+ mer
DET DU FÅR FOR 800.000: 0,9 prosent kjører til venstre. 99,1 prosent tar til høyre. Foto: Håkon Sæbø

Sportback to Sportback

Prisen er lik, men bilen til høyre selger 109 ganger bedre. Har Audi Q3 noe å stille opp med mot Audi e-tron?

I et merkelig hjørne av verden har dyre og blytunge Audi e-tron klatret helt til topps på salgslisten, og da snakker vi ikke om Tyskland. Der er den ikke engang inne på topp 5 over de mest solgte elektriske bilene, og siden nesten ingen tyskere engang vurderer en elbil, er e-tron-salget helt marginalt.

I Norge er det altså annerledes. Ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) ble det registrert 5.445 nye e-tron mellom 1. januar og 21. juni.

Bilen vi tester her er i manges øyne – blant annet våre – den mest attraktive av dem: e-tron 55 Sportback S line. 

«Sportback» betyr normalt lavere taklinje, mer coupéaktig karosseri og mindre plass. Og ennå er det faktisk flere som snur seg etter denne bilen når man kommer kjørende. Slik er det ikke lenger for «normale» e-tron, og med tusenvis av nye Sportback på vei vil fenomenet neppe vare lenge.

SNASEN: Vi ble ganske betatt av denne fargekombinasjonen. Kameraspeil ser fancy ut, men er ikke verdt pengene. Foto: Håkon Sæbø

Flest høyrevelgere

For å være litt kjipe, men også nøkternt analytiske på tysk manér, har vi tatt med en annen Sportback i denne sammenligningen. Ikke lagt merke til den før, sier du? Ingen grunn til å skamme seg.

Q3 Sportback er nemlig en meget sjelden blomst i den norske bilfloraen. Siden nyttår og tre uker ut i juni var det bare blitt nyregistrert 50 Q3 i år. OFV skiller ikke mellom den ordinære modellen og Sportback-varianten, men det er grunn til å tro at et mindretall har valgt sistnevnte.

Med en 2-liters dieselmotor på 190 hestekrefter, ender prisen på drøyt 800.000 kroner for bilen til venstre. Og der finnes selvsagt forklaringen på den enorme popularitetsforskjellen. Gjør du som røkla og tar den til høyre, kan prisen bli helt lik, men du får 408 hestekrefter, mer plass og mulighet til å spare bom- og drivstoffkostnader.

QUALITÄT IM TRAPEZ: Interiøret i e-tron er både skulpturelt, elegant og klinisk. Foto: Håkon Sæbø

Dvask pedal

Hva du ikke får er en uslåelig rekkevidde. Den noe raklende 2-literen i Q3 bringer deg lett fra Oslo til Bodø uten en eneste stans, om du er av den typen. Vel fremme kan du bruke tre minutter på å tanke, og så kjøre hjem igjen. Behagelig.

Audi Q3 Sportback S line 40 TDI quattro S tronic

Motor: 2,0 R4 turbodiesel

HK/kW/Nm: 190/140/400

0-100 km/t: 8,3 sek.

Toppfart: 217 km/t

Egenvekt uten fører: 1.695 kg

L/B/H: 450/184/156 cm

Forbruk: 0,57 l/mil

CO2-utslipp: 149 g/km

Bagasjerom: 530/1.400 liter

Tilhengervekt: 2.200 kg

 

  • Priser

Startpris*: 552.900 kroner

Denne modellen: 626.400 kroner

Med utstyr: Ca. 800.000 kroner

*)Q3 Sportback S line 35 TDI S tronic

 

  • Pluss

Ser tøffere ut enn en vanlig Q3

Laaang rekkevidde

Mer leken enn e-tron

 

  • Minus

Høy pris for en «liten» Audi

Slapp gassrespons

Irriterende førerstøttesystemer

 

Design

GTI-look for ujevnt terreng. Ser ekstra barsk ut med alle de sorte detaljene.

Førermiljø

Skarpskårent med meget høy byggekvalitet og brukervennlighet, men trykkskjerm er ikke alltid et pluss.

Kjøreegenskaper

Blir gode først når du trykker inn «Dynamic». I normalmodus går det trått, og styrefølelsen er ikke helt på BMW-nivå.

Ytelser

Dieselfireren høres fislete ut, men 190 hestekrefter gir et godt skyv.

Plass 

Q3 er ingen storbil, men bagasjerommet er like stort som i den vanlige modellen.

Mye for pengene

Blir grundig frakjørt i regnearket. Prisen er altfor høy.

Score: 6/10 

Har flere gode kvaliteter, men til denne prisen er den et ran – både mot elektriske og fossile konkurrenter.

Fort kan det også gå, men ikke uten at du insisterer. Gassresponsen i samvirke med DSG-girkassen (S tronic, som den heter hos Audi) er nemlig usedvanlig slapp, og skal ha bilen til å dure rundt på tåpelig lavt turtall om du ikke setter den i Dynamic-modus. Slik er det også blitt i flere andre biler fra VAG-kanten i senere tid, og det er en uting.

