+ mer
MURSTEIN: Shelby F-150 Super Snake Truck er omtrent like aerodynamisk som en murstein, men den går som en kule. Fra 0 til 100 km/t tar rundt fire sekunder. Foto: Tomasz Majewski

Ford Shelby F-150 Super Snake er pickupen som tror den er en superbil

LILLESTRØM: Shelby F-150 Super Snake Truck er pickupen som tror den er en superbil. Lav bakkeklaring utelukker all seriøs terrengkjøring.

Tordenvær og dommedag. Drønnet fra V8-motoren med 5,0-liters slagvolum, kompressor og uanstendige 755 HK, får kroppen til å dirre idet tenningen vris om. Pickupen er enorm, lyden likedan. Vi tar et steg bakover, og flirer. Bilselgeren gliser med og nikker gjenkjennende, det er reaksjonen alle får når de hører motoren i dette store stykket av Amerika. Uansett hvilken av de to 70-åringene du heiet på i presidentvalget, oser det «USA! USA!» av pickupen. Kronargumentet som betyr fint lite, utover at amerikanerne gjør det best. Ingen protest. Vel…

Nybilprisen som personbil er 2,4 millioner kroner. Ikke rart at varebilene selger bedre. Med to seter starter prisen på 1.870.000 kroner
THE SOPRANOS: Shelby F-150 Super Snake oser muskler, og kunne glatt glidd inn i enhver gangster-TV-serie. Foto: Tomasz Majewski

Shelby leverer flere varianter av F-150. I Norge satses det på Shelby F-150 Offroad Truck og Shelby F-150 Super Snake Truck, som har lavere bakkeklaring og er myntet på asfalt. I byen skvetter fotgjengere til siden idet vi gir gass, på landsbygden løfter kyrne på hodene og drøvtygger videre. I opparbeidet fint driv er ikke pickupen en bråkebøtte. Det bare ser sånn ut.

Overdimensjonert

Ford-forhandleren RøhneSelmer er offisielt norsk eneforhandler av Shelby. Andre prøver seg, men det er gjengen hos den gamle bilforhandleren på Lillestrøm som har de rette kontaktene. Skjønt rette, den enorme pickupen ser direkte malplassert ut her. Vi klatrer opp og svelger, usikre på om dette er lurt. Dimensjonene gir assosiasjoner til en pansret stridsvogn. Det er høyt opp og den nesten seks meter lange kjempen ruver. Speilene er digre og fysiske. Ikke rart at amerikanerne kaller det for trucks, bak rattet oser dette lastebil. 

HELVAN OG HALVAN: Idet vi så en Caterham måtte vi parkere ved siden av. Vi vet hvilken vi foretrekker. Foto: Tomasz Majewski

'Parkeringsplassen utenfor er trang og smekkfull, og vi ser for oss at snart, ganske snart, kommer den hjerteskjærende lyden av metall som skraper mot metall, knuste sidespeil og støtfangere som vris av de oppstilte bilene. Pickupen er nok ikke ment for vanlige parkeringsplasser, ei heller normale garasjer. Det er riktignok god sikt ut til alle kanter, så vi får plass. Og kommer helskinnet ut. Det gjelder bare å bruke hodet og ta seg litt god tid. Maks tillatt hengervekt er 3,5 tonn.

STORT PLAN: Selv med låsbar luke er det plass til mye på planet. Foto: Tomasz Majewski
MYE HARDPLAST: Amerikaner på godt og vondt. Svært romslig, men det er i overkant mye hardplast med tanke på prislappen. Kjøler til mat og drikke mellom setene er praktisk. Foto: Tomasz Majewski

Shelby oppgir ikke dimensjonene til bilen, hverken på de amerikanske eller europeiske nettsidene. RøhneSelmer viser til Ford F-150 SuperCrew som spesialutgaven er basert på. Etter å ha trålet flere offisielle tabeller der tallene er «Not Available», finner vi til slutt litt. SuperCrew fås med tre forskjellige planlengder; 5,5 fot, 6,5 fot og 8,0 fot «Styleside». Med det mellomste planet blir bilens lengde 5,89 meter. Bredden blir 2,46 meter og høyden 1,92 meter. Omtrentlige tall er vi ikke vant med, men det får gå. Når dette skrives er testbilen solgt og ingen Shelby-pickup er tilgjengelig for å måles. Perfekt garasje er med andre ord en låve.

