+ mer
GULT ER KULT: BMW M5 og BMW M8 har mange likheter, men det er mulig å se forskjellene fra utsiden og føle dem fra innsiden. Foto: Håkon Sæbø

BMW M5 og M8 Competition har begge 625 hestekrefter, men mye er litt forskjellig

Ser du en gul bil, kan du slå medpassasjeren. Etter noen dager i M5 og M8 føler du deg både gul og blå.

Å bli slått gul og blå er langt fra positivt, men etter en heftig kjøretur kan du føle deg slik. Assosiasjonen til søta bror er heller ikke alltid like god, spesielt ikke i coronatider. Gule biler og blå himmel kan imidlertid være en fin kombinasjon, spesielt når det står M5 og M8 på hekken. 

FORSKJELLER: Førermiljøene i M5 og M8 er relativt like, men plasseringen av starknappen og funksjonsvelgerne mellom setene og på girspaken røper at dette er en M5. Foto: Håkon Sæbø

I Norge står det dessuten alltid Competition der også, slik at bilene har 25 hestekrefter ekstra. De har også noen sorte designelementer innvendig og utvendig, samt mulighet for spesiallakk, som kan skjules bak gul folie. For øvrig er mye likt på begge versjonene, og det er bra.

To eller fire dører

Mye er også likt på modellene M5 og M8, men det er forskjeller som gjør valget enklere, eventuelt vanskeligere. I utgangspunktet er bilene like når det gjelder understell, drivlinje, styring og bremser, med åpenbare forskjeller i karosseriet og noen usynlige i det tekniske.

LUKSUS: Med Bowers & Wilkins-anlegg med høyttalere tilsynelatende overalt, tykt, mykt og brodert skinn, samt mye aluminium og lite plast vil du finne deg godt tilrette. Foto: Håkon Sæbø

Det mest synlige er at M8 har to færre dører og en utpreget coupé-fasong. Den er like bred, men litt kortere og betydelig lavere. Det går ut over plassen i baksetet og bagasjerommet, men form kan være vel så viktig som funksjon.

De 11 færre høydecentimeterne skyldes i tillegg til taklinjen også tre millimeter lavere fjæring, og gir hele 25 millimeter lavere tyngdepunkt. Noe som kommer godt med når bilen utnyttes til fulle. Det er for øvrig vanskelig, på grensen til umulig på vanlig vei i begge de to M Competition-bilene.

ULIKE: Antall dører er den mest åpenbare forskjellen, men forskjeller på baklysene, diffusoren og andre detaljer skiller bilene godt fra hverandre. Foto: Håkon Sæbø

Superraske

Med Launch Control passerer du i teorien 100 kilometer i timen på 3,2 og 3,3 sekunder respektive, men flere uavhengige og objektive testere har presset tidene godt under tre sekunder med dem begge. 200 kilometer i timen passeres dessuten raskere enn de oppgitte drøye ti sekundene, så bremsepedalen blir din venn like raskt som gassen.

AVSLØRT: Logoen levner liten tvil om hvilken bil du sitter i.............. (1 / 4)

Da kommer enda en liten forskjell på de to bilene frem, da M8 har slått sammen styringskomponenter i bremsene for mindre vekt, raskere reaksjon og mer effektiv ESP. Bremsefølelsen kan da også velges i Comfort eller Sport, dersom du føler for det.

Begge bilene har for øvrig skiver i karbonkeramisk materiale for økt effektivitet og redusert varmegang, noe som kommer godt med når de nesten to tonn tunge sportsbilene skal redusere hastigheten, som gjerne er høy.

To og fire hjul

OPPGRADERT: M8 Competition står på spesialfelger, mens gjellene i forskjermen og øvrige detaljer kan oppgraderes til karbon. Foto: Håkon Sæbø

Vekten gjør det samtidig krevende å endre retning på bilene, selv om M8 på Michelin Pilot Sport 4 S-dekk og M5 på Pirello P Zero på 20-tommers spesialfelger griper bedre tak i asfalten enn de fleste. Da bidrar også den elektromekaniske styringen, som i M8 også har fått enkelte tilpasninger for mer «dynamisk kjøring», selv om vi må innrømme at vi ikke merket mye til det.

Det du kan merke er at mye av vekten ligger over forhjulene, men med riktig bruk av pedalene kan du flytte vekten slik at først rattet og så drivhjulene hjelper deg å styre bilen dit og slik du vil.

MODERNE: De asymmetriske og digitale instrumentklokkene kan konfigureres etter ønske og gir en del informasjon om navigasjon, stereoanlegg og annet. Foto: Håkon Sæbø

Drivhjulene er samtidig et kapittel for seg, da bilenes M xDrive firehjulstrekksystem kan velges i 4WD, 4WD Sport og 2WD. De to sistnevnte fordrer at du leker med kjøreoppsett og ESP for å få mesteparten eller alle kreftene ut i bakhjulene. Da vil en aktiv M differensial også hjelpe til med å fordele kreftene optimalt mellom dem. Som ren bakhjulsdreven bil blir bilen nervøs og krevende, men også morsom og tilfredsstillende når du takler den.

4,4-liters V8

Det skyldes at enorme mengder komprimert luft pumpes inn i de åtte sylinderne sammen med pulverisert bensin under enda høyere trykk og antennes. Når dette skjer 67 ganger hvert sekund i hver av sylinderne skjønner du hvorfor momentet i veivakselen og lyden i sportseksosanlegget blir som det blir.

