For FA Motor: Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé Mercedes Benz Mercedes-Benz AMG SUV offroad Foto: Håkon Sæbø

Test av Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé: Du skal ikke være sjenert om du går for denne bilen

Er det en brautende stil du ønsker å føre, blir du vel ivaretatt med nye Mercedes-AMG GLE Coupé.

Det brummer freidig i eksosen på denne bilen, en Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé. Det er en bil som legges merke til blant forbipasserende. Det er en bil der eieren kanskje ikke synes det er noe problem å parkere i sykkelfeltet, for eieren skal bare «rett inn her litt kjapt». Dette er en genuint god videreføring av originalens kraft til å provosere.

Mercedes var ikke først ute

Mercedes-AMG GLE Coupé er klonet fra den første utgaven av BMW X6, en SUV som også er en coupé. Det var X6 som var originalen. Og det er mange kloninger.

For det er noe svært underfundig ved en slik bil, vil mange tenke. På den ene siden har du en elegant coupéfasong med lekre, lange og slanke linjer uten det forkludrende en sedan, SUV eller stasjonsvogns takhøyde nødvendigvis medfører. Her er det rikelig med vakre og rene eksempler å ta av. Maserati Gran Turismo er verdt å trekke frem og det samme er Mercedes-Benz S-klasse Coupé og Audi A5. Coupéer er elegante, som katter som strekker seg i solen og spankulerer rundt.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé har ingen politisk korrekt ledning til å dra ned engangsavgiften

På den andre siden av skalaen finnes høyreiste, offroadlignende saker med terrengaktige egenskaper og karslig oppsyn. SUV-en lar deg gjøre jobben, komme deg ut og få gjørme på dekkene, nyte naturen og se handlekraftig ut. Om en lav og rask coupeé er kattens fasong, må en bredskuldret SUV være en stor, boffende hund av noe slag. Så kommer BMW i 2008 og lager en bil ingen hadde tenkt på at burde eksistere: BMW X6 – en blanding mellom hund og katt. Hvem har lyst på det dyret?

Et symbol på rikdom

På samme måte som med lanseringen av den ultradyre coupéen 850i på tampen av 80-tallet, presenterte BMW sin første X6 i økonomiske nedgangstider. Timingen var komisk dårlig, noe som forsterker bilens inntrykk. Her har du et kjøretøy som ikke har SUV-ens plass og fornuft, og ikke coupèens forlokkende fasong. Du har en høy og rar bil som skulle komme til å representere noe ganske spesielt.

BMW X6 ble symbolet på biler kjøpt av folk som egentlig ikke hadde behov for en stor bil, men som valgte det av forfengelige grunner. Det er ingen annen god forklaring på hvorfor du skulle ønske deg en stor og praktisk bil, der det smarte bagasjerommet er røsket vekk og prisen fiffig nok er skrudd opp. Men folk ville ha det – i USA og Russland og mange andre steder – og denne merkelige coupéformede SUV-en var kommet for å bli.

SYNLIG: Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé er ikke en anonym bil, selv om den grå lakken toner det litt ned. Foto: Håkon Sæbø

Tysk storhet og noen alternativer

Det nyeste, tyske tilskuddet er bilen som her er testet. Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé, og den føyer seg inn i rekken av pompøse etterlignere. Her finnes også Porsche Cayenne Coupé, Audi Q8 og Lamborghini Urus. Alle disse kommer med tørste og kraftige V8-motorer, men Mercedes-en i denne testen har en mildere drivlinje som også frister: En ny 3,0-liters bensindrikkende rekkesekser med twin-scroll turbo, integrert startmotor og en elektrisk drevet kompressor som bygger trykk før turboen slår inn. Med den lille elmotoren som hjelper til med sine 22 hestekrefter blir resultatet 435 hestekrefter og 520 Nm. 0 til 100 går unna på 5,3 sekunder, som oppleves kjapt nok i en gigant som dette.

I likhet med konkurrentene er dette en bil som legges merke til på gaten

Du kan studere tallene hele dagen, men det er først når du deiser ned i de faste AMG-setene og griper om rattet at den gode følelsen kommer. Lyden fra den sekssylindrede motoren er på ingen måte øredøvende, men likevel høy nok til at du vil glede deg over innslaget. Akselerasjonen isolert sett er ikke halsbrekkende, men kraftig nok til at du nok vil la deg sjarmere. Viktigere enn alt dette er imidlertid følelsen du får ved å ratte rundt. Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé handler om det totale inntrykket av kvalitet og presisjon.

