SKOGENS KONGE: Elgen har fått en verdig utfordrer i den nye Land Rover Defender, som ser bra ut og ikke minst takler terrenget godt. Foto: Håkon Sæbø

Terrengbilen har pyntet seg for å gå på byen

BRASKEREIDFOSS: Land Rover Defender gjør comeback som en moderne bil og gjør sitt ytterste for å forsvare ikonstatusen.

Når du kjører en helt ny, dyr og lånt bil ut i terrengløypa ved Vålerbanen i Solør, er det lett å bli nervøs. Etter noen minutter bak rattet i den nye Land Rover Defender går engstelsen over i glede.

Med høyere bakkeklaring enn de fleste, avanserte kjøresystemer og en liten dieselmotor som ikke skuffer, føler du deg som en konge. Du lar deg friste til å kjøre utenfor løypa, legge hjulene på de største utfordringene og foreta bakkestart i det som fremstår som en loddrett vegg. 30 grader er riktignok langt fra loddrett, men hvor ofte skal du opp unnarennet i Holmenkollbakken?

STILRENT: Et ryddig og lekkert førermiljø, med høy komfort, en rekke gode digitale løsninger, tøffe detaljer og mye utstyr er en stor forbedring fra forgjengeren. Foto: Håkon Sæbø

I den nye Defender gir Land Rovers kjøresystem Terrain Respons deg nå mulighet for individuell konfigurering av innstillingene for drivlinjen, styringen, differensialene og antispinn. Sammen med avanserte 360 graders kameraer - som virker nesten hele tiden - blir det enkelt å navigere seg over, rundt og gjennom større utfordringer enn du strengt tatt trenger.

Moderne

Til forskjell fra forgjengeren, som også løste de fleste terrengutfordringene eksemplarisk, er Defender nå blitt en moderne bil. Du føler ikke lenger at du sitter klemt opp mot førerdøren med en gigantisk midtkonsoll mellom deg og passasjeren. Du har ikke lenger et enkelt, stort og loddrett vinklet ratt mellom knærne, mens alle plastdetaljene og de to manuelle girspakene er borte.

TUNGVEKTER: Med den nedfellbare stigen i Explorer Pack får du lett tilgang til taket som tåler 100 kilo last i fart, eller 300 kilo parkert. Foto: Håkon Sæbø

Utvendig har terrengbilen pyntet seg til å gå på byen. Nå er hengslene integrert i dørene, alle de rette vinklene er avrundet, lyktene gjort moderne, slik grillen og de fleste andre linjene, platene og detaljene også er. Fotplatene på panseret kunne gjerne vært i aluminium i stedet for plast, men med stigen i Explorer Pack til 56.000 kroner, vil du neppe trå på panseret uansett.

Puristene vil kanskje si at bilen har endret for mye karakter, men man kan ikke selge gamle biler i 2020. Allerede i 1997 strøk den utgående Land Rover Defender Series III amerikanske sikkerhetstester, samtidig som de stadig strengere europeiske utslippskravene tvang frem en erstatning, for bilen som kom i 1983.

LOGO: Land Rover har ikke spart på logoer for å identifisere den nye Defender. (1 / 7)

Da hadde originalen fra 1948 allerede utviklet seg gjennom et utall serier og versjoner, og da bilen ble tatt ut av produksjon i 2016 fremsto den som avleggs. Den nye modellen har vært varslet i en årrekke og blitt utsatt flere ganger, men den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.

Kostbar

Et skår i gleden er prisen, som i utgangspunktet ikke er avskrekkende med en startpris på 788.950 kroner med den minste dieselmotoren på 200 hestekrefter og grønne skilter. Med 240 hesters diesel, luftfjæring, Explorer Pack, en del utstyr du ønsker, men ikke alt, samt noe du ikke trenger, passerer prisen lett en million kroner.

TØFF: De elegante dørpanelene i flotte materialer er festet med store, synlige skruer som hever macho-faktoren. Foto: Håkon Sæbø

Med fem, seks eller syv seter øker prisen betraktelig, slik den gjør med bensinmotor under panseret også. 

