+ mer
STOR, SIER DU? Mercedes-Benz E 300 de 4Matic fås nå med ansiktsløft og firehjulsdrift. Men bilen er ikke uten problemer. Foto: Håkon Sæbø

Mercedes' største ladbare stasjonsvogn: Herlig, men sliter fortsatt med ett problem

Mercedes-Benz E-Klasse stasjonsvogn er ladbar, ser lekker ut og har nå fått firehjulsdrift. Men på ett punkt skuffer den likevel.

Mercedes-Benz E-klasse er på mange måter den perfekte bil. Hverken høy eller lav, ikke for diger, men samtidig stor nok til å sluke det meste. I alle fall i stasjonsvognutgave, som denne testbilen, er det lov å anta. Men bak det pragmatiske ytre, de ganske elegante linjene denne ansiktsløftede bilen har fått, skjuler det seg noe praktisk anlagte bilkjøpere, med hytte, hund, ski og siklende barn ikke umiddelbart kan akseptere. Det er et vesentlig problem med denne bilen, men det skal vi komme tilbake til.

Denne idiotiske egenskapen er nok til at mange umiddelbart vil tenke «nei takk», når de ser hva det dreier seg om.

Motoreffekt, og mye av den

Først skal noen tall presenteres: Motoreffekten i denne ladbare dieselhybriden, hvis fulle navn er Mercedes-Benz E 300T de 4Matic, er på freidige 306 hestekrefter. Det er en kombinasjon av stempelmotorens 194 hestekrefter og elmotorens 122 hestekrefter. Det totale dreiemomentet er på hele 700 Nm, som låter heftig. I alle fall på papiret.

0 til 100 skal gå unna på 6,0 sekunder om du hamrer gasspedalen i gulvet så julens røkelaks flyr mellom setene og inn i de sprekkene der du ikke vil ha mat og langt mindre julens laks. For du kan kjøre fort med dine 700 Nm og 306 hestekrefter, men det er best å droppe slik rampekjøring med denne bilen.

E-klassen liker å bli kjørt litt bedagelig så du suser lett over dumper og får tid til å glede deg over bilens øvrige egenskaper. Det skal ikke hevdes at hard kjøring ikke er teknisk mulig – for det er det, men det er nok ikke slik denne bilen nytes best.

ET STED Å KOSE SEG: Bak rattet vil du med sikkerhet finne deg til rette. Interiøret er påkostet og velbygd. Foto: Håkon Sæbø

Luftfjæringer – har den?

Det mases mye om luftfjæringer i visse bilkretser. En anstendig bil må da ha luftfjæringer, er det sikkert noen som mener. Det er fristende å være enig, men når du deiser ned i denne ladbare E-klassen, som pussig nok ikke har det, innser du at livet også er verdt å leve uten luftfjæring både foran og bak.

Med det ferske ansiktsløftet er Mercedes-Benz E-klasse høyst komfortabel, lydløs og leverer en gjennomgående polert opplevelse. Interiøret er bedre skrudd sammen og med høyere materialkvalitet enn i de betydelig dyrere SUV-ene Mercedes-Benz GLE og GLS. Eierne av disse gigantene må gjerne prøve å være uenig i dette resonnementet, men om det klypes inkvisitorisk i dørenes nedre deler, merkes det fort at E-klassen har det beste interiøret. Det er mykere og mer luksuriøst.

Truende konkurrenter

Det er ikke bare sammenlignet med øvrige Mercedeser at E-klassen stikker seg frem med et fristende indre. Både Audi og BMW har konkurrerende modeller, hhv. A6 55 TFSI e Avant og 530e xDrive – begge med firehjulsdrift og ladbare hybriddrivlinjer. Men kun E-klassen er å få med dieselmotor, noe som på en måte gir det beste fra to verdener. I byen, og når det pendles til og fra jobb, kjører du elektrisk og utslippsfritt med alle disse bilene. Problemet oppstår om du ønsker et lavt drivstofforbruk på langtur i tillegg. Da er Mercedes-Benz E 300 de 4Matic nok å foretrekke siden konkurrentene går på bensin og i lengden blir tørstere.

OPPFRISKET: Dagens E-Klasse kom i 2016, og har nå fått et ansiktsløft. Bakfra er stasjonsvognen svært lik utgående modell, mens sedanen har mer tydelige designendringer og ligner nå mer på den nye S-klassen. Foran er E-Klasse facelift blitt litt mykere og rundere i fasongen. Foto: Håkon Sæbø

På vår faste testrute, hvor bilen ble kjørt i en typisk pendlersituasjon med kun én person i bilen, rullet E-Klassen brukbare 51 kilometer på strøm. Det er sammenlignbart med de nevnte konkurrentene, men langt unna rekkeviddevinnere som BMW X5 45e, Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic og nye Toyota Rav4 Plug-in Hybrid.

Ratting på høyt nivå

Med det ansiktsløftede karosseriet, hvor det meste komisk nok er svært likt som på den utgående modellen, følger også et nytt ratt. Der gode, gamle knapper før befant seg, er det nå større berøringsflater som lystrer på presise fingre så vel som utilsiktet håndbruk – slik det gjerne blir når du ratter rundt i en bil. Det har absolutt potensialet til å irritere, siden berøringsflatene har anledning til å betjene begge de lekre skjermene foran. Med tilhørende merkelig oppførsel fra bilen. Tanken var god, Mercedes, men kanskje dette kunne behøvd en anelse mer fintuning?

