Norgesferie på egne premisser

Karen Blixen hadde sitt Afrika og Erna Solberg gir deg ditt Norge. Da kommer Citroën C5 Aircross med iKampers X-Cover godt med.

Citroen C5 Aircross iKamper telt camping Foto: Andreas Scheel
Biltester

Passkontroll, tax-free, fulle engelskmenn, sydensol og billig alkohol må du glemme i sommer. Det har Corona og Erna blitt enige om, selv om Danmark og enkelte andre land kan besøkes.

Etter en påske med abstinenser har hytteeierne igjen fått tilgang til sine paradiser. Kjøp og leie av disse, samt båter og bobiler, er også i vinden i år. Samtidig blir belegget på norske hoteller trolig lavere enn noensinne, så mulighetene er likevel mange.

Økt mobilitet

LANGTUR: Med franske skinnseter og relativt gode justeringsmuligheter blir komfortnivået i Citroen C5 Aircross meget høyt. Foto: Andreas Scheel

I tillegg kan du ta med telt, hengekøye, sovepose og stormkjøkken i sekken og gå ut i naturen. Alternativt kan du heve listen og mobiliteten noen hakk og montere en iKamper X-Cover på taket, og da gjerne en Citroën C5 Aircross, som er spesielt egnet til formålet.

Ikke fordi den tar deg like langt ut i villmarken som en Land Rover Defender eller Toyota Land Cruiser, men fordi den frakter deg komfortabelt og bekymringsfritt langs norske landeveier. Du har uansett ikke lov til å kjøre bilen ut i terrenget, men det er nok av steder å parkere langs veiene. Det er en av grunnene til at Citroën-importør Bertel O. Steen har inngått et samarbeid med teltleverandøren iKamper.

Reglene for parkering, overnatting og camping i Norge er relativt en

kle. Med mindre det er spesifisert forbud, er det tillatt i all utmark, med noen regler for avstand til bebyggelse og antall overnattinger. På vår lille utflukt via Kongsberg og inn i Numendal, gjennom Jondalen til Tinn kommune og opp til Gaustatoppen fant vi med letthet et utall aktuelle overnattingssteder.

Noen rett ved veien og andre litt inn på smale grusveier, ved idylliske vann, steder med majestetisk utsikt eller som utgangspunkt for videre transport på sykkel eller apostlenes hester.

NORSK NATUR: Overalt langs norske landeveier kan du svinge av og finne idylliske plasser som egner seg meget godt for overnatting. Foto: Andreas Scheel

Flyvende teppe

Før du kommer så langt nyter du godt av Citroëns fremragende understell kalt Progressive Hydraulic Cushions. Sammen med fjæringens og støtdempernes tradisjonelle virkemåter, fungerer disse putene i demperne som en ekstra begrensning i bevegelsene fra hjulet og opp i karosseriet. Både støtet og returen blir dermed redusert for en mer behagelig kjøreopplevelse.

På norske landeveier med telehiv, asflatskjøter og veihull vil du kose deg med systemet, og skulle du glemme å bremse ned før en fartsdump, skjønner du enda bedre hvor godt det fungerer.

RASK INNSJEKK: Med en iKamper X-Cover på taket rigger du opp en soveplass for inntil fire personer på like mange minutter. Foto: Andreas Scheel

Selv om understellet dermed kan virke litt mykt, er det forutsigbart i svingene og med mindre du ønsker å holde sportsbilhastighet, vil du neppe slite med understyringen eller få assistanse fra stabilitetsprogremmet.

Komfortabel

Med såkalt Shine utstyrsnivå er C5 Aircross relativt godt utstyrt, med skinn og mange polstrede flater. Plasten må du lete etter litt ned og bakover i bilen. Setene er meget komfortable og bortsett fra litt tungvint betjening av berøringsskjermen fungerer det meste godt. De har heldigvis beholdt volumbryteren, mens betjening av kjøresystemet Grip Control via et kommandohjul og betjeningen av instrumentpanelet fra rattet fungerer utmerket. 

Baksetet kan skyves 15 centimeter for økt fleksibilitet ved pakking, og en 60/40 delt bakseterygg gjør det enda enklere å dra på tur med ski, sykkel og annet utstyr.

