+ mer
GLEDESSPREDER: Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet er ikke lenger bare en glede for sjåføren, men også for omgivelsene og medtrafikantene. Foto: Håkon Sæbø

Respekt for Porsche

Noen lar seg provosere av raske sportsbiler, men stadig flere lar seg i stedet imponere.

Kjører du en heftig sportsbil på landeveiene i Sør-Europa merker du at medtrafikanter gjerne slipper deg frem mens folk langs veien smiler, jubler og gir deg en tommel opp. I jantelovens hjemland opplever du ofte i stedet en annen finger i været, knyttede never, banneord og telefoner til nærmeste politistasjon.

KLASSISK: Instrumentpanelet i 911 er blitt digitalt, men den sentralt plasserte analoge turtelleren er heldigvis bevart. Foto: Håkon Sæbø

Nyere, superenkel forskning og lite kvantitative analyser viser imidlertid at stadig flere nordmenn er blitt mindre misunnelige, hissige og vanskelige i trafikken. Medtrafikanter i alt fra traktorer og varebiler til stasjonsvogner og luksusbiler har ved gjentatte anledninger både raskt og smidig lagt seg ut til siden, blinket til høyre eller kjørt inn i busslommene for å slippe raskere sjåfører forbi.

Rask hårføner

Spesielt merkbart er dette for sjåfører bak rattet i Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet langs svingete landeveier med 80-sone. Få og korte rettstrekker gjør det generelt vanskelig og tildels farlig å kjøre forbi, men når de som trives best i 50, 60 og 70 kilometer i timen slipper deg frem, er det bra for alle.

STOPPER: Med mindre du tilbringer mesteparten av tiden på bane, behøver du ikke bekymre deg for om standardbremsene gjør jobben. Foto: Håkon Sæbø

Du må selvfølgelig ikke trykke inn sportseksosknappen, sette bilen i Sport eller gire ned for å skremme og provosere rundingsbøyene, men ser du en tommel i høyre øyekrok i det du passerer er det selvfølgelig lov. Det blir gjerne bekreftet av tut og lyshorn før du girer opp og fortsetter din ferd langs noen av verdens fineste veier. Dem er det nemlig mange av i Norge.

Mange farer

Den nevnte traktoren og skurtreskere, elg og rådyr, gårdstun og katter, samt syklister og barnevogner er bare noe av det du må se opp for. Overdrevne hastigheter er derfor både dumt og farlig, så hvis høy fart er et mål er Autobahn og Trackdays gode alternativer. Krappe svinger i 80 kilometer i timen blir uansett en utfordring, så da er det godt å vite at redskapen er god. Den samme forskningen kombinert med Murphy's Law viser nemlig at traktorer med doble hjul og store lastebiler møtes i disse svingene.

LYST: LED-matrix hovedlys med Porsche Dynamic Light System Plus kommer spesielt godt med i den mørke årstiden. (1 / 4)

Akselerasjonen i en Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet er meget god, og de færreste vil avslutte en kjøretur og tenke: «Skulle hatt litt flere hestekrefter.»

0 til 100 på 3,6 sekunder og en toppfart på over 300 kilometer i timen holder. I hvert fall på norske veier. For å utnytte de 450 hestekreftene og mekanikken optimalt kan du få hjelp av Launch Control, som formelig slynger deg avgårde som i en katapult.

Bremsene er samtidig så effektive at det er umulig å holde bilen helt stabilt når du trykker pedalen i bunn, men det virker likevel udramatisk. Bortsett fra smerten fra setebeltene og følelsen av at blodkarene i ansiktet sprenges. Lukker du munnen holder du tungen på plass også.

MIL ETTER MIL: Både været og veiene skal være dårlige før du lar bilen stå. Foto: Håkon Sæbø

Heftig veigrep

20 tommers hjul foran og 21-tommere bak med 30-profil og riktig gummiblanding betyr godt feste på solvarm norsk asfalt. Da kan du få bruk for Porsche Power Steering Plus som gjør styringen fastere i høyere hastighet. Bakakselstyring øker samtidig manøvreringsevnen i lave hastigheter og stabiliteten i høye.

NYTELSE: Interiøret og førermiljøet er en nytelse i både form og funksjonalitet. Foto: Håkon Sæbø

For å motvirke all uønsket bevegelse i karosseriet har Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) aktive stabilisatorstag. Porsche Active Suspension Management (PASM) senker bilen 10 millimeter og har justerbare dempere som tilpasser seg kjørestil og underlag. Alt dette bidrar også til følelsen av at du kjører på skinner.

