+ mer
EKTE SUV: Med over 21 centimeters bakkeklaring tar Volvo XC60 T8 Polestar deg over gress, snø og andre normale utfordringer bedre enn de fleste. Foto: Andreas Scheel

Sprek og usynkronisert

Volvo XC60 T8 Polestar har to motorer, masse effekt, sportslig utstyr, høy komfort og lav avgift. Likevel er det noe som skurrer.

La det være helt klart, det er ikke noe galt med Volvo XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered. Det er en stor og lekker SUV, med praktiske løsninger, sportslig oppsett, mye utstyr og høy komfort. På grunn av hybridløsningen har den gode ytelser, men også et lavt teoretisk forbruk, minimal avgift og meget konkurransedyktig pris.

Norsk suksess

SØTA BROR: Selv om Volvo er eid av kinesiske Geely, legger de ikke skjul på at de satser på svenske verdier, som sikkerhet og design. Foto: Andreas Scheel

Derfor er det allerede solgt 1.336 XC60 i Norge ved utgangen av juli, hvorav hele 92 prosent er plugg-inn-hybridversjonene T6 og T8. Med priser fra 729.900 kroner er det lett å forstå, selv om T8 Polestar gjerne passerer én million kroner med ekstrautstyr.

Uansett får du da med deg Akebono bremser, Öhlins støtdempere, 21-tommers Polestar-felger, deilige sportsseter og kule, gule sikkerhetsbelter. Sammen med en motor som har fått økt hestekreftantallet og dreiemomentet, har du dermed alle forutsetninger for å få en sportslig opplevelse. Det får du imidlertid ikke.

At styringen virker litt ufølsom må selvfølgelig det faktum at det er en høyreist SUV med bakkeklaring på hele 21,6 centimeter ta litt av skylden for. Vi strammet heller ikke støtdemperne manuelt for å gjøre bilen stivere og ESP-systemet kan bare liberaliseres litt, så du blir fort holdt i ørene, spesielt på glatt underlag.

Todelt og treg

GRÅTT: Fargevalgene i testbilen er ikke blant de mest spenstige, men utformingen er lekker og materialkvaliteten meget god. Foto: Andreas Scheel

Det er likevel de to motorene som fører til at det skurrer litt. Bakhjulene drives nemlig av den elektriske motoren, mens forhjulene drives av den firesylindrete bensinmotoren på beskjedne to liter.

Kjører du på strøm i Hybrid eller Pure, må du sende inn en søknad om kraftig akselerasjon via gasspedalen før bensinmotoren starter, girkassen finner riktig gir og de to motorene begynner å samarbeide. Bensinmotoren sliter dessuten med å finne frem alle de 303 hestekreftene.

OPPGRADERT: Store felger, brede dekk og Akebono bremser følger med når du kjøper eller leaser en Volvo XC60 T8 Twin Engine Polestar Engineered. Foto: Andreas Scheel

Noe av dette kan du unngå ved å sette kjøreprogrammet i AWD eller Polestar med en litt knotete rullebryter mellom setene. Begge motorene går da kontinuerlig og alle forsinkelsene reduseres. Da vil du aldri føle deg som en sinke i trafikken og du holder følge med fleste, i hvert fall rett frem, når sprinten til 100 kilometer i timen går unna på drøye fem sekunder.

Lite moro

På vinterføre vil de mest kravstore kunne kritisere det todelte firehjulstrekksystemet, selv om du neppe setter deg fast før du gjør noe dumt eller ulovlig.

DOBBELTARBEID: Hver gang du skal sette bilen i gir må du først velge N før du setter den i R eller D. (1 / 3)

Mindre effekt på bakhjulene og streng stabilitetskontroll gjør dessuten at de mest kjøreglade vil savne noe lekenhet og moro gjennom og ut av svingene.

Et annet aber ved drivlinjen er at det ikke alltid er like enkelt å kjøre bilen på ren strøm, selv om du har satt den i Pure. Den begrensede effekten i elmotoren gjør at bensinmotoren kjapt aktiveres og da går den gjerne en stund før den innser at du kjører i Pure eller Hybrid.

