+ mer
BANEBIL: BMW M2 Club Sport er registrert for vei, men den fortjener å bli kjørt på bane. Foto: Håkon Sæbø

BMW M2 CS har alt du drømmer om i en sportbil

RUDSKOGEN MOTORSENTER: Heftige ytelser, gode kjøreegenskaper og lav pris er tre ting som gjør BMW M2 CS til en av de beste sportsbilene på markedet, spesielt på bane.

BMW M2 CS har ytelser, kjøreegenskaper og en pris som gjør den til en vinner, også på bane.
INDIVIDUELT: Ved hjelp av knapper i midtkonsollen kan du sette opp bilens mange kjørefunksjoner etter eget ønske. Foto: Håkon Sæbø

Med 450 hestekrefter og fenomenale kjøreegenskaper skal det godt gjøres å utnytte en BMW M2 Club Sport til fulle på offentlig vei. De første girene får du riktignok utnyttet, og du kan ha det gøy gjennom og ut av de fleste svingene du prøver deg på, men det blir kjipt å slippe gassen hver gang du legger inn tredje gir.

Da er det morsommere, tryggere og veldig enkelt å skaffe seg lisens, ta på en hjelm og kjøre noen runder på bane og erfare hva som virkelig bor i denne bilen. Det er det da også mange av de 157 BMW M2- og M2 Competition-kundene som har gjort de siste fire årene, før CS-versjonen nå dukker opp.

Fristende

Ønsker du å bli en av de syv norske av totalt 2.200 M2 CS-eierne bør du antagelig bestemme deg kjapt, da prisen på 1,4 millioner kroner med utstyr er fristende. Da får man ikke bare en skikkelig sportsbil, men det er faktisk plass i baksetet og bagasjerommet i tillegg.

For FA Motor: BMW M2 CS Michelin Pilot Sport 2 bane rudskogen banebil Rudskogen Foto: Håkon Sæbø
KLASSISK: Du har ikke alltid anledning til å se ned på de runde instrumentklokkene, men de gjør seg godt. Foto: Håkon Sæbø

Sammenlignet med M2 og M2 Competiton har den fått henholdsvis 80 og 40 flere hestekrefter, adaptivt M Sport-understell og den leveres med Michelin Cup-dekk på spesielle og lette 19-tommers felger. 

M sportssetene med justerbar sidestøtte er dessuten BMWs ypperste, mens panseret i karbonforsterket plast har fått nye, større pustehull til den kravstore turboen og intercooleren. Spoilere, sidespeil og tak i karbon bidrar både til lavere vekt og et tøft utseendet, mens spesialfargen Hockenheim Silver Metallic skiller seg fra det meste på en positiv måte.

Til tross for den omfattende karbonbruken veier bilen likevel like mye som M2 Competition, da vekstbesparelsen spises opp av det avanserte understellet og store intercooleren, samt flere oljepumper og radiatorer.

FULLT: Rekkesekseren har fått selskap av en større intercooler, flere oljepumper, nye radiatorer og oppstiving med karbon. (1 / 4)

Overtrykk

M2 CS fortjener dessuten keramiske bremser, aktiv differenial og M sportsratt i alcantara så du får utnyttet bilen til fulle. Gjør du det må du huske å ta et stopp i depotet etter et par runder for å slippe luft ut av dekkene. 3,5 bar i forhjulene egner seg nemlig bedre til å lage høye pipelyder og å understyre, enn å krype inn i svingen, gjerne med bakhjulene i et litt drøyere spor.

Med 3,1 bar i bakhjulene sliter imidlertid differensialen med å gjøre sin jobb, så slipp ut den 90 grader varme luften der også, uten å få annengrads forbrenning. Den kuperte, svingete, varierte og krevende banen på Rudskogen kan nemlig gjøre dekkene varmere enn ønskelig hvis du overdriver.

FØRERORIENTERT: Interiøret er forrige generasjon BMW, men med karbon, skinn og alcantara, samt alt du trenger og ikke noe unødvendig vil du trives både på bane og vei. Foto: Håkon Sæbø

På vei hjem fra banen klarer du imidlertid ikke å opprettholde varmen og trykket. Husk derfor å fylle på luft før bilen vil ringe BMW Assistance for en avklarende samtale med en hjelpsom medarbeider.

Kjøreglede

FORM OG FUNKSJON: Utformingen av de dype og deilige sportssetene i skinn og alcantara, med røde kontrastsømmer og BMW M-striper bør passe de fleste. Foto: Håkon Sæbø

Med korrekt lufttrykk og riktig temperatur i Cup-dekkene, oljen og kupeen er det bare å la det stå til. Med Sport Plus-oppsett på motor, støtdempere og styring, M-dobbeltchlutchkassen på øverste trinn og stabilitetskontrollen i MDM, er det lett å føle seg som en verdensmester.

