+ mer
SUV-FEBER: Både Opel Grandland X Hybrid4 og Ford Kuga PHEV ser bra og er allsidige familiebiler. Foto: Håkon Sæbø

Ford Kuga og Opel Grandland X plugger inn

Opel og Ford har hevet seg på ledningsbølgen med sin Grandland X og Ford Kuga. Det blir dyrere og bedre, billigere og dårligere.

STRØM: Bruker du bilen til mye småkjøring slipper du å åpne den andre fylleåpningen. Foto: Håkon Sæbø

Det er flere faktorer som avgjør om du velger eple eller pærer. Du blir uansett fornøyd når du velger noe du liker til en akseptabel pris. Slik er det med Opel Grandland X Hybrid4 og Ford Kuga 2,5 PHEV også.

Likheten mellom de to bilene er at de begge nå har fått ledning. Ulikheten er at de har gått forskjellige veier i prosessen. Begge slipper relativt rimelig unna de norske avgiftene, men Ford har gjort sin bil enklere og billigere, mens Opel har gjort bilen heftigere og dyrere.

Tidligere kostet Kuga rundt en halv million kroner, men nå koster den fra under 400.000 kroner. Grandland X kostet fra 350.000 kroner tidligere, mens plugg-inn versjonen koster rundt en halv million. Forklaringen ligger i drivlinjene.

Tre trinn ned

Siste generasjon Ford Kuga har inntil nå kun vært levert med dieselmotor. Plugg-inn hybridversjonen har nå en 2,5 liters selvpustende, firesylindret bensinmotor med såkalt Atkinson-syklus. Det betyr effektiv forbrenning, men lavt dreiemoment. Kun 200 Nm kompenseres heldigvis av elektromotoren, men noe råskinn blir bilen uansett ikke.

AVLEGGS: Bortsett fra girspaken er det mye klassisk (les: avleggs) Opel-interiør i Grandland X Hybrid4. Foto: Håkon Sæbø

Den andre endringen er at den ladbare versjonen kun leveres med forhjulsdrift. Det holder nok for de fleste, men i et land hvor firehjulstrekkandelen er på 44,6 prosent, ønsker nok mange det i en SUV.

Den siste store endringen er at Kuga PHEV har fått en trinnløs CVT-kasse. Det betyr en monoton, ulogisk og masete oppførsel ved kraftig akselerasjon, men samtidig komfortabel fremferd ved rolig kjøring. CVT-kassen i kombinasjon med et planetgir reduserer samtidig hengervekten fra 2.100 til 1.200 kilo, slik at noe faktisk var bedre før.

To trinn opp

Opel Grandland X hadde tidligere 130 hestekrefter fra enten en 1,2 liters bensinmotor eller en 1,5 liters dieselmotor. Dette gjorde den treg i akselerasjonen, men den løp likevel lett når du først fikk den opp i fart. Den ladbare bilen har nå en 1,6 liters bensinturbo på 200 hestekrefter under panseret. Den får hjelp av en elmotor på 110 hestekrefter koblet til den åttetrinns automatgirkassen, som driver forhjulene.

LITT AV HVERT: Ford Kuga som ST-Line har en del fine farger, materialer og løsninger, men små sitteputer og krunglete berøringsskjerm trekker ned. Foto: Håkon Sæbø

I tillegg sitter det en 113 hestekrefters elmotor på bakakselen som sørger for firehjulstrekk og økt effekt. To pluss to er ikke alltid fire, så samlet systemeffekt blir ikke 423 hestekrefter, men 300. Sammen yter de tre motorene også 520 Nm i dreiemoment, så akselerasjonstiden fra 0 til 100 er omtrent halvert fra tidligere. Det er nesten hengervekten også, så 1.250 kilo er maks nå.

Kjøreprogrammene Electric, Hybrid, Sport og 4WD lar deg samtidig bruke strøm, bensin og drivhjulene slik du ønsker. Uansett klarer du ikke å hente ut de 59 kilometerne elektrisk rekkevidde Opel oppgir, men til småpendling og daglig bruk bør det holde.

Mindre effekt

Det gjør det utvilsomt også i Kuga, da du lettere klarer de 56 elektriske kilometerne Ford hevder bilen går på strøm. Har du tilgang til en stikkontakt hjemme og/eller på jobb er dagen reddet.

GAMMELT: Instrumentklokken hos Opel er lettleste, men ellers er det ikke mye positivt å si. (1 / 4)

Kjøreprogrammene EV Auto, EV Now, EV Later og Battery Charge gjør akkurat det navnet tilsier, og påkaller du alle hestekreftene får du 225 til disposisjon. Dreiemomentet fra elmotoren på 200 Nm kompletteres av bensinmotoren, men hvor stort det er oppgir foreløpig ikke Ford.

Ytelsene på ren eldrift er ikke voldsomme, men du bør komme deg greit ut av lyskryssene og ut på motorveien uten å måtte trykke gasspedalen helt inn og påkalle de fossile kreftene. Det samme gjelder Grandland X Hybrid4, som er litt kjappere på ren eldrift også.

Som før

Bortsett fra at batteriene spiser litt av bagasjeromsplassen er det meste som før i begge de to bilene.

