+ mer
LIKT OG ULIKT: BMW X5 M Competition og BMW X6 M Competition har flere designmessige forskjeller, men under skallet er mye likt. Foto: Håkon Sæbø

To brødre som er to heftige brødre

I Olympiske Leker er det viktigste ikke å vinne, men å delta. I BMWs X-Games er det viktigste å vinne over de fysiske lovene.

Det sies at de fysiske lovene er absolutte, men etter en kjøretur i BMWs to heftigste X-modeller er det lov å stille spørsmål ved sannhetsgestalten i dette. BMW X5 M Competition og X6 M Comptetion gjør nemlig ting du ikke trodde var mulig.

LEKEN: Med denne utsikten vet du at du har mye moro å se frem til. Foto: Håkon Sæbø

Når du presser 2,5 tonn bil med høyt tyngdepunkt inn i en sving, vil eller bør erfaring og forståelse fortelle deg hvor fort du kan kjøre. Når du halvveis gjennom svingen skjønner at du kunne kjørt betraktelig fortere inn i den og angrer på at du ikke tidligere giret ned og ga mer gass er det for sent. Ikke for alltid, men for akkurat den svingen.

Igjen og igjen

Neste gang du kjører inn i den samme eller andre svinger med høyere hastighet gjør du likevel den samme erfaringen. Igjen, og igjen, og igjen, for bilene takler tilsynelatende mer enn du tror. Uansett.

TØFFE: Det er spesielt bakfra X6 M er tøffere enn sin bror X5 M, og der er dette de fleste medtrafikanter får se. Foto: Håkon Sæbø

I noen oversiktlige svinger kan du riktignok overdrive og kjøre så fort at bilens tretrinns stabilitetskontroll DSC holder deg litt i ørene. Alternativt kan bilen skrense og sladde litt eller mye, men oppførselen er fortsatt forutsigbar og du innser at de fysiske lovene knapt gjelder for deg.

Referansegrunnlaget fra mindre og sprekere biler vil nok røpe at de til en viss grad finnes, men det føles surrealistisk å sitte så høyt og kjøre så fort.

Ingen sløsing

Med brorparten av de 625 hestekreftene ut i bakhjulene gjennom BMWs M xDrive Sport firehjulsdriftsystem med såkalt M differensial, sløses det ikke med kreftene. Kreftene finner umerkelig og lynraskt veien til det eller de hjulene med best grep og mest behov for å hjelpe deg på din vei.

FORM OG FUNKSJON: Lekre materialer, tøff utforming og god brukervennlighet trekker opp. (1 / 4)

Det justerbare og adaptive M understellet gjør hele tiden sitt ytterste for å optimalisere veigrepet ut fra oppsett og forutsetninger, enten du skal sette rundetider, takle telehiv eller passere trikkeskinner og veihull. Du kan også heve og senke bilen hvis du skal over en brøytekant eller laste inn sementsekker.

M Servotronic-styringen har flere funksjoner som tilpasser styrekraften til hastigheten og motstanden. I kombinasjon med kraftoverføringen føler du derfor at bilen drar seg inn i svingen når du egentlig forventer at den vil skli ut, og du angrer igjen på at du bremset så mye inn i svingen.

TRAUST: BMW X5 M Competition har fasong som en tradisjonell SUV, men de to doble eksosrørene, skarpe linjene og andre detaljer røper at bilen ikke er tradisjonell. Foto: Håkon Sæbø

Noe sporing på slitte norske piggdekkveier kan du riktignok merke, men holder du godt i rattet holder bilen godt på retningen.

Strenge regler

Med store blå bremsekalippere har du M komposittbremser som gir deg bedre bremseeffekt og lengre levetid enn standardbremsene, noe som kommer godt med slik du fristes til å bruke bilen.

INDIVIDUELT: Ved å forhåndsinnstille de mange kjørefunksjonene i de røde M1 og M2 knappene på rattet etter eget ønske, skifter bilen karakteristikk på et blunk. Foto: Håkon Sæbø

Et M sportseksosanlegg bruker spjeld i rørene for å gi både deg og medtrafikantene ønsket lydbilde, i hvert fall innenfor de stadig strengere EU-reglene.

Til slutt har bilen et åttetrinns M steptronic girkasse med såkalt Drivelogic. Den lar deg velge sjaltehastighet i tillegg til valgfri automatisk sjalting avhengig av oppsettet, eller manuell overstyring av trinnene.

Å stille inn alle disse oppsettene kan ta tilsynelatende en halv dag, men med de to røde M1 og M2 knappene på rattet kan du forhåndsinnstille alt til dine egne ønsker og behov. Et kjapt trykk på M1 eller et trykk og en bekreftelse på M2 gjør at du kan stille opp bilen på et blunk.

