+ mer
FORSKJELLIGE: VW ID.3 og Mazda MX-30 har vidt forskjellig tilnærming til elbilbehovet, både når det gjelder design, rekkevidde, pris, interiør og mye mer. Foto: Håkon Sæbø

Elektrisk Mazda mot VW ID.3 – utklassing på rekkevidde

Mazda og VW går vidt forskjellige veier når de lanserer sine første skikkelige elbiler. Pris og rekkevidde er de mest åpenbare.

Lang rekkevidde eller lav pris? Mye plass eller mye plast? Kjøreglede eller praktisk nytte?

KOPI: Instrumentpanelet og ikke minst girvelgeren i VW ID.3 er hentet fra en BMW med nesten samme navn. Foto: Håkon Sæbø

Spørsmålene er mange før man kjøper seg en elbil, noe stadig flere gjør. Det vet da også både Volkswagen og Mazda, som nylig har lansert sine første dedikerte elbiler med vidt forskjellige tilnærminger til kundene.

Folkevogn

På drøye to måneder registrerte Volkswagen 4.465 eksemplarer av sin nye elbil ID.3 etter mye hype og mange forhåndsordrer. Men også noen corona-forsinkelser og programvareproblemer. Antall ID.3 kommer i tillegg til 4.743 e-Golf siden nyttår, hvor salget nå har sunket som et spett. 1.257 e-Up befester i tillegg Volkswagen som folkets elvogn.

ENKELT: Mazda MX-30 har et tradisjonelt, enkelt og oversiktlig instrumentpanel. Foto: Håkon Sæbø

Siden midten av september fikk Mazda skilter på 415 av sin første og nye elbil MX-30, som har fått mindre oppmerksomhet på forhånd, bortsett fra fokuset på den korte rekkevidden. Det går frem av registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) pr. 31. oktober.

HARDT: Interiøret i ID.3 er moderne, stramt og elegant, men med få unntak er det plast som dekker interiøret. Foto: Håkon Sæbø

Med en rekkevidde på kun 200 kilometer mot mer enn dobbelt så mye for ID.3 ligger nok noe av forklaringen der. Maksimal ladekapasitet er også bare på halvparten. Den reelle rekkevidden i lave temperaturer er kortere i begge bilene, men vår delvis vitenskapelige test viser at MX-30 heldigvis mister færre kilometer i kulden.

TØFF: Med store hjul og lang akselavstand ser ID.3 moderne og elegant ut. Foto: Håkon Sæbø

Prisen, som ligger opptil 200.000 kroner lavere enn for ID.3 burde kompensert for noe av dette på registreringsstatistikken, da mange uansett har en hyttebil stående i dobbeltgarasjen.

Hardplast

Det er imidlertid flere ting som taler til Mazda MX-30s fordel. Når du setter deg inn i bilen er det i behagelige seter i et slags skinn som hever inntrykket, selv om sitteputen er litt kort. ID.3 har også gode seter i lekkert kunststoff med elektrisk og flere typer justering, massasje og armlener for langturen.

SÆRT: Mazda har tatt tilbake de bakhengslete bakdørene, etter at BMW i3 lånte dem fra RX-8 Foto: Håkon Sæbø

Det er imidlertid foran og rundt deg Mazda knuser Volkswagen på interiør. Med unntak av et lite polstret panel i fornt, gikk vi surr i antall forskjellige plastkvaliteter i ID.3 da tallet ble tosifret. Hardplasten er totalt dominerende, og det i en fullspekket bil i såkalt Max-versjon til 450.000 kroner.

Mazda på sin side har flere paneler kledd i skinn og en elegant filt, blant annet på dørene. En rekke oppbevaringsrom og andre detaljer dekket av et særegent korkmateriale skiller seg positivt ut, slik den moderate bruken av hardplast også gjør.

KNOTETE: Rattet har hele vippebrytere som ikke fungerer optimalt. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)

Knotete

Førermiljøet i ID.3 er utvilsomt mest moderne, selv om instrumentpanelet og girvelgeren er en god kopi av BMW i3. Berøringsskjermen i midtkonsollen er også moderne, men brukervennligheten er ikke spesielt god, også fordi volumet kun betjenes av trykknapper.

UTSTÅENDE: Skjermen i ID.3 stikker seg litt mye ut, men har en rekke bruksområder, selv om brukervennligheten ikke er på topp. Foto: Håkon Sæbø

På rattet er også betjeningsmulighetene mange, men de er koblet opp til to enkle, fireveis vippebrytere som åpner for feilvalg. Det gjør ikke volumbetjeningen enklere.

