+ mer
BY OG LAND: Elbilene Peugeot e-208 og VW e-Golf glir rett inn i hipstermiljøet på Grünerløkka med restauranter, sykler og barnevogner. De glir dessuten lett rundt på svingete landeveier. Foto: Håkon Sæbø

Elbiler brukes ikke alltid riktig

Elbiler brukes hovedsakelig til bykjøring, pendling og transport, men VW e-Golf og Peugeot e-208 liker å bli tatt med på en kjøretur også.

Elbilhistorien begynte med momsfritak, kollektivfeltkjøring og rekkeviddeangst, mens miljøargumentet var underordnet. Etter hvert har også elbiler med større batterier, god plass og flere egenskaper som gjør dem til fullverdige bruksbiler dukket opp.

E FOR STRØM: Peugeot 208 leveres med alle drivlinjer, hvor e står for elektrisitet. Foto: Håkon Sæbø

Salget de siste fem årene har da også eksplodert og elbilandelen ligger nå på 50 prosent, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Miljøargumentet er fortsatt ikke det viktigste for de fleste, men de erkjenner at det er der.

Fortsatt selges det hovedsakelig to typer elbiler her i landet. Den første er den store og dyre familiebilen med lang rekkevidde og firehjulstrekk, som Audi e-tron, Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC, samt Tesla når båten kommer. Den andre typen er den rimelige småbilen, pendlerbilen og bil nummer to, som Nissan Leaf, BMW i3 og Renault Zoe.

Biler som Hyundai Kona med lang rekkevidde og Porsche Taycan til en høy pris er ekstra kategorier, men skillene mellom kategoriene vil vaskes ut i takt med fossilbilens utradering.

NYTT OG GAMMELT: Du ser med det blotte øyet at e-Golf er større enn e-208, men også at det er en eldre bil. Foto: Håkon Sæbø

Forsinkelser

2020 var uansett året vi skulle drukne i nye og moderne elbiler med lang rekkevidde og lav pris, men coronaviruset har forsinket lanseringen av mange av dem. To av de som faktisk er på markedet og som selger godt er VW e-Golf og Peugeot e-208.

Førstnevnte dukket opp i 2014 med det vi i dag karakteriserer som latterlig rekkevidde, mens dagens versjon i alle fall gjør at rekkeviddeangsten ikke er altoppslukende. 231 kilometer på en godværsdag er likevel ikke imponerende, men det hindrer ikke 2.816 kunder å registrere en e-Golf fra nyttår og frem til slutten av mai.

FRANSK LØSNING: Peugeots såkalte i-Cockpit overflødiggjør head-up display og kler bilen godt sammen med det tøffe, lille rattet, gode setene og solide materialene. Foto: Håkon Sæbø

I den samme perioden har 699 personer registrert en e-208, den helt nye elbilen fra Peugeot. Det tallet vil øke i takt med leveringskapasiteten fra importøren Bertel O. Steen. Ikke minst fordi den sammenlignet med e-Golf har nesten 50 prosent lenger rekkevidde, dobbel ladehastighet og bedre ytelser.

Sistnevnte er sjelden avgjørende for kunder av små elbiler, men det er synd, for disse bilene er noe mer enn bare pendlerbiler. Eller burde vært det.

Kjøreglede

Sprinten fra 0 til 100 km/t er ikke spesielt imponerende, men de første 50 går raskere enn for fossilbiler flest. Hvis du ikke er veldig opptatt av å vinne kampen ut av lyskrysset, har det umiddelbare og kraftige momentet en fordel i andre situasjoner også. Som for eksempel når du skal øke hastigheten ut av en sving på en av Norges mange svingete landeveier. Der fossilbilsjåførene må gire ned og jobbe for å hente ut kreftene, trenger elbileierne bare å trykke gasspedalen raskt inn.

DIGITAL: VWs såkalte Virtual Cockpit har en rekke praktiske funksjoner, god betjening og mange visningsalternativer. Foto: Håkon Sæbø

Dette er det ikke mange som gjør, men med drivstoffkostnader på en brøkdel av bensinens og de samme fartsgrensene, medtrafikantene og andre utfordringene bør man gjøre det. Vekten på halvannet tonn er ikke stort mer enn det en kjøreglad Ford Focus eller en Mini Countryman veier.

LITT AV HVERT: Vippebryterne for klimaanlegget er både elegante og brukervennlige, mens berøringsknappene for skjermen i midtkonsollen ikke er det. Foto: Håkon Sæbø

Samtidig sørger batteriene for at tyngdepunktet er lavt, noe som er nesten like viktig. Derfor kan du få en hyggelig kjøreopplevelse, samtidig som du kan slå i bordet med miljøargumentet.

Ingen av bilene er lystne på å koble ut stabilitetsprogrammet, så du blir holdt i ørene hvis du forsøker å leke overdrevent. Hvis du ikke gjør det fungerer både styring, fjæring og bremser slik du ønsker.

Det er kun i overgangen fra regenerering til real bremsing du merker at det er en elbil, samt at motorlyden er borte, selvfølgelig.

