+ mer
ANNERLEDES: Den nye BMW iX3 ser ut som en vanlig bil, men i tillegg til noen blå detaljer skiller den seg både fra opphavet og konkurrentene på flere måter. Foto: Håkon Sæbø

Test av BMWs nye elbil: – En vesentlig mangel

BMW satser på kjøreegenskaper og effektivitet fremfor firehjulsdrift og stort batteri i sin nye iX3.

– Selv om vi har et mindre batteri enn konkurrentene har vi lenger rekkevidde enn de fleste, sier Wieland Bruch hos BMWs i-divisjon for elektromobilitet.

Der gjør de mer enn bare å kopiere konkurrentene, noe som blir tydelig i BMWs nye elbil iX3. Som navnet tilsier er den basert på deres mellomstore SUV X3, men i motsetning til originalen med bensin-, diesel- og plugg-inn-hybridmotor, samt konkurrentene, har den har kun bakhjulstrekk. For en del elbilsultne nordmenn kan det være en vesentig mangel.

BLUES: Noen blå detaljer er det mest iøynefallende ombord i BMWs nye elbil. Foto: Håkon Sæbø

– Kundene kjøper ikke bilen på grunn av terrengegenskapene. Tohjulsdrift er mer energiøkonomisk og vi kan tilby en lekker bil med attraktiv prising og mye utstyr, poengterer Bruch.

Mye utstyr

Det gjelder ikke minst kampanjemodellen Fully Charged Edition, hvor du får med hengerfeste, takrails og en rekke design- og interiørdetaljer til en lavere pris enn toppmodellen Charged Plus som har det meste. Standardutstyret på innstegsmodellen Charged til 571.200 kroner er egentlig greit nok, og i motsetning til normal BMW-standard er ekstrautstyrslisten ikke spesiell lang.

BESØK: Testbilen gikk på tyske skilter, men de første kundebilene kommer til Norge på nyåret. Foto: Håkon Sæbø

Når BMW setter inn elektrisk justerbare sportsseter i skinn med kontrastsømmer og holder plastfaktoren på et minimum, blir det trivelig bak det tykke skinnrattet.

Førermiljøet vil heller ikke sjokkere BMW-sjåfører, noe som er bra. Oversiktlig, omfattende og brukervennlig er beskrivelser som passer på de mange kjøre- og komfortsystemene. Disse betjenes fra rattet, skjermen, kommandohjulet mellom setene eller gestikuleringskontrollen.

Klimaanlegget, volumknappen og en rekke forhåndsinnstillinger sitter i midtkonsollen, mens vindusheiser og lysbrytere sitter der du tror.

PREMIUM: Både lanserings- og toppmodellene har mye skinn, aluminium og flust med utstyr, men lite hardplast. Foto: Håkon Sæbø

Utvendig design er relativt likt som før, med unntak av en delvis tett nyregrill og noen blå designelementer du kan velge bort.

Kjøreglede

Før xDrive gjorde sitt inntog var det bakhjulsdrift som gjorde at BMW har brukt «ren kjøreglede» i markedsføringen. Det har de tatt med over i iX3, og lykkes.

Med en vektfordeling på 53/47 bak og foran ligger mesteparten av vekten over drivhjulene. Selv om vekten er 250 kilo mer enn for X3, er tyngdepunktet senket med 74 millimeter. Det begrenser vinglingen fra side til side, selv om sentrifugalkraften øker.

Styringen krever store utslag i lave hastigheter, men under kjøring fremstår den godt tilpasset signalene fra rattet. Bruker du gasspedalen samtidig, presser ytre bakhjul fronten inn og du kan bruke gasspedalen enda mer aktivt.

LUKSUS: Skinnpaneler og Harman Kardon-anlegg er inkludert i topp- og lanseringsmodellene. Foto: Håkon Sæbø

Bremsene har tilsynelatende heller ingen problemer med å retardere bilen effektiv, spesielt sammenlignet med noen av konkurrentene, som gjerne veier flere hundre kilo mer.

Effektivitet

Dette er da også et av BMWs viktigste argumenter, da de i det de kaller femte generasjon eDrive drivlinje har økt effekten med 30 prosent i forhold til vekten på i3.  Elmotoren klarer seg uten de tunge magnetene, alle styringsenhetene er samlet og komprimert, mens bruken av kobolt og litium er redusert.

