+ mer
KAN HEVES: Kjørehøyden kan heves fra 135 millimeter til 175 millimeter. Det blir ikke helt som i SUV-en Urus, men det er nok til at en grusvei kan forseres i opptil 70 km/t, uten at halve lakken ligger igjen på bakken. Foto: Tomasz Majewski

Lamborghini Huracán EVO på norske veier

SØRUMSAND: Ved å trykke på én knapp, heves superbilen Lamborghini Huracán EVO akkurat nok til trygt å kunne forsere en vanlig grusvei.

I en helt alminnelig garasje, på et helt alminnelig tettsted, finner vi en 2020-modell Lamborghini Huracán EVO med firehjulstrekk og styring på alle fire hjul. Med norske skilter.

– Jeg betalte 3,6 millioner kroner for bilen, hvorav 1,9 millioner kroner er lån.

Vi gjør store øyne, men gleder oss med den bilfrelste 43-åringen Marcin Szyndler. Det er ikke alle som tør å ta opp så store lån, for å kjøpe det som i bunn og grunn er en lekebil. Selv en eksepsjonelt flott en. Langt færre tør å snakke åpent om det. Den polske bilentusiasten kom til Norge som håndverker for første gang i 2004, og flyttet til Sørumsand året etter. Totalt har han hatt 40-50 biler. Den store blide mannen har gått litt ut av tellingen. Den forrige superbilen var en Ferrari 458 Italia. Det har gått mange år siden han kjøpte sin første bil.

LEKEBIL: Fra enkelte vinkler fremstår Huracán EVO mer som en lekebil, enn en ekte superbil. Futurisme på hjul. Foto: Tomasz Majewski

– Da jeg var 17 år i Polen, kjøpte jeg meg en Fiat 126. Den polske utgaven med bratt hekk. Motoren var på 650 kubikk og det var… kanskje 30 hestekrefter, humrer Marcin Szyndler.

– Liker å bytte opp

For å låne et engelsk uttrykk; «han jobber hardt og han leker hardt». Szyndler driver i dag to aksjeselskaper i byggebransjen, MalerMartin og S.M. Sørumbygg. Et arbeid som er både slitsomt og hektisk til tider, men som åpenbart belønner de som legger seg i selen. På spørsmål ramser han opp dagens bilpark, som inkluderer blant annet en Land Rover Discovery 5 som firmabil, en 1967 Ford Mustang som restaureres i Polen og en nyere Mercedes-AMG S63 som hans kone bruker. Pluss et par bobiler som står parkert utenfor.

Konkurrenter

BilÅrsmodellHKToppfart0-100 km/tPris
Aston Martin DBS Superleggera2019725340 km/t3,4 sek.3.390.000 kr.
Ferrari Portofino2020600320 km/t3,5 sek.3.290.000 kr.
Lamborghini Urus2021650305 km/t3,6 sek.3.379.000 kr.
McLaren 720S Coupé med3":2018}">2018720341 km/t2,9 sek.2.950.000 kr.
Mercedes-Benz SLR McLaren2006625333 km/t3,8 sek.3.490.000 kr.
Porsche 911 Turbo S2021650330 km/t2,7 sek.3.081.900 kr.

– Jeg liker å bytte biler ofte. Jeg har hatt fem-seks BMW-er, Mercedes-Benz og Audi. Jeg liker å spare penger, utbedre bilene og bytte i noe bedre. Jeg har tjent litt på alle bilene jeg har hatt. Den forrige Ferrari-en jeg hadde, kjøpte jeg uten lån, men på denne måtte jeg låne «litt».

Jeg har tjent litt på alle bilene jeg har hatt. Den forrige Ferrarien jeg hadde kjøpte jeg uten lån, men på denne måtte jeg låne «litt»
HURACÁN EVO-EIER MARCIN SZYNDLER

– Forrige Ferrari…, har du hatt flere Ferrari-er?

– Ja, jeg har hatt tre forskjellige Ferrari-er. For 10-12 år siden hadde jeg en BMW Z3, dernest en Porsche Boxster. Den første Ferrari-en var en 360, etterfulgt av en 430 og så en 458 Italia.

– Hvilken liker du best, 458 Italia eller Huracán EVO?

– Jeg foretrekker EVO. Det er litt mindre bagasjerom, men det er bedre plass innvendig.

