+ mer
HÅPER PÅ SALG: Ladbare Toyota Rav4 er en bil den norske Toyota-importøren har ambisiøse planer for. De ønsker å selge 3.000 biler allerede 2020, men etter å ha kjørt bilen er det på en måte forståelig. Foto: Håkon Sæbø

Ladbar Toyota: Fantastisk rekkevidde, men likevel lugger det litt

Nye Toyota Rav4 Plug-in Hybrid byr på mange av de samme godene som den vanlige utgaven, men er egentlig den elektriske rekkevidden god nok?

Salget av ladbare hybrider har virkelig fått fart på seg i Norge. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken er det så langt i år registrert over 20.000 ladbare hybrider. Det er hele 55 prosent mer enn på samme tid i fjor. Riktignok leder elbilene suverent med over 50.000 biler så langt i år, men uansett er det ikke feil å si at nordmenn elsker biler med ledning.

Men trenger du å lade, da?

Lenge har Toyota markedsført seg med slagord som «selvladende» og fraser konstruert så du skal tenke at ladbare biler generelt er litt teit. For hvorfor skal du ville lade en bil, når Toyota sier at du kan la bilen lade seg selv? Dette spørsmålet, presentert av Toyotas kløktige markedsførere, har irritert en del folk i bilbransjen fordi en såkalt selvladende bil også må ta energien sin fra et sted. Dette stedet er enten kinetisk energi fra de gangene bilen ruller, eller fra bilens bensinmotor.

De som har testet Toyotas hybrider – det er etterhvert blitt mange modeller å velge blant – vet imidlertid at bilene langt på vei holder det som loves: Drivstofforbruket er ganske lavt når man bare lunter rundt, og du tenker behagelig nok aldri på kveiler med ledninger som slanger seg i bagasjerommet. Det er kanskje ikke råspennende å hoppe bak rattet i en Toyota hybrid, men det er i alle fall økonomisk – og det er det mange som liker.

FUNGERER I DET DAGLIGE: Nye Toyota Rav4 Plug-in Hybrid er en SUV du kan kjøre elektrisk i det daglige og på bensin når du skal på langtur. Foto: Håkon Sæbø

Bedre med ledning

Toyota har frontet hybridteknologien i en årrekke, men har vært trege med å omfavne de ladbare hybridene. Vi mistenker at Toyota i smug har vært litt misunnelige på de bilprodusentene som så langt har hatt stor suksess med ladbare SUV-er, og nå er endelig Toyota her med sin egen variant: Rav4 Plug-in Hybrid. Nå er det ikke lenger bare bilen som skal lade bilen. Nå er det også du som skal lade bilen.

Dette er en bil vi litt tidligere i år fikk anledning til å teste, sammen med søstermodellen fra Suzuki, men i testen du nå leser er det den elektriske rekkevidden som skal granskes.

For med en batterikapasitet 18,1 kWh er det ikke avsindig mye elektrisitet som kan lastes om bord i dette japanske fartøyet.

Til sammenligning har den ladbare giganten Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic, som klarer nær 100 kilometer med lydløs og utslippsfri kjøring, et batteri på 31,2 kWh. En mer relevant sammenligning, størrelse tatt i betraktning, er BMW X3 i innpluggbar form. Her er batterikapasiteten på 12 kWh mens Mercedes GLC har 13,5 og Audi Q5 14,1 kWh. BMW hevder at X3 skal ha en helelektrisk rekkevidde på mellom 41 og 46 kilometer, noe som virker troverdig nok. Under vår test på en litt kjølig dag med lett regn, klarte testbilen fra BMW nær 42 kilometer uten at motoren startet.

BARSK: Ladbare Toyota Rav4 Plug-in Hybrid har et kantete og ganske barskt utseende. Det er en design mange kan like. Foto: Håkon Sæbø

Men Toyota-en er bedre, skal det vise seg. Langt bedre. Japanerne smykker seg med en elektrisk rekkevidde på 75 kilometer, som i realiteten lett lar seg oppnå. Faktisk ruller nye Toyota Rav4 Plug-in Hybrid hele 82,7 kilometer før bensinmotoren våkner til live. Testet ble utført i en typisk pendlesituasjon med kun én person i bilen og rolig trafikk ut av byen. Strekningen var den samme som BMW-en fikk smake på tidligere i år.

