+ mer
SPORTSLIG EKSOS: BMWs M Sport eksosanlegg er standardutstyr på den nye M340i. I Kjøreprogrammene Sport og Sport+ fås en ekstra artig motorlyd. Selv om nye EU-regler tilsier at bilen må utstyres med to partikkelfiltre, er det flott lyd fra motoren.  Foto: Håkon Sæbø

Test av bøllen BMW M340i xDrive Touring

BMW M340i er på overflaten ganske lik andre biler. Når du dykker inn, forstår du at det ikke er inntrykket du skal sitte med.

Du skal ikke le for høyt i kinosetet. Du ska vente på din tur. Du skal passe deg – ikke være for synlig. Du skal like elbiler, og helst de snille og sannferdige som går sakte og lager spinkle tutelyder når du aller nådigst behøver at noen flytter seg. Helst skal du ikke ha slike behov i det hele tatt.

Overflod, velstand og en rekkesekser

En helt vanlig BMW 3-serie Touring koster fra 557.200 kroner. Det er langt unna noen mild elbil med dører av resirkulert plast, en sykkel med bløtt sete eller gåtur i marka. Men det vet de fleste.

Den billigste BMW 3-serien fås med en firesylindret dieselmotor som hadde vært glimrende for 10 år siden. Nå fremstår den som et litt underlig valg. Kjøper du den er du sær. Eller omreisende selger.

Testbilen er ingen billig BMW. Den har ingen dieselmotor og den gjør ikke noe forsøk på å være mild eller grei. Den er ærlig om sine intensjoner, og de er å la deg ha det ganske så rått bak rattet. Et forfriskende enkelt budskap, egentlig.

FOR RASKE FAMILIER: Nye BMW M340i xDrive Touring passer for dem som tåler litt G-krefter. Foto: Håkon Sæbø

For å få til dette, har denne 3-serien en rekkesekser under panseret. Stort sett alle gode biler begynner med en solid motor, og da er det nærmest en selvskreven regel at minst seks sylindere må til. Det finnes få unntak, men mange daffe og kjedelige biler har seksere. V6-ere eller rekkeseksere. Det er ikke så alt for mange år siden BMW laget direkte trege biler med sekssylindrede motorer i snuten. Bare en sekser i seg selv hoder derfor ikke.

Mer, mer, mer

Men denne 3-serien byr på mer. Navnet, M340i xDrive Touring, tilsier at BMW har rotet inn M-avdelingen. En «ekte» M-bil er dette ikke, men det er ikke sikkert du egentlig hadde blitt noe lykkeligere om dette var en M3 stasjonsvogn. For motoreffekten i M340i er tilstrekkelig. 374 hestekrefter stilles til disposisjon og 500 Nm bankes ut. Det er ikke store tall sammenlignet med en Porsche 911 Turbo eller Audi RS 6, men til å være en ikke helt M-BMW, er det solid. Dette er den kraftigste 3-serie stasjonsvognen BMW noen gang har satt i produksjon.

MYE MORO: Med variabel styring som justerer seg etter valgt kjøreprogram, sportsbremser og en M Sport differensial, er nye BMW M340i xDrive Touring ganske mye råere enn en vanlig 3-serie. Det koster, men så smaker det også. Foto: Håkon Sæbø

Understellet er tunet av BMWs beryktede M-avdeling. M340i har xDrive firehjulsdrift, men knepper du inn et av de to sportsprogrammene, sendes kreftene i stor grad bakover. Videre er det ekstra kjøling til motoren. Girkassen er forsterket og programmert. Understellet er barsket opp. Dette er ikke bare softwaretuning og ekstra «M»-merker litt hist og her. BMW M340i xDrive Touring er mer enn summen av de små endringene. Påkaller du full akselerasjon, noe du rett som det er får lyst til, går M340i Touring fra 0 til 100 på 4,5 sekunder. Det er bare 0,3 sekunder unna en BMW M3!

Praktisk

Interiøret er en anelse intetsigende, men samtidig uklanderlig bygget. Det indre er preget av tyskernes umiskjennelige anstendighet og følelse for hierarkisk inndeling. Du skal aldri kjenne deg rikere i en 3-serie enn i en 5-serie, og en viss forskjell vil alltid friste deg til å ta steget opp. Det er en sannhet som gjelder, men bare om du ikke graver dypt i katalogen der de uvanlig påkostede skinnkvalitetene sorterer. 

I testbilen har heldigvis ikke BMW gått av skaftet med hissige kontrastsømmer, men det er sort og mykt skinn på nær sagt alle flater. Det gjør at bilen oppleves litt som en Porsche, og det er en god egenskap uten tvil. 

