+ mer
HØY SYSTEMEFFEKT: De ladbare hybridene Volvo V60 T8 Polestar Engineered og BMW 330e sedan har godt med kraft under panseret.  Foto: Håkon Sæbø

Ladbare fornøyelser

De er upraktiske og trange i bagasjerommet, men begge er ladbare og har flere hundre hestekrefter. Volvo S60 T8 Polestar Engineered møter BMW 330e.

Ingen liker å være overarbeidet. Heller ikke bilens forhjul, som uansett biltype har mye å gjøre. Først og fremst skal forhjulene gjøre all styring. Hver gang du dreier på rattet er det forhjulene som må gjøre jobben, og mange vil hevde at det er en passe vesentlig funksjon i en hvilken som helst bil. Forhjulene skal også gjøre unna mye av bilens bremsing, og alt dette før det er lagt på noen form for hjuldrift i tillegg. Det er her litt av problemet med en av testens biler dukker opp. Det er kanskje her du vil merke størst forskjell mellom disse ladbare bilene.

BMW 330e med bakhjulsdrift er en glimrende bil å suse rundt med

Batteri og bakhjulsdrift

På bildet ser du en ganske sedvanlig BMW 330e. Det er en ladbar sedan fra Tyskland med brukbare 12 kW batterikapasitet, en firesylindret, turboladet 2,0-liters bensindrikkende firer foran, og en åttetrinnsautomat bak en elektrisk motor i midten. Layouten med bensinmotor foran, elmotor etterfulgt av en automatgirkasse og kraften sendt til bakhjulene, er en god løsning. Da behøver ikke forhjulene jobbe livet av seg, og slikt blir det god styrefølelse av når BMWs ingeniører får jobbe fritt med fintuningen. Det har de fått anledning til her, for BMW 330e med bakhjulsdrift er en glimrende bil å suse rundt med – på tross av at bilen har et forholdsvis stort batteri i buken.

UVANLIG KUL VOLVO:  Volvo V60 T8 Polestar Engineered har blant annet oppgraderte felger og Brembo-bremser. Den ser spenstig nok ut til å få en del blikk. Foto: Håkon Sæbø

Den andre bilen du ser på bildet er en noe mer eksentrisk bil. Dette er ikke en vanlig Volvo S60 T8 – dette er en såkalt Polestar Engineered-versjon. Mest iøynefallende er kanskje de heftige Brembo-bremsene, men de gule setebeltene får også gehør hos passasjerene som setter seg inn. Enda flere lovord lurer seg frem når du har sittet i fører- eller passasjersetet en stund, for dette må være noe av det absolutt beste på markedet. Kombinasjonen av støtte, sportslighet og komfort er nærmest uovertruffent i denne Volvo-en. Med det tøffe stoffet er de også usedvanlig lekre å se på.

Dette er en ladbar Volvo som Polestar har fiklet med

Selskapet Polestar fremstod før som Volvos egne biltunere, litt på samme måte som Audi Sport forholder seg til Audi og AMG til Mercedes-Benz. Det var før. Nå kan det hele virke en anelse mer forvirrende, siden Polestar er blitt en helt egen bilprodusent med virksomhet i Kina og modellene Polestar 1 og 2. Førstnevnte, en rask plugg-inn-hybrid med 609 hestekrefter, ser i alle hovedsak ut som en diger Volvo S90 kupe. Polestar 2 er selskapets nye elbil som mange nordmenn går rundt og venter på. Med sin kombikupéaktige fasong ligner den mer på Volvo S60, noe som muligens forklarer hvorfor folk glaner så mye på den grå testbilen.

VELLYKKET: Innvendig finner du deg lett til rette i nye Volvo V60 T8 Polestar Engineered. Et minus er imidlertid at du alltid må trekke to ganger i girspaken for å komme i Drive. Det er irriterende og uforståelig. Foto: Håkon Sæbø

Volvo S60 T8 Polestar Engineered er, som du nå forstår, en fiffig mellomting. Dette er en ladbar Volvo som Polestar har fiklet med, og det loves forbedret gassrespons, raskere girskift og Polestar Engineered-understell med Öhlins dempere. Bilen er senket 1,2 cm i forhold til en vanlig Volvo S60 T8 og det hele virker ganske forlokkende, bortsett fra at støtdemperne merkelig nok er manuelt justerbare.

