+ mer
Honda e Opel Corsa e elbil Foto: Andreas Scheel

Elbilduell: Honda mot Opel

Honda starter på bar bakke med sin nye elbil, mens Opel sender en gammel traver innom PSAs batterifabrikk. Forskjellen er påtagelig.

Pris. Plass. Design. Ytelser. Kjøreegenskaper.

Dette er bare noen av kriteriene du bør vurdere når du skal kjøpe deg ny bil. Vurderer du elbil må du i tillegg legge til blant annet rekkevidde og lademuligheter før du tar en beslutning. Da skiller Honda e og Opel Corsa-e seg enda tydeligere fra hverandre.

Ny og gammel

Utgangspunktet for japaneren er nemlig en helt ny bil fra Honda, designet og bygget fra grunnen av. Den andre er en Opel fra 1982 som kom i sjette generasjon ifjor. Den gamle tyskeren er nå bygget på en fransk PSA-plattform den deler med blant annet Peugeot e-208 og DS3 e-Tense, men også fossile derivater.

KJEDELIG: Når du setter deg bak rattet på en Opel Corsa-e er det akkurat som å sette seg inn i en helt vanlig bil, men du sitter godt. Foto: Andreas Scheel

Det betyr Opel-design med logoer og interiør inspirert fra forgjengeren, hvor noen PSA-detaljer som girspak og digitale løsninger er de eneste synlige likhetene. Drivlinjen, understell og elektronikken er også lik, på godt og vondt.

SPEKTAKULÆRT: Førermiljøet i Honda e er ulikt alt annet og det meste fungerer utmerket, selv om akvariet ikke har levende fisker. Foto: Andreas Scheel

Godt fordi bilen kjører bra og har høy komfort, mens rekkevidde og ytelser kunne vært bedre. Den er likevel litt kjappere enn Honda e, og ikke minst er rekkevidden og ladekapasiteten betydelig bedre.

ENKEL: Det lille, digitale instrumentpanelet i Corsa-e kan ikke måle seg med Honda e, men nødvendig kjøreinformasjon får du likevel. Foto: Andreas Scheel

Mindre batteri

Honda satser, slik Mazda også gjør med sin elbil MX-30, på andre egenskaper enn rekkevidde. 222 kilometer ifølge den såkalte WLTP-målemetoden er ikke imponerende, og selv om det er mulig å kjøre lenger enn det om sommeren, må du trekke fra en del i vinterhalvåret. Dermed kan ordet ladeangst bringes tilbake i vokabularet.

Et annet ord som brukes flittig om Honda e er design. Bilen er rett og slett en kul designbombe, med utradisjonelle og spektakulære løsninger i interiøret.

LILLE SPEIL.........: Opel Corsa-e ligger tilsynelatende langt bar Honda e teknologisk, men med lengre rekkvidde og bedre ytelser har den sine klare fortrinn. Foto: Andreas Scheel

Digitale speil har andre også tatt i bruk, men Honda e har funksjonelle løsninger både i side- og sladrespeil. Et digitalt akvarium og dataspill i den digitale skjermen som strekker seg fra dør til dør er også nytt, mens utformingen gjør deg bare glad.

Litt kjedelig

Det gjør ikke interiøret i Corsa-e hvor en liten og digital skjerm med flere visningalternativer og funksjoner har erstattet deres tradisjonelle instrumentpanel.  Den enkle skjermen i midtkonsollen er fint integrert i de elegante horisontale linjene, uten at det er spektakulært. Sportsrattet sitter også godt i både hendene og øynene, men det blir litt kjedelig og konservativt, nesten som en vanlig Opel.

KAMERA: Et lite utvendig kamera erstatter sidesepeilet. (1 / 3)

Med lavt tyngdepunkt kjører bilen heldigvis som en Opel også, med gode ytelser og kjøreegenskaper, spesielt når du hisser opp bilen med Sport-programet. Det store og lavt plasserte sladrespeilet spiser mye utsyn mot høyre, og baksetet er småtrangt, noe man nesten må forvente i en liten bil.