KLIN «CORSA»: Av de tre kjøremodiene liker vi «Corsa» best. Sjekk grafikken. Tusen ganger bedre enn bilspill. (1 / 9)

Alt klaffer

Ut av garasjen rygges stoltheten frem i lyset. Hekken domineres tilsynelatende av en tredelt laksetrapp, der for å bedre aerodynamikken. Szyndler hopper ut og gir oss nøklene til superbilen, slik at vi kan finne ut selv om bilen er like bra som gliset hans indikerer. Førsteinntrykket på vei inn og vel plassert bak rattet er godt. Alt virker, alle knapper og brytere, hver detalj på karmer, ratt, overflater og overganger. Det er gjennomført nydelig polstring, kledd i kvalitetsskinn med germansk detaljstyring ned til hver minste millimeter.

ELEGANT: Ovenfra fremstår Huracán EVO riktig elegant. Foto: Tomasz Majewski

Huracán har alltid vært et gjennomført produkt. EVO-varianten løfter alt hakket opp. Med science-fiction-grafikk i instrumentene, og knust karbonfiber i midtkonsollen, på luftdyser og dørhåndtak, men også på de deilige overdimensjonerte girhendlene foran rattet. Størrelsen gjør at man alltid treffer riktig når man girer selv, enten det er på strak vei, i svinger eller rundkjøringer. Infotainmentskjermen på 8,4 tommer er ikke for stor, ikke for liten. 

Det valgte språket er polsk, som fotografen navigerer uten problem. Andre språk er tilgjengelige. Vi nøyer oss med å kjøre, nyte det herlige kicket fra alle hestene og den deilige balansen i svingene. Hurra-meg-hei for en bil Huracán EVO er. Smilet kommer fort og blir sittende.

DYPT NEDI: V10-motoren sitter lavt i bilen. Plasseringen bidrar til en 43/57 prosent vektfordeling foran og bak. Foto: Tomasz Majewski

Teknofest

Kjørestillingen er nær perfekt, og det er god plass til hodet, bein og armer. Selv for undertegnede på 185 centimeter. Dette er en tysk italiener, på godt og vondt. Positivt fordi alt føles skikkelig bygd, kvaliteten er i toppsjiktet og bilen er lettkjørt som en Audi eller VW. Naturlig nok. Dermed er det ikke en superbil slik vi kjenner fra gammelt av, som nærmest skremmer vettet av deg. Superbil anno 2020 og antakeligvis i overskuelig fremtid, er trygt. A-stolpene er litt brede og sikten bakover er ikke veldig god, to ting som McLaren gjør bedre.

EVO er fullstappet med kjøreassistanse som lærer deg og kjørestilen din å kjenne, og langt på vei hjelper deg til å få maksimalt ut av bilen. LDVI-systemet (Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata) er bilens hjerne, og byr på dynamisk kurvekontroll som justerer seg automatisk til underlaget, mens styring på alle hjul og stabilitetsprogrammer sørger for optimal kontroll.

GJØR SOM ASTON: Det var en gang Aston Martin var alene om slike innfelte dørhåndtak. Funker stadig til de grader. Foto: Tomasz Majewski

Den selvpustende V10-motoren på 5,2 liter sitter lavt i bilen, bak de to setene og byr på 640 hestekrefter ved 8.000 omdreininger. Dreiemomentet er 600 Nm ved 6.500 omdreininger. Det er LDF (Lamborghini Doppia Frizione) dobbelclutch girkasse med syv gir, som kommer som bestilt. Og de kommer tilsynelatende raskere enn lynet, der vi svitsjer mellom de tre kjøremodiene; «Strada», «Sport» og «Corsa», hver med sin egen instrumentgrafikk og mer eller mindre firehjulstrekk. På vår prøvetur foretrekker vi sistnevnte, «Corsa»-moduset, som byr på bedre gassrespons, demperne føles stivere og styringen oppleves hakket mer direkte.

SPONSER BOKSING: Lamborghini-eier, håndverker og entreprenør Marcin Szyndler (43) har kjelleren full av boksehansker, belter og andre effekter. – Jeg veide 60 kilo da jeg begynte. I dag er jeg en tungvekter. Foto: Tomasz Majewski

0 til 100 på 2,9

Når dette skrives er Huracán EVO for lengst forbikjørt av bakhjulsdrevne EVO RWD, i hvert fall i spaltemeterne på nett og i bladkiosken. Samtidig snakkes det om mer baneorienterte Huracán STO. Dem om det. Mange vil alltid foretrekke bakhjulstrekk. I vår bok står EVO seg godt med firehjulstrekk. Kontant akselerasjon er en selvfølge, og selv om enkelte elbiler spurter raskere, lyder ingen elbil bedre enn en selvpustende bensinmotor i fri utfoldelse.

