+ mer
For FA Motor: Toyota Corolla Hybrid stasjonsvogn og VW Golf Hybrid. bil bilsalget biler personbiler Foto: Håkon Sæbø

Det spøker for verdens mest solgte biler

Fossilbiler vil leve videre, men i Norge går VW Golf og Toyota Corolla uten ledning en usikker tid i møte.

Selv om målsettingen om kun 100 prosent nullutslippsbiler i 2025 i Norge ikke blir nådd, blir fossilbilene mer og mer sjeldne. Spesielt i de mindre segmentene, hvor VW Golf og Toyota Corolla har dominert i en årrekke.

Tolvte generasjon Corolla dukket opp i Norge i fjor, mens Golf 8 kom samtidig med coronaviruset. Henholdsvis 52 og 46 år siden introduksjonen og rundt 45 og 35 millioner solgte biler respektive, sier mye om suksessen.

Litt strøm

Sistnevnte selges nå hovedsakelig som elbil i Norge, men den nye modellen Golf 8 blir ikke helelektrisk. Den blir i stedet erstattet av ID.3. Golf plugg-inn hybrid er imidlertid bekreftet, mens Corolla PHEV foreløpig bare finnes i Kina.

KRØLL: VW Golf har et moderne og digitalt førermiljø som fungerer utmerket, når det først spiller på lag. Foto: Håkon Sæbø

Her leveres Corolla kun som vanlig hybrid og er Norges mest solgte bil uten ledning så langt i år. Det betyr likevel bare en 11. plass på registreringsstatistikken fra OFV pr. 12. april med 665 biler. Toyota har samtidig også Yaris, C-HR og Rav4 inne på topp-15 listen uten ledning, så de biter likevel godt fra seg.

PRAKTISK: Som stasjonvogn, eller Touring Sports som Toyota kaller det, er Corolla betydelig større enn VW Golf. Foto: Håkon Sæbø

Golf ligger på andre plass med 2.012 biler, men kun 62 av disse har bensinmotor, og tre diesel. 470 Up! nesten utelukkende elektriske og 461 Passat hovedsakelig som ladbar hybrid, gjør at VW kaprer andreplassen på statistikken foran Toyota. De ligger likevel bak Audi, hvor hele 93 prosent av salget er elbilen e-tron.

Allsidige

Fortsatt kan du likevel kjøpe både Golf og Corolla med bensintank, og det blir uansett ikke et dumt valg. Suksessen skyldes mange av deres felles egenskaper, som god plass, moderne design, stor allsidighet, godt med utstyr og moderat pris.

BILLIG: Stoffseter begynner å bli en sjeldenhet, men det holder prisen på VW Golf nede. Foto: Håkon Sæbø

Forskjeller er det også, hvor drivlinje, infotaimentsystem og utforming er de største. Corolla leveres kun som bensinhybrid med en trinnløs CVT-kasse, en teknologi de har benyttet i over 20 år. Du kan velge mellom Kombi-Coupe eller stasjonsvogn som her, og motorer på 98 eller 153 hestekrefter.

DØLL: Plasseringen, størrelsen, utformingen, grafikken og brukervennligheten i skjermen i Toyota-en matcher ikke Volkswagen. Foto: Håkon Sæbø

Golf leveres også kun med bensinmotorer, men med en rekke alternativer fra mildhybrid med 110 hestekrefter til Golf R med 320. Alle bilene kommer med VWs geniale DSG-kasse som gjør kjøringen meget komfortabel, men også involverende hvis du ønsker å kjøre aktivt. Sportsprogram og manuell overstyring gir deg dermed alle de mulighetene du kan ønske deg.

Raskere

Toyotas CVT-kasse er også meget komfortabel, mens sportsprogrammet og den manuelle overstyringen gjør ikke annet enn å øke turtallet, og det er allerede masete nok hvis du benytter gasspedalen aktivt. Effekten og dreiemomentet er likevel høyt nok til å gjøre den raskere enn Golf-en i akselerasjonen.

