+ mer
SPORTY SUV: I Norge får du ikke testet Maserati Levante Trofeos toppfart, men du får glede av mange andre av bilens flotte egenskaper. Foto: Håkon Sæbø

Endelig, Maserati

Når Maserati endelig lanserer toppmodellen Levante Trofeo er det et av de siste kapitlene i V8-historien. Men det er en god historie.

BMW lanserte sin X5 og Porsche sin Cayenne først med V8-motorer. Bentley og Lamborghini sparte heller ikke på sylinderne da de lanserte sin Bentayga og Urus respektive. Derfor er det merkelig at sportsbilprodusenten Maserati lanserte sin SUV Levante i 2016 kun med V6-motor, selv om bilen var både sprek og rask. Nå er endelig V8-versjonen Trofeo på plass, og når enden er god er allting godt.

Noe pirk, som at sidestøtten i de deilige skinnsetene er mangelfull, at det knirker i midtkonsollen og at enkelte funksjonsvelgere er simple, må du leve med, men det bør du tåle når så mye annet stemmer. At bilmodellen er fire år gammel bør heller ikke plage deg nevneverdig.

LUKSUS: Førermiljøet er ryddig, omfattende, brukervennlig og lekkert, selv om det er enkelte småting å sette fingeren på, bokstavelig talt. Foto: Håkon Sæbø

Infotainmentsystemet var moderne da det kom og er det fortsatt, selv om de fleste tyskerne løser dette bedre. Designmessig er det heller ikke mye nytt, selv om en grovere grill, spesialfelger, større og flere luftinntak, samt karbonbesetning moderniserer og spriter opp utseendet.

Den skrå bakluken eliminerer behovet for å lage en tøff coupé-versjon, mens de to doble eksosrørene i en ellers rolig hekk fremstår i overkant diskret. Analoge instrumentklokker begynner også å bli utdatert, men noe var faktisk bedre før.

KLASSISK: De runde, analoge instrumentklokkene skiller seg ikke spesielt ut, men de fungerer utmerket. Foto: Håkon Sæbø

Ny drivlinje

Det er imidlertid drivlinjen som er ny, og den er i tillegg veldig bra. Den gjør den store SUV-en til en gigantisk sportsbil og kan gi deg opplevelser du ikke finner hos mange andre. Dess hardere du kjører bilen dess mer tilsynelatende krymper den rundt deg, og jo mer og fortere du kjører, jo mer vil du like den.

DISKRET: To doble eksosrør i en ellers udramatisk hekk vekker ikke mye oppmerksomhet, før du øker CO2-utslippet dramatisk. Foto: Håkon Sæbø

Du gruer deg etter hvert til 60-soner, kø og fartsmålinger, men bensinforbruket ved heftig kjøring passerer gjerne to liter pr. mil, så det blir noen pauser uansett.

Den 3,8-liter store V8 turbomotoren er bygget av Ferrari. Selv om den ikke er like heftig som Ferraris egen 3,9 liter, er 590 hestekrefter nok. Med kjøresystemet i Sport Corsa er gassrespons og motorstyring gjort så hissig at du neppe vil savne noe mer.

KRAFTPAKKE: Den 3,8 liter store V8 turbomotoren har Maserati-logo på karbondekselet, men det er Ferrari som har bygget den. Foto: Håkon Sæbø

Lydbildet er noe preget av de stadig strengere EU-reglene, men åpner du spjeldene i eksosanlegget og benytter gasspedalen aktivt, vil øregangene likevel smøres av fossil vellyd.

STANDARD: De spesielle 22-tommers felgene er standard med dekk og bremser som biter godt fra seg. Foto: Håkon Sæbø

Avansert teknikk

Den åttetrinns automatgirkassen er levert av ZF og er godt tilpasset motoren, firehjulstrekksystemet og bilen. I Sport blir den så hissig at du innimellom fristes til å overstyre den på offentlig vei. Alternativt kan du sette den i manuell og kun benytte de store girhendlene festet til rattstammen for enda mer involverende kjøring.

