Vil du ha Jaguars «billigmodell» må du være rask
Jaguar har gjort elbilen I-Pace tammere. Og 100.000 kroner billigere. Og snart er den ikke å få kjøpt.
Tre familiemedlemmer setter kurs for pizza og brus i Norges største Circle K-stasjon, mens sistemann forsøker å få Jaguar I-Pace EV320 til å begynne å lade. Ved siden av står en kar med en Audi e-tron og forsøker det samme. Begge feiler, og uttrykker frustrasjonen over den nye verden med et kort ord, uttalt i kor. Når spenningen til slutt begynner å stige blir det rom for funderinger over å tilhøre denne nye folkegruppen, laderne.
Lovord
Det kreves en ny filosofi rundt bilbruk, for å nyte de gode sidene ved elbiler som Jaguar I-Pace EV320. Og de er det mange av, når en først venner seg til å planlegge turen litt bedre. Modellen ble lansert i 2018, så designet er kjent. Men med litt forsiktig oppdatering av utseendet ser den fortsatt svært bra ut. Flere forbipasserende stanset opp og slo av en prat under fotografering, og det var bare lovord å hente.
Denne utgaven heter altså EV320, noe som henviser til at den samlede effekten fra de to elmotorene er senket, fra 400 hk i originalen til 320 hestekrefter. Rekkevidden skal fortsatt være på 470 km WLTP, og batteriet oppgis å ha 90 kWh kapasitet. Bilen skal altså være nesten identisk med storebror, men prisen har blitt senket til 599.900 kroner, noe som er rundt 100.000 billigere enn EV400.
Ekko av E-Type
500 Nm forplanter seg gjennom alle de fire hjulene, og skyver bilen fra parkert til 100 km/t på 6,4 sekunder. Med det rutete racingflagget i displayet og rødt lys under dashbordet lager Jaguar I-Pace EV320 et rumlende brum via stereoanlegget. Det danner et fjernt ekko fra gamle dager, med strak sekser under det lange panseret på en E-Type. Bilen oppleves som kraftfull og spenstig med fire personer og en hund om bord. Rapportene fra baksetet er positive, og indikerer at passasjerene med henholdsvis to og fire bein sitter komfortabelt i alle tre dimensjoner, og har god utsikt til verden.
Jaguar I-PACE EV320_2
Motor: 2 elmotorer, foran og bak
HK/kW/Nm: 320/239/500
Rekkevidde: 470 km, WLTP
Batteri: 90 kWh
Innebygget lader: 11 kW
Maks ladespenning: 100 kW
Drivhjul: Firehjulstrekk
0-100 km/t: 6,4 sek
Toppfart: 180 km/t
Vekt: 2.208 kg
L/B/H: 4.682/2.139/1.566
Forbruk: 25,2 kWh/100 km WLTP
CO2-utslipp: 0 g/km
Bagasjerom: 505 / 1.163 liter
Priser:
Rimligste modell: 599.900 kroner
Testbilen: 599.900 kroner
- Pluss
Stilig design, mange smil langs veien
Det nye interiøret er moderne og luksuriøst
Nok effekt selv om denne er litt nedtunet
- Minus
Bagasjerommet kan bli snaut for stor familie
Frister til å kjøre alt for fort
Batteriet tømmes hurtig når man koser seg med den
- Design
Dette er stilig, og flere kommenterte at den i motsetning til noen konkurrenter har tydelig identitet
- Førermiljø
Eksklusivt, luksuriøst, svært gode seter, og en gjennomgående følelse av høy kvalitet. Premium.
- Kjøreegenskaper
Noen biler står på tærne, denne ligger nedpå veien. Trygg i alle situasjoner med solid skyv under pådrag.
- Ytelser
God akselerasjon, seiler uanstrengt oppover venstre fil på motorveien. Artig lyd på boks i sportsmodus.
- Plass
Fire personer og en hund sitter komfortabelt, med godt utsyn. Baksetene fikk også stjerne for komfort.
- Mye for pengene
Alle de beste bitene samlet i en pakkeløsning fra Jaguar, anbefales.
- Konklusjon: 9/10
En svært positiv opplevelse, ekte Jaguar-følelse på vei inn i batteriets tidsalder.
Forenklet forelegg
Jaguar bærer på lange tradisjoner for hurtig komfort, der kraftige muskler er kledd i diskret eleganse. De spiller sånn sett i samme liga som Aston Martin og Bentley, men på litt forskjellig nivå. Det fine er at en kan få den gode følelsen av å smekke igjen døren til et bankhvelv, uten å bli møtt med prisnivået fra de aller øverste divisjonene. Lydnivået i kabinen bidrar til at bilen oppleves som eksklusiv, også på motorveien. En av de andre i husholdningen fikk seg en overraskelse da vedkommende kikket ned på speedometeret, det er fort gjort å seile oppover skalaen for forenklet forelegg.
Vader
Det nye interiøret fremstår som luksuriøst, med flere fine detaljer på både digitale og fysiske instrumenter. Det oppdaterte systemet Pivi Pro finner frem til ladestasjoner, spiller musikk fra telefonen og forsøker å skjønne hva du sier når du trykker på en knapp på rattet. Det siste fungerer bare sånn måtelig, men det gjelder omtrent alle biler med stemmegjenkjenning. Kontrollen for klimaanlegget styrer også setevarmen, og når du dytter den ned skifter displayet på knappen via en liten animasjon.
Setene er godt polstret, og den elektriske justeringen gjør det enkelt å finne en god posisjon. Passasjersetet foran har også minnefunksjon, et pluss for familier der lengden på medlemmene varierer med over en halv meter. I disse dager er jo luftbårne partikler et aktuelt tema, og det nye filteret med mulighet til å fange partikler helt ned i 2,5 picometer gjør at det lukter ny bil og ikke våt hund etter familieturen. Det er flere spennende knapper en kan leke seg med, blant annet to piler som hever og senker bilen. Representanten for Jaguar Land Rover opplyste at vadedybden skal være på 50 centimeter, men akkurat det får en ha til gode å prøve ut.
Ladeangst
Det eneste som trekker ned er paradoksalt nok det samme som gjør bilen populær. Å kjøre elbil er på mange måter som å kjøre rundt i en smarttelefon. Jo mer du bruker de mest gøyale funksjonene, jo mer intens blir jakten på et sted du kan lade den opp igjen. Under fotografering på Herøya stanser en jogger for å kikke på bilen.
Den faller i smak, og han serverer historier fra årevis som elbileier. En påsketur med litt for hårfin beregning av gjenværende rekkevidde endte halvveis oppe i hyttefeltet. Da hadde familien stirret nervøst på de røde advarslene i noen kilometer, med all varme skrudd av. Konklusjonen hans ble at man bør lade når man kan, og ikke når man må. Jaguar I-Pace EV320 er en skikkelig godbil, og alle som fikk være med eller kom bort for å slå av en prat hadde noe positivt å si. Husets eldste tenåring tar lappen til neste år, og avfeide ladeangsten med at for ham blir det like naturlig å plugge inn bilen som telefonen.
Dette er den nye verdenen, og en kan like gjerne bli vant til det først som sist. Importøren opplyser at denne modellen er tilgjengelig i en begrenset periode fra oktober til desember 2020, og kan bestilles nå.