GENERASJONSSKIFTE: Peugeot e-208 ser ut som en ny bil............ Foto: Håkon Sæbø
GENERASJONSSKIFTE:........mens e-Golf er etterlevninger av den utgåtte versjonen. Foto: Håkon Sæbø

Ulempen er selvfølgelig at strømforbruket øker dramatisk ved aktiv kjøring, så de lange kjøreturene rundt på det norske landeveisnettet betyr mange ladestopp, spesielt i e-Golf. En luftetur i ny og ne bør du likevel ta deg tid til. Bilen skal jo gjerne gi litt glede i tillegg til nytteverdien.

Fordeler

Det er kanskje der disse og andre elbiler har sin forse, ved at kjøps- og driftskostnadene er lave, parkering og bomringer billige og kollektivfeltet forsatt åpent under visse forutsetninger.

BERØRING: Skjermen i midtkonsollen er stor og lekker, men funksjonaliteten er ikke blant de beste. (1 / 3)

Peugeot e-208 er dessuten en helt ny bil bygget på en plattform som tillater alle typer drivlinjer. VW e-Golf er på sin side en ombygget versjon av syvende og utgående generasjon av folkevognen, så dette er siste reis med elbilen. Golf 8 er nemlig ment for fossile og hybride drivlinjer mens den nye elbilen ID.3 og dukker opp når coronaviruset slipper sin klamme hånd over bilindustrien.

e-208 fremstår derfor som en mer moderne bil, med et tredimensjonalt digitalt instrumentpanel, praktisk plassert over det tøffe, lille rattet. Den store berøringsskjermen i midtkonsollen fungerer ikke like godt, men har mye av den informasjonen du trenger. Ellers er forsetene komfortable, materialkvaliteten god og utformingen særegen på en fransk og god måte.

MODERNE: Det tredimensjonale instrumentpanelet med hologramvisning er både tøft og brukervennlig. Foto: Håkon Sæbø

Spenstig

Dessuten ser bilen tøff ut, med dristig bruk av LED-lys, skarpe linjer og elegante detaljer. En spenstig blåfarge kler også bilen godt, og mange snur seg fortsatt etter bilen.

UTGÅR: Girspaken i elbilen e-Golf er lik som i i GTI, men vil ikke følge med over til ID.3. Foto: Håkon Sæbø

Det er det ikke mange som gjør etter e-Golf. Som Norges mest solgte bil gjennom tidene er den vanligere enn regndråper i Bergen, men det er en grunn til det. Den ser bra ut, den er god å kjøre, setene er gode, førermiljøet tiltalende og prisen tydeligvis konkurransedyktig.

BYBILER: Peugeot e-208 og VW e-Golf tilbringer mesteparten av tiden i byen, men både de og du fortjener en tu på landet. Foto: Håkon Sæbø

I tillegg til rekkevidden, ytelsene og ladehastigheten som er franskmannens fortrinn, har tyskeren bedre plass i baksetet og bagasjerommet. Prisen med utstyr er også litt lavere, men det er ikke nok til å stikke av med seieren. Heller ikke hvis du prøver å kjøre om kapp.

Peugeot e-208

Motor 1 elmotor

HK/kW/Nm 136/100/260

0-100 km/t 8,1 sek

Toppfart 150 km/t

Vekt 1.455 kg

L/B/H 492/200/174 cm

Rekkevidde 340 km

Batterikapasitet 50 kWh

Ladehastighet 100 kW

Bagasjerom 265/1.106 liter

  • Pris

Rimeligste 267.900 kr

Denne modellen 314.900 kr kr

Denne med utstyr 320.740 kr

  • Pluss

Design

Rekkevidde

i-Cockpit

  • Minus

Plass

Berøringsskjermen

Streng ESP

  • Design

Tøff liten bil, uansett drivlinje.

  • Førermiljø

Moderne og kul med lekker utforming.

  • Kjøreegenskaper

Kjører som en småbil med lavt tyngdepunkt.

  • Ytelser

Kjapp i lyskrysset, ikke på motorveien.

  • Plass

Trang i baksetet, ellers helt ok.

  • Mye for pengene

Lekker og moderne med akseptabel rekkevidde.

  • Konklusjon 7

Nyeste generasjon elbil, som får tøff konkurranse.

VW e-Golf

Motor 1 elmotor

HK/kW/Nm 136/100/290

0-100 km/t 9,6 sek

Toppfart 150 km/t

Vekt 1.540 kg

L/B/H 427/180/147 cm

Rekkevidde 231 km

Batterikapasitet 35,8 kWh

Ladehastighet 50 kW

Bagasjerom 341/1.231 liter

  • Pris

Rimeligste 275.400 kr

Denne modellen 275.400 kr

Denne med utstyr 299.200 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Plass

En klassiker

  • Minus

Rekkevidde

Utgående modell

Pris

  • Design

Utgående generasjon holder seg godt.

  • Førermiljø

Trivelig og komfortabelt med digitale løsninger.

  • Kjøreegenskaper

Kjører som en Golf, med lavt tyngdepunkt.

  • Ytelser

Kjapp i lyskrysset, ikke på motorveien.

  • Plass

Kompakt familiebil som holder for mange.

  • Mye for pengene

Mye bil, men kort rekkevidde i 2020.

  • Konklusjon 6

Utgående el-klassiker som bevarer populariteten.

Motor
Biltester