MOROKNAPPER: Knappene for kjøreprogrammene i midtkonsollen er spinkle, men de gjør nytten, og vel så det. Foto: Håkon Sæbø

Kreftene mates primært til bakakselen, men inntil halvparten av dem kan gå til forhjulene ved behov. En differensialbrems på bakakselen sørger for å fordele kreftene optimalt mellom bakhjulene og såkalt Maserati Integrated Vehicle Control (IVC) bidrar også til å holde stabilitetskontrollen ESP på avstand.

I Sport Corsa er i tillegg ESP relativt liberalt så du kan skrense lett inn i og gjennom svingen uten å miste trekkraft. Når du så mater på med mer krefter virker det som bilen steiler mens differensialen med såkalt Torque Vectoring presser fronten innover og gjør bilen mer overstyrt. Tør du å skru av ESP helt vil du kunne utforske dette til det vulgære, men på offentlig vei anbefales dette ikke.

FORZA ITALIA: De store girhendlene er montert på rattstammen, slik italienerne liker det. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)

Fin styring

Et sportsratt med godt grep gjør det enkelt å navigere bilen over og gjennom utfordringene med den elektromekaniske og justerbare styringen. De brede hjulene på de spesielle 22 tommers felgene forteller deg imidlertid at både lastebiler og kjøretøyer med piggdekk har kjørt foran deg, men det kan du også leve med.

TOPPMODELL: Den spesielle Trofeo-logoen på C-stolpen røper at denne Maserati Levante er en spesiell bil. Foto: Håkon Sæbø

Levante Trofeos såkalte Skyhook luftfjæring lar deg heve og senke bilen inntil 75 millimeter, enten du skal forsere hytteveien eller teste toppfarten på 304 kilometer i timen. Den tilpasser seg dessuten både underlag og kjørestil avhengig av om du har den i Normal eller Sport. Bilen vil derfor kunne gi deg akkurat den kjøreopplevelsen du ønsker innenfor relativt brede grenser.

Maserati Levante er uansett en stor og tung bil med god plass, med de fordeler og ulemper det medfører. God benplass i baksetet, et stort og fleksibelt bagasjerom med skiluke og panorama soltak pakket inn i alcantara er både nyttig og lekkert. Trofeo-logoer utvendig på C-stolpen og sydd inn i nakkestøttene får du også med på kjøpet.

ØYNE: De smale lykthusene strekker seg fra den store grillen og rundt hjørnet på skjermen, og har avanserte LED-lys. Foto: Håkon Sæbø

Alt inkludert

Trofeo har det meste av utstyr som standard, inkludert såkalt Pieno Fiore-design skinn overalt, innvendig og utvendig karbondetaljer, Bowers & Wilkins stereoanlegg og det meste du kan ønske deg. Innvendig er karbonflatene ulakkerte og gir en særegen og tøff overflate.

SUV-COUPÉ: Mens de fleste andre SUV-produsentene lager én SUv og én SUV-coupé, kombinerer Maserati de to i Levante. Foto: Håkon Sæbø

Foruten sportsprogrammet kan du velge Offroad for vinterlige og andre krevende forhold, eller I.C.E. som ikke står for is, men Increased Control and Efficiency. Det vil du ikke ha i Maserati Levante Trofeo, så trykk på Sport Corsa og kjør for livet.

Maserati Levante Trofeo

Motor 3,8 liter V8 T

HK/kW/Nm 590/434/730

0-100 km/t 4,1 sek.

Toppfart 304 km/t

Vekt 2.170 kg

L/B/H 502/198/170 cm

Forbruk 1,61 l/mil

CO2-utslipp 313 g/km

Bagasjerom 580/1.625 liter

  • Pris

Denne modellen 2.800.000 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Drivlinje

Design

  • Minus

Lite setestøtte

Knirk i midtkonsollen

Enkle funksjonsvelgere

  • Design

Maserati kan design og Levante er en vellykket SUV.

  • Førermiljø

Ikke nytt eller helt moderne, men omfattende og brukervennlig.

  • Kjøreegenskaper

Du merker at det står en sportsbilprodusent bak, spesielt i Sport Corsa.

  • Ytelser

Du kjører fra en 911 rett frem og holder følge med mange i svingene.

  • Plass

De ytre målene lyver ikke og bilen er stor nok.

  • Mye for pengene

Du får både en sportsbil, en familiebil og en SUV i ett.

Konklusjon 9

Gammel bil, ny motor og mye moro bak rattet.

Motor
Biltester