Trollveggen

STOR PLASS: Svært få pickuper har like god plass bak, og vi har ikke jukset. Sjåføren er 185 centimeter lang, og forsetet er innstilt deretter. Foto: Tomasz Majewski
98 OKTAN: Shelby krever ekte bensin, minimum 98 oktan. Foto: Tomasz Majewski

I profil er det vanskelig å ikke trekke på smilebåndet i møte med Shelby F-150 Super Snake Truck. Takket være frontsplitteren og sideskjørtene, ser pickupen mer ut som en murstein enn noe som bortimot kan ligne på racing. Grillen er rene Trollveggen, med flere luftinntak enn vi klarer å telle. Er det fire, fem, seks, syv...? Det spørs hva man tar med. Ti åpninger er det i hvert fall. Shelby og Supercharged står skrevet med store bokstaver, til høyre i det ene gitteret finner vi den giftige slangen som kveiler seg opp mellom påskriften Shelby F-150 og 750 HK. I utlandet snakkes det om opptil 770 HK, her på berget nøyer man seg med 755. Et antall som ikke ville ha skjemt ut en ekte superbil fra Maranello, Woking eller Sant’Agata Bolognese. Femliteren krever ekte 98 oktan, noe et klistremerke ved bensininntaket minner oss på.

At Shelby F-150 Super Snake Truck er bygd for å kjøre på asfalt, merker vi straks vi svinger av landeveien for å ta noen bilder i det pittoreske landskapet. Sørlandet og bibelbeltet rundt Jæren spesielt er Lille Amerika for mange, men landskapet nordøst for hovedstaden er ikke noe dårligere. Her kjører man pickup fordi det er mest praktisk. Vi ser ingen MAGA-hatter, men Donald hadde nok følt seg som hjemme, og begynt å fantasere om atter en golfbane. Testbilen har firehjulstrekk og en bryter som lar deg velge driv, samt høy- og lavgirserie.

Bakkeklaringen skuffer. En tilsynelatende lite humpete veistubb byr straks på problemer idet frontsplitteren subber nedi på midten. I lånt bil er det uaktuelt å kjøre videre. Vi hopper ut, sjekker fronten, konstaterer at frontsplitteren ikke har tatt skade, og rygger pent ut igjen.

Konkurrenter

BilÅrsmodellHKToppfart0-100 km/tMaks h.vektPris
Audi RS Q82021600250 km/t3,8 sek.3.500 kg1.809.200 kr.
Bentley Bentayga Hybrid2020449254 km/t5,5 sek.3.500 kg2.390.000 kr.
Porsche Cayenne Turbo2021550286 km/t4,1 sek.3.500 kg2.414.900 kr.
Range Rover 5.0 SV Autobiography Dynamic2018565250 km/t5,4 sek.3.500 kg2.398.000 kr.

Amcar på godt og vondt

LITE STØTTE: Merkelig lite støtte i svingene, takket være glatt skinn og lite polstring i sidene. Foto: Tomasz Majewski

Å kjøre den voldsomme pickupen er en vanesak, men dette er en ekte Amcar på godt og vondt. Vi venner oss overraskende fort til dimensjonene. På asfalt eier vi nærmest veien. Vi liker gasspådraget, motorlyden og følelsen av å være uovervinnelige, der vi sitter høyt hevet over Gud og hvermann. Vi er mindre fornøyd med girkassen, balansen og komforten.

Samtlige kunder tilhører en eksklusiv klubb. Hvert modellår bygges det maksimalt 250 eksemplarer

Det bugner av plass innvendig. Testbilen er en ekte femseter, med benplass som matcher de største bilene til Rolls-Royce og Bentley. Uten sammenligning for øvrig. Men med tanke på at dette skal være en sportslig pickup, som attpåtil har Shelby i navnet, er setene begredelige. Det er omtrent ingen støtte i sidene. Når svingene kommer, sklir vi i de glatte skinnsetene. Vi har rattet å holde seg fast i, men G-kreftene sender baken av gårde sidelengs. Det er en type breisladd vi kan klare oss foruten.

SUPERCHARGED: Den blå kompressoren er lett gjenkjennelig og hjelper V8-motoren til å yte 755 HK i Norge. Foto: Tomasz Majewski

Det gynger også mer enn vi forventer oss av en Shelby. Det er fort gjort å tenke at denne bilen er bygd for amerikanere, for å kjøre rett fram på snorrette veier. På svingete norske landeveier er det mange andre biler vi heller ville ha kjørt. Automatgirkassen på seks trinn kan overstyres, men det er ikke girhendler foran rattet slik omtrent alle andre tilbyr nå. Vil du gire «manuelt» må du trykke på «MD»-knappen på venstre side av girspaken, og veksle opp eller ned ved hjelp av to knapper. Om enn det var så vel. 

Gir-knappene er plassert på venstre side, øverst på girspaken. Tanken er muligens at man skal gire med tommelen. Intuitivt og ergonomisk er det ikke. Det ser kanskje fint ut, men vi foretrekker å la automatgiret ta jobben. Det er flere kjøremodi, men pickupen oppleves ikke stivere eller mindre duvende i «Sport».