Bremsene er så effektive at du snart får tålmodighet til å vente med å bremse ned. Slipp opp forsiktig for å ha nok vekt på forhjulene mens du styrer inn i svingen, og du lærer snart at gasspedalen tåler litt mer enn du trodde gjennom den. Det bidrar ikke minst den aktive differensialen til, som formelig presser fronten inn i svingen.

RACING: Med en rekke detaljer både inn- og utvendig i karbon, samt alcantara på mange flater er premissene lagt. (1 / 4)

Med et snev av overstyring mens du mater på med gassen og slipper deg  kontrollert ut til curbsen, får du en følelse få ting kan matche for oss bilseksuelle. Akselerasjonen ut på rettstrekket er heftig nok, og selv om ytelsene ikke er ekstreme, gleder du deg allerede til neste nedbremsing og påfølgende sving.

Varme

Uten å overdrive kjøringen er det lett å konstatere at både dekk, bremser og bilens øvrige komponenter tåler å kjøres hardt. Å ta en nedkjølingsrunde og noen pauser i løpet av kjøringen betyr at du ikke behøver å bli storkunde hos dekkleverandøren.

SKUFFENDE: Bortsett fra den i overkant diskrete lyden ut av de to doble eksosrørene i rustfritt stål, er det lite å utsette på BMW M2 Club Sport. Foto: Håkon Sæbø

At du blir svett i hendene reddes av alcantararattet, svetten i hjelmen må du leve med, mens smilet om munnen ikke forsvinner før lenge etter at du har skrudd av motoren. Vil du bevare smilet litt lenger kan du benytte bilens launch control, etter først å ha trykket deg gjennom og regulert de mange innstillingene som må til.

Mange av de kompliserte innstillingene til de øvrige kjøreprogrammene kan forhåndsinnstilles i to røde knapper på rattet, slik at du med et enkelt tastetrykk får det akkurat som du vil.

VEKTKLUBB: Den lange, smale og lave midtkonsollen har sider i karbon for å spare vekt. (1 / 4)

De virkelige ekspertene kan også gjøre kjøringen mer komplisert og risikofylt. Da er det bare å skru av stabilitetskontrollen helt, og kanskje til og med bestille bilen med manuelt gir. Det gjør den litt tregere i enkelte situasjoner, men desto morsommere å kontrollere for dem som kan det.

Stillere

INDIVIDUELT: Via knappene ved siden av girspaken kan du sette opp bilens mange kjøresystemer etter dagsform, underlag og kjørestil. Foto: Håkon Sæbø

Et av de få ankepunktene ved bilen må vi skylde på politikerne for, da stadig strengere EU-regler begrenser lydbildet. Selv om du pumper de seks sylinderne fulle av luft og bensindamp under høyt trykk, er desibelnivået lavere enn før. Borte er også de deilige smellene når du girer opp og knatringen når du slipper gassen og girer ned.

Det er likevel langt igjen til lyden, eller mangelen på sådan, fra elbilene, så vi får glede oss mens vi kan. Da er BMW M2 CS blant de som gir mest glede for pengene.

LYKKSALIGHET: Når du drifter kontrollert ut fra curbsen på vei opp i hastighet er det godt å leve. Foto: Håkon Sæbø

BMW M2 Club Sport

Motor:3,0 liter R6 T

HK/kW/Nm:450/331/550

0-100 km/t:4,0 sekunder

Toppfart:280 km/t

Egenvekt uten fører:1.575 kg

L/B/H: 446/185/141 cm

Forbruk:0,95 l/mil

CO2-utslipp:221 g/km

Bagasjerom:390 liter

  • Pris

Denne modellen 1.263.769 kroner

Med utstyr 1.405.969 kroner

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Drivlinje

Lykke

  • Minus

Lyd

Få banedager

Fartsgrenser

  • Design

Snerten liten coupé som er akkurat nok utspjåket til å være innafor.

  • Førermiljø

Det meste er lekkert og brukervennlig, med gode seter og riktig utstyr.

  • Kjøreegenskaper

Morsom og lettkjørt, men samtidig krevende når du gir alt.

  • Ytelser

Ingen superbil, men du kan holde farten oppe i de fleste situasjoner.

  • Plass

Knuser 911 i baksetet og har god funksjonalitet på familietur også.

  • Mye for pengene

Kombinasjonen kjøreegenskaper, ytelse og pris er vanskelig å slå.

  • Konklusjon 9

Noen blir aldri fornøyd, men med tanke på prisen er dette veldig bra.

Motor
Biltester