Alternativet er Land Rovers egen Discovery som koster ubetydelig mindre, men likevel 1,3 millioner kroner som personbil med stor motor, før utstyr. Det er nok også årsaken til at det så langt i år kun er solgt ni Discovery som personbil, mens 73 har fått grønne skilter.

God på veien

Defender kommer standard med spiralfjærer, men adaptiv og justerbar luftfjæring gir bilen de moderne egenskaper den fortjener. Vadedybde på 90 centimeter får de færreste bruk for, men høy kjørekomfort på både motorvei, landevei og hullete bygater vil du utvilsomt sette pris på.

DIGITALT 1: Det digitale instrumentpanelet har en rekke funksjoner og visningsalternativer for både komfort- og kjøresystmene. Foto: Håkon Sæbø

Størrelsen, høyden og vekten gjør at du ikke fristes til å presse på i svingene, men du kan farte rundt på landeveien fortere og mer ubesværet enn i forgjengeren. Den to liter store dieselmotoren på 240 hestekrefter og 430 Nm i dreiemoment høres kanskje puslete ut, men det er den ikke. Den knatrer ikke slik mange andre firesylindrede oljebrennere gjør og den har et voksent lydbilde.

DIGITALT 2: Via det nye infotainmentsystemet Pivi Pro kan du styre en rekke kjøre- og komfortfunksjoner som  fungerer bedre og raskere enn tidligere. Foto: Håkon Sæbø

Bilens åttetrinns automatgirkasse er godt tilpasset effekten, og selv om 9,1 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen ikke høres spesielt fort ut, føler du deg ikke som en sinke når du skal ut av lyskrysset eller inn på motorveien.

Flere motorer

Defender kommer for øvrig med en mindre dieselmotor også, samt to bensinmotorer på 300 og 400 hestekrefter. Sistnevnte er en mild hybrid, mens en ladbar hybrid er ventet neste år. Spionfotografer har sett både sekssylindrete dieselmotorer og åttesylindrete bensinmotorer på veien, så det er trolig mer å glede seg til. 

MODERNE: Land rover Defender er fortsatt tøff, med reservehjul på bakdøren, skvettlapper og høy bakkeklaring, men den har også pyntet seg med nye baklykter, elegante linjer og små detaljer. Foto: Håkon Sæbø

Du vil uansett kose deg når du stiger opp og inn i bilen som er tilnærmet fri for plast. Stigtrinnene er både elegante og praktiske, mens håndtakene på hver side av dashbordet forenkler adkomsten ytterligere. Dørpaneler og midtkonsollen er festet med store skruer og har behagelige materialer på alle flater, som gir en umiddelbar premiumfølelse.

Forsetene i en kombinasjon av grovt stoff og skinn er både tøffe å se på og behagelige å sitte i. Vel på plass ombord, har du et moderne førermiljø foran deg, inkludert et sladrespeil med kamera som alternativ visningsform. Skinnrattet er montert på en lekker ramme i grov aluminium, med betjeningsknapper for fartsholderen og infotainmetsystemet som fungerer utmerket. Spesielt når du oppgraderer med et Meridian steroanlegg.

MINIMALISME: Kombinasjonen av trykknapper, kommandohjul og berøringsfunksjonen på skjermen, gjør at førermiljøet ikke blir like omfattende og rotete som i et moderne jetfly. Foto: Håkon Sæbø

Mange alternativer

Det digitale instrumentpanelet har en rekke visningsalternativer og betjening av en lang rekke kjøre- og komfortfunksjoner du vil sette pris på. Kartet der viser kø og andre trafikksituasjoner, og kan gjøres større om ønskelig. Bilen kan også leveres med head-up display,  kjølerom og trådløs lading, og fremstår moderne på alle måter.