GOD LYD: Lyden fra denne AMG-en er ikke så kraftig som enkelte kanskje forventer, men når du tråkker inn gassen kommer et flott rasp. Foto: Håkon Sæbø

Motoren starter med et herlig rasp og slår seg raskt til ro. Gasspedalen gir deg en påfallende følelse av kontroll og du kan merke at den elektriske motoren bidrar med dreiemoment, samtidig som den elektriske kompressoren (som du aldri hører) raskt gir deg kraften du behøver. Omtrent som en dieselmotor har du til enhver tid motorkraft, og det gjør denne bilen tilfredsstillende å kjøre. Automatgirkassen smetter inn neste gir med en fornøyelig hastighet, og må sies å være en av de beste på markedet.

Grå bil, lange blikk

Folk glaner og det er kanskje ikke så merkelig. De enorme, sorte hjulene, de blanke, sorte detaljene og den oppreiste Panamericana-grillen er unektelig mye å se på. I likhet med konkurrentene er dette en bil som legges merke til på gaten, men som bildene viser kler Mercedes-AMG GLE Coupé også litt røffere omgivelser.

GOD PLASS: Om du går for en Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé vil du sjelden oppleve at det er problemer med plassen. Bilen er diger. Foto: Håkon Sæbø

Noen Land Rover i terrenget blir denne bilen aldri, men bakkeklaring og variabel firehjulsdrift gjør bilen kapabel nok for de lettere skogsveiene. Mercedes-Benz GLE Coupé fås forresten med enda snillere motorer også, hvor den ladbare dieselhybriden GLE 350 de 4Matic nok kan friste et litt bredere spekter av Norges befolkning. Da får du 320 hestekrefter, 700 Nm og en WLTP-rekkevidde på 99 kilometer med elektrisk kjøring.

Et understell du og bilen fortjener

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé har ingen politisk korrekt ledning til å dra ned engangsavgiften. Men 53-modellen har oppkvikkende teknologi du ikke vil gå glipp av: Bilens understell heter AMG Active Ride Control og teknologien baserer seg på en gammel kjenning. To aktive krengningsstabilisator, én på hver aksel, vil elektromekanisk hindre karosseriet i å lene seg over i svinger, noe som gir en følelse av at bilen går på skinner. Ligger du i en rundkjøring bak en SUV med dette systemet, ser det nesten litt nifst ut. Bilen lener seg omtrent ikke over, men ligger helt flatt. Porsche kaller sitt system PDCC, og Audi, BMW og Lamborghini har sine versjoner. Skal det kjøres hardt og fort må en slik SUV ha dette for å gi et godt inntrykk.

VELG SELV: Understellet, med blant annet luftfjæringer og AMG Active Ride Control, tilpasser seg kjøringen din. Du kan også gjøre justeringer med disse knappene eller på rattet. Foto: Håkon Sæbø

En annen fordel er at Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé ikke behøver å være så stiv under normal kjøring. Siden systemet tilpasser seg veien og din kjøring, og forøvrig kan justeres av sjåføren etter ønske, går vanlig bykjøring riktig så behagelig for seg i denne bilen.

Du gynger ikke rundt som i en gammel Mercedes, men det er heldigvis ikke så hardt at du blir lei og lengter etter en bløt Range Rover. Selv om dette er en AMG, har du luftfjæringer som tillater at bilen heves eller senkes etter forholdene.

Skuffelsen på innsiden

Det du dessverre ikke vil bli helt imponert over, er interiøret som har litt for mange flater med kjip plast. Det er uforståelig at Mercedes-AMG ikke har vært like grundige med interiøret som med motor og kjøreegenskaper.

KJØREPROGRAMMER: Med de kjekke knappene på rattet kan du bestemme hvilket program som passer best for deg. (1 / 3)

Vel har testbilen mykt skinn de fleste steder, men det er ikke nok når både BMW X5 og Porsche Cayenne oppleves som mer påkostede biler. Da er det i det minste en trøst at Mercedes’ infotainmentsystem har mange måter å konfigurere utseende på, slik at den engasjerte sjåfør kan velge hvordan skjermene skal se ut. Her ligger Mercedes-Benz foran konkurrentene som på sin side fremstår mer konservative og lite villige til å la sjåføren bestemme. Positivt er det også at bagasjerommet i den nye AMG-en er større enn hos konkurrentene, hvor Mercedesen triumferer med hele 655 liters volum. Til sammenligning har BMW X6 bare 580 liter og Lamborghini Urus 616 liter. Når bakseteplassen i tillegg er mer enn god nok for velfødde voksne, betyr det at fire personer med høye krav til sine omgivelser komfortabelt kan reise på tur.