Testbilen som er lakkert i den oransje fargen «Arancio Xanto», gjør nemlig 0 til 100 km/t på 2,9 sekunder. Toppfarten er 325 km/t. Selvsagt prøvde vi ikke å teste toppfarten på E6 sør for Gardermoen, men eieren sendte oss en MMS fra et stint på Autobahn kort etter, som bekreftet at bilen er så rask. I våre hender føles testbilen mer enn rask nok. Attpåtil er den spesiell nok innen Lambo-kretser, til at kjennerne ser forskjell på denne og andre Huracán-er.

FULL TENNING: Tenningssekvensen er tildelt en egen plakett i motorrommet. Foto: Tomasz Majewski

McLaren har flere modeller som 600LT og 720S, som er på høyde med EVO og vel så det, men uten en egen importør her til lands blir det litt ymse hva som dukker opp. Med tanke på at testbilen kostet 3,6 millioner kroner, er det få jevnaldrende konkurrenter. Bentley Continental GT V8, Ferrari Portofino og Aston Martin DBS Superleggera koster nesten det samme. Går man litt opp i pris er Ferrari 458 Italia Speciale og F8 Tributo innen rekkevidde.

BEGRENSET ROM: Det nytter ikke å tenke koffert. Myke tøy- eller skinnvesker er å anbefale. Foto: Tomasz Majewski

Gammel bokser

Eieren ser ikke bare ut som en slugger, han er det. Szyndler har drevet med boksing så lenge han kan huske, og sponser boksere og en bokseklubb i hjemlandet. I kjelleren på Sørumsand er den ene kjellerveggen nærmest tapetsert med boksehansker, belter og andre effekter, mange signert med hilsener fra fjern og nær. Vi lar oss fascinere av hva som kan gjemme seg i et «typisk norsk hus» og stusser ved navnet Krzysztof «Diablo» Wlodarczyk. Det er ingen hvem som helst, han er ikke bare en proffbokser, men også dobbelt verdensmester i cruiservekt.

– Krzysztof bor her i Norge han også. Han er en god venn og vi drar på fisketur sammen. Jeg veide bare 60 kilo da jeg startet med boksing. I dag må jeg være en tungvekter, ler Szyndler.

Lamborghini Huracán EVO

Motor5,2-liters V10
HK/kW/Nm640/470/600
0-100 km/t2,9 sekunder
Toppfart325 km/t
Tørrvekt1.422 kg
L/B/H452/224/117 cm
Forbruk1,37 l/mil
CO2-utslipp332 g/km
Bagasjerom150 liter på en god dag
Priser:
Testbilen3,6 millioner kroner
Pluss

Ytelser og akselerasjon

Balanse i svingene

Komfort og håndverk

Minus

Føles ikke spesiell nok

Lite bagasjerom
Kun to seter
Design

Savner mer særpreg. «Laksetrappen» gjør kanskje bilen mer aerodynamisk, men sikten ut blir ikke bedre.

Førermiljø

Seter som er akkurat passe harde og komfortable. Alt er lett tilgjengelig. Enkelt å finne seg til rette.

Kjøreegenskaper

Fenomenal akselerasjon, progressiv balanse og rattrespons. Vekslingene kommer raskt. Litt brede A-stolper.

Ytelser

Mer enn nok hester, men inflasjonen i ytelser gjør at man fort kan tenke at 640 HK i dag er som 300 HK i går.

Plass

Stakkarslig lite bagasjerom i front. Ingenting bak, men det er plass til litt stæsj bak setene. Om du gidder.

Mye for pengene

Ikke blant de dyreste, men med våre nybilpriser er det ikke rart at så mange nøyer seg med en brukt superbil.

Konklusjon 9/10

Kjøreegenskapene står til toppkarakter, men lite plass og mangel av virkelig særpreget design trekker ned.

IKKE DØD: I profil fra siden er det fortsatt mye igjen av kileformen Lamborghini introduserte med Marzal i 1967. Foto: Tomasz Majewski

– Har du funnet drømmebilen?

– Tidligere var drømmen en Ferrari, men jeg har som sagt hatt tre. Nå er dette den fineste bilen jeg har, men jeg liker å prøve ulike biler. Kanskje det blir Ferrari igjen neste år?

Håndverkeren lar spørsmålet henge i luften. Det forundrer oss ikke om han gjør som så mange andre superbileiere, og handler på impuls. Med det rette tilbudet kan det like gjerne bli en ny Ferrari, som en ny McLaren, Aston Martin eller kanskje Maserati. Mulighetene er mange.

Motor
Biltester