+ mer
BEDRE: Aston Martin DBX ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder, og ikke minst er den morsommere å kjøre enn du skulle tro. Foto: Håkon Sæbø

Aston Martin DBX: Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves

Aston Martin er sist ut med å lansere en SUV, men DBX viser at den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.

Aston Martin DBX kommer sent, men godt

«Ingen trenger en SUV som går i 269 kilometer i timen», uttalte Porsche da de lanserte Cayenne Turbo i 2003. 17 år senere og litt forsinket lanserer endelig Aston Martin sin etterlengtede DBX med en toppfart på 291 kilometer i timen.

Nå er riktignok Bentley Bentayga Speed, Lamborghini Urus og Jeep Grand Cherokee Trackhawk raskere med sine 305 kilometer i timen, men lykke er mer enn unødvendig høy toppfart.

Ny plattform

Aston Martin har brukt tiden godt og lansert en allsidig SUV bygget på deres egen helt nye plattform. Drivlinjen er hentet fra AMG, sammen med enkelte andre Mercedes-elementer i interiøret, mens hjuloppheng, kjøresystemer, design og andre komponenter er egenutviklet. Det gjør at kjøreegenskapene er en Aston Martin verdig, slik luksusfølelsen også er.

FORM OG FUNKSJON: Den integrerte hekkspoileren kan minne om Toyota Supra, men smale, grå baklykter, stram takspoiler, stor diffusor og to grove eksosrør løfter uttrykket. Foto: Håkon Sæbø

Onde tunger vil ha det til at DBX ligner på den nye Ford Kuga, men det er kun på enkelte bilder, for ser du bilen med egne øyne, røper lengden på over fem meter, bredden på to og den relativt lave høyden at dette er noe mer. Spesiallakk, eventuelt sorte logoer, LED-kjørelys rundt luftinntakene, grå baklys samt andre detaljer gjør dessuten bilen tøff å se på.

At den integrerte hekkspoileren minner om Toyota Supra kan du også leve med da den har en funksjon, slik takspoileren, diffusoren og andre aerodynamiske elementer også har. 22-tommers felger og nivåregulering påvirker også utseendet opp og ned, bokstavelig talt.

VELKOMMEN: Tofarget skinn og trepaneler i en lekker utforming gjør det fristende å stige inn i Aston Martin DBX. Foto: Håkon Sæbø

Mye skinn

Det er imidlertid på innsiden du vil bli mest imponert og du skjønner at det finnes lykkelige kuer. Du ser, føler og lukter en skinnkvalitet du ikke ante fantes, med mønstre og sømmer som hever inntrykket ytterligere.

Spesielt er det også at skinnet dekker praktisk talt alle flater og paneler, inkludert absolutt hele dashbordet, dørene fra topp til bunn, den todelte hattehyllen og nede i dørlommene. Kontrastfarger, oppgraderte skinnkvaliteter og broderte logoer er prikken over i-en.

DETALJER: Broderte logoer i nakkestøtten er lekkert. (1 / 4)
KOMFORT: Setene har gode justeringsmuligheter, klimatisering, sømmer og mønstre som vitner om at det ikke er spart på noe. Foto: Håkon Sæbø

Trepanelene i midtkonsollen og på dørene er fra trær som tydeligvis har fått mange klemmer, mens alcantara i taket og aluminiumsinnlegg der det passer gjør at det bare er Bentley og Rolls-Royce som kan matche Aston Martin på interiør.

Utformingen av førermiljøet, utseendet på setene og utstyrsomfanget er både funksjonelt og lekkert, så det er ikke mye å sette fingeren på, bokstavelig talt.

VERKTØY: Når du har fått opp hastigheten og må bruke rattet aktivt føles det som om den store og tunge bilen krymper rundt deg. Foto: Håkon Sæbø
LITT TYSK: Som med drivlinjen er noen av funksjonvelgerne hentet fra Mercedes-Benz, uten at det er negativt. Foto: Håkon Sæbø

Infotainmentsystemet hentet fra Mercedes-Benz har nemlig ikke berøringsfunksjoner slik iPhone-generasjonen liker. Kommandohjulet og berøringsflaten mellom setene for betjeningen er imidlertid vel så funksjonelle, ikke minst når bilen er i bevegelse. Det digitale instrumentpanelet og multifunksjonsrattet har ikke like mange funksjoner som enkelte andre, men er lettlest og brukervennlig.

Kraftig motor

Aston Martins særegne girvelgere på dashbordet kler bilen godt, mens de store girhendlene typisk er plassert på rattstammen og ikke på rattet. Knappene for kjøresystemene i midtkonsollen har flere ferdige valg for både terreng og vei, mens Individual gir deg dine egne preferanser når det gjelder drivlinje, understell, styring og stabilitetskontroll.