Papirkrefter og elmotorer

På papiret skal denne S60-en ha 405 hestekrefter i systemeffekt, som er 24 hestekrefter mer enn en vanlig S60 T8. BMW-en ligger tilsynelatende langt bak med sine 292 hestekrefter. Som hos BMW er det en 2,0-liters bensindrevet firer som sitter under S60-ens panser, og både en kompressor og en turbo sørger for friske 318 hestekrefter bare fra stempelmotoren. Ved kraftig gasspådrag kan du høre kompressoren hvine, som er en old school lyd noen liker, og andre ikke er så begeistret for. Det kan umiddelbart nevnes at ingen av disse bilene har utpreget spennende lyd – mye motoreffekt, ja, men lyden er heller kjedelig.

Med utgangspunkt i at forhjulene må gjøre mye arbeid, er det litt nifst å tenke på at Volvo har gitt forhjulene all jobben med å putte bensinmotorens dreiemoment i bakken. Bensinmotoren er koblet til forhjulene, mens den elektriske motoren driver bakhjulene. Det er kanskje ikke helt ideelt om målet er å lage en svært velkjørende bil.

FORSKJELLIG DRIVLINJE: BMW 330e har bakhjulsdrift og svært god styring. Volvo V60 T8 Polestar Engineered har firehjulsdrift, men bakhjulene drives kun av en elektrisk motor. Det betyr at bensinmotorens effekt kun jobber på forhjulene. Foto: Håkon Sæbø

Volvo har imidlertid denne løsningen på alle sine ladbare hybrider, noe som gir mening i en stor familiebil som XC90. Batteriene sitter i midten av bilen, der den mekaniske koblingen til differensialen bak ville vært på en konvensjonell XC90. Det er ingen mekanisk kobling mellom for og bakaksel, og for kjøpere med stor familie og mange barn med rennende iskrembegere, er det sikkert i orden.

På S60 T8 Polestar Engineered – en bil ment for folk som ganske sikkert vil kjøre hardt og fort, er det grunn til å være skeptisk.

PÅKOSTET: Volvo V60 T8 Polestar Engineered har de kule detaljene en entusiast setter pris på. (1 / 6)

Svensk moro bak rattet

Å kaste seg bak rattet i en BMW 330e med bakhjulsdrift, er moro. Bilen har en glimrende styring og føles sportslig. Dette er en bil du får lyst til å finne svingete veier med. Heldigvis er S60 T8 Polestar Engineered også en bil av et slikt kaliber. Forskjellen i motoreffekt oppleves ikke så diger som tallene antyder, men det er liten tvil om at Volvo-en er raskest. 0 til 100 går unna på 4,4 sekunder, mens BMW-en ligger bak med sine 5,9 sekunder. Styringen er dessverre ikke like presis som den i BMW-en, men det er gledelig å kunne melde at denne Polestar-tunede S60-en er betydelig bedre enn drivlinjen i utgangspunktet skulle tilsi. Ved full gass bidrar den elektriske motoren med mye dreiemoment og du føler ikke at rattet vrir seg i dine hender. At du har over 300 hestekrefter på forhjulene, noe som i alle sammenhenger er mye, fungerer overraskende godt.

Men så var det prisen, da...

At Volvo S60 T8 Polestar Engineered fungerer etter hensikten er så absolutt nødvendig, for dette er en dyr bil å kjøpe. BMW-en slår den på pris og kjører et hakk mer engasjerende når du virkelig presser på, men fremstår naturlig nok mer kjedelig: BMW-en er streng og sort, mens Volvos Polestar-bil har mange lekre detaljer både utvendig og innvendig.

SPORTSLIG: BMW 330e sedan, her utstyrt med M Sport-pakke, kjører slik du forventer av en BMW med nesten 300 hestekrefter. (1 / 3)

Mens Volvo-en har en elektrisk rekkevidde på 43 kilometer, har BMW-en 57 kilometers rekkevidde på el. Testene viser at Volvo-en klarte 48 kilometer og BMW-en 55 under en typisk pendlesituasjon med lett trafikk og til dels høye hastigheter på motorveien. Det peker mot at begge disse kan kjøres svært økonomisk i hverdagen, om det er et mål i seg selv.

Fart og oppstandelse – en konklusjon

Er du på jakt etter en kjøreglad plugg-inn-hybrid, er både BMW-en og Volvo-en biler å vurdere. Dette er rett og slett to gode kjøp, gitt at du har bruk for en mellomstor sedan med lite bagasjerom. På vinterføre er Volvo-en kanskje mest praktisk med sitt litt merkelige firehjulsdriftsystem, men prisen er høy sammenlignet med BMW-en. Mest fart og oppstandelse med felger, farger og interiør får du hos Volvo – mest ladbar kjøreglede pr. krone får du hos BMW.