ROMSLIG: Ford Kuga har god plass og fleksible lasteløsninger, selv om bagasjerommet er blitt litt mindre. Foto: Håkon Sæbø

Ford har riktignok plassert sitt nye digitale instrumentpanel i bilen, som er en forbedring fra før. Litt mer moderne utforming med litt flere funksjoner og bedre grafikk hjelper. Skjermen i midtkonsollen er imidlertid den samme gamle, og ikke blant våre favoritter, hverken når det gjelder grafikk eller betjening.

Hos Opel har det skjedd få endringer i interiøret, på godt og vondt. Godt fordi setene er meget gode, de har sløst med skinnet og plastfaktoren er meget lav. Vondt fordi utformingen er gammelmodig og fordi instrumentpanelet har fulgt med tilsynelatende siden tidenes morgen. Lettleste ja, men fullstendig utdaterte.

TRINNLØS: Den runde girsjalteren er lik som før, men girkassen i Kuga Hybrid er en CVT-kasse. Foto: Håkon Sæbø

Setene i Kuga er litt mindre og uten mulighet for tilting, noe som passer kortvokste bedre enn høye og mørke. Ford bruker også skinn og polstrede materialer i interiøret, men du finner mer plast nedover og bakover i bilen.

Rolig kjøring

Justerbar seterygg, 60/40 delt baksete og god takhøyde gjør at hele familien gjerne blir med på tur. Også fordi ingen av bilene inspirerer til aktiv og aggressiv kjøring.

ROMSLIG: Opel Grandland X har god plass og fleksible lasteløsninger, selv om bagasjerommet er blitt litt mindre. Foto: Håkon Sæbø

Fords CVT-kasse ødelegger litt av kjøregleden, mens den enklere drivlinjen gjør at vekten kun øker med rundt 100 kilo. Dermed er det litt Ford-gener igjen, men bilen med den tradisjonelle drivlinjen kjører bedre.

Granland x Hybrid4 blir imidlertid nesten 300 kilo tyngre med firehjuldrift, batteri og elmotorer. Det gjør bilen mer krevende i svinger. det gjør samtidig at bilen føles mer solid, og på glatt føre nyter du selvfølgelig godt av firehjulsdriften.

NESTEN ELEKTRISK: Selv med fulladet batteri finner Kuga enkelte ganger ut at den må starte bensinmotoren for å løse noen tekniske utfordringer. Foto: Andreas Scheel

Snudd på hodet

Derfor er kortstokken snudd fra tidligere da Opel Grandland var en enkel og rimelig bil med forhjulstrekk og svake ytelser, og Ford Kuga var en stødig og kjøreglad SUV med firehjulstrekk og greie ytelser. Vinneren er derfor Grandland X 4 Hybrid, selv om det koster mer.

Opel Grandland X Hybrid4

Motor 1,6 liter R4 T + 2 elmotorer

HK/kW/Nm 300/221/520

0-100 km/t 6,1 sek

Toppfart 236 km/t

Vekt 1.800 kg

L/B/H 447/185/160 cm

Forbruk 0,15 l/mil

CO2-utslipp 34 g/km

Elektrisk rekkevidde 63 km

Bagasjerom 390/1.520 liter

  • Pris

Denne modellen 542.900 kr

Denne med utstyr 570.100 kr

  • Pluss

Drivlinje

Ytelser

Plass

  • Minus

Avlegs interiør

Vekt

Elektrisk rekkevidde

Design

Tofarget og elegant Opel-tapning av PSAs felles plattform.

  • Førermiljø

Med unntak av PSA-girspaken er mye Opel anno 2007.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og lettkjørt, men økt vekt har sine ulemper.

  • Ytelser

De tre motorene sørger for heftig akselerasjon og toppfart.

  • Plass

Romslig og fleksibel selv om batteriet spiser litt plass.

  • Mye for pengene

Dyrere enn før, men firehjulstrekk og mye krefter har en verdi.

  • Konklusjon 7

Det meste er blitt bedre med Opel Grandland, men dyrere.

Ford Kuga 2,5 PHEV

Motor 2,5 liter R4 T + 1 elmotor

HK/kW/Nm 225/165/200+

0-100 km/t 9,2 sek

Toppfart 200 km/t

Vekt 1.769 kg

L/B/H 462/188/166 cm

Forbruk 0,14 l/mil

CO2-utslipp 32 g/km

Elektrisk rekkevidde 56 km

Bagasjerom 510/1.481 liter

  • Pris

Denne modellen 439.000 kr

Denne med utstyr 509.600 kr

  • Pluss

Pris

Plass

Elektrisk rekkevidde

  • Minus

Kun forhjulstrekk

Ytelser

Forseter

  • Design

Siste generasjon Kuga ser fortsatt tøff og elegant ut.

  • Førermiljø

Nytt instrumentpanel, men utforming og skjerm begynner å bli gammelt.

  • Kjøreegenskaper

Fortsatt Ford-gener, men føltes bedre før.

  • Ytelser

Tregere med masete CVT-girkasse.

  • Plass

Fleksibel og romslig familiebil med litt mindre bagasjerom.

  • Mye for pengene

Rimelig Kuga, men slappe motorer og kun forhjulstrekk.

  • Konklusjon 6

Når lav pris er viktigere enn ford Kugas tidligere egenskaper.

Motor
Biltester