+ mer
UJEVN KAMP: Mercedes-AMG A 45 S 4Matic kjører lett fra Porsche 718 Cayman på Gardermoen Raceway, men vinneren er ikke soleklar. Foto: Håkon Sæbø

Lik pris betyr store forskjeller

Mercedes-AMG A45 S 4Matic og Porsche 718 Cayman koster omtrent det samme, men der slutter også likheten.

null

Med fem seter, firehjulsdrift og 122 flere hestekrefter er det mye som taler for at Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+ er et bedre kjøp enn toseteren Porsche 718 Cayman. Det er likevel ikke så enkelt.

Med Launch Control på Gardermoen Raceway er det kjipt å være Porsche-sjåfør når kollegaen i en like dyr Mercedes lett drar fra deg, gang på gang. Firehjulsdriften i AMG-en bistår det første øyeblikket til å holde ESP på avstand, før de 40 prosent flere hestekreftene viser hvem som er sjefen. Lavere utveksling på de første girene hjelper også, lenge før toppfarten oppnås.

OPPGRADERT: Utgangspunktet er en A-Klasse med et moderne førermiljø, men når AMG får satt inn ny drivlinje, dype skinnseter og et sportsratt, får bilen mange nye egenskaper. Foto: Håkon Sæbø

A 45 S fremstår i det hele tatt litt skarpere, strammere og heftigere enn 718 Cayman, med mer lyd og bedre ytelser. Den har også et betydelig høyere dreiemoment mens toppfarten er ubetydelig lavere og av akademisk karakter for de aller fleste.

Det eneste som er likt mellom Mercedes-AMG A45 S og Porsche 718 Cayman er prisen på snaue 800.000 kroner. Med utstyr blir i Cayman gjerne litt dyrere, men det er ikke noe dårlig kjøp av den grunn.

Ekte sportsbiler

KLASSISK: Du blir aldri lei av den store digitale turtelleren i midten, som er tøff, men også praktisk når du setter giret i manutlt. Foto: Håkon Sæbø

Designmessig er en toseters sportsbil generelt og Cayman spesielt mye tøffere enn en utspjåket kompaktbil med stor spoiler, fire eksosrør og røde bremsekalipere. Innvendig er den også mer sporty, selv om AMG har dype sportsseter og et tøft sportsratt med alcantara i grepsonene og flat underkant.

Bilen har i tillegg et utall kjøreoppsett, som Slippery, Comfort, Sport, Sport Plus, Race og Individual. Dette påvirker alt fra styring og understell til girkasse og eksoslyd, selv om stadig strengere EU-regler legger en demper på lyden.

SKINNET BEDRAR: Porsche 718 Cayman ser utvilsomt mer ut som en sportsbil enn Mercedes-AMG A 45 S, men den lille familiebilen er klart raskest. Foto: Håkon Sæbø

Bilens tretrinns ESP-system har valgfri assistanse i form av Basic, Advanced, Pro og Master. Den åttetrinns AMG Speedshift dobbeltclutchkassen DCT tilpasser seg både kjørestil og kjøreprogrammene, og kan overstyres manuelt, slik at du får den kjøreopplevelsen du ønsker.

LEKKERT: Både de store linjene og små detaljene gjør at Cayman er en penere bil enn A-klassen. Foto: Håkon Sæbø

Please Save Me

718 Cayman har også et tretrinns stabilitetsprogram kalt PSM (Porsche Stability Management eller Please Save Me). Porsche Doppelkupplung PDK har de samme funksjonene som DCT, mens kjøprogrammene velges med et hjul på rattet og heter Normal, Sport, Sport Plus og Individual.

Porsche Active Suspension Management (PASM) gjør bilen stødigere mens eksosanlegget kan gi deg ønsket lyd, fortsatt innenfor EUs strenge regime.

JA OG NEI: Ved siden av den litt klønete berøringsflaten for infortainmentsystemet sitter bryteren for valg av kjøreprogram. (1 / 5)

Porsches sportsseter i skinn, GT-sportratt og karbondetaljer gjør det også trivelig ombord. De sverger heldigvis fortsatt til sin store turteller, som med Sport Chrono-pakke er hvit og lettlest. Noe du får glede av når du betjener PDK-kassen manuelt via hendlene på rattet.

STOPP: De store bremsene inne i de brede dekkene har få problemer med å få hastigheten ned igjen. Foto: Håkon Sæbø

Tilsvarende hendler har også AMG, men har du valg riktig kjøreprogram trenger du strengt tatt ikke disse i noen av bilene. Det du trenger er tørr asfalt, liberale fartsgrenser og lite trafikk. Med kjøreprogrammet i Sport eller Sport+ er det bare å la det stå til.

Enkelt eller krevende

Igjen vil de flere kreftene gi deg et lite forsprang, mens AMG Performance 4Matic formelig biter seg fast i asfalten og slynger deg avgårde på svingete landeveier.

Avhengig av ESP-systemet kan du enkelt skrense så mye du ønsker og tør, og du må gjøre feil for å få noen overraskelser. Det føles nesten enkelt å kjøre aggressivt og fort, før du må hive deg over bremsene for å redde dagen.