UTVILSOMT AUDI: Vår Q3 Sportback tøffer seg med helsvart look og fravær av dekaler. Likheten med e-tron Sportback er betydelig. Foto: Håkon Sæbø

Det er nok ikke en levende sjel i Volkswagen-konsernet som vil innrømme det, men man kan mistenke at dette henger sammen med dieseljuksskandalen, og at bilene nå er tunet for å lunte rundt på nedsotingsturtall for å klemme ned de offisielle utslippstallene. 

I standardmodus føles det som om noen holder bilen igjen. Ergo blir det til at man nesten automatisk setter bilen i Dynamic, mye oftere enn man ville gjort i for eksempel en BMW.

Briljerer på ujevn vei

Det er på svingete fjellveier med telehiv at Q3-en virkelig skinner. Siden den er høyere enn A3-en den bygger på, men har quattro, S line-understell og brede 20-tommershjul, kan den kjøres temmelig «effektivt» på slike veier, som det jo finnes plenty av her til lands. På vekslende snøføre kommer også quattro-systemet til sin rett, selv om hjelpeassistenter litt for ofte griper inn og korrigerer styringen (en smule irriterende også i e-tron).

Der Q3 oppleves som en kompaktbil, er e-tron tung og svær

Oppsettet, med dertilhørende 20-tommershjul, gjør naturlig nok at bilen blir litt stiv og stumpete over trikkeskinner og andre ujevnheter. Q3 oppleves dessuten som en ganske liten bil – både positivt ved at den er hendig å manøvrere, men også negativt ved at den føles mye nærmere A3 enn A6. Og da oppleves også prisen som stiv.

Ser tøffere ut enn den er

Over i e-tron er det mye av den samme looken, også innvendig. Men moderate forskjeller i ytre mål til tross, kjøreopplevelsen er helt annerledes. Der Q3 oppleves som en kompaktbil, er e-tron tung og svær.

HARMONISK: Smaken er som baken, sier noen. Feil. e-tron Sportback er en vakker bil. En V8-er under panseret er hva den skulle hatt. Foto: Håkon Sæbø

Egenvekten er da også over 2,5 tonn, og selv om de 408 hestekreftene flytter bilen raskt fremover, er det ingen sportsbil vi har å gjøre med her. En Jaguar I-Pace føles livligere, og en Porsche Taycan er et lite lysår unna.

Audi e-tron Sportback 55 S line quattro Edition One

Motor/batteri: Elektrisk/95 kWh

HK/kW/Nm: 408/304/664

0-100 km/t: 5,7 sek.

Toppfart: 200 km/t

Egenvekt uten fører: 2.561 kg

L/B/H: 490/193/161 cm

Forbruk: 2,27 kWh/mil

Rekkevidde: 45 mil

Bagasjerom: 615/1.655 liter

Tilhengervekt: 1.800 kg

 

  • Priser

Startpris* 510.000 kroner

Denne modellen** 703.000 kroner

Med utstyr Ca. 975.000 kroner

*)e-tron 50 Sportback Lauch Edition quattro

**)e-tron 55 Sportback S line quattro

 

  • Pluss

En usedvanlig smekker bil

Komfort

Null moms og andre avgifter

 

  • Minus

Bare middels underholdende å kjøre

Skuffende rekkevidde

Overdose trykkskjerm

 

Design

Et ganske komplekst utformet karroseri der linjene danner en imponerende enhet. Full score her.

Førermiljø

Futuristisk og velbygget, men teknologien dominerer over brukervennligheten.

Kjøreegenskaper

Lever ikke opp til sitt barske ytre. Veldig komfortabel, nesten litt amerikansk i stilen, men ikke særlig engasjerende.

Ytelser

Masse krefter i velkjent elbilstil. Men pass på batterireserven.

Plass

Nesten fem meter lang og to meter bred. Overraskende bra takhøyde bak.

Mye for pengene

Salgsstatistikken lyver ikke. Demobilen (Edition One) er overpriset, men e-tron generelt gir mye for pengene.

Score: 7/10

En mektig bil som hadde fått toppscore om den ga mer kjøreglede og gikk lenger for hver lading.

Kjørefølelsen er snarere nøytral, akkompagnert av et ikke særlig attraktivt hvin som mest minner om trikken. At ikke en premiumprodusent har greid å få vekk en slik lyd (har de kanskje tenkt at den er kledelig?) er snodig. Men for all del, Bang og Olufsen-anlegget løser det problemet. Og selv om e-tron ikke byr på noen ut-av-deg-selv-opplevelse innen kjøreglede, er den svært komfortabel.

Skjermet interiør

Begge bilene har på sedvanlig Audi-vis et lekkert og tilsynelatende meget solid interiør. Det er skjermer overalt, særlig i e-tron. Der er til og med speilene byttet ut med kameraer som har hver sin skjerm på dørene.

