa, og viser hvor mye tørt land det er igjen foran bilen. Den krabber lydig over noe dype hjulspor og en tyrirot, uten å verken klage eller lage pipelyder.

Knappen ved siden av batterikontrollen kan også aktivere en slags offroad-modus, men det var ikke nødvendig innenfor norsk lovgivning om motorisert ferdsel i utmark. Derimot byr «EV»-knappen på noe de kaller EV-trening. Det er som et lite spill en kan spille, der en får beskjed om hvor mye kraft som samles opp og puttes inn i batteriet ved nedbremsing og nedoverbakke.

STOPP I TIDE: Kamera i nesa gjør det lett å se hvor grensen går, før det er slutt på tørt land under hjulene. (1 / 4)

Klønete installasjon

Designet er blitt rundere og mykere, med tydelig trekk fra blant annet Puma. Ford skriver at designet henter inspirasjon fra premium-merker som blant annet Porsche. Enkelte linjer langs dørene og over bakhjulene kan nok minne om Cayenne og Macan, men det er ingen som kommer til å ta feil.

Linjene står seg godt på egen hånd, og en forbipasserende som kjørte Ford Focus, sa at dette godt kunne bli neste bil. Den tøffe fronten og de kantete linjene er blitt tonet ned, og bilen kan gi inntrykk av å være litt mindre enn det den er. Innvendig plass og bagasjerom er fullt på høyde med konkurrentene, og ligger helt i toppen på noen av målene. Det må gis noe trekk for installasjonen av batteriet under bagasjeromsgulvet. Teknisk sett er det helt sikkert i henhold, men det ser ikke ut som noe en av verdens største bilprodusenter burde være bekjent av.

FLEKSIBEL: Baksetene kan justeres etter behov for lang last eller lange passasjerer. De er greie nok å sitte i, men blir litt flate i stoppen. Foto: Ragnvald Johansen

Ingen akutte behov

Prisen for innstegsmodellen er presset så vidt under 400.000 kroner før leveringskostnader, og det er helt klart mye bil for pengene. Selvsagt er pressebilen lastet med utstyr som får kronene til å trille.

Dersom du kjører tysk premium i denne klassen, vil nok noen detaljer på Kuga PHEV virke som de er skåret til med litt snaut mål. Dørene virker for lette, og smeller igjen med en hul klang. Dashbord og førermiljø fremstår som mer rotete enn enkelte av konkurrentene, med knapper og kontroller av plast fra omtrent midterste hylle. Girvelgeren er et hjul midt på konsollen, og den ser mer forseggjort ut. Hvis resten av kontrollene hadde holdt samme standard, ville det hevet totalinntrykket. Etter en dag i førersetet er det ingen akutte behov for kiropraktor, men det er litt for flatt og hardt i stoppen for å utløse lovprisning.

Ford Kuga ST-Line PHEV

Motor2,5 L Bensin + elmotor
HK/kW/Nm225/168/200
Girkasse8-trinn auto
0-100 km/t9,2 sek
Toppfart200 km/t
Vekt1.844 kg
L/B/H4.614/2.178/1.675
Forbruk0,14 L/mil WLTP
CO2-utslipp32 g/km
Bagasjerom i liter554/1.534 L
Priser:
Rimligste modell399.000 kr (eks. leveringskostnader)
Denne modellen450.000 kr (anslått)
Testbilen450.000 kr (anslått)
+Moderne linjer, fint design
Godt priset, denne blir det nok mange av på veien
Lettkjørt og god som elbil
-Trinnløs girkasse ikke en favoritt
Interiøret ikke på høyde med de beste i klassen
Litt hul klang i dørene, noe tynn stopp
DesignModerne design, den kler det nye ansiktet til Ford
FørermiljøFremstår som litt rotete, en del knapper kunne hatt bedre kvalitet på plasten. Fin girvelger
KjøreegenskaperDette er Ford gode på, og bilen er en glede å ratte på alle typer veier.
YtelserIngen sportsbil, men absolutt god nok til vanlig kjøring
PlassSom forventet i dette segmenet
Mye for pengeneDette er mye bil for pengene. Godt utstyrt og konkurransedyktig, fra en kjent produsent.
Konklusjon 7/10Dette blir et sterkt kort i SUV-klassen, særlig med stikkontakt.

Egen app

Biltester handler mye om å tenke på hvem som er kunden. For et ungt par med ett eller kanskje to barn, vil Ford Kuga PHEV by på mange mil med kjøreglede. Den allsidige SUV-formelen gjør dette til en bil det er lett å like.

Med tank på pris og utstyr hevder den seg godt i klassen, og det vil nok bli mange å se langs veien. Muligheten for å lade den med kabel er noe mange setter pris på, og Ford har også sørget for å lage app du kan laste ned til telefonen. Ifølge produsenten er Kuga tilgjengelig som mild hybrid, ladbar hybrid (som testet) og diesel nå, med full hybrid og firehjulstrekk fra oktober.

ford
ford kuga
bil
plugg-inn-hybrid
finansavisen motor
Motor
Biltester