+ mer
FRANSKE VIBBER: Flere av de spurte slo frempå at den kanskje kunne være fransk. Det var noe med designet på merket foran, som minnet om DS. Foto: Ragnvald Johansen

Lange blikk etter Polestar 2

Polestar 2 fikk en luftetur rundt i Oslo, og folk fra Tryvannstårnet til Grünerløkka stanset opp for å finne ut hva det var.

Bob Marley synger «Don’t worry about a thing» gjennom høyttalerne av merket Harman Kardon. Den innebygde Google-assistenten ser ut til å ha tatt reggaelegenden på ordet, og rullet ut den digitale hengekøyen.

LITE FEST: Polestar oppgir at interiøret er i nordisk design, med dempede farger og strenge linjer. Det blir ikke så veldig mye feststemning av det. Foto: Ragnvald Johansen

Frem til nå har stemmestyringen i Polestar 2 fungert overraskende bra, med majoriteten av kommandoer omsatt til handlinger i henhold til intensjonen. Men kontrasten mellom karibiske lydbølger og den litt sterile kabinen blir kanskje for stor. Uansett hvor høyt man brøler «Hei Google!» er det bare duvende jamaicanske rytmer å høre. Først når Marley får avløsning av Otis Redding, blir det tegn til liv. Muntlig ordre om å senke temperaturen i kabinen og ta sikte på Grünerløkka følges opp i rask rekkefølge.

SJEF PÅ LØKKA: Designet passer fint inn i gatebildet på Grünerløkka, med moderne og stramme linjer. Foto: Ragnvald Johansen

Kappsag

Polestar 2 har fått montert en motor på hver aksling, med en samlet effekt på 300 kW (tilsvarende 408 Fjordinger) og 660 Nm. Bilen akselerer som en kappsag, og skjærer ut en løype gjennom tett trafikk og gule lyskryss. Det er nesten ubehagelig å benytte maksimal spenning fra batteriet på 78 kWh.

Fra 0 til 100 km/t skal kunne klokkes inn på 4,7 sekunder, og det oppleves om noe som enda raskere. Toppfarten på 205 km/t ble ikke testet på Store Ringvei, men bilen gir inntrykk av det ikke vil by på noe problem under trygge forhold.

Vel fremme på Grünerløkka parkeres Polestar 2 foran den gamle seilduksfabrikken, for å ta noen bilder. Det tar ikke lang tid før noen kommer bort og lurer på hva dette er for slags farkost.

MYE MUSKLER: Fra noen vinkler ser Polestar 2 ut som en muskelbunt. Ytelsene står i samsvar med inntrykket, den går skikkelig bra. Foto: Ragnvald Johansen

Fransk kort

– Hvis du skulle tippe, hva tror du det er?

Den lokale representanten for synseutvalget stryker seg litt på kjaka, myser mot symbolet som for anledningen er lakkert i hvitt på en hvit bil, og slår frempå med at det kan være en Citroën. Det er andre gang noen trekker det franske kortet i dag, og forklaring utbes.

Argumentet som presenteres er at den minimalistiske Nordstjernen ligner litt på designet til merket på bilene fra DS, det eksklusive søstermerket til Citroën.

Senere på dagen er det intervjurunde med teamet bak Polestar 2, men når denne potensielle muligheten for forveksling av merkene nevnes, slår adm. direktør Thomas Ingenlath fast at risikoen for det er lik null og vel så det. Godt å vite.

Konkurrenter

ModellkW/NmBatteriRekkevidde WLTPMaks ladespenningPris
Polestar 2300/66078 kWh470 km150 kW469.000 kr
Ford Mustang Mach-e210/41598,8 kWh600 km150 kW422.000 kr
Volvo XC40 Recharge300/66078 kWh400 km150 kW508.800 kr
Tesla Model 3 Long range258/52775 kWh560 km150 kW484.900 kr
Audi e-tron 55 Sportback Advanced Sport300/54095 kWh446 km150 kW861.000 kr

Fredelige kuer

Polestar 2 har et stramt, nordisk design, og kabinen er som nevnt ganske puritansk. Den skal også være vegansk, slik at kuene får gå i fred uten å bli til setetrekk og ratt.

Polestar har utvilsomt lagt mye ressurser i å lage en bil som passer inn i premiumklassen, noe de også fremhever på pressebriefingen. Prisen som starter på 469.000 kroner er ikke spesielt lav, men konkurransedyktig med tanke på at Polestar peker på Tesla Model 3 som nærmeste konkurrent. Det er imidlertid en nyanseforskjell mellom «dyrt» og «kostbart», og det må mer data til for å avgjøre hvilken leier Polestar 2 havner i.