Det er derfor liten tvil om at Toyotas nye og ladbare SUV leverer på dette kritiske punktet. Dette er en bil du med letthet kan kjøre elektrisk i det daglige, og likevel komme deg til og fra hytter og avsidesliggende hus uten å måtte planlegge lading med en helelektrisk bil. Forutsetningen er selvfølgelig at du har et sted å lade i ukedagene, enten på jobb eller hjemme. Med en effekt på 6,6 kWt tar det bare 2 timer og 30 minutter å lade den opp, ifølge Toyota. Med lavere effekt øker tiden, men det er kanskje ikke så farlig når du uansett må sitte noen timer på jobb.

BRUKBART: Interiøret i Toyota Rav4 er passelig ryddig, logisk og forholdsvis påkostet. At ikke hele rattkransen er oppvarmbar oppleves som litt kjipt. Det minner deg på at du ikke befinner deg i noen luksusbil. Foto: Håkon Sæbø

Ikke alt tilfredsstiller

Som Finansavisen Motor tidligere har omtalt, er det flere positive aspekter å trekke frem ved Toyota Rav4 Plug-in Hybrid. Plassen i baksetet er naturlig å understreke, for her sitter man bekvemmelig nok. Bagasjerommet sluker fornuftige 520 liter og for sjåførens del er det komfortabelt bak rattet. Ifølge Toyota skal ladbare Rav4 klare 0 til 100 på 6,0 sekunder, noe du ikke helt får inntrykk av når du befinner deg i sjåførsetet, på tross av at det fristes med en systemeffekt på 306 hestekrefter. Det er rikelig med krefter, ja, men den trinnløse girkassen later til å dempe inntrykket av fart og moro. Godt Toyotas ladbare drivlinje er like smooth som den i de vanlige hybridene. Når motoren starter opp, hører du den nesten ikke.

Både styring og understell er i tillegg betydelig bedre enn det Toyotas fornuftige biler normalt forbindes med, så du kan faktisk ha det passelig gøy om du ikke er for godt vant fra før. Vurderer du å bytte fra en eldre Rav4 blir du positivt overrasket – vurderer du å bytte inn din Porsche Macan, vil Toyotas nye plugg-inn-hybrid ikke overbevise stort.

GREIT NOK: Interiøret i nye Toyota Rav4 Plug-in Hybrid er brukbart, men ikke veldig spennende. Dårlig infotainmentsystem trekker ned. (1 / 3)

Når du er ute og ratter, og egentlig har det forholdsvis moro bak rattet i denne Toyota-en, skal du ikke trekke en av «girhendlene» bak rattet, for de later ikke til å gjøre noe som helst. I alle fall ikke noe som gjør opplevelsen bedre. Du skal også vokte deg for å være passasjer foran i denne bilen, for det blir som en underlig reise tilbake til 80-tallet, hvor seter ikke kunne justeres i høyden. Da sitter du faktisk bedre i baksetet.

Dette kan oppfattes som bagateller, og i det store og hele er også disse aspektene det. Som at bremsen er litt ullen når du kommer inn til et lyskryss, eller at varmen i rattet kun er i sektoren klokken 20 til 22 og 02 til 04. Holder du rattet på noen av de andre punktene, noe du selvfølgelig teknisk sett ikke skal, men som du kanskje vil gjøre likevel, så er det iskaldt på rattet. Det er litt irriterende, mer enn noen direkte mangel, men det minner deg om at dette ikke er en luksusbil.

Ett element skuffer imidlertid mer enn noe annet, og det er infotainmentsystemet. Grafikken ser ulekker ut og logikken, som det må føyes til at er blitt bedre enn for noen år siden, er fremdeles ikke er god nok. Det oppleves rett og slett som et billig og lite elegant system som dessverre er langt unna det du finner i en ny Mazda. Her bør Toyota jobbe hardere med brukergrensesnitt og design.

REKKEVIDDEKONGE: Toyota sier 75 kilometers elektrisk rekkevidde, noe bilen klarer med letthet i denne testen. Foto: Håkon Sæbø

Rett under en halv mill. 

