+ mer
SMÅTØFF: Citroën C5 Aircross har et moderne og lekent design som står ut av mengden, både på grunn av linjeføring og mulige fargekombinasjoner. Foto: Ivar Engerud

Test av Citroën C5 Aircross hybrid

Lørenskog: Citroën er ikke blant de som startet den ladbare SUV-festen, men nye C5 Aircross PHEV blander seg godt inn blant gamle og nye festdeltagere.

Da Citroën C5 Aircross kom på markedet i fjor, ble den raskt merkets mest solgte modell i Norge. Situasjonen har forsterket seg i inneværende år, og med merkets første ladbare modell (vi glemmer C-Zero og elektrisk Berlingo i denne omgang) forsterkes potensialet ytterligere for en bil med både plass og komfort som styrker.

Sjarmerende

Citroen C5 Aircross er høy, butt i fronten og relativt firkantet, men på en meget sjarmerende måte som sin lillebror. Designerne har pakket store indre mål inn i et frekt og lekent uttrykk som utseendemessig plasserer den nye modellen fint blant en hel haug med konkurrenter når den kommer på markedet på nyåret.

C5 Aircross er storebroren til Citroën C3 Aircross og ble først lansert i Kina, som har utviklet seg til et meget viktig marked for Citroën. Et marked som setter pris på plass og komfort, noe C5 Aircross byr på i gode porsjoner for en bilkjøper ute etter en praktisk SUV med litt størrelse uten å være kjempestor.

FREKK DESIGN: C5 Aircross er 4,3 meter med god plass og komfort pakket inn i en moderne og frekk design. Foto: Ivar Engerud

Tydelig rolle

Som medlem i PSA-gruppen har Citroën selskap med konsernsøsken som Peugeot, DS, Opel og Vauxhall, samt Fiat Chrysler på vei inn. Det krever at de ulike merker får ulike roller å fylle hvis markedet skal betjenes uten for mye intern kannibalisering og med de ønskede synergier og resultater for hvert merke og totalen.

En krevende balansegang med langt færre merker enn dette, men PSA-sjef Carlos Tavares har styrt skuta bra de seks årene han har stått til rors i til dels krevende farvann.

Citroën har rollen som komfortmester i gruppen, noe som ikke minst gjenspeiler seg i en stor SUV som C5 Aircross. Det er et uttrykk som sannsynligvis kler den meget bra i den bruk den har i virkelighetens verden med både voksne og barn om bord.

OVERSIKTLIG: Føreren har god oversikt til både instrumenter og sentralt plassert touchscreen. Foto: Ivar Engerud

Avansert komfort

Med Lysebu som mål, skal nykommeren få vise hva den duger til i den norske virkeligheten på motorvei, landevei og der veien er preget av veiarbeid og humper. Og den elektriske rekkevidden, som er oppgitt til 55 kilometer på et 13,2 kWh batteri, skal få prøve seg med en tur opp 500 høydemeter til Holmenkollåsen som avslutning.

«Advanced comfort» er begrepet Citroën selv bruker om alle de aktive og passive tiltak de har utstyrt bilen med for nettopp å gjøre kjøreturen så behagelig som mulig for fører og passasjerer.

Tekniske data

Bil og modellnavnCitroën C5 Aircross Hybrid
Motor1,6 liter R4 bensinturbo og elmotor
HK/kW/Nm, system225/166/360
HK/kW/Nm, bensinmotor180/133/250
HK/kW/Nm, elmotor110/81/320
0-100 km/t8,7 sekunder
Toppfart225 km/t
Rekkevidde (WLTP)55 km
Batteri13,2 kWh
Vekt1.845 kg
L/B/H450/186/165 cm
Forbruk0,18 l/mil
CO2-utslipp32 g/km
Bagasjerom460/1.510 liter
Priser
Rimeligste modell399.900 kroner *
Denne modellen430.000 kroner**
* Feel
** Shine
+Komfortabel
Bra elektrisk rekkkevidde
Prisgunstig
-Mister litt plass med batteri
Mangler litt premiumfølelse
Mangler firehjulsdrift

Og komfort er definitivt førsteinntrykket i det vi lydløst glir av sted i den nye ladbare versjonen fra importørens anlegg på Lørenskog i stedet for på et ukjent, eksklusivt sted i verden for å ta en testtur.

Hydrualiske puter

C5 Aircross er en familie-SUV uten spesielle terreng- eller sportslige ambisjoner, og det er helt greit. Trenger du det fins det andre alternativer, men er du ute etter noe som er meget komfortabelt er det lett å merke at komfort er mer enn et ord de slenger rundt med.

