+ mer
BLANDINGSBIL: Honda Jazz Hybrid er litt småbil, litt flerbruksbil og litt miljøbil uten å skape de store overskriftene. Foto: Andreas Scheel

– Lyden fremstår bråkete og ulogisk

Når du gir full gass bråker den nye Honda Jazz Hybrid mer enn du liker. Ellers er den rimelig, komfortabel og praktisk som få.

Bruker du gasspedalen aktivt for å komme deg ut av lyskryssene og kjører ofte forbi sinkene i trafikken, bør ikke Honda Jazz Hybrid være ditt førstevalg. Er du i stedet en rolig og sindig type som setter pris på lave kostnader, grei komfort og praktiske løsninger bør du absolutt vurdere den ved kjøp av småbil.

DIGITALT: Instrumentpanelet er enkelt, slik mye ved bilen er. Foto: Andreas Scheel

Den umusikalske siden av Jazz Hybrid skyldes bilens trinnløse CVT-kasse som henter opp turtallet for å gi maksimalt moment under kraftig akselerasjon. Lyden fremstår bråkete og ulogisk, selv om elektronikken simulerer girskift i den øvre delen av turtallsregisteret.

Slipper du gassen, eller tar deg litt mer tid til akselerasjonen er i stedet støynivået så lavt at du ikke registrerer noe særlig motorlyd. I hvert fall ikke av den umusikalske typen.

Praktisk

I motsetning til mange av sine konkurrenter i småbilklassen har Jazz dratt inn elementer fra flerbruksbilen med økt høyde og særegent design som resultat. Dermed har den gode innvendige mål og sammen med en rekke praktiske detaljer vil bilen løse flere oppgaver enn mange av sine konkurrenter.

Bilens såkalte Magic Seats lar deg enkelt legge ned det 60/40-delte baksetet til et helt flatt og lavt lasterom. 304 liter er ikke gigantisk, men høyden og fleksibiliteten gjør den mer praktisk enn mange andre, også når du legger ned setene og får mer enn 1,2 kubikkmeter til disposisjon.

PRAKTISK: I baksetet kan du enten legge ned ryggen for et helt flatt bagasjerom, eller vippe opp seteputen og lempe inn store gjenstander. Foto: Andreas Scheel

Mer spesielt er det at du kan vippe opp sitteputene slik at du kan lempe inn store flatskjermer, firkantede kasser og sykler for den saks skyld. At plassen er romslig for to voksne og en litt mindre med setene nede kan også komme godt med.

Enkelt

Bak rattet sitter du komfortabelt, men en kort sittepute uten mulighet for vinkling gjør at langbente vil savne støtte for lårene. Heving og senking av setet samt et teleskopratt gjør at du likevel bør finne en grei sittestilling.

TRIVELIG: Oversiktlig og greit, men litt kunstskinn redder ikke inntrykket av plast og enkle materialer. Foto: Andreas Scheel

Foran deg har du da et elegant skinnratt med en rekke funksjonsvelgere med solid utforming for de mest vanlige bruksområdene. Et lite og firkantet digitalt instrumentpanel viser de nødvendige kjørefunksjonene, men ikke så mye mer.

Et lite betjeningspanel til venstre for rattet og en berøringsskjerm som støtter Android Auto og Apple CarPaly løser de fleste oppgaver greit. En talestyrt Honda Personal Assistant med kontekstuell forståelse fungerer trolig bedre jo mer du benytter det.

Multifunksjonsrattet lar deg styre blant annet den adaptive fartsholderen, stereoen og varmen i rattet. (1 / 4)

For å være en rimelig småbil er utstyrsnivået akseptabelt, men forsøket på noe polstring fjerner ikke inntrykket av mye hardplast. Det er de riktignok ikke alene om i dette segmentet, men det skal ofte små grep til for å heve inntrykket.

Nedtur

Kjøreegenskapene er langt fra spektakulære, med en lett og ufølsom styring, samt støtdempere som ikke trives med aktiv bruk av rattet. På norsk veistandard spiser den imidlertid ruglete underlag, skarpe asfaltskjøter, dype veihull og andre ujevnheter eksemplarisk. For dem med lavt stressnivå og blodtrykk vil den derfor være tiltalende på flere måter.

VANLIG: Den er litt høyere enn de fleste konkurrentene, men Honda Jazz Hybrid ser fortsatt relativt ordinær ut bakfra. Foto: Andreas Scheel

Honda har slitt med å treffe det norske markedet med modellporteføljen etter storhetstiden med SUV-en CR-V. Siden toppåret i 2007 med 5.136 solgte biler og en niende plass på registreringstatistikken, har salget falt jevnt og trutt til fjorårets 844.

Så langt i år er antall registrerte biler ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken ned ytterligere 53,3 prosent til 327 biler og en 29. plass, hvorav 90 Jazz. Med elbilen Honda e på plass og flere elektrifiserte drivlinjer på vei, er ambisjonsnivået høyere enn det. 

Honda Jazz Hybrid

Motor 1,5 liter R4 + el

HK/kW/Nm 109/80/253

0-100 km/t 9,5 sek.

Toppfart 175 km/t

Vekt 1.304 kg

L/B/H 404/169/153 cm

Forbruk 0,46 l/mil

CO2 utslipp WLTP 134 g/km

Bagasjerom 304/844 liter

Pris fra 249.400

Pris testbil 277.900 kr

  • Pluss

Pris

Komfort

Praktisk

  • Minus

Girkasse

Hardplast

Setepute

  • Design

En MPV-aktig småbil som ikke skiller spesielt godt ut fra røkla.

  • Førermiljø

Oversiktelig og greit, men en del plast og små seter.

  • Kjøreegenskaper

Fungerer greit men inspirerer ikke til noe mer enn transport.

  • Ytelser

Treg som småbiler flest, men bråker mer enn den går.

  • Plass

Romslig og praktisk for å være en småbil.

  • Mye for pengene

Lav pris er alltid bra, men ikke en bil for de bilinteresserte.

  • Konklusjon 5

Med Honda-kvalitet dekker dette de primære transportbehovene.

Motor
Biltester