Helt til du sporer av og sklir på forhjulene eller sladder litt med bakhjulene før Porsche Stability Management (PSM) holder deg lett i ørene. Det betyr samtidig at du kjører meget fort, eller at grus, olje, vann eller andre friksjonsdempende elementer påvirker kjøringen. I Sport Mode blir bilen mer løssluppen og på offentlig vei er det ikke å anbefale, med mindre du er spesielt god eller gal. Du kan også sette PSM i Off, noe som fordrer ekstreme egenskaper, god plass eller dødsforakt.

Vond lukt

Fordelen med kabrioletversjonen er dessuten at fartfølelsen øker med sol på nesen, vind i håret, fuglekvitter i ørene og gjødsellukt i nesen. Sistnevnte er heldigvis kortvarige opplevelser om våren, mens fuglekvitter som oftest overdøves av motor og eksoslyd. Med vinduene og vinddeflektoren oppe er det lite som ødelegger frisyren, mens UV-strålene kan elimineres med solfaktor eller caps.

Noe du ikke får bort er lyden fra dumpeventilen, også kjent som pop-off eller blow-off, som slipper ut ubrukt ladeluft fra turboen når du tar foten av gasspedalen under akselerasjon. Lyden kan være tøff, men også litt irriterende over tid.

LEKKERT: Med utvidet og oppgradert skinnpakke får du skinn praktisk talt overalt, lekre sømmer og elegante logoer preget i skinnet. Foto: Håkon Sæbø

Avhengig av om du har satt kjøresystemet i Wet, Normal, Sport, Sport Plus eller Individual med bryteren på rattet, får du den bilen du ønsker. Heving av forstillingen for skarpe kanter og fartsdumper er nyttig for å spare frontspileren, som ellers bidrar til riktig aerodynamikk. Det gjør også hekkspoileren, som kan justeres manuelt eller når hastigheten blir høy nok.

Pukkelrygg

Resten av designet er klart inspirert av coupé-versjonen, selv om det tykke og godt isolerte kabriolettaket gir bilen litt pukkelrygg når det er pakket ned. De utbygde bakskjermene, store hjulbuene, klassiske frontlykter med LED-lys og en LED-stripe over hele hekken, kler 992-versjonen godt.

PUKKELRYGG: Med både motor og tak i hekken er bilen høy bak, men det er ikke nok til å ødelegge det gode inntrykket. Foto: Håkon Sæbø

Noen kan hevde at en kabriolet ikke har like gode kjøreegenskaper som en coupé fordi den er mykere. Det er mulig Porsche-sjåførene Dennis Olsen og Marius Nakken merker forskjell, men når du teller hundedeler på Nürburgring er andre detaljer viktigere.

Med ekstrautstyr for over en halv million kroner er det tilsynelatende ikke spart på noe. Hardplasten er totalt fraværende og selv dørlommene er foret med myke materialer. Baksetene er en vits, men de adaptive sportssetene foran er noen av de beste som finnes, både når det gjelder komfort og støtte.

LYD: Sportseksos med enderør i sølv fra Porsche Exclusive Manufactur både ser og høres bra ut. (1 / 3)

Sikkerhetsbelter i sølvgrått er prikken over i-en, paneler i børstet aluminium kirsebæret på toppen, mens et Bose-anlegg kan smøre ørene hvis eksoslyd eller fuglekvitter blir plagsomt. Da kan du samtidig spille favorittmusikken din for de stadig flere smilende medtrafikantene du møter på din vei. Så lenge du ikke kjører som en tulling. God tur.

Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet

Motor 3 liter B6 T

HK/kW/Nm 450/331/530

0-100 km/t 3,6 sek

Toppfart 304 km/t

Vekt 1.635 kg

L/B/H 452/185/130 cm

Forbruk 1,08 l/mil

CO2-utslipp 247 g/km

Bagasjerom 132/163 liter

  • Pris

Denne modellen 2.065.900 kr

Denne med utstyr 2.597.900 kr

  • Pluss

Design

Kjøreegenskaper

Motor

  • Minus

Bakseteplass

Pris

Sinker

  • Design

Pukkelrygg uten tak, men ellers særs vellykket.

  • Førermiljø

Bortsett fra berøringsskjerm i fart, er alt tilnærmet perfekt.

  • Kjøreegenskaper

Styring, understell og drivlinje gjør deg til verensmester.

  • Ytelser

Noen får aldri nok, men dette holder i massevis.

  • Plass

Tullete bakseter, men plass for to med bagasje.

  • Mye for pengene

Med mye utstyr blir det dyrt, men verdt hver krone.

  • Konklusjon 9

Liker du Porsche og kabriolet blir dette en nytelse på fire hjul.

Motor
Biltester