+ mer
MYE BIL, MYE MOTOR: Ford Explorer ladbar hybrid har godt med krefter å spe på med, hele 457 hestekrefter. Foto: Ivar Engerud

Fords nye gigant-SUV er ikke for pingler

2020 skulle være året da Ford virkelig kom tilbake på Norges-kartet med sin elektriske Mach-E. Det skjer ikke, men nye Explorer vil døyve ventetiden.

Det var nesten så vi ikke trodde våre egne øyne da vi tok en nøyere titt på salgsstatistikken for personbiler i midten av juni. Riktignok har vi vendt oss til Volkswagen på topp og at Audi har klatret helt opp i ryggen på storebror med sine e-tron-leveranser.

TØFF: Sjette generasjon Explorer har vokst og fått et enda skarpere og barskere utseende. Foto: Ivar Engerud

Men å finne Ford først nede på 15. plass med 1,9 prosent markedsandel, det hadde vi trodd vi aldri skulle få oppleve. Ford, som «satte verden på hjul» for hundre år siden, og som i dag har en flora av kjøreglade og praktiske modeller blant bestselgerne i Europa. At de skulle slite med å karre seg opp på 15. plass på den norske personbilstatistikken så vi ikke komme, bare for ett år eller to siden.

Lys i tunnelen

Selv om nedgangen har vært markant de seneste årene siden 2015, da merket kom på 5. plass med 5,6 prosent markedsandel, er det et nivå den norske Ford-organisasjonen hverken er bygd for eller kan leve med over tid. De trenger en volumselger.

LANG: Explorer er lengre og høyere enn konkurrentene, noe som gir enorm innvendig plass. Foto: Ivar Engerud

Det skulle være Mustang Mach-E. Det er den amerikanske bilen alle med et moderne forhold til Ford venter på. Den skulle virkelig sette Ford på Norges-kartet igjen. Merkets første riktige elbilsatsing og en bil som ville passe utmerket i Norge.

Etter planen skulle man ha «noen tusen» biler klare til levering i fjerde kvartal 2020. Men 2020 går ikke som planlagt for noen, så nå er leveringene skjøvet til 2021, ettersom fabrikken har vært stengt og produksjonen i USA knapt kommet i gang.

I påvente av en helelektrisk Mustang, kommer nødhjelpen til Norge fra USA i form av en helt ny Ford Explorer.

BØS FRA FRONT TIL HEKK: Den sorte grillen gir et ganske så bøst inntrykk. Foto: Ivar Engerud

«Mid-size SUV»

La det være sagt med én gang: Explorer er en gedigen bil, selv om den i amerikanske termer kun kvalifiserer i klassen «Mid-size SUV». Med en lengde på 5,05 meter slår den hvilken som helst av konkurrentene (som for eksempel Volvo XC90, Mercedes-Benz GLE og BMW X5) med 10 – 15 centimeter, og den rager også høyere enn samtlige av disse. At den ikke også er bredest i klassen skal Ford (og førerne) bare være glade for.

Dette er ikke en bil for pingler. Men med et tøft utseende, syv seter og plass til masse bagasje, samt mulighet for å trekke 2,5 tonn uten problemer, handler det om en kraftplugg konkurrentene skal slite med når den nå kommer som ladbar hybrid.

LITT ELEKTRISK: Med batteri på 13, 1 kWh har Explorer PHEV en elektrisk WLTP-rekkevidde på 42 kilometer, men du kjører lett lengre i praksis. Foto: Ivar Engerud

Tøff 7-seter

Det er bare å kaste et blikk på bilen for å se at den ikke kunne vært designet i Europa. Den skiller seg ut og oser USA, men på en positiv måte. Med 20-tommers hjul og en barsk og ganske skarp design ser den både tøff og ganske sporty ut.

Så det er med en viss spenning vi stiger opp og tar plass bak rattet i den mildt sagt romslige bilen som greit huser en familie større enn gjennomsnittet, eller en med bonusbarn. Plassen er imponerende og takhøyden så bra i hele bilens lengde at det går fint for voksne å sitte helt bakerst på tredje seterad. Med samtlige seter i bruk er det fortsatt plass til 330 liter bagasje.

Som toseter snakker vi ikke lenger liter, men flytter målestokken over i kubikkmeter. Skal du flytte er det tett på 2,3 kubikkmeter å fylle opp med alt du trenger å ha med og fortsatt ha plass til en passasjer. Ingen av de nevnte konkurrentene kan hamle opp med slike mål, og kun XC90 kan fås med syv seter.

BMW og Mercedes har langt større batteri enn Explorer og XC90 og dermed lengre elektrisk rekkevidde, så det blir et til dels valg mellom plass og rekkevidde. Og det litt udefinerbare premium selvfølgelig. Du sender ikke samme signaler i en Ford som BMW eller Mercedes-Benz, hvis det er viktig.

HEVER INNTRYKKET: 20-tommere må en ha på en så stor bil. Foto: Ivar Engerud

Heftige ytelser

Den helt nyutviklede Explorer har mer enn utseende og plass og by på i konkurransen med sine mer premiumpregede konkurrenter.

Under panseret ligger Fords 3-liters V6 EcoBoost-motor, som i kombinasjon med en 100 HK elektrisk motor gir en totaleffekt på hele 457 hestekrefter og 840 newtonmeters dreiemoment. Selv med en egenvekt på 2,5 tonn gir det ytelser som er mer enn godkjente, og de merkes.

Dette er jo ikke bilen en velger for å kjøre som en sportsbil, men takket være kraftressurser i masser helt fra bunnen passerer du 100 km/t-merket fra stillestående i løpet av 6,0 sekunder om det skulle trengs. Og på helt andre veier enn i Norge sier det ikke stopp før 230 km/t.

