AKKURAT PASSE? Nye Mazda CX-30 er større enn CX-3 og mindre enn CX-5. Foran sitter man komfortabelt mens det bak kan virke litt trangere. Bagasjerommet er på over 400 liter. Foto: Håkon Sæbø

Mazda CX-30 overrasker positivt

Den har et spennende utseende, men det er på innsiden at nye Mazda CX-30 virkelig sjarmerer.

«En lekker liten sak», tenker du. Mazda CX-30 er en crossover som sniker seg inn mellom den litt større CX-5 og den ganske trange CX-3. Eller sagt på en annen måte: Denne er temmelig nøyaktig like stor som en Nissan Qashqai. Og en gang i tiden solgte slike biler godt i Norge.

Det er, som mange kommenterer når de ser Mazda-en, en elegant og veldesignet crossover. Bilmerket fra Hiroshima har tettet igjen et hull i porteføljen, men her er det hverken ladbar hybridløsning eller helelektrisk fremdrift, så hvorfor skal du bry egentlig deg?

God innvendig

Det må sies at Mazda har vært gode på interiørdesign, materialkvalitet og brukergrensesnitt en god stund nå. Det er derfor ikke overraskende at CX-30, som første gang ble vist på Geneve-messen i 2019, har et utmerket interiør. Mazda CX-30 er i sin helhet basert på Mazda 3, og interiøret henter tungt fra den litt lavere og trangere bilen.

IKKE LADBAR: Mazda CX-30 kommer ikke som ladbar hybrid, men har et såkalt mildhybridsystem med en liten generator som blant annet starter bensinmotoren. Foto: Håkon Sæbø

Skulle Porsche lansert en ny og betydelig billigere bil, kunne den fint hatt dette interiøret. Det innvendige er en god grunn til å bry seg om denne bilen, selv om den ikke har noen avgiftsbesparende hybridløsning om bord. Overflatene er mye, knappene sitter godt og infotainmentsystemet er høyst logisk og elegant løst. Interiøret i sin helhet er så forlokkende at vi sliter med å tenke på noen annen bil i nærheten av CX-30s prisbilde, som er på samme nivå.

Kjører som en Mazda

Det er ikke bare innvendig at denne bilen frister. Også kjøreegenskapene trekker i retning av en tydelig kjøpsanbefaling. Det er ikke voldsomt med tilbakemelding fra det tynne, behagelige rattet, men det er likevel en rask og oppkvikkende styring. Du kjenner at dette er en bil du kan ha det litt moro med på dine favorittveier.

VANLIG AUTOMAT: Mazda CX-30 har en sekstrinns automatgirkasse som gjør en brukbar jobb. Bilen oppleves ikke som spesielt kvikk, men er komfortabel å suse rundt med. Foto: Håkon Sæbø

Straks du gir deg i kast med det, merker du imidlertid at motoren på 180 hestekrefter ikke oppleves så kvikk som tallene skulle tilsi. CX-30 fås med firehjulsdrift, men siden det ikke er noe alle har brukt for, er testbilen utstyrt med forhjulsdrift. 0-100 skal gå unna på 8,8 sekunder, 0,4 raskere enn alternativet med firehjulsdrift. Det er respektable tall som bak rattet oppleves en anelse mindre imponerende.

Det er litt synd, for resten av kjøreopplevelsen er tiltalende. Mazda CX-30 koster rett under 400.000 kroner, og må betraktes som en rimelig bil. Derfor må du muligens akseptere at automatgirkassen bare har seks trinn. Dobbeltclutchkassen i en tilsvarende VW kan fremstå litt raskere når du virkelig gasser på, men Mazda har i det minste tunet sin drivlinje til å være komfortabel. Her slurer du pent avsted uten rykking, omtrent som i en Toyota med deres hybridsystem. Om du ikke er så opptatt av å gasse på med hard fot, kan du finne deg til rette med en CX-30 slik denne testbilen er. Tidligere har Mazda imponert med sine høyst tilfredsstillende manuelle girkasser, men det blir kanskje litt arkaisk for dagens bilkjøpere å ønske seg.

BLANT DE BESTE: Mazda CX-30 har et interiør du blir glad i. Det er velbygd og lekkert. (1 / 4)

Noe for noen

Ikke alle skal ha elektrisk bil riktig ennå, og det er ikke alle som ønsker seg en ladbar hybrid. Om du er en av dem, eller skal anbefale et godt kjøp for noen som er litt usikker, kan nye Mazda CX-30 være verdt å trekke frem. Den er ikke bare komfortabel og uvanlig lekker innvendig. Den kjører også mer enn godt nok for de fleste.

Uten avgiftslettelsene de ladbare bilen har, blir dette neppe noen voldsom salgssuksess i Norge, men for dem som ser vekk fra det og likevel kjøper en, vil det ganske sikkert bli en god dose bilglede. 

Mazda XC-30 med forhjulsdrift

Motor: 2,0-liter, Skyactive-X

HK/kW/Nm: 180/132/224

0-100 km/t: 8,8 sek

Toppfart: 204 km/t

Vekt: 1.391 kg

L/B/H: 439/179/154 cm

Forbruk: 0,65 l/mil

CO2-utslip:p 146 g/km

Bagasjerom: 422/1.398 liter

 Tilhenger: 1.300 kg

 

  • Pris

398.200 kroner

  • Pluss

Design

Interiør

Komfort

  • Minus

Litt slapp motor

Bakseteplass

Sterk konkurranse

 

Design

Nye Mazda CX-30 har et tiltalende og spennende design. Linjene er rene og uten for mange skarpe kanter.

Førermiljø

Setene er gode og kan justeres så du sitter godt. Betjeningen og infotainment er blant de beste i klassen. 

Kjøreegenskaper

CX-30 er morsom å kaste inn i en skarp sving. Dette er en bil du vil like å kjøre litt aktivt med. 

Ytelser

På papiret skal denne ha 180 hestekrefter, men den kjennes ikke riktig så kraftfull ut i det daglige. Motoren behøver turtall for å prestere.

Plass

Mazda CX-30 er litt trang bak, men ellers en romslig crossover-SUV.

Mye for pengene

Med tanke på det solide interiøret, de gode kjøreegenskapene og det meget brukervennlige infotainmentsystemet, frister Mazda CX-30.

Konklusjon 6/10

Nye Mazda CX-30 er en kjøreglad og vellykket crossover-SUV, men den kunne fint hatt litt mer kraft på lave turtall. 

Motor
Biltester