NYTT: VW Golf er strammet opp både inn- og utvendig, med moderne linjer og teknologi. (1 / 4)

Begge bilene har behagelig og fin styring, hvor vinterdekkene på Golf-en reduserte styrefølelsen og veigrepet på tørr, varm asfalt. Med litt press på forhjulene oppfører begge bilene seg balansert og forutsigbart, men dette er neppe biler du tar med på bane. Velfungerende ESP-systemer er også godt å ha i bakhånd hvis du skulle gjøre feil eller bli overrasket.

Fjæringen er også godt tilpasset de fleste underlag og kjørestiler, enten du haster avgårde til jobben eller har med hele familien på tur. Golf kan for øvrig leveres med DCC adaptivt understell, som sammen med styring og gassrespons påvirkes av valgt kjøreprogram.

VELKJØRENDE: Toyota er ikke mest kjent for kjøreglede, men den nye Corolla-en gjør deg glad bak rattet, helt til du får horn i pannen. Foto: Håkon Sæbø

250 kilo lavere vekt er også positivt for kjøreegenskapene i folkevognen, men plassen, spesielt i bagasjerommet er mindre.

Nytt og gammelt

Moderniseringsprogrammet hos Toyota har ikke brukt mye energi på infotainmentsystemet i midtkonsollen, som er gammeldags, med svak grafikk og lite intuitiv betjening. En blanding av berøringsfelter og knøttsmå knapper reddes delvis av et kommandohjul og volumbryter. Betjeningen av funksjonene i instrumentpanelet fra rattet begrenser seg til avlesning.

ENKELT: Instrumentpanelet i Corolla har flere visningsmuligheter, men er mer til avlesning enn betjening. (1 / 4)

Hos VW har de i stedet gått så langt at systemet noen ganger sliter med å finne frem hos seg selv, og vi måtte flere ganger stanse bilen og starte på nytt før vi fikk logge oss på som gjest. Ofte løses slike utfordringer med å gå tilbake til fabrikkinstillinger, men det fikk vi ikke lov til.

Når systemet først fungerer gjør det det til gangs, selv om fravær av volumbryter alltid irriterer. Moderne utforming hvor det digitale instrumentpanelet glir over i hovedskjermen ser bra ut, mens betjeningen fra rattet og berøringsfeltene fungerer godt.

Begge bilene har digitale instrumentpaneler hvor visningen kan endres, men her ligger VW et stykke foran Toyota.

Mye elektronikk

Stemmestyring, AppleCar Play og Android Auto kan øke funksjonaliteten i begge bilene. Her vil nerdefaktoren og datainteressen avgjøre hva du liker best.

Med så mye elektronikk ombord i Golf-en kan det blir for mye av det gode, selv om det er politisk ukorrekt å argumentere mot at skiltgjenkjenningen holder deg i ørene når du benytter fartsholderen på motorveien. Men at bilen gjør det også når den observerer et 50-skilt på sideveien, kan det by på ubehageligheter.

DNA: Selv om bilen er endret mye siden 1975 er åttende generasjon VW Golf fortsatt tro mot konseptet, men med stadig strammere og mer moderne linjer. Foto: Håkon Sæbø

Begge bilene har utstyr som adaptiv fartsholder og LED-lys, men noe av det sparsommelige tilleggsutstyret på Golf-en er IQ Matrix-lys, som gjør mer enn å bare blende ned for møtende trafikk. Oppvarmet baksete er kanskje heller ikke det viktigste ekstrautstyret, men Corolla-en har JBL-stereo og Head-up display som standard i Exceutive-versjon.

Lite luksus

Likevel virker ikke bilen mye mer påkostet innvendig, selv om skinn og alcantara er brukt på seter og enkelte flater. Golf-ens stoffseter trekker også luksusfaktoren ned, men en del polstrete materialer unngår at det blir håpløst.