ALT SKAL BERØRES: En av de store nyhetene på E-Klasse facelift er rattet. Alle knappene baserer seg på berøringsteknologi, men det er ikke alltid at det fungerer helt optimalt. Sjåføren må være forholdsvis presis med bevegelsene for å få ønsket meny eller valg. Foto: Håkon Sæbø

Noe riktig irriterende

At ryggekameraet er gjemt i bakluken så det ikke skal bli skittent når det ikke er i bruk, er en fiffig detalj. Det er synd at det mekaniske systemet, i alle fall på testbilen, bråker påfallende mye, slik at det høres vel godt for både sjåfør og passasjer.

Men et bråkete ryggekamera eller ivrig ratt er bagatellmessig sammenlignet med denne bilens virkelige svakhet. Det er en svakhet som i sin helhet er løftet med fra den utgående pre facelift-modell. Denne idiotiske egenskapen er nok til at mange umiddelbart vil tenke «nei takk», når de ser hva det dreier seg om.

For det dreier seg om et mildt sagt klønete bagasjerom.

Det befinner seg en forvokst, fastmontert cellokasse rett bak bilens bakseter, der du normalt ville lagt juletreet flatt mot gulvet, eller latt skiposen slange seg på vei til fjellet. Mercedes-Benz har laget en ladbare hybrid der batteriene ligger i selve bagasjerommet, ikke under, slik konkurrentene har løst det.

FIREHJULSDRIFT: E-Klassen fås nå som ladbar hybrid i kombinasjon med firehjulsdrift. Det er nytt. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)

Om du er typen som kun handler små poser med gourmetvarer hos Fjelberg i Bygdøy allé, er bagasjerommet faktisk ganske praktisk. Dette siden posene da ikke suser rundt når du fører bilen, men snarere «holdes fast» av den latterlige batterikassen.

Er du imidlertid en hvilken som helst annen person som er på jakt etter en behagelig stasjonsvogn, vil du mislike kassen hver gang du åpner bakluken.

Det skal sies at du kun mister 200 liter sammenlignet med en vanlig E 220d, siden volumet målt opp til glasset går fra 640 liter til 440 liter. Enda mindre dramatisk fremstår det når volumet målt til taket tas i betraktning. Her måler den ladbare bilen hele 695 liter, mens en konvensjonell dieselstasjonsvogn ville bydd på 895 liter.

Valg, valg, valg

For noen overskygger E-klassens mange og glimrende egenskaper ondet med det teite bagasjerommet. At bilen nå er tilgjengelig med 4Matic – Mercedes-Benz’ eminente firehjulsdriftsystem – er til glede for hytteelskende nordmenn med såkalt krevende vinterveier. Men om alt dette er nok, er litt tvilsomt. Spesielt når både Audi-en og BMW-en står der og frister om kapp, og det stadig rulles ut nye og tiltalende biler.

Mercedes-Benz E 300T de 4Matic

Motor: 2,0 l. R4, diesel, firehjulsdrift

HK/kW/Nm, system: 306/225/700

HK/kW/Nm, dieselmotor: 194/143/400

HK/kW/Nm, elmotor: 122/90/440

0-100 km/t: 6,0 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Rekkevidde (WLTP): 49 km

Batterikapasitet: 13,5 kWh

Egenvekt uten fører: 2.140 kg

L/B/H: 493/185/147

Forbruk: 0,16 l/mil

CO2-utslipp: 37 g/km

Bagasjerom: 440 liter

Tilhenger: 2.100 kg

Priser:

Denne modellen 703.900 kroner

Med utstyr 930.000 kroner

 

  • Pluss 

Høyst komfortabel

Lydløs og lekker

Brukbar elektrisk rekkevidde

  • Minus 

Klønete bagasjerom

Ganske dyr, egentlig

Nevnte vi bagasjerommet?

  

  • Design 

Mercedes-Benz E-Klasse har fått seg et ansiktsløft. Det er for det meste vellykket, men ble ikke den fronten litt vel intetsigende nå?

  • Førermiljø 

Bak rattet trives du garantert. Store, deilige skjermer står oppreist foran deg, og det nye rattet ser fantastisk ut. Ikke alle vil like den nye berøringsbetjeningen.

  • Kjøreegenskaper 

Dette er først og fremst en komfortabel bil med god balanse. Du kan kjøre fort og ha det ganske gøy, men turen nytes best når det går litt roligere.

  • Ytelser 

0 til 100 på 6 sekunder er raskt nok for de fleste. Med ansiktsløft nå er E 300 ladbar hybrid blitt mer komfortabel og de forskjellige motorene samarbeider bedre.

  • Plass

I baksetene er det høyst romslig. Foran sitter du ypperlig uansett og plassen er generelt god. Det er synd batterikassen ikke hybridsystemet kunne plasseres annerledes.

  • Mye for pengene 

Med prisøkning og firehjulsdrift er ikke dette noen rimelig bil, og det skal bli spennende å se om konkurrentene fra BMW og Audi vil prøve å slå denne prisen.

  • Konklusjon: 6/10

Mercedes-Benz E 300T de 4Matic er luksuriøs, velbygd og lekker. Den er også ganske dyr når utstyret lastes på, og det bagasjerommet er noe mange vil reagere negativt på.

Motor
Biltester