Ferden går opp i Holmenkollen, med kurs mot Tryvannstårnet.

GOD HØYDE OVER KULEN: 470 km målt etter WLTP fjerner frykten for å ramle ned på rekkevidde-kulen. Polestar 2 har nok rekkevidde til å passere K-punktet på turen. (1 / 5)

Kikk og klikk

Hovedfeltet i et treningsrenn på rulleski passerer på kloss hold, og flere stanser opp for å ta en kikk og et par klikk. Polestar 2 er en bil som gjør det ganske lett å komme i kontakt med folk.

Høyt oppe over Oslogryta sitter forslagene på mulige merker løst. Jaguar og BMW nevnes, med en overvekt av Volvo i stemmegivningen. En har lest seg opp på forhånd og klinker til med Polestar. Designet høster mye godord, og såpass mange meter over havet er det interessant å la folk tippe pris i samme slengen. Dagens høyeste bud lyder på 800.000, noe herr Ingenlath setter mer pris på enn den franske forbindelsen.

Polestar 2

Motor2 elmotorer foran og bak
HK/kW/Nm408/300/660
Rekkevidde470 km WLTP (560 km v/bykjøring WLTP)
Batteri78 kWh
Innebygget lader11 kW
Maks ladespenning150 kW
DrivhjulFirehjulstrekk
0-100 km/t4,7 sek
Toppfart205 km/t
Vekt2.123 kg
L/B/H4.606/1.985/1.497
Forbruk19,3 kWh/100 km WLTP
CO2-utslipp0 g/km
Bagasjerom i liter405 / 1.095 L
Priser:
Rimeligste modell469.000 kroner
Denne modellen469.000 kroner
Testbilen525.000 kroner (anslått med utstyr)
Pluss

Akselerer som noe du ikke vil prøve på tivoli

Nok rekkevidde til å ikke tenke så mye på det

Stilrent design, mange som snur seg etter den

Minus

Litt steril og pregløs på innsiden

Fjæringen kan være i hardeste laget

SUV-coupé er og blir en nokså upraktisk fasong

DesignNordisk design med rene linjer, som får mange til å komme bort og spørre hva det er.
FørermiljøFunksjonelt, men litt pregløst. Den store skjermen huser alt, inkludert Google som av og til drar til Jamaica.
KjøreegenskaperOverraskende sprek, med svært gode kurveegenskaper.
YtelserHeftig akselerasjon, kan smette inn og ut av de smaleste luker, og tar kurver i skumle hastigheter.
PlassHelt ok seter foran, men bakerste rad passer best for lilleputtlaget. Høy konsoll tar en del plass.
Mye for pengenePrismessig sikter den midt i segmentet, verken dyr eller billig.
Konklusjon 8/10Denne blir nok populær hos en god del. Like mye en erklæring som en bil, om at fremtiden står på tunet.

Sosial øvelse

NORDISK: Designet skal ifølge produsenten være nordisk, med fokus på rene og stramme linjer. Foto: Ragnvald Johansen

Helt oppe ved Tryvann får en kar i Audi e-tron øye på den hvite bilen, og rusler bort for å slå av en prat. Etter litt prøvesitting og trykking på skjermen setter han karakteren godkjent, og observerer at det går an å vaske taket på bilen uten å stå på en krakk, slik han gjør med Audien. Han stiller det obligatoriske spørsmålet om muligheten for å trekke tilhenger, og nikker fornøyd til opplysninger om maks 1.500 kg på kula. Rekkevidden på 470 km WLTP faller også i smak.

Dagen går mot slutten, og det er på tide å levere bilen tilbake ved Polestar Space nede i sentrum. Kanskje det er noe ved det stramme nordiske designet, det litt anonyme merket på nesa, eller kabinen som er fri for det meste av pynt. Et eller annet gjør at den helt store kjøpsimpulsen uteblir.

Når Polestar 2 parkeres i Øvre Slottsgate skjer det samme en gang til. Folk stopper opp, vil sitte inni, åpne luka foran og bak, kjenne på stoppen i setet og spørre hva det er. Sånn sett er den svært vellykket, hvis man ser på bilkjøring som en sosial øvelse.

Polestar Space i Øvre Slottsgate tar i mot bestillinger nå, og regner med å kunne starte utlevering rett over sommeren.

Motor
Biltester
Nyheter