+ mer
GAMMEL STORSELGER I NY DRAKT: 2020-modellen av Toyota Yaris er splitter ny fra innsiden og ut.  Foto: Nicolai Giil

Nye Toyota Yaris: På grensen til kul

Den lille storselgeren blir ny. Helt ny. Og ser nesten kul ut. Hva har skjedd?

Om du gjorde 0-100 km/t på 9,7 sekunder i 1953 hadde du en fet bil, nærmere sagt en Jaguar XK120. Slik er det ikke i dag. Men det er tall du nå kan matche med fjerde generasjon av Toyota Yaris. 

Til tross for lik akselerasjon, at du ser like kul ut i de to ovennevnte kan vi ikke garantere. Men det er nærmere enn noen gang. 

Mer enn før tilbyr Yaris mye bil for de som ikke trenger mye.

Fra foregående modell av Yaris føres reklamepitchen basert på salgspoenger som bedre kjørestilling, forbedret utsikt, nye sikkerhetssystemer og mindre forbruk. Så du vet at du blir solgt et sobert kjøretøy. Det er nok ingen bombe. 

Fra topp til tå

Fjerde generasjon kan nok sies å være den «kuleste» Yarisen på 21 år. Toyota håper å nå yngre folk. Og for å gjøre det har de skrudd opp nivået på lekentheten i design, basert på en ny platform (GA-B). Nå er med andre ord den lille lommebilen med fire dører nesten kul. 

PÅ INNSIDEN: Interiøret har et sobert design, uten at det blir gørrkjedelig. Touchskjermen i midten av dashboardet funker fett, og bilen kommer med Apple Carplay og Androids alternativ. Det må poengteres at utsikten fra førersetet er svært godt, takket være lave vinduer. Foto: Nicolai Giil

I stedet for å ha blitt pumpet opp med luft er den lille bilen blitt enda mindre. 5 mm kortere og 40 mm lavere – til tross for at akselavstanden har blitt noen millimeter lengre. Resultatet er at bilen er liten som før. 

Det å være liten er jo ikke altid gunstig, til tross for at Yaris er enkel å manøvrere rundt. Plassen i baksetene er ikke super, men funker sikkert til småunger og folk som ikke ruver over alle andre i køen på Kiwi. Bagasjerommet er på 288 liter. 

Toyota Yaris 2020

Motor: 1,5 liter besin + elmotor

HK: 116 (systemeffekt)

0-100 km/t: 9,7 sek

Toppfart: 175 km/t

Vekt: 1.085 kg

L/B/H: 394/174/150 cm

Forbruk: 0,43 l/mil

CO2-utslip:p 98 g/km

Bagasjerom: 288 liter

Tilhenger: 450 kg

  • Pris

244.600 kroner

  • Pluss

Design

Gjerrig på drivstoffet

God utsikt fra førersetet

  • Minus

Bakseteplass

Hjulstøy

Image

Design

Toyota Yaris i fjerde generasjon ser bedre ut enn noen sinne. For første gang er den nesten kul. Men ikke helt. 

Førermiljø

Du har god kontroll på omgivelsene fra førersetet. Bedre sittestilling enn i foregående modell. Med riktig utstyrt modell får du blant annet head-up display og mer enn det du forventer av klassen. 

Kjøreegenskaper

Yaris sitter godt på veien, men er overraskende stiv for bykjøring. 

Ytelser

Du kjører ikke fra noen i Yarisen, men det er lett å opprettholde moment i svingene. 

Plass

Relativt trangt i baksetene. Foran sitter du godt. Bagasjerommet er som resten i klassen - ikke spesielt stort.  

Mye for pengene

Det skal ikke mange bærumstiere lagt til utover listeprisen før du får en velspekket Yaris. Antageligvis blir den også rimelig i drift. Bilen er mye for de som ikke trenger mye. 

Konklusjon 6/10

Rimelig småbil som vil møte konkurranse av elbiler i samme størrelseskategori. 

Hybridsk

Gjennomførelsen av drivlinjen er totalt akseptabel i prissjiktet. Setter du høyrepedalen til livs blir det ikke mye oppstandelse, og det tar merkbart med tid for bilen å bestemme seg for å dra på. Men jevnt er det. Og det er nesten litt morsomt å pushe Yaris oppover turtallene i «power»-modus. Det går ikke fort, men i svingene er den overraskende plantet til asfalten. Kanskje det er takket være et lavere tyngdepunkt enn før.

Toyotaen følger trenden med stor felg og relativt lite gummi. Med veistøyen det medfører kunne en nesten ønsket seg mer dekk og mindre felg. Fjæringen er også justert merkverdig stivt. 

Under panseret sitter en 1,5-liters bensinmotor med tre sylindre. Den jobber som vanlig sammen med el-systemet, drevet av batterier bak. Systemeffekten er 116 hestekrefter. Det hele virker ukomplisert for føreren. Og hybridsystemet drikker sjeldent store slurker fra bensintanken. Det skal godt gjøres å komme særlig over 0,4 liter på mila. Slik det skal være i dette segmentet. 

Er du veldig forsiktig på gasspedalen kan du kjøre hel-elektrisk opp til 130 km/t. 

KUL? I sin fjerde generasjon prøver Yaris å være hippere enn før. Tiden vil vise om den greier å appellere til de yngre kjøpergruppene på samme måte som elektriske alternativer. Foto: Nicolai Giil

Prøver hardt

Med en startpris på 244.600 kroner er Toyota Yaris et kurant kjøp for de som finner dens karakteristikker tiltalende. Siden forrige gang japanerne frisket opp modellen har imidlertid elektriske ekvivalenter blitt ytterlig mer aktuelle. Yaris er en trygg havn for de som ikke er klare for hel-elektrisk (eller hvis behov ikke dekkes av disse) helt enda. 

Det må også nevnes at Toyota har puttet en hel del sikkerhetssystemer i vognen. Blant annet cruisekontroll med radar og en rekke andre funksjoner som holder deg i riktig fil og styrer unna fotgjengere og syklister. 

Mer enn før tilbyr Yaris mye bil for de som ikke trenger mye

Yaris i sin nyeste iterasjon byr på sett og vis mer til sin nåværende kundegruppe. Det som gjenstår å se er om det er nok nytt stæsj til å lokke nye kjøpere mot den nå ikoniske modellen. 

Det alle burde være spent på er den sinna utgaven av Yaris, som kommer senere i år: GR – med 261 hestekrefter. Men mer om det ved en senere anledning. 

Motor
Biltester