IDENTITET: Aston Martins særegne girvelgere på dashbordet kler bilen godt, slik de store girhendlene på rattstammen i aluminium også gjør. Foto: Håkon Sæbø

Uansett hva du velger har du en fireliters V8 turbomotor på 550 hestekrefter til disposisjon. Ingeniørene ved den nye fabrikken i Wales har tydeligvis ikke fått brevet med de nye EU-kravene til eksoslyd, i alle fall ikke i bilen med sportseksos. Det bråker ikke like frekt som i en gammel AMG, men både du og omgivelsene får smurt øregangene med en sprø vellyd når turtallet øker.

UNIK: LED-kjørelysene er formet som en ramme rundt luftinntakene. (1 / 4)

I kjøreprogrammet GT som er Aston Martins måte å si komfort på, er turtallet lavt, giret høyt, understellet mykt og styringen lett. Sammen med de utrolig komfortable setene med justerbar støtte og klimatisering blir veien aldri lang nok.

Mange kjøresystemer

Bruker du gasspedalen aktivt hisser etter hvert noen av kjøresystemene  seg opp, men i Sport og Sport+ skjer det automatisk, mens understellet senker deg ned. Sportseksosen bekrefter da for både deg og omgivelsene på hva du driver på med, og bilen tilsynelatende krymper rundt deg etter hvert som du setter den på prøve.

BY OG LAND: Aston Martin DBX trives best på asfalt, men den takler alle normale utfordringer utenfor veien også. Foto: Håkon Sæbø

2,2 tonn bil merkes når du bremser og svinger, men et 48 volts aktivt antikrengningssystem hjelper deg å holde bilen stabil i både lengde- og sideretningen. Dette påvirker vektfordelingen både når du bremser og svinger, og forenkler inngangen til svingen.

Kreftene sendes i utgangspunktet kun til bakhjulene og den aktive differensialen der, så de virkelig kjøreglade får en solid dose sportsbil å hanskes med. Det er enkelt å manøvrere bilen gjennom svingene, ikke minst fordi du med gasspedalen kan overstyre bilen kontrollert. Kald og våt asfalt kan dermed bli en morsom opplevelse, mens den blir raskere når asfalten er tørr og varm.

ENKELT: Det digitale instrumentpanelet har ikke like mange muligheter som andre. (1 / 4)

Tåler terrenget

Skulle du får behov for trekkraft foran, enten fordi du sklir mer enn du ønsker eller at du beveger deg på glatt underlag, kan inntil 47 prosent av kreftene gå forover. I kjøreprogrammene Terrain og Terrain+ heves samtidig bilen og forhjulene blir mer aktive.

Søle, sand, snø og is har vi ikke kjørt på, men hytteveien og andre steder du ønsker og har lov til å kjøre bør bilen takle godt nok. Inkludert 50 cm dypt vann.

STOR OG LITEN: Aston Martin DBX ser ikke stor ut, men den er det. Foto: Håkon Sæbø

Nå er ikke Aston Martin DBX bilen som først og fremst blir brukt i terrenget, men solen skinner ikke alltid i høyfjellet vinterstid, og da har du trolig alltid noe å gå på.

Størrelsen gjør at plassen i baksetet og bagasjerommet løser alle praktiske oppgaver, mens hengervekten på 2.700 kilo betyr at både båten og hestehengeren kan bli med på tur. Det er likevel på flat asfalt bilen har sin forse, enten du koser deg på motorveien eller flesker rundt på landeveien.

Lykke koster

Aston Martin Premium Sound sørger for akseptabel lyd, og støydempingen fra hjul og vind er meget god, til tross for rammeløse vinduer og gigantiske dekk. Vinduene er nemlig doble og laminerte, mens isolasjonen er både billig og lett.

Med priser fra rundt tre millioner kroner er det meste standard, men både lakk- og skinnvalg kan sette deg flere hundre tusen kroner tilbake. Tilbringer du så mye tid i bilen du ønsker er det utvilsomt verdt det, for du kommer til å droppe mange andre gjøremål.

Aston Martin DBX

Motor4-liter V8 T

HK/kW/Nm550/405/700

0-100 km/t4,5 sek.

Toppfart291 km/t

Vekt2.245 kg

L/B/H 504/200/168 cm

Hengervekt 2.700 kg

Forbruk1,43 l/mil

CO2 utslipp WLTP269 g/km

Bagasjerom632 liter

  • Pris

Pris fra 2.981.655 kr.

Pris testbil 3.449.229 kr

  • Pluss

Drivlinje

Luksusfølelse

Allsidighet

  • Minus

Pris

Design

Fartsgrenser

  • Design

At mange har sterke meninger betyr at bilen engasjerer.

  • Førermiljø

Greie digitale løsninger og et overdådig luksusinteriør.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel med god fremkommelighet, men også heftig som en sportsbil.

  • Ytelser

Blant de raskeste SUV-ene med et lydbilde som understreker det.

  • Plass

De utvendige målene lyver ikke.

  • Mye for pengene

Blant de dyreste bilene på markedet, men tilfredsstiller de mest kresne.

  • Konklusjon 9

Vil du ha noe nytt, raskt, luksuriøst og kjørevennlig er DBX et godt valg.

Motor
Biltester