+ mer
RASK NOK: Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic skal klare 0 til 100 på 6,8 sekunder. Det er raskt nok for de fleste.  Foto: Håkon Sæbø

Mercedes GLE 350 ladbar hybrid – en skikkelig familiebil

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic har elektrisk rekkevidde som ingen andre og plassen en aktiv familie krever, men er det godt nok?

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic er ikke som andre ladbare SUV-er. Den er bedre.

I alle fall om helelektriske rekkevidden skal trekkes frem, for her står denne ladbare familiekjempen omtrent alene. Uten bagasje og irriterende passasjerer, slik mange kjører til og fra jobb, suste Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic 93 kilometer på elektrisitet i vår test. Det er imponerende nære de 99 kilometer som loves etter den ganske strenge WLTP-testen. At det faktisk er mulig å kjøre over 10 mil med denne SUV-en skal ikke utelukkes, gitt at topografi og føre spiller på lag. Og ganske raskt ut i testperioden kan det konkluderes med at det rett og slett mye å like ved denne bilen. Enkelte elementer faller riktig nok ikke i smak, men mer om det senere.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic er den eneste ladbare hybriden som kan hurtiglades med opp mot 60 kW

Elbilbatteri

Det er solgt over en halv million eksemplarer av Nissan Leaf i verden. Den forrige utgaven kunne fås med to batteristørrelser, hvor begge er mindre enn det tyskerne har stappet inn i buken på GLE. Batterikapasiteten er på solide 31,2 kWh, som forklarer denne bilens glimrende rekkevidde på strøm. Til sammenligning har ladbare biler som ellers ville være å anse som konkurrenter – Volvo XC90, Porsche Cayenne, Audi Q7 og Ford Explorer – langt dårligere rekkevidde. De er ganske enkelt utmanøvrert og utkonkurrert, gitt at det er elektrisk rekkevidde du henger deg opp i.

DIESEL: Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic drikker diesel når batteriet omsider er tømt. Systemeffekten på 320 hestekrefter er tilstrekkelig, men konkurrentene fra BMW og Audi er kvikkere. Foto: Håkon Sæbø

BMW X5 45e er den eneste som kommer i nærheten av Mercedes’ ladbare slagskip. I sommer testet Finansavisen Motor denne under samme omstendigheter og på samme veistrekke med 88 elektriske kilometer som resultat. Differansen er kanskje av akademisk interesse når begge ruller så langt på strøm?

Størrelsen teller

Den ladbare BMW X5 er også en mektig imponerende familie-SUV med god rekkevidde og solide ytelser, ingen tvil om det. Men den feiler litt der Mercedes-Benz GLE briljerer nesten like kraftig som ved sin elektriske rekkevidde: Plass til barn med rennende neser, skiutstyr til hele familien eller kasser på kasser med musserende vin av noe slag.

ELEKTRISK PÅ TUR: Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic er den ladbare SUV-en på markedet med best elektrisk rekkevidde. Her kan du kjøre langt uten å måtte gå over på flytende drivstoff. Foto: Håkon Sæbø

Som ekstrautstyr kan baksetene reguleres elektrisk, noe som gjør at også bagasjeplassen kan justeres etter behov. Det betyr at du med barna i baksetet har opp mot 685 liter til disposisjon i bagasjerommet, som er betydelig mer enn BMW-ens 500 liter. Slås alle setene i Mercedesen ned, vokser volumet til praktiske 1.915 liter, mens BMW X5 kun sluker unna 1.720 liter.

Har du i tillegg en frekk speedbåt du ønsker å trekke rundt på, er det heller ikke her noe skuffende ved ladbare Mercedes-Benz GLE. Bilen tar 3,5 tonn på kroken – 800 kg mer enn det BMW-en er godkjent for.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic veier avsindige 2.580 kg før du har satt deg inn i bilen

Durende diesel

Det er mye å like ved Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic, men det er ikke alt som er bedre enn hos konkurrentene. Både Audi Q7, BMW X5 og Porsche Cayenne har murrende sekssylindrede bensinmotorer, mens GLE 350 de har en 2,0 liters dieselfirer på 194 hestekrefter.

STORT BATTERI: Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic har en batterikapasitet på heftige 31,2 kWh. Det er mer enn hva du finner i en forrige generasjon Nissan Leaf. Mercedes-en kan også trekke 3,5 tonn, som er hendig. Foto: Håkon Sæbø

Bilen føles aldri treg med sin samlede systemeffekt på 320 hestekrefter og 0-100-tid på 6,8 sekunder, men det er noe litt lite tilfredsstillende med å høre den dieselmotoren. Spesielt når den fyrer seg opp i byen og du må tåle litt turtall. Det er en markant forskjell fra det stillegående og elektriske, til den egentlig litt forstyrrende lyden av en dieselmotor.

Fordelen er naturlig nok at dette tunge og store beistet ikke blir like tørst som konkurrentene, og det er noe du vil legge merke til om du går for en ladbar BMW X5. Det er herlig med en 3,0-liters rekkesekser fra München, men på langtur er den slett ikke så økonomisk som Mercedesen.

Noen vil samtidig argumentere for at drivstofforbruk er en relativt liten del av bilregnskapet, men det handler også litt om følelsen du sitter med. Er det viktigere med lyd og luksuriøs gange enn drivstofføkonomi og fornuft, vil nok en X5 eller Q7 være et bedre valg.

