+ mer
KASSEBIL: Ford Tourneo Custom er en oppgradert varebil med enorm plass, men drivlinjen er i særeste laget. Foto: Andreas Scheel

Fords ladbare familiebil: – Rar å kjøre

En slapp elmotor med rekkeviddeforlenger, åtte seter og høy pris gjøre ikke Ford Tourneo Custom spesielt fristende.

I Norge er det snart den helelektriske Mustang Mach-E som skal videreføre Fords gode navn og rykte, samt deres historisk gode salgstall etter noen svake år.

Underveis dit har den amerikanske bilprodusenten utviklet flere typer drivlinjer i tillegg til de tradisjonelle bensin- og dieselmotorene. Mildhybrid, seriehybrid og paralellhybrid er noen av disse, hvor sistnevnte har funnet veien i den store Tourneo Custom.

Sær drivlinje

I motsetning til seriehybrid kjent fra de fleste plugg-inn-hybdridene, hvor drivhjulene drives både av en elmotor og en forbrenningsmotor sammen eller hver for seg, er det kun elmotoren som er koblet til drivhjulene i Tourneo Custom. Den henter strømmen fra et oppladbart batteri, og når det er tomt lages mer strøm av generatoren som drives av en enliters bensinmotor.

HØYT: Du har godt utsyn fra førersetet, men du er omgitt av mye plast og et sparsommelig førermiljø. Foto: Andreas Scheel

Elmotoren gir deg dermed full respons fra første sekund, hvis du kan si det om 125 hestekrefter i en så stor og tung bil. 0-50 kilometer i timen går greit hvis du ikke har dårlig tid, men 0-100 fordrer at det er flatt eller nedoverbakke på den lange veien mot toppfarten, som ligger rett over norsk motorveihastighet.

Forbikjøringer bør du ikke satse på og selv en tur opp Lierbakkene med full bil kan by på utfordringer.

STOR: Selv med åtte personer ombord er det plass til over en kubikkmeter bagasje. (1 / 4)

Når batteriet er tomt lager bensinmotoren lyder som følger gasspedalen og ikke hastigheten, omtrent slik trinnløse girkasser gjør. Det er trolig en vanesak, men for dem som har vokst opp med manuelle girkasser er det litt rart. Under rolig og normal kjøring, og da spesielt de første 43 kilometerne hvor du kjører på strøm, fungerer imidlertid drivlinjen som ønsket - stille og komfortabelt.

Oppgradert

Navnet Tourneo Custom er egentlig bare en fin måte å skrive Transit på, men med skinnseter og en del utstyr hever den seg litt fra de tradisjonelle varebilene. Designet er også oppgradert sammenlignet med varebilene, med noen kromlister, større hjul og skikkelige LED-lys. Metallic lakk skiller også bilen positivt fra de fleste varebilene, slik de store skyvedørene med sotede vinduer også gjør.

KASSEBIL: Ford Tourneo Custom er lik varebilen Transit bakfra, men det er gjort en del oppgraderinger både inn- og utvendig. Foto: Andreas Scheel

Det er likevel ganske enkle løsninger som preger førermiljøet med mye plast, beskjedent utstyr og et manuelt klimaanlegg. Instrumentpanelet har en del komfortfunksjoner som kan styres fra rattet og berøringsskjermen i midtkonsollen kan kobles opp mot mobilen. Apper, stemmestyring, navigasjon og DAB-radio vitner om at bilen er moderne, selv om skjermen er liten og litt kronglete å benytte.

Når du så klatrer opp i førersetet og ser ned på X5- og XC90-sjåførene med deres skarve syv seter, har du likevel noen fortrinn. Du får et mye bedre overblikk over trafikken og med ryggekamera og sensorer takler du trange gater og parkeringshus også. Bare du husker at bilen er to meter høy.

Enorm plass

FØRSTE KLASSE: Når du åpner de store skyvedørene åpner det seg en enorm kupe med komfortable seter og god plass i alle retninger. Foto: Andreas Scheel

Et sete ekstra høres ikke mye ut, men du får fint plass til herrelandslaget i håndball uten så mye som en sur mine for dårlig benplass eller albuerom. Justerbar seterygg og mulighet for å vri andre seterad 180 grader åpner for mer sosial transport til bortekampene også.

MANUELT: Det er lenge siden vi måtte stille inn klimaanlegget manuelt i stedet for å velge temperatur. Foto: Andreas Scheel

På toppen av det har du et stort bagasjerom til alle treningsbaggene, og det er plass til mer bagasje på gulvet i den store kabinen. Legger du ned, eller tar ut setene, har du imidlertid mer bagasjeplass enn du noensinne vil trenge, med mindre du driver i flyttebransjen.

Noen av drivstoffvariantene leveres dessuten i en lang versjon, så skal du inn i flyttebransjen kan bilen være et alternativ likevel.

Uvesentlig

Kjøreegenskaper er neppe årsaken til at du kjører en kassebil, så der blir du neppe skuffet i en Tourneo Custom uansett. Setene er komfortable, sittestillingen oppreist og rattet litt bussaktig, men det er ikke det du tenker på underveis.

ALLE GODE TING.....: Tilgangen til og plassen på tredje seterad er meget god, selv for storvokste. Foto: Andreas Scheel

Det er i stedet strategien før kampen eller feiringen etterpå blant alle passasjerene, som tenker mindre på den beskjedne elektriske rekkevidden, trege akselerasjonen, lave toppfarten eller høye prisen. 

Ford Tourneo Custom

Motor Elmotor + 1,0 liter rekkeviddeforlenger

HK/kW/Nm 125/92/355

0-100 km/t Så vidt

Toppfart 125 km/t

Vekt 2.200 kg

L/B/H 497/198/200 cm

Forbruk 0,31 l/mil

CO2 utslipp WLTP 81 g/km

Elektrisk rekkevidde 43 km

Bagasjerom 1.180/2.100 liter

  • Pris

Pris fra 720.000 kr.

Pris testbil 745.150 kr

  • Pluss

Plass

Komfort

Plass

  • Minus

Drivlinje

Hardplast

Ytelser

  • Design

En stor kassebil som ser helt grei ut.

  • Førermiljø

Enkelt Ford-interiør med en del hardplast.

  • Kjøreegenskaper

Som en stor kassebil.

  • Ytelser

Treg og rar, med en motor som lader når batteriet er tomt.

  • Plass

8 store seter og enorm plass.

  • Mye for pengene

Mye plass, men ytelser og kjøreegenskaper tiltaler ikke.

  • Konklusjon 3

Hvis plass er det eneste kriteriet, ellers ikke.

Motor
Biltester