NORGE PÅ LANGS: Fra sør til nord i Norge har du flere kilometer og flere veier enn du klarer å bruk opp i en ferie, selv i en BMW M850i xDrive Cabriolet. Foto: Andreas Scheel

Norge på langs i tysk luksus

LINDESNES: Corona gjør det vanskelig å reise til Syden, men på vei lengst sør i Norge får du likevel glede av en BMW M850i xDrive Cabriolet.

LETT: Karbondetaljer både ut- og innvendig gir et tøft uttrykk, selv om det koster. Foto: Andreas Scheel

Ikke før ble grensene til utlandet åpnet, før oppblomstring av Covid-19 medførte røde land, nye restriksjoner og økt karantenebruk. Åpning av utelivet, store private fester og fadderuker på høyskolene førte også til økt smittespredning og ytterligere innstramminger.

Dette gjør at stadig flere finner aktiviteter kun sammen med familie, noen få utvalgte venner og i delvis isolasjon. Da er en BMW M850i xDrive Cabriolet det perfekte verktøyet for å reise sydover, finne severdigheter og nyte dagene.

Perfekt temperatur

Solkrem eller et hodeplagg hindrer solbrenthet, og med vinduene oppe og vindavviseren over baksetene montert, føres vinden effektiv over den romslige kupeen.

Med klimaanlegget på, sete- og rattvarme tilgjengelig og Airscarf eller vindskjerf med varmluft i nakken parat, er det bare regnvær som vanskeliggjør kjøring uten tak. Uansett om det er varmt eller kaldt. Toppløssesongen kan derfor utvides til de fleste av årets måneder.

ROMSLIG: Så lenge du ikke har passasjerer i baksetet, er bilen stor og komfortabel med et lekkert interiør. Foto: Andreas Scheel

Utenom høysesongen er det dessuten færre gjester på severdighetene du ønsker å besøke, med de smittevernfordelene det innebærer. Trafikken på småveiene er også mindre, noe som gjør bilen til et enda mer perfekt verktøy.

Mye støy

E6, E18 og mange av de andre hovedveiene i vårt langstrakte land er ikke bilens favoritter, selv om de er effektive over lange avstander. Et utall tunneler øker støynivået til det ubehagelige, men frister og åpner samtidig for uttrykksterapi i form av uhemmet skriking. Du kan også nyte lyden av en heftig V8 med sportseksos, som demper støyen, men øker desibelnivået.

PRAKTISK: I midtkonsollen finner du funksjonsvelgere for en rekke av bilens kjøre- og komfortprogrammer. (1 / 4)

Etter slike utblåsninger og før stemmen blir hes bør du svinge av på en av de mange småveiene som også tar deg til destinasjonene, om enn med litt mer bruk av tid og drivstoff. Så lenge du sitter i deilige elektrisk justerbare skinnseter med valgfri sidestøtte og kjøling, i tillegg til de ovennevnte varmefunksjonene, vil ikke tidsbruken plage deg.

KLIMA: De deilige skinnsetene med justerbar støtte har også kjøling, varme og luftskjerf for både varme og kalde dager. Foto: Andreas Scheel
TUR-RETUR: Når du har kommet frem helt sør i Norge kan du trøste deg med at du kan snu og kjøre den andre veien. Foto: Andreas Scheel

Mer tid bak det tykke, profilerte sportsrattet er heller ikke å forakte, når du kan bruke det aktivt sammen med pedalene. Riks- og fylkesveier med 80-soner, lite trafikk og mange svinger gjør i stedet at du opplever omveien som for kort, og du fristes til å snu og kjøre de morsomste strekningene flere ganger.

Valgfrie kjøresystemer

Firehjulsdriften gjør bilen tyngre og mindre leken, men samtidig mer effektiv, spesielt på glatt underlag. xDrive-systemet er likevel bakhjulsorientert, spesielt når du setter kjøresystemene i Sport eller Sport Plus, så kjøregleden er stor, på mange måter.

STOPP: De store og blå bremsekaliperne i kombinasjon med store felger og brede dekk sørger for effektiv bremsing, og så ser det tøft ut. Foto: Andreas Scheel

Direkte styring, justerbart og adaptivt understell, tretrinns ESP-system, samt store og brede dekk, bidrar til å gjøre bilen både forutsigbar og balansert. Den fremstår naturlig nok både stor og tung, men samtidig trygg og komfortabel. Også når du henter ut maksimal effekt.

HEFTIG: Med en 530-hesters V8 under panseret vil du sjelden savne mer krefter. Foto: Andreas Scheel

Med 530 hestekrefter fra en stor V8 med doble turboer vil drømmen om M8 Competition sannsynligvis svekkes. Selv om ytterligere 95 hester og mer avanserte kjøresystemer, inkludert muligheten for ren bakhjulsdrift, kan friste de beste og rikeste blant oss.

M850i er raskere enn flere av Porsches sportsbiler, i hvert fall rett frem. Toppfarten begrenset til 250 kilometer i timen bør ikke bekymre deg nevneverdig, og forbikjøringer skjer ubesværet.

Skikkelig luksus

Førermiljøet i en luksuriøs og godt spekket BMW er blant de beste på markedet, med mye utstyr, god funksjonalitet og lekre materialer. I en kabriolet er det dessuten alltid lurt å oppgradere stereoanlegget for å overdøve vindsus og annen kjørestøy.

LITEN: Du får plass til en liten koffert i bagasjerommet, men presser du inn fire personer i bilen, må dere reise lett. Foto: Andreas Scheel

Bagasjerommet er trangt, enten taket er oppe eller nede og baksetene er tullete, selv om du kan presse inn to myke og tilgivende personer. De egner seg betydelig bedre for poser, bager og annen bagasje, slik at to personer ikke behøver å begrense garderoben for en langtur.

Med 2.533 kilometer fra Lindesnes til Nordkapp har du mer enn nok plass å boltre deg på. Da er det i tillegg over 50 mil igjen til Vardø, så du går tom for feriedager før du går tom for norske kjøreruter. I hvert fall hvis du følger anbefalingene, og holder deg til småveiene og nyter Norge med riktig redskap.

BMW M850i xDrive Cabriolet

Motor:4,4 liter V8 T

HK/kW/Nm:530/390/750

0-100 km/t:3,9 sekunder

Toppfart:250 km/t

Egenvekt uten fører:2.090 kg

L/B/H:485/190/135 cm

Forbruk:1.06 l/mil

CO2-utslipp:241 g/km

Bagasjerom:280/350 liter

  • Pris

Rimeligste (M340i) 1.315.900 kroner

Denne modellen 1.833.700 kroner

Med utstyr 2.000.000 kroner

  • Pluss

Design

Drivlinje

Kjøreegenskaper

  • Minus

Instrumentpanel

Bakseteplass

Fartsgrenser

  • Design

Stor og lekker kabriolet med linjer og detaljer som får folk til å snu seg.

  • Førermiljø

Bortsett fra asymmetriske klokker sitter seter, interiør og betjening som et skudd.

  • Kjøreegenskaper

Stor og tung, men med krefter i overflod og valgfrie kjøreoppsett får du det som du vil.

  • Ytelser

Du er passe gal og god hvis du savner en M8 etter å ha kjørt Norge på langs.

  • Plass

To nyter tilværelsen, mens de trange baksetene kompletterer det lille bagasjerommet.

  • Mye for pengene

Målt i kjøreglede og luksus ja, men det koster å pakke inn en V8 i en skikkelig pakke.

  • Konklusjon 9

En Rolls-Royce Dawn gir bedre luksusfølelse, men du vil ikke savne mye i en M850i.

Motor
Biltester