+ mer
LYSER OPP: Fasongen på Xpeng P7 er velkjent, men lysstripene foran og bak, samt en rekke andre detaljer gjør at bilen skiller seg positivt ut. Foto: Andreas Scheel

Test av ny Kina-elbil: – Klimaanlegget slet litt med å tilpasse seg en kald og fuktig høstdag

XPeng bruker andres patenter, anerkjente underlevandører og avansert programvare for å lage den nye og spennende elbilen P7.

XPeng bruker andres patenter, anerkjente underlevandører og avansert programvare for å lage den nye og spennende elbilen P7.

Med MG og Polestar i spissen har over 5.000 kinesiske elbiler fått norske skilter de siste månedene. I november kommer den første båtlasten med Xpeng G3 og neste år vil markedet virkelig merke den kinesiske elbilinvasjonen.

TESLA-PATENT: Instrumentpanelet i Xpeng P7 er nesten identisk med Teslas, men det fungerer utmerket. Foto: Andreas Scheel

En av disse er Xpeng P7, som går rett i strupen på Tesla Model 3. Det avsløres umiddelbart når du ser på fasongen og ikke minst setter deg inn i bilen.

Det skyldes at Xpeng ikke legger skjul på at de har benyttet en rekke åpne Tesla-patenter, blant annet når det gjelder instrumentpanelet. Girspaken og blinklysvelgeren er også helt like de du finner i både Tesla og Mercedes-Benz.

Kjente merkenavn

En rekke andre komponenter er fra underleverandører som leverer deler til hele verdens bilindustri. Brembo, Bosch og Autoliv er ikke ukjente navn i denne sammenhengen, slik Xpeng heller ikke vil være i fremtiden.

AVANSERT: Førermiljøet domineres av en stor skjerm med flere funksjoner enn de fleste andre kan varte opp med. Foto: Andreas Scheel

Samtidig har børskursen på selskapet (XPEV) steget fra 22 til 43 dollar på New York-børsen siden børsnoteringen i august i år, så investorer bør også merke seg navnet. Noe Zahid Saddiq i importørselskapet Zero Emission Mobility (ZEM) lenge har gjort.

– Xpeng er ikke en tradisjonell bilprodusent, men følger mer i sporene til selskaper som Apple og Tesla. Hjulet er allerede funnet opp og maskinvaren finnes, så Xpeng utvikler sin egen programvare for å løse de nye utfordingene innen kunstig intelligens, nettilgang og selvkjøring. En bil er ikke lenger bare en bil, legger han til. 

Elementære behov

Motor, ratt og hjul slipper du uansett ikke unna og Xpeng har forstått noen av de elementære behovene som må dekkes. Du som sitter bak rattet vil først merke deg at de perforerte skinnsetene er meget behagelige og gir en god sittestilling. Et velformet og annerledes skinnratt med en rekke betjeningsmuligheter sitter godt i hendene når du begynner å kjøre.

UNIK: Selv om silhuetten minner om Tesla Model 3 er hekken og ikke minst utformingen og funksjonaliteten i lysene helt annerledes. Foto: Andreas Scheel

Gir du full gass merker du at akselerasjonen ikke er like brutal og på grensen til ubehagelig som i enkelte andre elbiler, men 0 til 100 kilometer i timen går unna på 4,5 sekunder, så du blir ingen sinke i trafikken.

Firehjulsdriften sørger for at de 19 tommer store felgene med Michelin Pilot Sport-dekkene får godt tak, selv om asfalten er kald og høstfuktig. I svingene må du ta mer hensyn til veigrepet, men bilen oppfører seg balansert og forutsigbart, selv om du utfordrer veinettet.

KINESISK: Når kundebilene kommer til Norge neste sommer slipper du å bruke Google Oversetter-app for å betjene skjermen i midtkonsollen. Foto: Andreas Scheel

ESP-systemet redder deg pent og pyntelig hvis du overdriver, men inntil det merker du hvordan forhjulene drar deg inn i svingen, mens bakhjulene presser deg inn, gjerne med lett overstyring. Det skyldes blant annet at motoren bak er kraftigere enn motoren foran.

Porsche-bistand

Selv om bilen veier to tonn virker den ikke tung under kjøring, noe styring, hjuloppheng, fjæring og dempere bidrar til. At Porsche har hatt en finger med i spillet kan ha sin forklaring til det. Et lavt tyngdepunkt i bilen som er bygget på en helt ny og annen plattform enn den mindre G3 bidrar også.

GODLYD: To av de utallige høyttalerne i Dynaudio-anlegget sitter i nakkestøtten, også for bedre mobiltelefoni. Foto: Andreas Scheel

– Xpeng G3 er produsert i samarbeid med andre, mens P7 er bygget på en helt ny plattform og på en helt ny og egen fabrikk, som snart vil få selskap av ytterligere en. Xpeng har lovet at de vil lansere minst en ny modell hvert annet år, så vi har mye å glede oss til, poengterer Saddiq.

Noe av det er bilens rekkevidde, som ifølge den gamle NEDC-standarden er på opptil hele 706 kilometer. Nøyaktig hva den blir på bilen med firehjulstrekk ifølge WLTP og hvor høy ladekapasitet bilen får er ikke endelig. Med et batteri på 80 kWh og effektiv utnyttelse bør 50 mil være innen rekkevidde, spesielt sommerstid.