SYNONYM: Toyota kaller sin Corolla stasjonsvogn Touring Sports, og navnet står i alle fall i stil til den sportslige hekken. Foto: Håkon Sæbø

Designmessig kan Golf sammenlignes med Porsche 911, i den forstand at den alltid har vært tro mot konseptet, men noen generasjoner er mer vellykket enn andre. Dagens modell ser stram og moderne ut og vil neppe få mange negative reaksjoner.

Corolla har endret seg dramatisk opp gjennom årene så det er nok flere meninger om disse, men den siste generasjonen er i alle fall moderne og dramatisk. Smak og behag kan ikke diskuteres, så det blir opp til øyet som ser.

Vinnere og tapere

Konklusjonen må da dreie seg om drivlinje, plass, kjøreegenskaper, opplevd kvalitet og pris. Sistnevnte er relativt lik, Corolla som stasjonsvogn vinner på plass mens Golfen fremstår bedre innvendig, til tross for stoffseter og krøll med elektronikken. Med sommerdekk er nok den raskest i svingene også, mens Corolla føles komfortabel og solid på alle mulige måter.

Toyota opprettholder salget med sine «selvladende» biler, mens VW må ha ledning for å oppnå volum. Derfor blir ikke Golf 8 noen suksess før plugg-inn hhybriden er på plass, mens Corolla allerede er det.

VW Golf Style 1,5 eTSI DSG

Motor 1,5-liter R4 + mild hybrid

HK/kW/Nm 150/112/250

0-100 km/t 8,5 sek.

Toppfart 224 km/t

Vekt 1.305 kg

L/B/H 428/180/145 cm

Forbruk 0,59 l/mil

CO2-utslipp 134 g7km

Bagasjerom 381/1.270 liter

  • Pris

Rimeligste 385.700 kr

Denne modellen 385.700 kr

Denne med utstyr 433.300 kr

  • Pluss

Design

Drivlinje

Kjøreegenskaper

  • Minus

IT-krøll

Ikke volumbryter

Bagasjeromsplass

  • Design

Strammet opp og modernisert, mens DNA er bevart.

  • Førermiljø

Lekkert og omfattende, men omstart nødvendig.

  • Kjøreegenskaper

Velkjørende og forutsigbar, men savner sommerdekk.

  • Ytelser

Fremstår kjapp, men er det ikke.

  • Plass

Plass til fem, men bagasjerommet savner stasjonsvognutforming.

  • Mye for pengene

Konkurransedyktig mot fossilbiler.

  • Konklusjon 6

Golf skuffer ikke, men i Norge 2020 mangler ledning, foreløpig.

Toyota Corolla Touring Sports 2,0 Excecutive

Motor 2-liter R4 + hybrid

HK/kW/Nm 150/112/190

0-100 km/t 8,1 sek.

Toppfart 180 km/t

Vekt 1.560 kg

L/B/H 465/179/144 cm

Forbruk 0,53 l/mil

CO2-utslipp 121 g7km

Bagasjerom 520/1.860 liter

  • Pris

Rimeligste 365.400 kr

Denne modellen 402.800 kr

Denne med utstyr 458.500 kr

  • Pluss

Komfort

Plass

Kvalitet

  • Minus

CVT-kasse

Infotainment

Hardplast

  • Design

Uttrykket er moderne og mer dramatisk enn bilen ellers fremstår.

  • Førermiljø

Skinnseter og komfortabel, men avleggs og lite brukervennlig infotainment.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og velkjørende, men masete CVT-girkasse ved aktiv kjøring.

  • Ytelser

Fremstår treg, men er raskere enn du tror.

  • Plass

Som stasjonsvogn er dette en ekte familiebil.

  • Mye for pengene

På slutten av dagen er Toyota-kundene ofte mest fornøyd.

  • Konklusjon 7

Ikke sexy, men praktisk og fornuftig bil uten ledning.

Motor
Biltester