AVSLØRT: Logoen levner liten tvil om hvilken bil du sitter i......... (1 / 4)

EU-reglene gjør riktignok alt de kan for å begrense desibelnivået, men en frekk og grov lyd blir det uansett.

Det skal godt gjøres å holde forbruket under en liter pr. mil, men det er lettere og ikke minst morsommere å doble det. Litt større bensinutgifter og økt bidrag til CO2-nivået blir en konsekvens, men du bidrar samtidig til å holde den viktige oljeprisen og gode humøret oppe.

Trivelig

Innvendig er det også små forskjeller, hvor deilige sportsseter med gode justeringsmuligheter og et behagelig sportsratt gjør sittestillingen fin for de fleste. Tykt skinn og valgfrie elementer i karbon og andre materialer gjør det også trivelig ombord.

STILRENT: Førermiljøet i en M8 er oversiktelig og elegant, med alt nødvendig kjøreutstyr, gjerne med ekstra karbon og oppgradert stereo. Foto: Håkon Sæbø

Det velfungerende iDrive-systemet i midtkonsollen gir deg i tillegg all den informasjonen du trenger. Du kan også stille inn et utall komfort- og kjørefunksjoner, enten det gjelder Bowers & Wilkins-anlegget eller antall drivhjul. 

Det digitale instrumentpanelet med asymmetriske klokker er ikke vår favoritt, men sammen med Head-up displayet på frontruten kan det konfigureres slik du vil. I Sport Mode vil turtelleren etter hvert gi deg blinkende gule og røde lys som hjelper deg hvis du overstyrer girkassen manuelt.

SITTER: Uansett som det står et femtall eller åttetall i nakkestøtten, sitter du godt i deilige sportsseter med god støtte og mange justeringmuligheter. Foto: Håkon Sæbø

Det kan være greit hvis du ikke kjører på bane eller som en villmann på offentlig vei, da den åtte trinns M automatkassen med valgfri sjaltehastighet tilpasser seg kjørestilen etter valgt kjøremodus.

Komplisert

Å stille inn alle disse kjøreoppsettene kan være komplisert og ta i lang tid med et utall knapper i midtkonsollen, noen på girspaken og flere valg via kommandohjulet i iDrive og skjermen på dashbordet.

Med de to røde M1 og M2 knappene på rattet kan du imidlertid forhåndsinnstille alt til dine egne ønsker og behov, og ønsket kjøreoppsett er bare et tastetrykk unna.

SNARVEI: Ved å forhåndsinnstille kjøreoppsettene i M1 og M2 er ønsket kjøremodus bare et tastetrykk unna. Foto: Håkon Sæbø

For å konkludere er det derfor kjekt å vite at M8 dukket opp noen måneder senere enn M5, slik at ingeniørene fikk tid til å gjøre noen små justeringer og stramme opp det aller meste. Den er derfor litt mer sportslig enn M5, som i tillegg til plassen har litt mer av komfortelementet i seg. 

Du kan likevel være trygg på at sportligheten er på plass, sammen med ytelsene og kjøregleden. For der er de helt på topp begge to.

BMW M8 Competition

Motor 4,4 liter V8 T

HK/kW/Nm 625/460/750

0-100 km/t 3,2 sek.

0-200 km/t 10,6 sek.

Toppfart 250 km/t

Vekt 1.885 kg

L/B/H 486/190/136 cm

Forbruk 1,06 l/mil

CO2-utslipp 242 g/km

Bagasjerom 420 liter

  • Pris

Denne modellen 2.184.605 kr

Denne med utstyr 2.480.805 kr

  • Pluss

Drivlinje

Kjøreegenskaper

Førermiljø

  • Minus

Pris

Plass

Fartsgrenser

  • Design

Stor, muskuløs og lekker GT-cruiser, med tøffe karbondetaljer..

  • Førermiljø

Gode seter, solide materialer, mye og brukervennlig utstyr.

  • Kjøreegenskaper

Størrelsen merkes men fenomenal drivlinje og understell.

  • Ytelser

Du er gal hvis du savner noe mer.

  • Plass

Latterlige bakseter, men deilig for to.

  • Mye for pengene

I oljenasjonen må du betale godt for heftige fossile drivlinjer.

  • Konklusjon 9

Luksuriøs, lekker og rask GT-cruiser.

BMW M5 Competition

Motor 4,4 liter V8 T

HK/kW/Nm 625/460/750

0-100 km/t 3,3 sek.

0-200 km/t 10,8 sek.

Toppfart 250 km/t

Vekt 1.982 kg

L/B/H 496/190/147 cm

Forbruk  1,08 l/mil

CO2-utslipp 246 g/km

Bagasjerom 530 liter

  • Pris

Denne modellen 1.684.300 kr

Denne med utstyr 2.023.900 kr

  • Pluss

Drivlinje

Kjøreegenskaper

Førermiljø

  • Minus

Pris

Vekt

Fartsgrenser

  • Design

Elegant sedan med tøffe detaljer og i overkant gul folie.

  • Førermiljø

Gode seter, solide materialer, mye og brukervennlig utstyr.

  • Kjøreegenskaper

Størrelsen merkes men fenomenal drivlinje og understell.

  • Ytelser

Du er gal hvis du savner noe mer.

  • Plass

Familiealibiet ivaretas eksemplarisk i en gigantisk sportsbil.

  • Mye for pengene

I oljenasjonen må du betale godt for heftige fossile drivlinjer.

  • Konklusjon 9

Allsidig og stor sportsbil som leverer på alle områder.

Motor
Biltester