KAPABEL: Det er sjelden du skal opp bakker brattere enn 30 grader, men må du så går det helt greit. Foto: Håkon Sæbø

I midtkonsollen sitter Land Rovers nye infortainmentsystem Pivi Pro klargjort for trådløs oppdatering, integrert i et tøft dashbord med håndak, stueplass og solide materialer. Berøringsskjermen har betydelig flere funksjoner, bedre oppløsning og reagerer raskere enn tidligere og er grei å benytte, helt til du gjør noe annet enn å kjøre rolig rett frem.

OFFROAD: Uansett hvor du måtte befinne deg i en Land Rover Defender, kan du være trygg på at du kommer deg frem. (1 / 6)

Under skjermen sitter den litt mistilpassede girspaken og to kommandohjul, samt en rekke knapper for bilens klimaanlegg og mange offroad-systemer. Litt forvirrende er det at du først må trykke på en knapp, for så å betjene et kommandohjul eller berøringsskjermen, men skulle alle bilens funksjoner hatt egne velgere, hadde førermiljøet sett ut som cockpiten i en Airbus A320.

Lavgir kan velges etter å ha satt bilen i fri, høyden på luftfjæringen kan velges og låses, mens en fartsholder for terrenget kalt All Terrain Progress Control gjør at du kan konsentrere deg om rattet uten å tenke på pedalene.

God plass

UTVEKST: Girspaken er grei nok å betjene, men den stikker seg ut i et ellers rolig førermiljø. Foto: Håkon Sæbø

Testbilen på grønne skilter har et enormt lasterom hvor hjulbuene tilsynelatende er tryllet bort. Her kan du alternativt sette inn tre eller fem flere seter, og betale en betydelig høyere engangsavgift til staten. Et klappsete i midten foran er også tilgjengelig, så mulighetene er mange.

Defender fikk egentlig sitt navn først i 1989, da den måtte dele fornavnet Land Rover med Discovery. Sistnevnte er den litt mer jålete terrengbilen, som er oppgradert fire ganger frem til i dag. Den utgående Defender har endelig, etter 37 års trofast tjeneste blitt helt ny, og skal videreføre arven fra ikonet.

HØYT: Med luftfjæring kan du heve bilen til en bakkeklaring på 29,1 centimeter, noe som burde holde så lenge du holder deg innenfor loven. Foto: Håkon Sæbø

Bakstreverne, og de som stoler mer på mekanikk enn elektronikk, vil nok bevare og forsvare forgjengeren en god stund til. Den nye bilen tar uansett Land Rover inn i fremtiden, så spørs det hvor lang den er med norske fanatikerne og politikeres målsetting om kun nullutslippsbiler i Norge innen 2025.

Land Rover Defender (vare)

Motor:2 liter R4 TD

HK/kW/Nm:240/177/430

0-100 km/t:9,1 sekunder

Toppfart:188 km/t

Egenvekt uten fører:2.380 kg

Hengervekt 3.500 kg

L/B/H:502/190/197 cm

Forbruk:0,96 l/mil

CO2-utslipp:251 g/km

Bagasjerom:Enormt

  • Pris:

Rimeligste 788.950 kroner

Denne med utstyr 1.045.900 kroner

  • Pluss

Fremkommelighet

Machofaktor

Førermiljø

  • Minus

Kamera av og på

Pris

Plast på panser

  • Design

Dramatisk endring fra forgjengeren, og minner mer om en tøff Discovery.

  • Førermiljø

Både komfortnivå, utforming, materialvalg, funksjonalitet og detaljer stemmer.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel på vanlig vei og helt sjef når underlaget blir mer krevende.

  • Ytelser

Overraskende kjapp selv med firesylindret diesel som ikke knatrer.

  • Plass

Varebilen har et lasterom på størrelse med en hybel.

  • Mye for pengene

Dyr bil med mange gode egenskaper du trolig aldri får bruk for.

  • Konklusjon 8

Tøff terrengbil til en høy pris som sjarmerer tøffe vestkant-borgere.

Motor
Biltester