+ mer
IKON: Akselerasjonen og draget i den nye Porsche 911 Turbo S er helt hinsides, og på bane får du kjent på flere av girene enn på norske veier. Foto: Andreas Scheel

Test av Porsche 911 Turbo S: – Helt rått

Vi har fått noen runder på bane i den nye superbilen Porsche 911 Turbo S. Det gjorde inntrykk.

RUDSKOGEN: Mange Porsche-kunder lar seg friste etter en tur på deres World Road Show. Elbilen Taycan og superbilen 911 Turbo S var blant årets fristelser, og vi har testet dem begge.

Etter å ha benyttet Launch Control på en Porsche Taycan Turbo S og kjørt noen runder på banen i en 911 Turbo S har du viljestyrke hvis du ikke får lyst til å kjøpe en bil. Det vet da også Porsche-sjef Morten Scheel.

FRISTEREN: Porsche-sjef Morten Scheel vet at får han potensielle kunder til å prøve en ny Porsche på bane i deres Porsche World Roadshow, er sjansen stor for at vedkommende lar seg friste. Foto: Andreas Scheel

– Porsche World Roadshow er en flott måte å få vist frem våre produkter til eksisterende og potensielle kunder på. Opplegget føyer seg inn i rekken av eventbaserte markedsaktiviteter som vi bruker vel så mye penger på som mer tradisjonell annonsering, poengterer han.

Det er Minde sjokolade som har brukt slagordet «Det er lov å la seg friste» og selv om en ny Porsche koster betydelig mer enn en sjokolade, er det ikke bare lov, det er også lett å la seg friste.

Hele verden

Porsche World Road Show arrangeres med jevne mellomrom i de fleste markeder de er representert, også i Norge.

– Vi har vært heldige og fått besøk av sirkuset fire år på rad, og ønsker gjerne å fortsette med dette tilnærmet årlig, sier Scheel.

FARVEL: Slik vil de fleste lære den nye Porsche 911 Turbo S å kjenne. (1 / 4)

Visse smitteverntiltak satt noen få begrensninger på opplegget i år, men i månedsskiftet september-oktober var rundt 400 eksisterende og potensielle kunder og enkelte andre inviterte innom Rudskogen Motorsenter i Rakkestad.

Etter en kjapp frokost eller lunsj, avhengig av om du deltar på formiddags- eller ettermiddagskjøringen går Porsche gjennom opplegget. En kjapp presentasjon av produktene, banen og ikke minst sikkerhetsreglene og du er klar.

Ny toppmdell

Høydepunktet for mange var en kjøretur i den nye Porsche 911 Turbo S til 3,1 millioner kroner før ekstrautstyr, som med 650 hestekrefter, firehjulstrekk og avanserte kjøresystemer er en av de heftigste og raskeste bilene som finnes i dag. Den er samtidig rimeligere enn mange aktuelle konkurrenter fra Ferrari, Lamborghini og McLaren.

HURTIGTOG: Med et tog fra Porsche bestående av 911 Carrera 4S, 911 Turbo S, 911 GT3 RS (991.2), 718 Cayman GTS 4.0 og 911 Carrera S finner du raskt din favoritt. Foto: Andreas Scheel

På en litt kald asfalt med Michelin Cup-dekk blir bilen nødvendigvis litt nervøs når du pusher den hardt gjennom svingene, men når du retter opp rattet ut av dem og mater på med høyt turbotrykk med riktig turtall, får du en opplevelse få kan matche.

Uavhengige testere har akselerert bilen raskere enn de oppgitte 2,7 sekundene fra 0 til 100 kilometer i timen. Dessuten er det minst like morsomt opp de neste 100, selv om det tar litt lengre tid.

BRED: Med bredere sporvidde og større hjul bak enn foran gir 911 Turbo S inntrykk av å være mer bakhjuls- enn firehjulsdreven. Foto: Andreas Scheel

Lydbildet er i tråd med EU-krav noe redusert, men det er ikke det du sitter igjen med etter noen fartsfylte runder i en bil med sportseksosanlegg. 45 år etter den første 911 Turbo lever ikonet videre i beste velgående.

Elektrisk kjøreglede

Nesten like rask fra 0 til 100 er Taycan Turbo S med 671 hestekrefter til snaue 1,8 millioner kroner, selv om den også sliter litt på kald og fuktig asfalt. Etter å ha fått opp hastigheten og du fortsetter rundt banen er det viktig å huske på at bilen er tung med sine 2,3 tonn. Selv om du bremser riktig drar du med deg den høye vekten gjennom svingene, men det lave tyngdepunktet gjør at du slipper å bekymre deg nevneverdig for vingling fra side til side.

Ytterligere noen runder i en Taycan Turbo med 680 hestekrefter og Taycan 4S med 530 hester, både med og uten firehjulsstyring, forteller deg kanskje likevel at du klarer deg med det. Da sparer du samtidig rund 300.000 eller 800.000 kroner respektive.

MOBIL LADESTASJON: Mange stusser over bruken av ordet turbo i forbindelse med elbiler, men den enorme ladetraileren fra Porsche lader opptil 20 Taycan i turbofart. Foto: Andreas Scheel

Å kjøre elbil på bane er ikke bra for rekkevidden og hurtigladere er foreløpig mangelvare på både norske og utenlandske baner. Derfor har Porsche utviklet sin egen ladetrailer med en kapasitet på 3,2 megawatt. Ved å hente strøm over tid fra det ordinære strømnettet kan enheten fullade 30 Taycan slik at banekjøring ikke blir noe problem.

Banespesialisten

Er det bane du trives best på er det imidlertid liten tvil om at du vil glede deg til neste generasjon 911 GT3 RS, etter noen runder i den utgående 991.2-versjonen til 2,7 millioner kroner. Med 520 hestekrefter fra en fireliters sugemotor med rødmerking på 9.000 omdreininger, mangler den litt av skyvet fra Turbo S-versjonen rett frem. Under bremsing og svinging derimot, viser styringen, veigrepet og balansen deg hele tiden at den er bedre enn deg.

VELKJENT: Interiøret er kjent fra de øvrige 992-modellene, men med alcantararatt får du bedre grep om de voldsomme kreftene. (1 / 4)

Den helt nye 911 Carrera S med 385 hestekrefter til anslagsvis 1,4 millioner kroner, Carrera 4S med 450 hester til 1,5 millioner og 718 Cayman GTS 4.0 med 400 hester til én million kroner med manuelt gir var også blant årets fristelser.

Vi lot oss friste, men venter fortsatt på ny firmabilordning.

Porsche 911 Turbo S

Motor 3,8 liter B6 T

HK/kW/Nm 650/478/800

0-100 km/t 3,7 sek

0-200 km/t 8,9 sek.

Toppfart 330 km/t

Vekt 1.640 kg

L/B/H 454/190/130 cm

Forbruk1,35 l/mil

CO2 utslipp WLTP 212 g/km

Bagasjerom 128 liter

Pris 3.081.900 kr

Motor
Biltester