TONKA: Bryterne er enkle å bruke og like tøffe som Tonka-leker. Foto: Tomasz Majewski

Slangen selger best

I en mannsalder har Shelby American lagd raskere og kraftigere utgaver av Fords mest populære biler, første gang i 1965 da Carroll Shelby (1923-2012) leverte den Mustang-baserte muskelbilen GT350. De siste syv årene har selskapet bygd flere hissige pickuper. Siden 2018 har RøhneSelmer solgt 25 Shelby-modeller, inkludert F-150 Offroad Truck og bestselgeren F-150 Super Snake Truck. Det er også solgt tre nye 2020-utgaver av Shelby GT 500.

– De fleste har kjøpt Super Snake som varebiler til firmaer. Kjøperne er mellom 40 og 55 år gamle, og det er stort sett bedriftseiere og personer som besitter ledende stillinger, forteller adm. direktør Kjetil Hagestande hos RøhneSelmer.

Testbilen er en ekte femseter, med benplass som matcher de største bilene til Rolls-Royce og Bentley. Uten sammenligning for øvrig

Testbilen ble bygd på lisens av Magna Steyr-fabrikken i Graz i Østerrike, men Hagestande påpeker at fremover vil samtlige Shelby F-150 bli bygd på Shelby-fabrikken i USA. Samtlige kunder tilhører en eksklusiv klubb. Hvert modellår bygges det maksimalt 250 eksemplarer.

KRONGLETE: Automatgiret kan overstyres med tommelen. Vanlige girhendler hadde vært enklere. Foto: Tomasz Majewski

F-150 Super Snake Truck fås som personbil og varebil. Testbilen er 2018-modell som ble solgt i sommer for 2.099.000 kroner. Nybilprisen som personbil er hele 2,4 millioner kroner. Ikke rart at varebilene selger bedre. Med to seter starter prisen på 1.870.000 kroner. Til sammenligning kan man få en pent brukt 2020-modell Bentley Bentayga Hybrid til 2.390.000 kroner, og det med bare 8.800 kilometer på telleren. Ford har mange rimeligere pickuper, men det som teller for enkelte er at Super Snake er landets dyreste pickup. Ferdig snakket.

Shelby F-150 Super Snake Truck

MotorSupercharged 5,0-liters V8
HK/kW/Nm755/555/830
0-100 km/tCirka 4 sekunder
ToppfartIkke oppgitt
Vekt2.450 kg
L/B/H

589/246/192 (SuperCrew-tall)

ForbrukHøyt
CO2-utslipp369 g/km
BagasjeromGedigent
Hengervekt3,5 tonn
Priser:
Rimeligste modell1.870.000 kroner (varebil)
Denne modellen2.400.000 kroner
Testbilen2.099.000 kroner (2018-modell)
Pluss
Tøffere enn toget
V8 med 755 HK
Skremmer de fleste
Minus

Aerodynamisk som et lokaltog

Duver mye, lite sidestøtte

Tar fort nedi i terrenget

Design

Tøffere enn F-150. Racingstriper og flust av racing-detaljer, men litt som å putte leppestift på en gris.

Førermiljø

Sitter høyt. Flott sikt ut og behagelige seter, men knapt ikke sidestøtte. Det straffer seg i svingene.

Kjøreegenskaper

Enorm lyd, imponerende gasspådrag. Duver mer enn vi forventet. Bygd for å kjøre på asfalt.

Ytelser

Drar og drar, overrasker de fleste. Rask, men ingen elbil-akselerasjon. Enorm hengervekt.

Plass

Svært romslig foran og bak. Det låsbare planet har plass til det aller meste, på jobb eller ferieturer.

Mye for pengene

Høy pris for en bil som har et begrenset bruksområde her til lands. Kun for Amcar-entusiaster.

Konklusjon 6/10

Nesten for fin til å bruke som en pickup. Langt bedre å kjøpe én ekte pickup og én ekte sportsbil.

El-efantene i rommet

Shelby F-150 Super Snake Truck har sine tilhengere, men det bensindrevne drivverket får pickupen til å fremstå som en dinosaur. Rundt hjørnet venter en bråte nye, spennende og helt elektriske pickuper.

INGEN TVIL: Detaljene vitner om at dette er en meget sjelden pickup. Foto: Tomasz Majewski

I USA forventer Lordstown å levere de første kundebilene av Endurance over nyttår, der også Tesla Cybertruck ventes mot slutten av 2021. Ford F-150 EV har «touchdown» i midten av 2022. Andre spennende navn er Rivian R1T, GMC Hummer EV, Bollinger B2 og Nikola Badger, såfremt pandemien ikke forsinker dem ytterligere.

Motor
Biltester
Nyheter