STANDARD: I tillegg til blant annet luftfjæringer er såkalte LED High Performance med adaptiv fjernlysassistent standardutstyr på Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic. Foto: Håkon Sæbø

De samme vurderingene gjelder kjøreegenskaper, for Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic veier avsindige 2.580 kg før du har satt deg inn i bilen. Det gjør bilen nifs for andre, lettere biler å kollidere med, men det gjør også at GLE-en ikke er spesielt morsom å kjøre fort med i svinger. Hverken BMW X5 eller Audi Q7 er direkte sportslig satt opp, men oppleves som mer moro for sjåføren.

Skuffende interiør

En av disse konkurrentene vil også være å foretrekke om du er kresen på interiørkvalitet, for her lever dessverre ikke GLE 350 de 4Matic opp til de forventningene det er naturlig å ha til et bilmerke som Mercedes-Benz. Billig plast sniker seg frem både her og der, som reduserer det totale kvalitetsinntrykket et hakk for mye til at det kan ignoreres.

Det er lov å håpe at tyskerne selv innser at de er på vei inn på et blindspor her, og retter opp kvalitetsinntrykket materialene gir når bilen omsider får et ansiktsløft.

LEKKERT NOK: Noe av det første du møter når du setter deg inn, er disse knappene. Det er ikke her det er noe problem med materialvalg og kvalitet. (1 / 3)

Om det skuffer en anelse, er det godt å vite at Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic er den eneste ladbare hybriden som kan hurtiglades med opp mot 60 kW. Det betyr at du kan ta plass ved siden av trengende Nissan Leaf-er og andre små elbiler, og rettmessig breie deg ut med din Mercedes-Benz på hurtigladestasjonen. Om det i tillegg er ladekø og elbilfolket er sultne på både middagsmat og strøm til å komme seg hjem, er det vanskelig å se for seg en enklere måte å havne i håndgemeng på. Men du kan gjøre det, og i vår test slapp vi unna med noen sure blikk.

Litt barnslig, kanskje, men dette med hurtiglading demonstrerer et viktig poeng: Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic kan i de aller fleste situasjoner fungere som en helt vanlig elbil. Du kan kjøre uvanlig langt på strøm, og det gjør at familien kanskje ikke behøver en bil nummer to eller tre i husholdningen, siden GLE-en fungerer like godt i det daglige som på hyttetur. Å lade på hurtigladestasjon er muligens i det mer kuriøse hjørnet, men har du tilgang på lading hjemme eller på jobb, blir det garantert mye elektrisk kjøring med denne bilen.

Er det akselerasjon og luksus du er ute etter, finnes det bedre ladbare hybrider der ute, men skal du ha plass, rekkevidde og en god dose komfort uten å måtte betale så alt for meget, er Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic stadig et smart valg.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

Motor: 2,0 l. R4, diesel

HK/kW/Nm, system: 320/235/700

HK/kW/Nm, bensinmotor: 194/143/400

HK/kW/Nm, elmotor: 136/100/440

0-100 km/t: 6,8 sekunder

Toppfart: 210 km/t

Rekkevidde (WLTP): 99 km

Batteri: 31,2 kWh

Egenvekt uten fører: 2.580 kg

L/B/H: 492/202/177

Forbruk: 0,27 l/mil

CO2-utslipp: 19 g/km

Bagasjerom: 490/685/1.915 liter

Tilhenger: 3.500 kg

 

  • Priser

Denne modellen: 873.000 kroner

Med utstyr: 1.085.953 kroner

 

  • Pluss 

Meget god elektrisk rekkevidde

Svært god plass

Komfortabel på langtur

  • Minus

Firesylindret dieselmotor

Tvilsom interiørkvalitet

Ikke særlig sportslig

 

  • Design

Mercedes-Benz GLE har et design som i profil ligner mye på originalen ML fra 1997. Det er et lite provoserende design man ganske lett kan like.

  • Førermiljø

Storbilfølelsen kommer fort. Bilen oppleves diger og stødig når du finner deg til rette. De to skjermene foran fører og passasjer imponerer med sin skarphet.

  • Kjøreegenskaper 

Dette er ikke bilen du erstatter en GLE 63 AMG med. Her er det komfort og landevei som gjelder, ikke de skarpeste svingene kun for moro skyld.

  • Ytelser 

Her havner Mercedes bak BMW X5 45e, men det er ikke sikkert du skal bekymre deg. Bilen har 320 hestekrefter og er rask nok for de fleste.

  • Plass 

Foran sitter du og din passasjer som fyrster. Det gjør også to voksne i baksetet om de gis maksimal plass. Eventuelt kan baksetene justeres for plass i bagasjerom. Genialt.

  • Mye for pengene 

Med tanke på at du for det meste kommer til å kjøre denne bilen elektrisk, er det godt mulig den blir gunstig å eie. Men den koster fort en million kroner å kjøpe inn.

  • Score 8/10 

Mercedes-Benz GLE 350 de har mye plass og en meget god elektrisk rekkevidde. Dette er en bil som kan erstatte både en elbil og en vanlig dieselfamiliebil.

Motor
Biltester