SPEILBILDET: Slik ser det ut når AMG-sjåføren ser i speilet i et dragrace mot den lille Porschen. Foto: Håkon Sæbø

Cayman, med betydelig færre hestekrefter, krever litt forberedelse, gjerne ved at du girer ned for å øke turtallet. I takt med dette øker både farten og gleden, men du må fortsatt jobbe for å få det som du vil.

Bakhjulsdrift fordrer en litt annen kjørestil, hvor bremsepedalen hjelper deg med å flytte kreftene forover og bakover, mens gasspedalen skyver rompa ut og fronten inn.

VALGETS KVAL: Innstillinger av understell og andre kjøreoppsett skjer mellom setene. (1 / 5)

Dermed får du vekten over de hjulene du ønsker, enten du skal styre inn i svingen eller akselerere ut av den. Bilen tillater en solid og valgfri dose skrens og hjulspinn underveis, samtidig som den er balansert og forutsigbar i sin oppførsel. Dynamiske girkassefester som en del av Sport Chrono-pakken bidrar også til det. Tilfredsstillelsen når alt så stemmer gjør deg glad og du skjønner hva Porsches x-faktor er.

Leken og morsom

A 45 S har imidlertid en egen x-faktor på lur i form av Drift Mode. Ved å sette girkassen i Manual, aktivere Sport+, skru av ESP og bekrefte ved å dra i begge girhendlene, får differensialene nye oppgaver.

Bakhjulene får mer krefter og fordelingen dem imellom gjør det lekende lett å ta piruetter, lage åttetall eller drifte gjennom svingene. Tåkeleggingen og dekkostnadene øker da eksponentielt og du bør ta hensyn til omgivelsene.

FRAKJØRT: Porsche 718 Cayman med den minste motoren blir frakjørt i dragrace, men på svingete veier er den noe av det morsomste du kan kjøre. Foto: Håkon Sæbø

Vil du leke Fredric Aasbø er ikke det noe problem i en 718 Cayman heller, selv om det også krever litt mer jobbing. Det er imidlertid noe av det som gjør at bilen ikke får rundjuling i kampen mot A 45 S, selv om det taper stygt når det kommer til plass. Bagasjeromsplassen er på papiret faktisk større, men de tre flere setene gjør A-klassen betydelig mer allsidig.

MANGE VALG: Den store, doble skjermen lar deg velge både kjøreoppsett og komfortvalg via skjermen selv eller berøringsflaten mellom setene. (1 / 4)

Sammen med bedre ytelser og lavere pris må derfor Mercedes-AMG A 45 S stikke av med seieren ut fra et objektivt synspunkt. Valget står imidlertid sjelden mellom de to, så drømmer du om en kjøreglad og morsom sportsbil tør vi enkelt anbefale en Porsche 718 Cayman også. 

KLAR, FERDIG.......: Det er ingen tvil om hvilken som ser raskest ut, men rett frem er virkeligheten annerledes. Foto: Håkon Sæbø

Porsche 718 Cayman

Motor 2 liter B4 T

HK/kW/Nm 300/220/380

0-100 km/t 4,7 sek.

Toppfart 275 km/t

Vekt 1.365 kg

L/B/H 438/180/130 cm

Forbruk 0,79 l/mil

CO2-utslipp 180 g/km

Bagasjerom 425 liter

  • Pris

Denne modellen 784.900 kr

Denne med utstyr 1.107.000 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Design

Girkasse

  • Minus

Ytelse

Enkelt klima

Plass

  • Design
718 Cayman er en lekker og klassisk midtmotorisert sportsbil.
  • Førermiljø
Deilig bak rattet, men noen enkle løsninger i klima og midtkonsoll.
  • Kjøreegenskaper
Her er det sjåførens egenskaper som setter begrensningene.
  • Ytelser
Ikke helt på topp, men ligg unna bremsen, og mye er gjort.
  • Plass
Fin liten toseter for helgeturer med lite bagasje.
  • Mye for pengene
Med utstyr blir det dyrere enn mye annet.
  • Konklusjon 8
Fantastisk kjøremaskin med liten motor og dyrt utstyr.

Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+

Motor 2 liter R4 T

HK/kW/Nm 422/310/500

0-100 km/t 3,9 sek.

Toppfart 270 km/t

Vekt 1.560 kg

L/B/H 444/179/144 cm

Forbruk 0,83 l/mil

CO2-utslipp 190 g/km

Bagasjerom 370/1.210 liter

  • Pris

Denne modellen 769.900 kr

Denne med utstyr 1.002.000 kr

  • Pluss

Motor

Drivlinje

Kjøreegenskaper

  • Minus

Ulogisk berøringsflate

Voldsom hekkspoiler

Farsgrenser

  • Design

Utspjåket A-Klasse med harmoniske proporsjoner og elegante detaljer.

  • Førermiljø

Lekkert, moderne og omfattende med gode seter, tøft ratt og solide materialer.

  • Kjøreegenskaper

Lettkjørt og forutsigbar helårsbil som er både rask, trygg og ikke minst morsom.

  • Ytelser

Lynrask i alle situasjoner og kan gjøre deg til sjefen i rånemiljøene.

  • Plass

Bilen har et klart familiealibi og kan tilpasses de fleste oppgaver, året rundt.

  • Mye for pengene

Du får både en liten familiebil og en stor sportsbil med mange egenskaper.

  • Konklusjon 9

Allsidig og heftig kompaktbil som kjører fra en like dyr Porsche.

Motor
Biltester