Må oversettes

Dette og mye annet kan du lese av og betjene i bilens berøringssskjerm i midtkonsollen, som er stor og horisontal. Stemmestyring er også en viktig del av Xpengs operativsystem, men i en kinesisk bil må du forholde oss til bilens stemme i enveiskommunikasjon.

SOLID: Brembo er en av mange anerkjente underlevandører som bekrefter at Xpeng satser på kvalitet. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 4)

Noen symboler er selvforklarende, men oversettelsen av kinesiske tegn skjer enkelt med Google Oversetter i smarttelefonen. Grafikken, funksjonaliteten og hastigheten virker bra, og trolig enda bedre på et språk man forstår.

Når kundebilene dukker opp over neste sommer vil de med hovedsakelig norskkunnskaper trygt kunne operere bilen. Da vil også de mange automatfunksjonene når det gjelder fjernparkering, adaptiv fartsholder og selvkjøring i systemet XPilot 3.0 være på plass.

DIGITAL BETJENING: En rekke av symbolene i den store skjermen er selvforklarende, og justeringen av luftstrømmene skjer elegant med en finger. Foto: Andreas Scheel

Totalt 31 sensorer, radarer og kameraer skal gi bilen selvkjøring på nivå 3. Det vil si at sjåføren kan slippe alt, men må være klar til å overta på kort varsel.

En rekke apper og annen trådløs styring og oppdatering skal bidra til å gi brukerne en avansert og moderne opplevelse. Både når det gjelder kjøring samt tilhørende og eksterne kommunikasjonsløsninger.

Litt luksus

De nevnte skinnsetene kompletteres av en del skinn og polstrede materialer, men også noe plast nedover og bakover i bilen, uten at det fremstår spinkelt. Uten DAB i bilen fikk vi testet det velfungerende Dynaudio-anlegget med Spotify gjennom et utall høyttalere, inkludert to i nakkestøtten, som også bidrar til bedre mobiltelefonbruk. 

BEHAGELIGE: Skinnsetene kombinerer komfort, sportslighet og elektrisk justering på en utmerket måte. Foto: Andreas Scheel

Klimaanlegget slet litt med å tilpasse seg en ekstremt kald og fuktig norsk høstdag, også fordi de kinesiske varmegradene tydeligvis ikke var kalibrert til de norske. Avansert regulering av temperatur og luftstrømmer bedret inneklimaet, selv om vi ikke fant en knapp for varme i rattet.

Dørhåndtakene er av den litt klønete typen enkelte Tesla- og Aston Martin-modeller har forsøkt seg på og du må trykke på nøkkelen for å låse opp dørene. Passasjerene foran sitter godt plassert med en solid midtkonsoll mellom seg med oppbevaringsrom og trådløs telefonlading.

God plass

Foruten LED-kjørelys og adaptive hovedlys har bilen et lysspråk som kan tilpasses kjøringen, brukeren og stereoanlegget. Neppe for å være tøffest i Storgata på Notodden og hvor nyttig det er i dag kan diskuteres, men kult er det.

50 SHADES......: Her ser det bare grått ut, men lysstripene både foran og bak kan tilpasses, brukes og betjenes etter eget ønske. Foto: Andreas Scheel

Baksetepassasjerene har meget god plass i både lengde, bredde og høyde, mens bagasjerommet preges av den litt trange sedanåpningen. En frunk under panseret gir litt ekstra plass og bilen både er og virker større enn Tesla Model 3., som utvilsomt er benchmark for Xpeng P7.

Den vil selvfølgelig ikke få sitt eget ladenettverk som Tesla, og ladekapasiteten er ennå ikke oppgitt, men forutsatt at den blir akseptabel og prisen den samme, er det konkurrentene som bør frykte kineserne, ikke bilkjøperne.

Xpeng P7 (Foreløpige tall)

Motor To elmotorer, firehjulsdrift

HK/kW/Nm 424/312/655

0-100 km/t 4,5 sek.

Toppfart 170 km/t

Vekt 2.060 kg

L/B/H 488/190/145

Batteri (netto) 80,9 kWh

Rekkevidde NEDC 706 km

Ladekapasitet 150 kw

Bagasjerom 440+60 liter

  • Pris Ikke oppgitt
  • Pluss

Infotainment

Kjøreegenskaper

Teknologi

  • Minus

Dørhåndtak

Ikke rattvarme

Usikkerhet om pris etc.

  • Design

Støpt i Tesla-form, med en rekke lys- og andre tøffe detaljer.

  • Førermiljø

Tesla-inspirert, men mer app-basert og solide materialer.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel, men også leken og morsom når den utfordres.

  • Ytelser

Ikke Tesla Performance-akselerasjon, men raskere enn de fleste.

  • Plass

Lite bagasjerom, men ligger mellom Model 3 og S i kupeen.

  • Mye for pengene

Usikkert da prisen ikke er klar, men kan bli spennende.

  • Konklusjon 7

Spennende nykommer noen bør frykte og andre kan glede seg til.

Motor
Biltester