BMW 330e ladbar hybrid

Motor: 2,0 l. R4 turbo bensin

HK/kW/Nm, system: 292/215/420

HK/kW/Nm, bensinmotor: 184/135/300

HK/kW/Nm, elmotor: 113/83/265

0-100 km/t: 5,9 sekunder

Toppfart: 230 km/t

Rekkevidde (WLTP): 58 km

Batteri: 12,0 kWh

Egenvekt uten fører: 1.815 kg

L/B/H: 470/182/144

Forbruk: 0,20 l/mil

CO2-utslipp: 37 g/km

Bagasjerom: 375 liter

Tilhenger: 750 kg

 

  • Priser:

Denne modellen: 513.200 kroner

Med utstyr: 731.400 kroner

 

  • Pluss 

Spennende drivlinje

Involverende kjøreegenskaper

Mye for pengene

  • Minus 

Litt liten bensintank

Noe streng innvendig

Bagasjerom

 

Design

BMW 330e har et elegant design med linjer som gjør bilen moderne. Det er kanskje ikke BMWs mest spennende design, men bilen er lett nok å kjenne igjen, og spesielt eksosrørene gir et sportslig utseende.

Førermiljø

Du sitter svært godt i BMWs sportseter, som du definitivt bør kjøpe om du går for denne bilen. Betjeningen er logisk og BMWs infotainmentsystem, iDrive, er blant de absolutt beste på markedet.

Kjøreegenskaper

BMW 330e veier over 1,8 tonn med fører, men er likevel morsom å suse rundt i. Dette er en bil du gjerne kan kjøre på dine favorittveier uten å bli lei deg.

Ytelser 

I utgangspunktet har bilen 252 hestekrefter, men får 40 ekstra når du gir full gass, eller velger Sportsprogrammet. Da går det virkelig unna, men den henger ikke helt på med Volvo-en.

Plass

Mange klarer seg sikkert med med en 330e, men søker du en bil med mye plass er ikke dette bilen for deg. Batteriet sluker en del plass i bagasjerommet.

Mye for pengene

BMW 330e er gunstig priset, kjøreegenskaper og motorytelse tatt i betraktning. Her tar den innersvingen på Volvo-en, som oppleves i det dyreste laget i sammenligning. 

Score 8/10

BMW 330e har glimrende styring, solid motorisering og meget gode kjøreegenskaper. Når prisen er såpass fornuftig er det vanskelig å rettferdiggjøre Volvo-en, selv om den er raskest.

Volvo S60 T8 Twin Engine Polestar Engineered

Motor: 2,0 l. R4 turbo bensin

HK/kW/Nm, system: 405/298/770

HK/kW/Nm, bensinmotor: 318/233/430

HK/kW/Nm, elmotor: 87/65/240

0-100 km/t: 4,4 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Rekkevidde (WLTP): 58 km

Batteri: 11,6 kWh

Egenvekt uten fører: 2.008 kg

L/B/H: 476/185/142

Forbruk: 0,27 l/mil

CO2-utslipp: 42 g/km

Bagasjerom: 442 liter

Tilhenger: 2.000 kg

 

  • Pris

Denne modellen 738.900 kr

Denne med utstyr 877.612 kr

 

  • Pluss 

Komfortabel og sportslig samtidig

Lavt forbruk om du gidder å lade

Lekkert interiør med spennende detaljer

  • Minus

Ikke ekte firehjulsdrift

Lyden kunne vært artigere

Høy pris

 

Design

Volvo S60 T8 Polestar Engineered er en lekker bil med linjer du lett blir glad i. Polestar-detaljene trekker inntrykket opp.

Førermiljø

Setene er fantastiske og interiøret pent. Du sitter lavt og sportslig, noe som passer denne bilen ypperlig.

Kjøreegenskaper

Volvo S60 T8 Polestar Engineered er sportslig, men enkelte kunne kanskje forvente mer, siden dette er toppmodellen. 

Ytelser

Det er godt med krefter i denne bilen, men den oppleves ikke halsbrekkende kvikk, noe man kanskje skulle ønske seg når prisen tas i betraktning.

Plass

Både foran og bak sitter du godt. Det er bedre plass enn i BMW-en siden batteriene er plassert annerledes, men du glemmer aldri at dette er en sedan.

Mye for pengene 

Volvo S60 T8 Polestar Engineered er en flott bil for entusiastene, men den fremstår en anelse for kostbar når alternativet fra BMW er så solid.

Score: 7/10

Det er kult at Volvo prøver seg på en mer sportslig utgave av sin eller sindige og elegante sedan. Polestar gjør mye riktig med tanke på design, men denne S60 T8-en blir litt i det dyreste laget. 

Motor
Biltester