+ mer
MILJØVENNLIGE: Diskusjonen går høyt om batteriproduksjonen, men Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC er miljøvennlige og avgiftsgunstige i norske myndigheters øyne. Foto: Håkon Sæbø

Rekkevidde er ikke alt

Tyskland og Storbritannia har utkjempet mange harde kamper, men når elbilene Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC møtes til duell, går det fredelig for seg.

Rekkevidde og ladehastighet er begreper som er blitt vanlige i Norge de siste årene. Begge deler har økt for de fleste elbilene på markedet, og det er ikke lenger det eneste saliggjørende for norske elbilkunder.

I jungelen av store, elektriske SUV-er Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC to gode representanter i segmentet, som for tiden domineres av Audi e-tron. Tesla Model-X hadde sin storhetstid i 2018, Jaguar I-Pace i 2019, mens Mercedes-Benz EQC er på vei opp i år.

TOPPKLASSE: Førermiljøet i Mercedes-Benz EQC er både lekkert og brukervennlig med et utall funksjoner og visningsalternativer. Foto: Håkon Sæbø

Det skyldes at bilen kom sent til festen, men da med et solid merkenavn, høy komfort, moderne utstyr og konkurransedyktig pris, uten å ta luven helt fra de andre.

Mye likt

Som I-Pace er den ikke klasseledende på batteristørrelse og rekkevidde, men med en praktisk rekkevidde på drøyt 40 mil sommerstid og 30 om vinteren holder det for de fleste.

I-Pace får et par mil ekstra både sommer og vinter, så lite skiller dem her. EQC har imidlertid bedre ladekapasitet, så på langturene kan du spare noen minutter på det. Selv om briten får en oppgradert ombordlader i den oppgraderte 2021-modellen. 

GRØNNERE GRESS: Jaguar I-Pace er en SUV, men både størrelsen, vekten og kjøreegenskapene gjør den til en av de morsomste elbilene på markedet. Foto: Håkon Sæbø

Ytelsen er også relativt like og når du passerer 100 kilometer i timen etter rundt fem sekunder føler du deg langt fra som en sinke. Toppfarten er av akademisk betydning for oss nordmenn og allerede ved norsk motorveihastighet reduserer du rekkevidden.

Vektforskjell

Noe av det som skille bilene fra hverandre er vekten, hvor EQC veier nesten 300 kilo eller 13,5 prosent mer enn I-Pace. Det får betydning både for komfort og kjøreegenskaper. Nå har riktignok EQC luftfjæring med automatisk nivåregulering bak, så det er ikke komforten som bekymrer deg.

PREMIUM: Med børstete trepaneler, AMG-interiør, Burmester stereo og ventilerte seter er luksusfølelsen påtrengene. (1 / 4)

I-Pace har luftfjæring som ekstrautstyr, og i testbilen bidro det til økt komfort og gode kjøreegenskaper. I høye hastigheter senkes bilen automatisk med de fordelene det gir for både tyngdepunkt og luftmotstand.

EQC er i tillegg bygget på plattformen til den tradisjonelle GLC, slik at tyngdepunktet på de flere kiloene også ligger høyere. Det merkes godt jo krappere svinger og jo høyere hastighet du har i dem. Stabilitetskontrollen ESP slår kjapt og nådeløst inn og setter en demper på den aktive kjøringen.

LEKKERT: I-Pace har også en vellykket utforming av sitt førermiljø, men alle funksjoner og løsninger er ikke like bra som i EQC. Foto: Håkon Sæbø

På grunn av høyden og den gamle plattformen er vinduslisten mye lavere på utsiden enn innsiden for å redde designet. Det gjør den, men detaljen er i beste fall rar.

Kjøreglede

I-Pace er på sin side en mye morsommere bil å kjøre, og du må være passe gal for å føle at sikkerhetssystemene holder deg i ørene. Det er fortsatt en del SUV over bilen, men hvis dette ikke gir deg nok elektrisk kjøreglede må du ta frem den store lommeboken og handle hos Porsche.

VANLIG: Stadig flere biler generelt og elbiler spesielt får en lysstripe over hele hekken, noe som gjør at EQC ikke skiller seg mye ut. Foto: Håkon Sæbø

Derfor er det litt rart at forskjellene i kjøreoppsettene i I-Pace er relativt liten mellom Snø, Eco, Normal og Dynamic. I EQC virker det nesten som noe er galt med bilen i Max Range, mens gassresponsen i Eco bare er treg. I komfort er den avbalansert mens i Sport formelig hopper bilen fremover bare du berører gasspedalen.