Det er litt synd at enkelte elementer ved denne Toyota-en lugger litt, men det klarer likevel ikke å ødelegge for utfallet. Dette oppleves som en komplett og attraktiv ladbar SUV mange nordmenn kan få god bruk for. I denne testen er det den elektriske rekkevidden vi er nysgjerrig på, og den viser seg å være god nok til å kunne kjøre elektrisk i det daglige, som må være en målsetning for en ladbar bil.

Toyota Rav4 Plug-in Hybrid starter på 497.700 kroner, og da er utstyr som varme i rattet, for- og bakseter inkludert. Om du er villig til å bruke rett over 550.000 kroner får du en bedre utstyrt bil med et JBL stereoanlegg som vi lot oss imponere av.

Toppmodellen koster i underkant av 600.000 kroner og inkluderer mye utstyr. En sammenlignbar Mercedes-Benz, BMW eller Audi blir betydelig dyrere om du er opptatt av å ha med dette utstyret. Skulle du ville snobbe ned, kan det være vel så interessant å kikke på konkurrenter som ladbare Opel Grandland, Peugeot 3008 eller Ford Kuga.

Men uansett hvor mye du kikker, både i Tyskland, Frankrike og Japan, vil du slite med å finne en ladbare SUV med like god elektrisk rekkevidde som Toyota Rav4 Plug-in Hybrid eller søstermodellen fra Suzuki. Da må du i så fall godt opp i pris.

Toyota Rav4 Plug- in Hybrid

Motor: 2,5 l. R4 hybrid AWD

HK/kW/Nm, system: 306/225/450

HK/kW/Nm, bensinmotor: 177/130/221

HK/kW/Nm, elmotor foran: 184/134/202

HK/kW/Nm, elmotor bak: 54/40/121

0-100 km/t: 6,0 sekunder

Toppfart: 180 km/t

Rekkevidde (WLTP): 75 km

Batteri: 18,1 kW/h

Egenvekt uten fører: 1.895 kg

L/B/H: 460/185/168 cm

Forbruk: 0,1l/mil

  • CO2-utslipp: 22 g/km

Bagasjerom: 520/1.604

Tilhenger: 1.500 kg

Priser:

Denne modellen: 497.700 kroner

Med utstyr: 593.400 kroner

 

  • Pluss 

Svært god elektrisk rekkevidde

Ser ganske spenstig ut

Imponerende JBL stereoanlegg

  • Minus 

Trinnløs girkasse er ikke så gøy

Justeringsmuligheter for passasjer

Infotainmentsystem ikke godt nok

 

  • Design 

Nye Toyota Rav4 ser kantete og forholdsvis spenstig ut. Det er kanskje ikke japans mest harmoniske design, men den er ikke kjedelig.

  • Førermiljø 

Sjåføren sitter godt og betjeningen er for det meste logisk, men holder man rattet på andre steder enn «tolv og tre» fryser sjåføren på hendene.

  • Kjøreegenskaper 

Den ladbare hybriden veier 250 kilo mer enn denn vanlige hybriden. Bak rattet merker du at bilen er tung, men den er fremdeles ganske involvereden å kjøre.

  • Ytelser 

0 til 100 skal gå unna på 6,0 sekunder, men det er tvilsomt at mange Toyota-kunder er så opptatt av dette. Mye viktigere er det at bilen føles sprek ved vanlig kjøring.

  • Plass 

Bagasjerommet sluker fornuftige 520 liter. Det er hele 130 liter mer enn konkurrenten Opel Grandland X i ladbar versjon. Det er også 20 liter mer enn den store og dyre BMW X5.

  • Mye for pengene 

Om du må ha alt av utstyr, kommer du tett på 600.000 kroner, men om du holder litt tilbake blir bilen rimeligere. Med en så god elektrisk rekkevidde må dette sies å være et godt kjøp.

  • Score 8/10

Toyota Rav4 Plug-in Hybrid går meget langt på strøm, kjører godt, har firehjulsdrift, er komfortabel og ser OK ut både innvendig og utvendig. Infotainmentsystemet er ikke blant de beste, men dette er likevel en bil mange vil ha lyst på.

Motor
Biltester