MER M: BMW M340i xDrive Touring er ikke en «ekte» M-bil som M3 og M5, men har likevel en del likheter. (1 / 3)

Du savner ikke 5-seriens areal og heft. En M340i pakker seg rundt deg som teknisk tøy. Som den jakken du føler deg ekstra vel i. Å komme i en sort, blank og vellydende BMW M430i er som å svinge inn den tunge døren til Theatercaféen i desember, og ha på en perfekt tilpasset dress. Du er klar for hva som helst, egentlig.

Tankene vandrer

Befinner du deg bak rattet kan, du gripe deg selv i å tenke på alternativene til denne bilen. En Volvo V60 T8 stasjonsvogn med 390 hestekrefter kan på papiret virke som en god konkurrent, og svensken behøver bare 4,8 sekunder til 100 kilometer i timen. Bagasjerommet sluker 529 liter mot BMW-ens 500, men Volvo-en er reelt sett ikke noen farlig konkurrent, sett med tyske briller. V60 er ladbar og har ikke mekanisk kobling mellom for- og bakakselen, noe som bidrar til at bilen føles mindre sportslig.

Et langt friskere alternativ er den geniale Mercedes-AMG C 43 4Matic. Her røskes du opp i 100 kilometer i timen på 4,8 sekunder, og det er en herlig ulende V6-er under panseret. Effekten på 390 hestekrefter er nok til å skremme en M340i-sjåfør og 4Matic firehjulsdrift gjør at AMG-en holder følge på vinterføre. Mercedes-Benz C-klasse er en eldre bil, men Stuttgarts ingeniører har gjort en fremragende jobb med å holde bilen fresh. Blant annet er skjermen foran føreren meget lekker, og interiøret oppleves påkostet.

MYE SKINN: Innvendig er det stramt og lekkert. Som ekstrautstyr kan øvre og nedre del av dashbord samt dørere kles i skinn. Da kommer Porsche-følelsen snikende, men det koster. Foto: Håkon Sæbø

Konklusjon

Det er likevel noe spesielt med nye BMW M340i xDrive Touring og dens enkle tilnærming. Automatkassen med momentomformer fungerer utmerket til helt vanlig kjøring, men er svært rask når du ønsker et mer sportslig oppsett. Bilen er komfortabel når du lunter rundt i byen, men likevel overraskende underholdende i korte, skarpe svinger, der en stasjonsvogns tyngde kan være avslørende. Også styringen, med sin behagelige tyngde i sportsprogrammet, må trekkes frem som nær perfekt.

At 3-serien er en utmerket bil, visste vi allerede. M340i er en liten forbedring på mange områder, og summen gjør den til noe spesielt. Det er en bil du har lov til å like, lov til å eie og ikke minst kjøre. Pass bare på at det ikke går for fort. Det er det forbudte bilen har aller mest lyst til.

BMW M340i xDrive Touring

Motor: 3,0 l. R6 tutbo

HK/kW/Nm: 374/275/500

0-100 km/t: 4,5 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Egenvekt uten fører: 1.770 kg

L/B/H: 471/182/144

Forbruk: 0,76 l/mil

CO2-utslipp: 172 g/km

Bagasjerom: 500/1.510 liter

Tilhenger: 1.800 kg

  

  • Priser:

Denne modellen: 873.600 kroner

Med utstyr: 1.110.410 kroner

 

  •  

Pluss

Vakker motorlyd

Friske kjøreegenskaper

Praktisk størrelse og bagasjerom

Minus

For anonym for noen

For lite anonym for andre

Kunne alltids vært litt billigere 

 

Design 

Du kjenner igjen en M340i ved at den har grå metallelementer, blant annet på speilene. Grillen med punkter fremfor klassiske ribber, er også unik for M340i.

Førermiljø

Sportssetene gir en solid sittestilling. Du kan justere deg frem til perfeksjon, enten du er lang og tynn eller kort og tykk. Her er det lett å finne seg til rette.

Kjøreegenskaper 

Selv i skarpe, raske svinger er det moro å gi på i denne bilen. Vi har tidligere testet sedanversjonen på bane, og det fungerte overraskende godt. Dette er sportsbil med bagasjeplass!

Ytelser 

Nesten 380 hestekrefter gjør at M340i går i direkte konkurranse med Mercedes-AMG C 43 4Matic. Det er to biler som ligner mye på hverandre. De er begge herlig raske.

Plass 

Foran sitter du og din passasjer meget komfortabelt. I baksetet er det ikke like digg som i en BMW 5-serie, men det fungerer også for voksne. Bagasjerommet sluker likye mye som en BMW X5 hybrid.

Mye for pengene 

Testbilen fremstår en anelse kostbar når alt utstyret er lastet på. Men det er ikke sikkert at du behøver en fullutstyrt bil.

  • Score: 8/10 

BMW M340i xDrive Touring er en nær perfekt familiebil og sportsbil i ett. Om du har to garasjeplasser er det kanskje bedre med en ladbar BMW X5 og en Porsche 718 i garasjen. Går du for en M340i behøver du hverken eller.

Motor
Biltester