+ mer
LITEN TØFFING: Nye Mercedes-Benz GLB ser kantete og kul ut. Til å være Mercedes er det et litt vågalt design.  Foto: Håkon Sæbø

Nye Mercedes-Benz GLB er en Baby G

Nye Mercedes-Benz GLB har plass til det meste og de fleste, men det er ikke bare derfor den er en av Mercedes’ kuleste biler for tiden.

Hva gjør en bil kul? Må den være kjørt av en spesielt kjent person, eller er det et krav at den har en stor og kraftig motor? Noen vil argumentere for at historien rundt bilen avgjør kulhetsfaktoren, og det er nok ikke feil. Men hva så med nye biler, der det ikke er noen historie å lene seg på i det hele tatt? Her kommer Mercedes-Benz GLB galant inn, en bil verden ikke har sett før. 

Kort fortalt er dette Mercedes’ billigste syvseter, og bilen deler plattform med de rimelige Mercedesene med forhjulsdrift. Her er ingen fancy arv å sikte til, bilen kjøres ikke av uvanlig kule folk (ennå) og det er definitivt ikke noen heftig motor i snuten. Hvorfor er da nye GLB en kul bil?

En forklaring, takk

For FA Motor: Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic Dieselbil diesel dieselmotor forbrenningsmotor fossilbil fossilsuv SUV luksusbil luksussuv suvsalget bilsalg bil suvsalg skog skogen ratt falskt eksosrør bagasjerom LED-lys ledlys led mercedes benz familie bil familiebil syvseter 7 seter 7-setere syvseters bil 7-setersbil familiesuv familie-SUV luksus bil salg luksusbilsalget luksussuvsalget Foto: Håkon Sæbø

Tysk bilindustri er komisk konservativ. Mer så enn utenforstående kanskje tror. Komiteer og møter – hundrevis av møter – må til for å ta avgjørelser. Og styrene i de store, tyske bilselskapene består stort sett av menn med hvitt hår og dresser dyrere enn folks kjøkken. Det tar tid å bestemme seg for noe, og når det skjer er det gjerne gjennomtenkt. Det er også derfor et økende antall kritiske stemmer peker på at en viss amerikansk elbilprodusent har «overlegen teknologi». Kanskje det er selve teknologien som er bedre, eller kanskje det er viljen til å legge den inn og bruke den som imponerer?

Uansett er det en liten sensasjon når et tung og tregt selskap som Daimler-eide Mercedes-Benz presenterer en bil som GLB. Dette er en bil som åpenbart har hentet mye formgivende inspirasjon fra den gamle klassikeren G-Klasse, eller Geländewagen som den kan kalles.

Når du ser på GLB, med de rektangulære formene og det kantete, barske oppsynet, er det innlysende at Mercedes har villet lage en bil utenom det vanlige. Det er et lekent design med en spenst selskapet normalt ikke er kjent for. Det er uforutsigbart, og det gjør Mercedes-Benz GLB til en kul bil. GLB er en baby G.

På innsiden

Stiger man inn i en ny GLB blir det brått litt mindre kult, men like fullt er det mye å like. Skjermene foran føreren og passasjeren er ikke gigantiske, men Mercedes viser likevel at de følger med i tiden.

BETJENES FRA RATTET: Det smarte infotainmentsystemet kan betjenes med berøringssensitive knapper på rattet, med berøringsflaten i midten eller ved å berøre selve skjermen. Foto: Håkon Sæbø

En snedig funksjon er bruken av Augmented reality (AR), som på norsk kan beskrives som «utvidet virkelighet». Når du legger inn en destinasjon på navigasjonen, vil bilens frontkamera i sanntid vise deg hvor du skal, via den høyoppløselige skjermen i bilen. Grafiske fremstillinger «henger i luften» og peker deg i riktig retning, noe som er fascinerende. Mercedes-Benz nyeste brukergrensesnitt heter MBUX og er et elegant system med ganske høy grad av personlig konfigurering. Det trekker opp.

GODT NOK? På innsiden får du lekre skjermer og funksjonelt design, men ikke alle interiørflater er av like god materialkvalitet. (1 / 6)

Også resten av interiøret i nye GLB tiltaler, men siden dette i andre markeder ikke er ment å være en veldig kostbar bil, finner du plastoverflater av litt mindre tilfredsstillende kvalitet. En trøst får være at den harde plasten hovedsakelig befinner seg på nedre del av interiøret, der du ikke kikker grundig etter, eller føler det frem i størst grad.

Noe du kan akseptere 

Når testbilens drivlinje betraktes, er GLB ærlig nok. Her er det ingen ledning å plugge inn noe sted, noe som gjør at engangsavgiften til staten blir anselig. I alle fall sammenlignet med en elbil eller ladbar hybrid. Under testbilens panser sitter en smooth og stillegående dieselmotor på 2,0 liter, og denne gjør en helt grei jobb sammen med automatgirkassen på åtte trinn. Girkassen har en tendens til å behøve litt ekstra betenkningstid noen ganger, som kan resultere i at det rykker til litt. Enkelte vil oppfatte dette som lett irriterende, og de samme personene kan godt mislike at bilen har falske eksosrør, som selvfølgelig ser helt idiotisk ut. 

DIESEL OG BENSIN: Nye Mercedes GLB fås ikke som ladbar hybrid, men det ryktes at en elektrisk utgave er på vei. Foto: Håkon Sæbø

Modellen som her er testet heter GLB 200 4Matic og fra 0 til 100 kilometer i timen skal da gå unna på litt sedate 9,1 sekund. Motoreffekten er satt til lite rampete 150 hestekrefter, men det tallene ikke sier noe om, er følelsen du får ved å sette deg bak spakene. Dieselmotoren vrir ut komfortable 320 Nm som gjør at bilen slett ikke oppleves håpløst treg eller uvillig ute på veien.