LEKKER: Selv om Volvo XC60 har en storebror i XC90, er bilen romslig på innsiden med elegant utvendig linjeføring. Foto: Andreas Scheel

36 kilometer elektrisk rekkevidde er heller ikke noe å skryte av i 2020, men med mye småkjøring og forsiktig pedalbruk kan den 70 liter store bensintanken holde lenge. Selv om du i hvert fall må doble det teoretiske WLTP-forbruket på langtur.

TØFF: De gule beltene er mest jåleri, men setene har høy komfort, god støtte og mange justeringsmuligheter. Foto: Andreas Scheel

Mye bra

Men tilbake til mer av det som ikke skurrer. Selv om bilen har faste sportsseter, er de meget komfortable og har de gode justeringsmuligheter. Sammen med et teleskopratt er det lett å finne en god sittestilling.

Det gjelder også passasjerene i baksetet som har god plass til både hode, skuldrer, kne og tå. Seteryggen er tredelt og gjør bagasjerommet, som fremstår større enn VDA-målene, fleksibelt.

Utvendig design er både særegent og linjelekkert, med tøffe LED-lys og flere Polestar-detaljer som stikker akkurat så mye frem du ønsker.

AVANSERT: Volvo har utviklet sin helt egen berøringsskjerm, som med litt øvelse fungerer bra og har en lang rekke funksjoner. Foto: Andreas Scheel

Hvis det finnes noe som heter nordisk design, og du liker det, vil du like deg ombord i XC60 Polestar. Det skyldes den stilfulle og spesielle utformingen, med både myke og harde kanter og linjer. Bilen har godt med standardutstyr og du kan velge mye annet gøy, som Harman Kardon-stereo, Head-up display og elektrisk hengerfeste som tåler 2.100 kilo.

Luksuriøs

KJØREGLEDE: Med riktig kjøreprogram og bruk av girhendlene på rattet kan du kose deg litt ekstra bak rattet. (1 / 3)

Lite plast, mye skinn, elegant utforming og brukervennlig betjening trekker også opp. Berøringsskjermen er blant de bedre på markedet, og blir du kjent med den vil du knote lite. Særegenheter som hjulet for kjøreoppsett, at du må vri på startknappen og at du må velge nøytral før du velger forover eller bakover blir du også vant til.

KAMUFLERT: En liten Polestar-logo på bakdøren røper at du kjører en bil med økt hestekreftantall og oppgradert utstyrsnivå. Foto: Andreas Scheel

Sammen med priser som gjør bilen konkurransedyktig er det ikke rart at over 10.000 XC60 er solgt i Norge siden dagens generasjon dukket opp i 2017.

Har du derimot horn i panna, er kravstor til firehjulsdriften og ikke liker svensker, er ikke Volvo XC60 T8 Twin engine Polestar Engineered noe for deg.

Volvo XC60 T8 Twin engine Polestar Engineered

Motor 2 liter R4 T + elmotor

HK/kW/Nm 318+87/234+64/430+240

0-100 km/t 5,3 sek.

Toppfart 250 km/t

Vekt 1.885 kg

L/B/H 469/190/166 cm

Forbruk 0,32 l/mil

CO2-utslipp 73 g/km

Elektrisk rekkevidde 36 km

Bagasjerom 468/1.395 liter

  • Pris

Rimeligste 729.900 kr

Denne modellen 916.000 kr

Denne med utstyr 1.044.490 kr

  • Pluss

Design

Interiør

Komfort

  • Minus

Drivlinje

Sportslighet

Elektrisk rekkevidde

  • Design

Særegen og linjelekker SUV med akkurat passe, tøffe detaljer.

  • Førermiljø

Gode seter, solide materialer, lekker utforming og mye utstyr.

  • Kjøreegenskaper

Meget komfortabel, men mangler det sportslige elementet.

  • Ytelser

Rask nok når du først får systemene til å samarbeide.

  • Plass

De som insisterer på XC90 kan ikke pakke.

  • Mye for pengene

Avgiften gjør den gunstig, selv med mye dyrt utstyr.

  • Konklusjon 7

Komfortabel og allsidig SUV som tilfredsstiller de fleste.

Motor
Biltester