Begge bilene har elektromekanisk styring, slik stadig flere biler får. Instillinger og dekkvalg får dermed betydning for styrefølelsen, mens størrelse og vekt er vel så viktige faktorer. EQC har  mulighet for flere trinn på regenereringen via hendler på rattet, mens I-Pace må velges i lav eller høy regenerering via menyen i midtkonsollen.

Sterkere

De åtte ekstra hestekreftene og seks flere Nm i dreiemoment hos tyskeren har liten praktisk betydning, bortsett fra når du skal bruke hengerfestet. 1.800 kilo hengervekt er mer enn dobbelt så mye som hos briten, noe som kan være et viktig argument.

KLIMA: Jaguar bruker en kombinasjon av berøring og brytere i klimaanlegget som fungerer utmerket. (1 / 4)

Deilige elektrisk justerbare seter med kjøling og god støtte bidrar til det høye komfortnivået i tyskeren, mens I-Pace har faste og gode seter med grei elektrisk justering og noe støtte.

EQC har også Mercedes-Benz store, doble digitale skjerm med omfattende betjening fra rattet, noe berøring og noe med flaten mellom setene. Sistnevte er vanskelig å bli venn med, men eller er systemet suverent.

STIG PÅ: Når du åpner døren på en EQC AMG får du lyst til å gå inn, og bli der. Foto: Håkon Sæbø

I-Pace har også en moderne betjening fra både ratt, knapper, hjul og berøring. Mulighetene og brukervennligheten er ikke like god og systemet bruker ofte litt tid på å skifte.

Oppførsel avgjørende

Begge bilene har mye skinn og andre solide materialer, selv om du kan finne litt plast hvis du leter nedover og bakover i bilen. Utstyrsnivå, ekstrautstyr og pris kan redusere plastfaktoren ytterligere, men begge forsvarer premiumstempelet med stil.

ENKELT: Det digitale instrumentpanelet er oversiktlig, men med betydelig færre funksjoner enn i EQC. Foto: Håkon Sæbø

EQC er også litt større i baksetet og bagasjerommet med et lite soltak i glass, mens I-Pace store panorama glasstak gir lys, men lite luft. Det blir neppe avgjørende, for det er hvordan du oppfører deg bak rattet som forteller deg hvilken du vil velge. 

Jaguar I-Pace SE

Motor 2 elmotor

HK/kW/Nm 400/294/696

0-100 km/t 4,8 sek

Toppfart 200 km/t

Vekt 2.133 kg

L/B/H 468/189/156 cm

Rekkevidde 470 km

Batterikapasitet 90 kWh

Ladehastighet 100 kW

Bagasjerom 505/1.163 liter

Hengervekt 750 kg

  • Pris

Denne modellen 714.950 kr

Denne med utstyr 821.900 kr

  • Pluss

Design

Kjøreegenskaper

Vekt

  • Minus

Plass

Ladehastighet

Infotainment

  • Design

Frekk og sporty SUV som ikke trenger noen coupé-versjon

  • Førermiljø

Lekker, men ikke blant de mest brukervennlige.

  • Kjøreegenskaper

Dette er en av bilens sterkeste sider.

  • Ytelser

Som elbiler flest holder dette i massevis, helt til du skal til München.

  • Plass

Litt mindre enn konkurrentene, men det holder for de fleste.

  • Mye for pengene

Uten moms er dette fortsatt en gavepakke.

  • Konklusjon 8

Kjøreglad og lekker el-SUV med noe pirk i interiøret.

Mercedes-Benz EQC AMG

Motor 2 elmotor

HK/kW/Nm 408/300/760

0-100 km/t 5,1 sek

Toppfart 180 km/t

Vekt 2.420 kg

L/B/H 476/188/162 cm

Rekkevidde 417 km

Batterikapasitet 85 kWh

Ladehastighet 150 kW

Bagasjerom 500/1.460 liter

Hengervekt 1.800 kg

  • Pris

Denne modellen 636.900 kr

Denne med utstyr 790.030 kr

  • Pluss

Førermiljø

Hengervekt

Plass

  • Minus

Vekt

Vinduslinje

Luftfjæring kun bak

  • Design

Moderne GLC med tøffe detaljer, men ikke veldig særegen.

  • Førermiljø

Både setekomfort og brukervennlighetpå sitt beste.

  • Kjøreegenskaper

Komfotabel og lettkjørt, men trives ikke under aktiv kjøring.

  • Ytelser

Som elbiler flest holder dette i massevis, helt til du skal til München.

  • Plass

Matcher konkurrentene godt, bortsett fra Model X.

  • Mye for pengene

Uten moms er dette fortsatt en gavepakke.

  • Konklusjon 7

Daimler kom sent til festen uten å være aller best.

Motor
Biltester