Startprisen på denne bilen er 558.900 kroner, men slenger du på 26.000 kroner får du modellen GLB 220d, som har mer slagkraftige 190 hestekrefter. Etter å ha testet begge modellene kan det argumenteres både for å velge mindre motor og lavere pris, eller å legge på de ekstra kronene og få ganske mye mer motorkraft. Uansett blir ikke GLB en billig bil her i Norge, og det er heller ikke en bil du vil kjøre veldig fort med. Unntaket er modellen AMG GLB 35 med 306 hestekrefter, men denne vil de fleste av prismessige årsaker holde seg unna.

LITEN SYVSETER: Mercedes GLB er ingen stor bil, og måler 4,63 meter. Likevel har den et stort bagasjerom og mulighet for syv seter. Foto: Håkon Sæbø

Du suser avsted

Selve kjøreopplevelsen i GLB 200d er av det litt mindre eksotiske slaget, og du blir nesten engasjert av å ratte i vei – men bare nesten. Når det er sagt må det også sies at styringen er presis nok, og vektet slik at du får den nødvendig kvalitetsfølelsen.

At ikke kjøreegenskapene er banebrytende, er uansett ikke så dramatisk i en bil som GLB, der praktiske egenskaper nok er mer vesentlig.

Tredje seterad er forøvrig ikke ment for bredskuldrede karer på langtur, men kan fint brukes til mindre personer og småturer. Andre seterad er skyvbar, som også gjør at du kan justere hvor mye bagasjeplass du vil ha i bagasjerommet – en fiffig løsning for familien. Bagasjerommet sluker solide 640 liter om setene er justert frem, og godt brukbare 500 liter om setene er skjøvet tilbake. Da er også plassen i baksetene mer direktøraktig.

SLUKER UNNA: Med syv seter har du maksimalt 640 liter i bagasjerommet med siste seterad slått ned. Det er ikke dårlig i en bil på denne størrelsen. Foto: Håkon Sæbø

Off-road?

Mercedes-Benz GLB fås med forhjulstrekk, men er å foretrekke med firehjulsdriftsystemet 4Matic. Når du i byen lunter rundt med barn i alle bakseter, trekker GLB for det meste med hjulene foran, men når du skal tøffe deg i brattere bakker kan kraften fordeles likt mellom for- og bakaksel. Det er et system som fungerer overraskende godt, og bilen klorer seg opp langt brattere bakker enn det de fleste vil tørre å forsere selv.

At bilen kan brukes røft, blir en del av sikkerhetsnettet du ikke nødvendigvis vil bruke, men som er fint å vite at er der.

Den gode plassen i bakseter og bagasjerom havner litt i samme kategori, men vil garantert bli brukt mer enn off-road-modus og angivelsen av vinkelen bilen har så du ikke velter.

LYS OVER LAND: Bilen fås selvsagt med LED-lys som fungerer godt. (1 / 3)

Vente, vente, vente?

Nye Mercedes-Benz GLB er en praktisk bil med et spennende utseende og litt feil motor for annerledeslandet Norge. Det ryktes at en elektrisk versjon, Mercedes EQB, vil dukke opp til neste år, og det er ikke utenkelig at den kan bli svært populær i Norge. Ikke bare fordi den forhåpentligvis blir like praktisk, men også fordi den antagelig vil se omtrent ut som en GLB. Vi tror at en elektrisk baby-Geländewagen kan slå an i Norge, men før det er det den konvensjonelle Mercedes-Benz GLB som gjelder.

Mercedes-Benz GLB 200d 4Matic 7s.

Motor: 2,0 l. R4 diesel

HK/kW/Nm: 150/110/320

0-100 km/t: 9,3 sekunder

Toppfart: 201 km/t

Egenvekt uten fører: 1.660 kg

L/B/H: 463/183/166

Forbruk: 0,57l/mil

CO2-utslipp: 152 g/km

Bagasjerom: Fra 500 liter

Tilhenger: 2.000 kg

Priser:

Bil uten utstyr: 558.900 kroner

Bil med utstyr 720.000 kroner

 

  • Pluss 

Mercedes GLB ser kul ut

Spennende infotainmentsystem

Har masse plass og smarte løsninger

  • Minus

Fås ikke med ledning ennå

Teit med falske eksosrør

Litt mye hard plast innvendig

 

Design

Mercedes-Benz treffer godt. Nye GLB ser ut som en liten Geländewagen, og det gjør bilen kul.

Førermiljø

 Sittestillingen er ikke sportslig, men snarere sitter du ganske oppreist. Interiørkvaliten er ikke fantastisk, men er god nok for de fleste.

Kjøreegenskaper

 På veien oppleves bilen stabil og kontrollert, men ikke veldig spennende. Tar du bilen offroad vil den overraske positivt.

Ytelser

 Dieselmotoren på 150 hestekrefter holder, men det er ikke så dyrt å oppgradere til en GLB 220d med 190 hk. For noen er det verdt pengene.

Plass

 I tillegg til å se kul ut, er det plassen som sjarmerer mest i GLB. Tredje seterad gir ikke godt med plass til jaktlaget, men barna sitter greit.

Mye for pengene

 GLB er hverken elektrisk eller på annen måte ladbar. Da blir engangsavgiften sammenlignbart høy og prisen også høy. For noen er bilen verdt pengene.

Score 7/10

 Dette er en av Mercedes' kuleste biler for tiden. Den har også masse plass og kjører brukbart. Det er synd den koster litt i overkant mye.

Motor
Biltester