EFFEKTIV: Wieland Bruch hos BMW i-divisjonen presiserer at effektivitet er satt i høysetet fremfor stort batteri. Foto: BMW

Økt effektivitet når det gjelder regenerering, blant annet ved hjelp av GPS, bidrar også til rekkevidden. Vi får stole på BMW-ingeniørene når det gjelder enkelte av de tekniske formuleringene, men de føles som de har fått til det de hevder.

– At vi begrenser hengervekten til 750 kilo betyr at vi slipper unna med mindre bremser, lettere kjølekomponenter og andre elementer som reduserer rekkevidden, presiserer Wieland Bruch.

Akselerasjonen og toppfarten er også svakere enn for de fleste konkurrentene, men den føles langt fra treg. Bremsepedalen er uansett ikke din venn, da planlagt og jevn kjøring øker rekkevidden.

Rekkevidde

Selv om du ikke alltid skal langt, kjører du gjerne økonomisk i en elbil. En delvis vitenskapelig test viser at rekkevidden på 460 kilometer er realistisk, og med sønnavind bør du klare Oslo Trondheim uten lading.

VALGFRITT: Nyregrillen er delvis tettet og luftinntakene mindre, samtidig som valgfrie blå detaljer understreker at det er en elbil. Foto: Håkon Sæbø

Med mesteparten av vekten over drivhjulene og et avansert antispinnprogram bør ikke turen til hytta by på problemer heller.

Bilen har et 400 volts anlegg og en 11 kW ombordlader, som åpner for rask lading hjemme, på jobb eller på hytta. Der kan du montere en smart Wallbox, som gjør at firmabilkunder kan få refundert strømutgiftene.

Lading

Modell Batterikapasitet Ladehastighet Rekkevidde

BMW i3X 74 kWh 150 kw 460

Mercedes-Benz EQC 80 kWh 120 kw 417 km

I-Pace 90 kWt 120 kw 475 km

Audi e-tron 55 95 kWh 150 kw 436 km

Tesla Model X 100 kwh 150 kw 560 km.

Har du ennå dårligere tid kan bilen hurtiglade med inntil 150 kWh, slik at du kan fylle på med 100 kilometer på ti minutter.

Flere modeller

At iX3 kun kommer med bakhjulsdrift, er imidlertid ikke det siste kapittelet i BMWs elbilsatsing.

– Den nye plattformen, teknologien og drivlinjen tillater både forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Vi kan også variere batteristørrelsen og motoreffekten, poengterer Bruch.

AUTOMAT: Girspaken har en blå stripe og en egen B-funksjon for økt regenerering og kjøring med en pedal. Foto: Håkon Sæbø

Den heftige firehjulsdrevne iX med 500 hestekrefter og 60 mils rekkevidde er allerede presentert og vil dukke opp i 2021, slik i4 og ytterligere en elbil fra BMW vil. I tillegg kommer amerikanerne, kineserne, japanerne, koreanerne og andre europeere med et utall elbiler neste år, så valget blir stadig vanskeligere.

BMW iX3

Motor Elmotor, bakhjulsdrift

HK/kW/Nm 296/210/400

0-100 km/t 6,8 sek.

Toppfart 180 km/t

Vekt 2.185 kg

L/B/H 473/189/167 cm

Batteri (netto) 74 kWh

Rekkevidde WLTP 460 km

Ladekapasitet 150 kw

Tilhengervekt 750 kg

Bagasjerom 510/1.560 liter liter

  • Pris

Charged 571.720 kr

Charged Plus 627.720 kr

Fully Charged Edition 609.000 kr

  • Pluss

Kjøreegenskaper

Rekkevidde

Førermiljø

  • Minus

Tohjulstrekk

Ytelser

Hengervekt

  • Design

Klassisk X3 SUV med enkelte blå detaljer og lukket nyregrill.

  • Førermiljø

Klassisk BMW med mye utstyr og god materialkvalitet.

  • Kjøreegenskaper

Forsvarer merkets gode navn og rykte.

  • Ytelser

Tregere enn konkurrentene, men rask nok.

  • Plass

Både plassen og fleksibiliteten er mer enn god nok.

  • Mye for pengene

Med den rekkevidden og det utstyrsnivået er den attraktiv.

  • Konklusjon 8

Har det meste, bortsett fra firehjulsdrift.

Motor
Biltester