+ mer
FIREHJULSDRIFT: BMW 530e xDrive har firehjulsdrift, som er meget praktisk på vinterstid og når du skal akselerere hurtig, men det får også bilen til å føles litt mindre engasjerende. Foto: Håkon Sæbø

– Om du forventer en skikkelig sportslig opplevelse, blir du nok litt skuffet

BMW lanserer ladbare modeller i et rasende tempo, men kanskje det går litt vel fort i svingene, selv for tyskerne? En test av ansiktsløftede 530e sedan tyder litt på det.

BMW er i vinden med sine ladbare modeller. Det finnes utrolig mange av dem, og snart er omtrent ikke en eneste bil i BMWs portefølje uten ledning. Samtlige SUV-er er ladbare bortsett fra USA- og Russland-vennlige BMW X6 og X7. De ruller av sted med vanlige seks og åttesylindrede motorer, og det samme gjelder den jålete 8-serien. Heller ikke Z4 og 6-serie GT har ledning, men resten har, til nordmenns store glede, den forgjettede ledning. Men ikke alle de ladbare modellene fra BMW er like forlokkende, skal det vise seg.

Mindre interessant

En av modellene BMW nok kunne jobbet litt hardere med, er 530e xDrive sedan. Det er ikke noe utpreget i veien med bilen, og de med et ukritisk blikk vil uansett finne seg til rette her. De fundamentale 5-seriekvalitetene er på plass, på samme måte som hos konkurrentene Audi A6 og Mercedes-Benz E-klasse, som alle leverer høy luksusfølelse. Tilgangen på en eksepsjonelt rikholdig ekstrautstyrsliste og potensielt høy prislapp er også til stede. Her duver du komfortabelt og lydløst av gårde, slik du krever av en 5-serie.

Det må føyes til at begge ladbare alternativer fra Mercedes-Benz og Audi i utgangspunktet koster mer enn testens BMW. Audi A6 55 TFSIe fås bare som stasjonsvogn og har 367 hestekrefter i systemeffekt, men også en startpris som ligger 46 prosent over BMW-en. Ønsker du deg den raske og ladbare Audi-en, må du minst ut med 862.400 kroner. Mercedes-Benz E 300 de 4Matic starter på 653.000 kroner. 

ELEGANT: Selv når det regner sidelengs, faktisk inn i bilen, er det lett å legge merke til at BMW 5-serie er en lekker bil. Nytt på den ansiktsløftede versjonen er en litt større multimediaskjerm. Foto: Håkon Sæbø
LUKSURIØS: Interiøret i den nye 5-serien er til forveksling likt det gamle. Konservativt, vil noen si, men det er i det minste velbygd og solid. Foto: Håkon Sæbø

Nei, det som skuffer litt med den ladbare 5-serien, nå i ansiktsløftet utgave, er styringen. Kanskje det er vinterhjulene på testbilen som ødelegger litt, for styrefølelsen med firehjulsdrift er dessverre ikke helt på topp.

Resten av bilen henger godt med i svinger, men å dreie på rattet når du skal ha det ekstra gøy, er mindre tilfredsstillende enn man kanskje skulle trodd. Det kan synes som at 5-serien med firehjulsdrift har litt tregere og mindre følsom styring enn modellen med bakhjulstrekk har, og derfor bør en entusiast passe på dette, eller eventuelt vurdere en BMW 3-serie.

Sprek nok

Bensinmotoren er på 2,0 liter i denne ladbare bilen. Det er en turboladet, firesylindret motor som i utgangspunktet yter 184 hestekrefter. Det låter ikke særlig voldsomt, men når den elektriske motoren også spiller på lag, noe BMW stadig er dyktige på å få til, blir akselerasjonen forholdsvis frisk. I full boost, hvor både bensinmotor og elmotor jobber for fullt, hopper systemeffekten opp til 292 hestekrefter i noen øyeblikk. Det er nok til å akselerere deg til 100 kilometer i timen på 5,9 sekunder, og foretar du en liten rivstart går det virkelig unna. Om firehjulsdriftssystemet gjør styringen litt daff, så veies det kanskje opp ved at veigrepet er utmerket. Det er helt tydelig om du har til hensikt å bølle litt i lyskryss, men enda viktigere er firehjulsdrift når vinteren kommer og hytteveiene blir sleipe.