Mesteparten av ressursene forblir ubrukt på både landeveiskjøring og motorveikjøring i Norge, men til gjengjeld blir det hele veldig uanstrengt og behagelig med bra trøkk når det trengs. Parallellhybridsystemet gjør at du kan benytte kreftene og dreiemomentet fra begge motorene når du virkelig trenger det. Med Fords 10-trinns automatgirkasse blir det både sømløst og komfortabelt, samt at drivstoffeffektiviteten forbedres.

KJENTE ELEMENTER: Interiørelementene kjenner man (selvsagt) igjen fra delehyllene til Ford, og avslører det faktum at Ford er en rimelig bil, i USA. Foto: Ivar Engerud

Brukbar rekkevidde

Litium-ion batteriet på 13,1 kWh gir bilen en elektrisk rekkevidde på 42 kilometer WLTP-normen, men vi hadde ingen problemer med å kjøre mye lengre ved flere anledninger. Selvsagt ved å bruke både hodet og gasspedalen, samt bilens ulike kjøremodus bevisst.

Bruken av batteriet kan du selv styre med kjøremodusene «EV Auto», «EV Now», «EV Later» og «EV Charge». Når batteriet begynner å bli tomt, bytter den selv til «EV Auto».

Kjøringen kan også foretas i hele sju kjøreprogrammer tilpasset kjørestil og underlag: Normal, Øko, Glatt, Sport, Tilhenger, Terreng og Dyp snø og sand skal hjelpe deg frem både sikkert og økonomisk. Du må nok imidlertid fortsatt bruke hodet og ikke være for dristig i terrenget. Foruten å ha testet det, er nok ikke Explorer en utpreget terrengbil, selv med vel 20-centimeters bakkeklaring.

TUSEN WATT: B&O-anlegget er på 1.000 watt med 14 høyttalere i det store rommet. (1 / 3)

Ferdig utstyrt

Ford velger som sagt å utfordre langt mer premiumorienterte merker med Explorer, og det gjør de ved å lansere bilen ferdig utstyrt med en omfattende liste standardutstyr i ST-Line, slik at du som kunde stort sett har igjen å velge farge.

Det hele handler selvsagt om logistikk og produksjonsforenkling for å få en så gunstig pris og kort leveringstid som mulig. Ford har tatt ordre fra kundene og bestilt opp biler til lager slik at man kan levere fra dag én.

Og det er ikke lite som inngår i pakken. Her har du kjøling og massasje i setene foran, varme i ratt og frontrute, alt du forventer av oppkoblinger inkludert wifi, 230 volt kontakt i baksetet, B&O lydanlegg med 1.000 watt effekt og 14 høyttalere, spyler på kameraet bak, doble glass i sidevinduene foran, elektrisk regulerbart ratt, girhendler på rattet, LED-lys og full app-styring.

Explorer koster 887.500 kroner i ST Line og det eneste som kommer til er metallic lakk og tilhengerfeste. Alt av utstyr bilen kan leveres med er lagt inn i den norske pakken. Importøren venter at de aller fleste velger denne utgaven, men du kan også legge i underkant av 20.000 kroner ekstra for enda litt mer i en Platinum-versjon.

Euro NCAP-testen er, som man forventer av en så etablert produsent, toppscore med fem stjerner.

Klar til kamp

Forrige gang Ford solgte Explorer i Norge, fra 1994 til 1998, stoppet salget etter vel fire år og kun 250 biler. Det gjør det ikke nå. Det tallet er nok passert før skoleferien er over hvis Ford kan levere.

For med ledning og mulighet for noen mils elektrisk kjøring ble plutselig Ford Explorer en aktuell bil i Norge, meget aktuell. Og en eventuell varebilvariant vil ikke akkurat senke modellens potensial som arbeidshest for de som har behov for plass, men ikke mer enn to seter.

Ford Explorer PHEV ST-Line

MotorV6 bensin, 3.0 liter og elmotor
HK/kW/Nm, system457/336/825
HK/kW/Nm, bensinmotor350/257/555
HK/kW/Nm, elmotor100/73/270
0-100 km/t6,0 sekunder
Toppfart230 km/t
Rekkevidde (WLTP)42 km
Batteri13,6 kWh
Vekt2.466 kg
L/B/H505/199/178 cm
Forbruk0,31 l/mil
CO2-utslipp71 g/km
Bagasjerom330/2.274 liter liter
Tilhenger2.500 kg
Priser:
Denne modellen887.500 kroner
Testbilen899.400 kroner
Pluss
Plass
Praktisk
Ressurser
Minus
Litt lite batteri
Massiv størrelse
Mangler litt premiumfølelse
DesignSjette generasjon av Ford Explorer er definitivt amerikansk, men på en positiv måte. Tøff og pratisk.
Førermiljø

Du finner deg lett til rette bak rattet i en Explorer, hvor du sitter høyt med god oversikt til å kjøre en så stor bil. Interiørfinishen er vel ikke helt oppe blant de europeiske konkurrentene.

KjøreegenskaperBilen er enorm, men håndterer både vekt og dimensjoner på en eksemplarisk måte i all praktisk bruk på norske veier.
YtelserBilen har krefter i overmål med 457 hestekrefter og enormt dreiemoment. Noe som gir rask akselerasjon og mye å dra med ved behov.
PlassMed lengde over fem meter er det nydelig plass både foran og bakover, hvor selv bakerste rad er brukbar. Lastekapasiteten er enorm.
Mye for pengeneDet er ikke hverdagskost med en Ford som begynner å nærme seg millionen, men denne plasserer seg godt i konkurransebildet.
Konklusjon 8/10Ford Explorer har enormt med plass og ressurser for en stor familie med behov for mange seter.

Motor
Biltester
Nyheter