VEIGREP: Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé har solid veigrep på tross av den høye vekten. Foto: Håkon Sæbø

En skremmende pris

Mercedes-AMG GLE 53 Coupé står for en frisk blanding av komfort og skarpe kjøreegenskaper. Enkelte vil hevde at dette er en perfekt kombinasjon, der en vanlig Mercedes-Benz blir for slapp, mens en 63-utgave blir vel stiv. Det er mulig, men det er umulig å ignorere at originalen, BMW X6 i ny utgave, bare koster 111.700 kroner mer – og da med vanvittige 530 hestekrefter og 4,4-liters V8.

MYE BRA: Mercedes-AMG GLE 53 4MATIC+ Coupé har to digre skjermer foran. Den bak rattet kan på AMG-modellene konfigureres slik sjåføren ønsker, noe som gir stor valgfrihet. Her ligger Mercedes-AMG foran noen av konkurrentene. Foto: Håkon Sæbø

Mercedes-AMG GLE 53 Coupé starter på 1.536.000 kroner, som må sies å være i det dyreste laget. BMW X6 M50i fås fra 1.647.700 kroner og kan du akseptere Porsches ladbare alternativ slipper du unna med en startpris på noe mer edruelige 1.286.000 kroner. Da får også et interiør som i kvalitet og finish overgår testens Mercedes-AMG. Om pengene ikke er problemet, er det verdt å noteres seg at Audi RS Q8 ligger på 1.825.300 kroner, men lokker med artige 600 hestekrefter. BMW og Porsche har selvfølgelig heftigere og dyrere versjoner også hvis det skulle friste.

Siden BMW X6 dukket opp for første gang er utvalget vokst betraktelig, og du vil ikke trå feil med Mercedes-AMG GLE 53 Coupé. Spesielt ikke om du er en av dem som vil ha noe de færreste har råd til.

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupè

Motor: 3,0 l. R6 mildhybrid, bensin

HK/kW/Nm, system: 435/320/520

HK/kW/Nm, elmotor (boost): 22/16/250

0-100 km/t: 5,3 sekunder

Toppfart, bensin: 250 km/t

Egenvekt uten fører: 2.250 kg

L/B/H: 493/201/173

Forbruk: 1,07 l/mil

CO2-utslipp: 247 g/km

Bagasjerom: 655/1.795 liter

Tilhenger: 3.500 kg

Pris: 

Denne modellen: 1.536.000 kroner. 

Med utstyr: 1.749.000 kroner.

 

  • Pluss 

Herlig motor

God plass

Heftig understell

  • Minus 

For dårlig interiør

Høy pris

Høy vekt

 

  • Design

Nye Mercedes-Benz GLE ser lekker ut og AMG-utgaven har et enda kraftigere uttrykk. Ønsker du å bli lagt merke til, er dette en god start.

  • Førermiljø 

Setene er gode, sittestillingen utmerket og betjeningen solid. Men dessverre er ikke materialvalget på høyde med konkurrentene.

  • Kjøreegenskaper 

Med det heftige understellet som hindrer bilen i å krenge, er Mercedes-AMG GLE 53 en bil du kan kjøre fort med, og samtidig ha det moro bak rattet. Vekten på over 2,2 tonn før sjåfør, last og utstyr setter sine begrensninger.

  • Ytelser 

AMGs bensindrikkende rekkesekser er på grensen til å være et mesterverk. Her har du alltid krefter tilgjengelig og nydelig lyd.

  • Plass 

Bilen er enorm og bagasjerommet sluker unna det meste. Foran sitter du godt men det er også bra med plass i baksetene. Her kan man sitte komfortabelt på langtur.

  • Mye for pengene 

Er du opptatt av pengene, er ikke dette bilen for deg. Da vil den ladbare hybriden med dieselmotor fremstå som et betydelig bedre kjøp. AMG-utgavene til Mercedes er kostbare når ekstrautstyrslisten brettes ut.

  • Score 8/10

Mercedes-AMG GLE 53 Coupé ser barsk ut kjører godt til å være så stor og tung. Om en AMG 63-utgave blir litt for mye av det gode, men du likevel vil bruke mye penger på bil, er denne verdt en ekstra titt. 

Motor
Biltester