RASK: Med 292 hestekrefter i full vigør, er BMW 530e xDrive en rask bil. 0 til 100 går unna på bare 5,9 sekunder. Foto: Håkon Sæbø

Det er elektrisk

BMW oppgir en elektrisk rekkevidde på 54 kilometer målt etter WLTP-standaren. På en fuktig og kjølig ettermiddag klarte bilen 48 kilometer, som demonstrerer at BMW 530e ikke har noen fantastisk elektrisk rekkevidde, men at den er god nok til å kunne kjøre elektrisk i det daglige. Forutsetningen er naturligvis at du har et sted å lade, enten hjemme eller på jobb. Helst begge deler, om du skal kjøre en del.

Dem som pendler langveisfra, eller har planer om å langkjøre mye, bør uansett vurdere en dieselbil eller en elektrisk bil med stort batteri. Det vil føles mer tilfredsstillende både for sjåfør og lommebok.

ELEKTRISK I BYEN: Testen avdekket en rekkevidde på 48 kilometer, som ikke er fantastisk bra, men godt nok til at det kan kjøres elektrisk i det daglige. Testen ble gjort i en typisk pendlersituasjon med én person i bilen på vei ut av byen. En forutsetning for å like ladbare hybrider er at du kan lade hjemme eller på jobb, eller helst begge deler. Foto: Håkon Sæbø

Konklusjon

Du trår ikke feil ved å velge deg en BMW 530e xDrive Sedan med mulighet for å kjøre elektrisk i byen, men om du forventer en skikkelig sportslig opplevelse og er opptatt av det, blir du nok litt skuffet. Det hadde vært hendig om BMW hadde lagt litt mer arbeid i å få denne bilen like god som alternativet med bakhjulsdrift, men det har de dessverre ikke. Derfor er det kanskje mer hensiktsmessig å gå for den mer familieorienterte stasjonsvognutgaven, som også kommer i ladbar utgave med firehjulsdrift. En test av denne modellen kommer straks bilen er tilgjengelig.

BMW 530e xDrive sedan

Motor: 2,0 l. R4 turbo bensin

HK/kW/Nm, system: 292/215/420

HK/kW/Nm, bensinmotor: 184/135/300

HK/kW/Nm, elmotor: 109/80/265

0-100 km/t 5,9 sekunder

Toppfart 230 km/t

Rekkevidde (WLTP): 54 km

Batterikapasitet: 11,2 kWh

Egenvekt 1.895 kg

L/B/H 496/186/148 cm

Forbruk 0,16 l/mil

CO2-utslipp 37 g/km

Bagasjerom 410 liter

Tilhenger: 2.000 kg

Priser:

Denne modellen: 588.900 kroner

Testbilen: 750.000 kroner

 

Pluss

Frisk akselerasjon

Elegant interiør

Fremkommelighet

Minus

Litt vag styrefølelse

Ikke mye plass i bagasjerom

BMW 3-serie frister også

 

  • Design

Et lite ansiktsløft har strammet opp utseendet på denne bilen, men det kan diskuteres om det egentlig var nødvendig.

  • Førermiljø 

Du sitter utmerket og interiøret er meget velorganisert. Multimediasystemet iDrive har fått en større skjerm og ser lekker ut.

  • Kjøreegenskaper 

Her hadde vi forventet mer av versjonen med firehjulsdrift. Styringen oppleves litt i overkant nummen og uten tilstrekkelig tilbakemelding.

  • Ytelser 

Fordelen med firehjulsdrift er at akselerasjonen blir mektig. 0 til 100 på under 6 sekunder er raskt, og det kan mange like ved denne bilen.

  • Plass 

Sjåfør og passasjer foran sitter som fyrster i denne bilen. Bak er det også meget komfortabelt uten å bli klaustrofobisk.

  • Mye for pengene 

BMW 530e er ikke noe kupp, slik det kunne fremstå da denne modellen først kom for noen år siden. Det er likevel mye bil for pengene.

  • Score: 6/10

Selv om fire stykker sitter godt inni bilen, er det ikke helt plass til alles bagasje. Firehjulsdrift hjelper på veigrepet under krevende forhold, men gjør styringen litt i det slappeste laget.

Motor
Biltester