+ mer
NISJEBIL: Audi e-tron er Norges klart mest solgte bil i år, men S-versjonen kommer neppe til å tiltale de store massene. Foto: Andreas Scheel

Audi e-tron S gir deg mindre for mer

Audi e-tron S har bedre ytelser og bedre kjøreegenskaper, men den har også kortere rekkevidde og høyere pris.

Når Audi slenger på en S i modellnavnet øker interessen for alle bilseksuelle. Flere hestekrefter, bedre ytelser, bedre kjøreegenskaper og en del sportslig krydder har fulgt denne bokstaven i over 30 år.

MAGISK BOKSTAV: Med en S i grillen har det skjedd endringer på bilen, men endringene på fossilbilene med S er bedre. Foto: Andreas Scheel

Nå har de slengt sportsbokstaven på sin suksessrike elbil e-tron og gjort en del endringer til det bedre. Alt er likevel ikke til å juble over.

Mest dramatisk er det at bilen har fått to elmotorer på bakakselen. Dette gir en betydelig økning i hestekreftantallet og ytelsene, men også at de driver hvert sitt bakhjul og fordeler kreftene minst like effektivt som en aktiv differensialbrems. 

Bilen har også såkalt hjulselektiv momentstyring som ved behov bremser forhjulet som ligger innerst i svingen. Dette forebygger hjulspinn og skal gi smidigere og mer nøytral styring. Hvor effektivt dette er kan være vanskelig å fastslå, da de økte hestekreftene øker mulighetene for hjulspinn mens systemet jobber for å unngå det. Fort kan det gå uansett.

Tung

Motoren foran er i utgangspunktet i hvilemodus, men aktiveres lynraskt når det er behov for den, og sørger for ekstra trekkraft når du akselererer maksimalt, kjører på glatt underlag eller gjennom raske svinger.

MODERNE: Store og blanke digitale berøringsflater omgitt av skinn, alcantara og polstrede materialer ser bra ut. Foto: Andreas Scheel

Det er imidlertid i svinger en av bilens ulemper kommer til syne i form av egenvekten på over 2,6 tonn. Kombinert med høyden på bilen blir derfor kampen mot sentifugal- og andre fysiske krefter en utfordring.

Faktorer som bilens hastighet, svingens kurve, veiens beskaffenhet og temperatur bør ikke være nytt for sjåføren, men ekstremt høy vekt får stor betydning. Spesielt når du først har hatt 503 hestekrefter til disposisjon.

Rask

Heldigvis har du også store og effektive bremser tilgjengelig også, men det kan være smart å lære bilen å kjenne før man utforsker dens nye og økte kapasiteter. Akselerasjonen fra 0 til 100 går unna på henholdsvis 2,5 og 1,2 sekunder raskere enn for e-tron 50 og 55.

JA OG NEI: De store grå lufteåpningene i S-versjonen ser ikke bedre ut, men de bredere skjermene med lufteåpninger gjør det. Foto: Andreas Scheel

Topphastigheten øker i tillegg med 10 eller 20 kilometer i timen respektive, noe som får liten betydning før pandemien er over og du kan sette nesen mot München. Alternativet er banekjøring, men foreløpig er det få som tar med elbilen til Rudskogen Motorsenter eller Vålerbanen på Braskereidfoss.

I høye hastigheter vil luftfjæringen senke bilen med de fordeler det medfører, men den kan også heve bilen når hytteveien blir grov og snødybden høy. Uansett nivå vil luftfjæringen jobbe for å redusere den nevnte krengningen, sluke ujevnheter og øke komfortnivået, litt avhengig av dine innstillinger.

Tøff

For å avsløre de økte ytelsene har S-versjonen fått en kraftig støtfanger foran med 23 millimeter bredere hjulbuer med lufteåpninger. Mellom disse sitter det sølvfargede dekorelementer som henger sammen og fremhever den store grillen og frontspoileren. Bak er diffusoren i bakre støtfanger nesten like bred som bilen for å få den til å virke enda bredere.

LUKSUS: Deilige skinnseter med brodert mønster og S-logo hever inntrykket ombord. <strong>Foto: Andreas Scheel</strong> (1 / 4)

20 tommers felger er standard, og du kan oppgradere til 21 tommere, men de største 22 tommerne til e-tron 55 S-Line er ikke tilgjengelig. Du kan selvfølgelig få LED Matrix-lys, virtuelle sidespeil og todelt glasstak, samt det meste av øvrig ekstrautstyr du måtte ønske.

Lekker

Inne i kupeen har det ikke skjedd så store endringer i den romslige kupeen med et praktisk tredelt baksete. Sportsseter med elektrisk justering, setetrekk i skinn og Alcantara, samt S-logo, som også har funnet veien til innstegslistene og rattet, er blant endringene.

BRED: Både lysstripen, diffusoren og panelet over strekker seg i hele bilens bredde og får den til å se enda bredere og lavere ut. Foto: Andreas Scheel

Oppgraderte skinnkvaliteter og skinnpakker på dashbord, dører og flere paneler kan også bestilles. Det kan også dekorinnlegg, innvendig belysning, head-up display og Bang & Olufsen-anlegg, noe som øker opplevelsen, men også prisen.

Dyr

Du må ikke øke prisen med 264.550 kroner slik Audi har gjort på bilen vi testet for å vise seg frem, men du slipper ikke unna med startprisen på 842.000 kroner heller. Uansett må du betale betydelig mer enn for en e-tron 55 med 436 kilometers rekkevidde, mens S-versjonen kun har 362.

PREMIUM: Skinn og alcantara dominerer interiøret i Audi e-tron S. Foto: Andreas Scheel

Med det kjøremønsteret elbilsjåfører flest har, beskjeden veistandard, polart klima, norske fartgrenser og bøtenivå, spørs det om bedre ytelser er nok til å lokke kundene bort fra lengre rekkevidde og lavere pris.

Audi e-tron S

Motor Tre elmotorer firehjulsdrift

HK/kW/Nm 503/370/973

0-100 km/t 4,5 sek.

Toppfart 210 km/t

Vekt 2.620 kg

L/B/H 490/198/163

Batteri (netto) 86,4 kWh

Rekkevidde WLTP 364 km

Ladekapasitet 150 kw

Tilhengervekt 1.800 kg

Bagasjerom660+60/1.725 liter

  • Pris

Rimeligste 599.900 kr

Denne modellen 842.000 kr

Denne med utstyr 1.106.550 kr

  • Pluss

Ytelser

Kjøreegenskaper

Luftfjæring

  • Minus

Rekkevidde

Vekt

Pris

  • Design

Klassisk SUV med noen nye detaljer du kan like eller mislike.

  • Førermiljø

Stramt, blankt og lekkert med mye utstyr og mange tilvalg.

  • Kjøreegenskaper

Preges av vekten, men virker effektiv, noe den sikkert er på snø også.

  • Ytelser

Kjapp som få, men mye vekt å ta med i svingene.

  • Plass

En av de større elbilene på markedet med praktiske løsninger.

  • Mye for pengene

Ytelser ja, men kortere rekkevidde frister mindre.

  • Konklusjon 6

Sprek el-SUV, men økt pris og kortere rekkevidde trekker ned.

Motor
Biltester