SPORTY: Opel Corsa-e er ingen sportsbil, men med kjøreprogrammet i Sport er den faktisk morsom å bruke til mer enn bare pendling og bykjøring. Foto: Andreas Scheel

En salig blanding av skinn, stoff og plast hører også med for biler i denne klassen, men Corsa-e er et trivelig bekjentskap. Det er også Honda e, til tross for enkle stoffseter, hel bakseterygg i det trange baksetet og et knøttlite bagasjerom.

Snur på femøringen

Plastfaktoren oppleves likevel som lav og bilen er kjapp nok til alle praktiske formål. En annen særegenhet er svingradiusen på kun 4,3 meter, som lar deg ta 180-graders svinger hvor som helst, så lenge det er lov.

AVLEGS: Radioantennen på Opel Corsa-e vitner om at bilen ikke er ny fra topp til tå. (1 / 3)

Utstyrsnivået i begge bilene er akseptabelt og du vil ikke savne mye ombord. Det du kan savne i en Opel Corsa-e er litt mer entusiasme og særegenhet, noe Honda e har mer enn nok av. Det japanske sjarmtrollet mangler imidlertid noe på rekkevidde og ladehastighet, så dette er kriterier som kan være avgjørende.

SÆREGEN: Hovedlyktene på Honda e er en viktig del av bilens identitet. Foto: Andreas Scheel

Utseendet er imidlertid viktig, og der vinner Honda soleklart både på inn- og utsiden, også med dataspill og underholdning i hele dashbordets bredde. Så kan du nyte og beundre det mens du står og lader.

Honda e

Motor Elmotor

HK/kW/Nm 154/113/315

0-100 km/t 8,3 sek

Toppfart 145 km/t

Vekt 1.520 kg

L/B/H 389/175/151 cm

Rekkevidde 222 km

Batterikapasitet 35,5 kWh

Ladehastighet 60 kW

Bagasjerom 171/861 liter

Hengervekt 0 kg

  • Pris

Rimeligste 266.200 kr

Denne modellen 294.900 kr

Denne med utstyr 294.900 kr

  • Pluss

Design

Førermiljø

Særegenhet

  • Minus

Plass

Rekkevidde

Ladehastighet

  • Design

Skal du lage en søt liten elbil med spektakulære løsninger er dette malen.

  • Førermiljø

Annerledes, spennende og lekkert med mange morsomme digitale løsninger.

  • Kjøreegenskaper

Liten elbil med lavt tyngdepunkt og liten svingradius gjør den morsom.

  • Ytelser

Intet råskinn, men ut av lyskryssene holder du følge med de fleste.

  • Plass

Greit, lite baksete, men knøttlite bagasjerom med hel bakseterygg.

  • Mye for pengene

Ikke målt i rekkevidde, men målt i sjarme og digitale løsninger, helt klart ja.

  • Konklusjon 7

Snertent lite sjarmtroll som vil vekke følelser hos alle uten rekkeviddeangst.

Opel Corsa-e

Motor Elmotor

HK/kW/Nm 136/100/260

0-100 km/t 8,1 sek

Toppfart 150 km/t

Vekt 1.455 kg

L/B/H 406/177/144 cm

Rekkevidde 337 km

Batterikapasitet 50 kWh

Ladehastighet 100 kW

Bagasjerom 267/1.042 liter

Hengervekt 0 kg

  • Pris

Rimeligste 259.900

Denne modellen 284.900 kr

Denne med utstyr 328.400 kr

  • Pluss

Pris

Rekkevidde

Diskret

  • Minus

Design

Førermiljø

Sladrespeil

  • Design

Ikke noe galt med utseendet, men i denne duellen blir den kjedelig.

  • Førermiljø

Brukervennlig og greit, men litt kjedelig både i utforming og kvalitet.

  • Kjøreegenskaper

En liten Opel med lavt tyngdepunkt skuffer ikke, selv med PSA i bunn.

  • Ytelser

Intet råskinn, men ut av lyskryssene holder du følge med de fleste.

  • Plass

Liten bil, men du presser inn fem personer og en del bagasje.

  • Mye for pengene

Kampen i segmentet blir tøffere for hver uke, men knuser Honda e på rekkevidde.

  • Konklusjon 6

Konservativ elbil med grei plass, rekkevidde og funksjonalitet til en grei pris.

Motor
Biltester