VALGFRITT: Startknappen, girsjalteren og oppsettet for en del av kjørefunksjonene befinner seg mellom forsetene. Foto: Håkon Sæbø

Mye M

BMW slenger på M spesifikk grill og M gjeller i sort og kan legge til M karbon sidespeilhus og M karbon hekkspoiler. Det høres ut som det kan bli for M-ye av det gode, men du gjemmer deg uansett ikke bort i en X5 M eller X6 M. Competition eksosenderør, innstegslister med Competition-logo, lettmetallfelger, skinnratt og multifunksjonsseter, alt med en stor M foran, er også noe av det du får med. Før du eventuelt kontakter BMW Individual for å piffe opp bilen ytterligere.

BEHAGELIGE: Fantastiske sportsseter i mønstret skinn med god støtte, høy komfort og tøffe logoer i nakkestøtten øker kjøregleden. Foto: Håkon Sæbø

Innvendig er det mye likt, spesielt når bilene er konfigurert med mye av det samme utstyret. Mengder av mykt og tykt skinn, karbonpaneler, aluminiumsdetaljer og store digitale flater preger interiøret.

De asymmetriske digitale instrumentklokkene kan endres til et mer sporty oppsett, men det er lov å savne runde instrumentklokker.

ELSKE ELLER HATE: Noen liker ikke SUV-er og spesielt ikke SUV-coupeer, men det er mange grunner til å like dem også. Foto: Håkon Sæbø

Betjeningen av de mange funksjonene fra rattet er imidlertid intuitiv og omfattende. Også berøringsskjermen med gestikulasjonskontroll og iDrive har et utall funksjoner som er enkle å betjene.

DETALJER: De aller fleste delene og detaljene på M-bilene er endret fra standardbilene. (1 / 4)

Krevende blindtest

BMW X5 M og X6 M er på mange måter like, selv om det bare er sideskjermene foran som er helt like. Fra A-stolpen og bakover ser du tydeligere forskjellene. Disse gjenspeiles også i et litt trangere baksete og bagasjerom i den mer coupé-formede X6 M.

Ytelsene og kjøreegenskapene for øvrig hadde vært vanskelig å skille i en blindtest. Prislappen avhenger mer av ekstrautstyrslisten enn om du velger den litt dyrere X6 M med litt lavere engangsavgift. Uansett tør vi love at du vinner X-Games.

BMW X6 M Competition

Motor 4,4 liter V8 T

HK/kW/Nm 625/460/750

0-100 km/t 3,8 sek.

0-200 km/t 13,2 sek

Toppfart 250 km/t

Vekt 2.295 kg

L/B/H 494/202/169 cm

Forbruk 1,25 l/mil

CO2-utslipp 293 g/km

Bagasjerom 580/1.530 liter

  • Pris

Denne modellen 2.085.582 kr

Denne med utstyr 2.511.782 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Drivlinje

Ytelser

  • Minus

Litt trangere bak

Asymmetriske klokker

Brautende

  • Design

Lekker og tøff coupe-SUV som viser hvem som er sjefen.

  • Førermiljø

Elegant og brukervennlig med asymmetriske klokker.

  • Kjøreegenskaper

Oppsiktsvekkende sportslige for en så stor, høy og tung bil.

  • Ytelser

Du akselerer fra en 911 og holder nesten følge i svingene.

  • Plass

Stor SUV med litt mindre takhøyde bak og bagasjerom.

  • Mye for pengene

Du får både en sportsbil, en familiebil og en SUV i ett.

  • Konklusjon 9

Den tøffeste og blant de raskeste SUV-ene som finnes.

BMW X5 M Competition

Motor 4,4 liter V8 T

HK/kW/Nm 625/460/750

0-100 km/t 3,8 sek.

0-200 km/t 13,2 sek

Toppfart 250 km/t

Vekt 2.310 kg

L/B/H 494/201/174 cm

Forbruk 1,28 l/mil

CO2-utslipp 298 g/km

Bagasjerom 650/1.870 liter

  • Pris

Denne modellen 2.075.576 kr

Denne med utstyr 2.504.876 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Drivlinje

Ytelser

  • Minus

Asymmetriske klokker

Kronglete kjøreoppsett

Fartsgrenser

  • Design

Lekker og tøff SUV som viser hvem som er sjefen.

  • Førermiljø

Elegant og brukervennlig med asymmetriske klokker.

  • Kjøreegenskaper

Oppsiktsvekkende sportslige for en så stor, høy og tung bil.

  • Ytelser

Du akselerer fra en 911 og holder nesten følge i svingene.

  • Plass

Stor SUV med mange og fleksible løsninger..

  • Mye for pengene

Du får både en sportsbil, en familiebil og en SUV i ett.

  • Konklusjon 9

Blant de tøffeste og raskeste SUV-ene som finnes.

Motor
Biltester