En del av grunnen til at de sluker både fartshumper og andre mer eller mindre nødvendige ujevnheter i veibanen er det Citroën kaller «hydrualic cushions». Hovedelementet i mekanismen er avanserte stoppere i hver ende av støtdemperne. Ideen om disse hydrualiske putene er hentet fra WRC, og sørger for at støtdemperen klarer å dempe selv ekstremt kraftige slag i stedet for å smelle helt i bunn.

Med slike puter i hver ende av dempernes vandring, er det mulig å gi dem betydelig mindre dempeeffekt i midtfeltet, altså arbeidsområdet i vanlig kjøring. Resultatet er en myk og komfortabel bil som likevel ikke føles dvask, godt egnet for langkjøring, langt utover batteriets rekkevidde.

For Citroën har tenkt komfort langt utover fjæring. Her snakker vi både visuell komfort, teknisk komfort, smarte oppbevaringsrom, midtarmlene med avkjøling, god modularitet i seteløsningene og fokus på støydemping.

MODERNE: Instrumentene gir god oversikt over status på hybridsystemet og hvilke muligheter du har. Foto: Ivar Engerud

Fornuftig kombinasjon

Diskusjonen rundt ladbare hybrider kontra elbiler og rene bensin eller dieselbiler skal vi ikke ta her. Men det var greit å konstatere at for de som vurderer en ladbar hybrid i denne størrelsen virker det som batterikapasieten gir det den lover i kilometer, slik at du har vel fem mil tilgjengelig. Også når det går litt opp og ned, for vi var ikke langt unna å gjøre turen fra Lørenskog til Holmenkollen tur og retur på bare batteriet.

FRISKE DETALJER: Citroën-designerne har gitt unike former til alle detaljer. Foto: Ivar Engerud

Leken individualisering

Den hevede bakkeklaringen og hjulbuer med litt ekstra robust plast, samt front og hekk med skliplater signaliserer kanskje visuelt 4x4, men foreløpig er det kun er snakk om forhjulsdrift.

Men det gir bilen et særpreg i designen og med et knippe friske karosserifarger og aksentfarger på rails og andre dekorelementer blir mulighetene for individualisering helt greie, både utvendig og innvendig. Du har to utstyrsnivåer, Feel og Shine, hvorav de aller fleste i Norge vil velge Shine,

Komfortabel

Førermiljøet i C5 Aircross er en meget behagelig opplevelse av flere grunner. Kupeen er luftig og lys, og oversikten er meget god. Dashborddesign og instrumentering er oversiktlig plassert med fokus på det viktigste, og mye er samlet i en berøringsskjerm.

C3 Aircross er absolutt en bil du bør prøve opp mot konkurrentene. Er du klar for en fornuftig, romslig ny familiebil med et småfrekt utseende, bør den være med i vurderingen, ikke minst med de avgifts- og effektfordeler den ladbare versjonen har. Med 1,6 liters bensinmotor og elmotor foran har den en samlet systemeffekt på 225 hestekrefter, for en pris som starter en hundrings under 400.000.

STANDARD: Girspaken i Citroën finner man igjen i flere av PSA-produktene. Foto: Ivar Engerud

Kraftige vekstambisjoner

– Vi er inne i et tøft år for Citroën uten ladbare biler frem til nå, forteller merkesjef Ole Nedenes hos Citroën-importør Bertel O. Steen.

Citroën har hatt en tilbakegang på i overkant av 35 prosent siden i fjor og merker definitivt behovet for ladbare modeller som C5 Aircross Plug-in Hybrid. Ikke minst de kommende elektriske modellene som lanseres utover høsten forventes å sørge for at Citroën ikke bare tar tilbake tapt terreng, men løfter seg kraftig i det norske markedet.

– Med introduksjon av Ë-Jumpy, Ë-Speace og ikke minst Ë-C4 forventer vi en tredobling av salget i 2021 mot 2020, forklarer Nedenes.

Det vil i så fall si at Citroën har ambisjoner om å vokse til et sted rundt 3.000 biler i det norske personbilmarkedet. Spennende Citroën Ami kommer også, men det er per definisjon ikke en bil.

Testkarakter

DesignSæregent og litt frekt, med flere spesielle detaljer
FørermiljøOversiktlig og greit med personlighet.
KjøreegenskaperKlassens mest komfortable
YtelserMed hybriddrivlinje får du både økte effekt og lavere pris enn bensinvarianten.
PlassEn forholdsvis stor bil med god plass, som imidlertid har mistet litt med batteriet
Mye for pengenePris, rekkevidde og plassen er gunstig og konkurransedyktig
Snittkarakter7,0Absolutt en modell som kan hjelpe Citroën oppover på salgsstatistikken

Motor
Biltester