SPEILBLANKT: Men ikke nødvendigvis bedre å bruke enn ordinære knapper og brytere, dessverre. Her fra e-tron. Foto: Håkon Sæbø

Audis hovedkvarter i Ingolstadt er tilsynelatende episenteret for ingeniørmanien som herjer blant det tyske folk, men her har det bikket over. Kameraspeilene koster 17.200 kroner ekstra og gir kanskje noen centimeter bedre rekkevidde, men har ingen praktisk funksjon. Tvert imot synes vi at de gir dårligere oversikt enn konvensjonelle speil, og å stille dem inn er fiklete.

Hva er egentlig en SAP-kompatibel mobiltelefon? Ikke vet vi, annet enn at det må være noe veldig, veldig tysk

Trykkskjermbonanzaen er dessuten ingen frelse for brukervennligheten. Vi hadde foretrukket et menyhjul mellom setene (hei igjen, BMW), og hadde dessuten satt pris på om e-tron ikke hadde mast om å «koble til en SAP-kompatibel mobiltelefon» hver eneste gang man skal kjøre. Hva er egentlig en SAP-kompatibel mobiltelefon? Ikke vet vi, annet enn at det må være noe veldig, veldig tysk.

Gruses av billigbiler

Du kan velge mellom to ulike batteripakker i e-tron. 55-modellen, som vi kjører her, gir en teoretisk rekkevidde på 44 mil (WLTP), mens 50-modellen bare tar deg 33 mil hvis forholdene er 100 prosent optimale. Til gjengjeld er prisforskjellen stor: Over 160.000 kroner skiller de to modellene, som utad ser helt like ut.

EN GOD IDÉ: Men bare på papiret. For 17.200 kroner kan du heller kjøpe 458 Pizza Grandiosa eller ett Liebherr Grand Cru vinskap. Foto: Håkon Sæbø

Det er temmelig påfallende at ingen av de tyske premiumprodusentene hevder seg i rekkeviddekonkurransen mot en amerikansk fersking som Tesla og billige biler fra Sør-Korea.

Vi har ikke foretatt noen nøyaktig lade- eller rekkeviddetest denne gangen, men i en tidligere test plasserte e-tron 55 seg foran Jaguar I-Pace, men et godt stykke bak Tesla Model X når det gjaldt både forbruk og rekkevidde. Maksimal ladeeffekt er 150 kW (120 kW i 50-modellen).

Sterk utstråling blender

Det du får med e-tron istedenfor klasseledende rekkevidde og tilgang på Teslas imponerende ladenettverk, er en mer velbygget og helstøpt bil. Materialer, finish og byggekvalitet imponerer som vanlig hos Audi, og komforten er meget god.

PÅFYLL: Må skje oftere enn vi kunne ønsket oss. Til gjengjeld er ladehastigheten akseptabel. Foto: Håkon Sæbø

Likevel er det som om e-trons aura er litt for god til hva bilen lever opp til. Vi synes for eksempel at Tesla Model S, som nå har falt litt i glemmeboken, gir en mer dynamisk kjøreopplevelse. Og i NAFs omfattende rekkeviddetest (i svært variert landskap) orket Model S 645 kilometer før den stanset, mens tilsvarende e-tron som vi kjører her konket ut etter 436 kilometer. Det er sjelden man skal så langt, men tenk på at man ikke alltid kan starte med fullt batteri. Differansen her kan fort bety en ufrivillig pause med to slappe wiener et sted i ødemarka.

For ordens skyld kan det nevnes at Hyundai Kona – som starter på rundt 350.000 kroner – greide 568 kilometer på én lading.

TO TYSKE FETTERE: Om du ikke er så bevandret i Audis produktkatalog, skal det være mulig å forveksle disse i bakspeilet. Foto: Håkon Sæbø

Priser seg ut

Og når vi er inne på pris – det er her utfordreren i denne testen får nådestøtet. Q3 oppleves mest som en litt oppjazzet A3 med større hjul. Det er tøft og fungerer bra, men for 800.000 kroner? Med en 2-liters dieselmotor?

Beklager. Selv 700.000 oppleves som dyrt for dette, noe de fleste kjøperne ser ut til å ha tatt inn over seg. Men for all del: Er du en av dem som velger en Q3 Sportback ut fra ren og skjær lyst, står du langt fremme i køen når Finansavisen Motors fritenkermedalje skal deles ut.

At så mange velger e-tron har vi derimot stor forståelse for, for den ser unektelig kul ut og oppfyller mange krav. Så skal vi prøve å ikke tenke altfor mye på hvor bra dette hadde vært med 70 TFSI eller 60 TDI skrevet på bakluken.

SPORTSLIG: Denne Q3-en har under halvparten så mange hester som e-tron 55, men oppleves likevel som mest agil (i Dynamic, vel å merke). Foto: Håkon Sæbø
Motor
Biltester