MODERNE: Instrumentpanelet er heldigitalt med en rekke praktiske og noen mer kuriøse funksjoner. (1 / 4)

Testbilen med en 1,5 liters firesylindret dieselmotor på 130 hestekrefter er ingen racerbil. Med 300 Nm i dreiemoment er det likevel bare å holde foten unna bremsen, så vil du sjelden savne flere krefter. Forbikjøringer og akselerasjonsfelt takles med litt planlegging og den eneste ulempen med iKampers X-Cover er økt vindus i høye hastigheter.

Vekten på 55 kilo og den ekstra høyden på 36 centimeter har lite å si for kjøreegenskapene, med mindre du provoserer rattet eller gasspedalen betydelig. Prisen på 36.490 kroner er mer enn for et vanlig telt, men så er det mer luksuriøst også.

Funksjonell

FRANSK LØSNING: Førermiljøet har en særegen og elegant utforming, og en noe krunglete betjening av berørings kjermen er det eneste å sette fingeren på, bokstavelig talt. Foto: Andreas Scheel

Det beste med iKampers X-Cover er likevel funksjonaliteten. Første gang bruker du kanskje fem minutter på å feste stigen, vippe den ene halvdelen over og feste de åtte spilene som holder de fire baldakinene over vinduene oppe.

KOMPAKT: Med en vekt på 55 kilo og en høyde på 16 centimeter påvirker iKamper X-Cover kjøreegenskapene lite. (1 / 4)

I mye vind kan det være greit å holde dem lukket og da går det enda fortere enn de tre minuttene du bruker de neste gangene, enten du åpner eller lukker teltet. De 6,5 centimeter tykke madrassene er overraskende komfortable og størrelsen på 190x230 centimeter utslått betyr at fire personer får plass eller at to sover som konger.

Da gjelder det samtidig å huske på et par viktige punkter. Er det kaldt eller småkjølig er det lurt å bruke en lue, uansett om du ligger i sovepose eller har tatt med dyne. Å sjekke værmeldingen er også et godt tips. En kjent og kjær hodepute øker alltid trivselen og pass på at du ikke parkerer så du ligger med hodet lavere enn bena.

SOMMERSKI: På Gaustatoppen, i Jotunheimen, på Vestlandet og ikke minst i Nord-Norge har du mulighet til å benytte skiene langt ut i sommeren. Foto: Andreas Scheel

Full pensjon

Et stormkjøkken lar deg koke vann til kaffe og turmat, eller steke det du måtte ønske, men iKamper leverer også Aioks (All-in-one Outdoor Kitchen System). Den lille firkantede boksen lar seg åpne med dobbel gass-steketopp, utbrettbart spisebord og plass til mat og annet tilbehør. Husk bare fyrstikker og vann, hvis du ikke camper ved et vann eller en bekk.

Det eneste du ikke har er et toalett, men med bil er det aldri langt unna. Klarer halvparten av Norges befolkning å plukke opp etter hunden sin bør de takle seg selv også, selv om elgen bare lar det ligge. Den kan du uansett nyte i solnedgangen i ditt eget land.

Citroën C5 Aircross m/iKamper

Motor 1,5 liter R4 TD

HK/kW/Nm 130/96/300

0-100 km/t 10,6 sek

Toppfart 188 km/t

Vekt 1.430 kg

L/B/H 450/185/169 cm

Forbruk 0,38 l/mil

CO2-utslipp 100 g/km

Bagasjerom 580/1.630 liter

  • Pris

Rimeligste 310.000 kr

Denne modellen 415.000 kr

Denne med utstyr 435.800 kr

  • Pluss

Komfort

Understell

Plass

  • Minus

Berøringsskjerm

Ytelser

Ikke rattvarme

  • Design

Særegen, med mange spesielle detaljer.

  • Førermiljø

Også særegent, men elegant og lekkert.

  • Kjøreegenskaper

Litt myk, men understellet løser alle utfordringer.

  • Ytelser

Med litt planlegging holder dette.

  • Plass

Relativt romslig alle veier.

  • Mye for pengene

Tøft segment, men du får en bil som skiller seg ut.

  • Konklusjon 7

Med iKamper på taket er Norges-ferien reddet.

citroën c5 aircross
telttur
norgesferie
camping
finansavisen motor
Motor
Biltester