SUV LIGHT: Med markerte skjørt i kontrastfarge, spesielle bakdører og skrå hekk ser Mazda MX-30 tøff ut. Foto: Håkon Sæbø

Mazda har gått for en mer tradisjonell løsning, med et enkelt instrumentpanel med noen få digitale valg. Skjermen i midtkonsollen betjenes av et brukervennlig kommandohjul mellom setene, selv om grafikken er enkel og omfanget av funksjoner beskjedent.

Et mer brukervennlig multifunksjonsratt og et praktisk head-up-display gjør at MX-30 gir det beste inntrykket, selv om ID.3 også har visning på frontruten.

Kjøreglede

KONTRAST: Den relativt oppreiste hekken i flere farger ser bra ut. Foto: Håkon Sæbø

Når du så begynner å kjøre er de flere hestekreftene med på å gjøre ID.3 betydelig kjappere ut av startblokkene. Etter en lang stund risikerer du til og med å miste førerkortet, noe du ikke klarer på motorveien i en MX-30.

Støyen fra dekk og vind er ikke plagsom, og Bose-anlegget i MX-30 skjuler det bedre hvis du er spesielt følsom for lyd. Komfortnivået i begge bilene er meget bra, så hvis du ikke maser med ratt og pedaler vil både du og passasjerene få en fin reise. 

Bruker du imidlertid ratt og pedaler litt mer aktivt følger fronten på ID.3 rattets bevegelser eksemplarisk, men bakenden føles som den henger litt etter og ut. Og det er ikke fordi drivhjulene bak hjelper deg med kontrollert overstyring, men fordi den relativt store og høye bilen vingler, mens vinterdekkene ikke får maksimalt tak i underlaget.

STRAM: Utformingen av interiøret i MX-30 er stramt, men en spesiell midtkonsoll, mye skinn, polstrede materialer og kork hever inntrykket. Foto: Håkon Sæbø

Bilen har også et kjøreprogram med Eco, Comfort, Sport og Individual, hvor understell, styring, drivlinje, lysassistent og klima påvirkes, men ikke så mye. ESP-systemet kan ikke skrus av, men er passe liberalt og bistår deg mer positivt enn å bryte brutalt inn.

ELEKTRISK: Logoen røper at MX-30 er en elbil. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)

MX-30 følger også rattet bevegelser eksemplarisk, og forhjulsdriften med valgfri antispinn bidrar til at bilen lettere kan kjøres litt frekt. Det virker som tyngdepunktet er litt lavere, slik vekten også er, og oppførselen er mer forutsigbar, selv om ingen av de to bilene fremstår spesielt sportslige.

Romslig

NATUR: En egen skjerm for klimaanlegget, en opphøyd midtkonsoll og elementer i kork gjør seg bra ombord. Foto: Håkon Sæbø

De utvendige målene på de to bilene er relativt like, men utformingen bidrar til at ID.3 er mer romslig, spesielt i baksetet. Tilgangen til baksetet er også litt dårligere i MX-30 med de bakhengslete dørene hentet fra Mazda RX-8, som BMW i3 for øvrig også har lånt.

Det gjør at B- og C-stolpene tar mye plass og dekker for dødvinklene, selv om kjørefeltassistenten hjelper deg med å unngå dumme ulykker. Begge bilene har det meste du forventer av sikkhetsutstyr og kjøreassister, og tilfredsstiller en rekke primær- og sekundærbehov.

AVANSERT: VW ID.3 kan leveres med LED Matrix som gjør kjøring i høstmørket enklere og tryggere. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)

Så bunner det til slutt ut i om du trenger en bil som skal dekke hovedsakelig lokale transportbehov med en mer oppgradert følelse, eller om du trenger lang rekkevidde med mer hardplast til en høyere pris.

VW ID.3 Max

Motor Elmotor bakhjulsdrift

HK/kW/Nm 204/150/310

0-100 km/t 7,3 sek.

Toppfart 160 km/t

Vekt 1.719

L/B/H 426/178/155

Batteri 58 kWh

Rekkevidde WLTP 420 km

Ladekapasitet 100 kw

Tilhengervekt Kun sykkelstativ

Bagasjerom 385 liter

  • Pris

Rimeligste 369.000 kr

Denne modellen 442.700

Denne med utstyr 449.400 kr

  • Pluss

Rekkevidde

Plass

Ytelser

  • Minus

Plastinteriør

Ingen sportsbil

Pris

  • Design

Moderne og velformet med særegne og elegante detaljer.

  • Førermiljø

i3-inspirert og moderne, men mye hardplast og manglende volumbryter.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og lettkjørt, men trives ikke under store påkjenninger.

  • Ytelser

Dette holder i alle praktiske sammenhenger.

  • Plass

Romslig og praktisk på alle måter.

  • Mye for pengene

Fullverdig bil, men relativt dyr når interiøret oppleves som spinkelt.

  • Konklusjon 6

Utvilsomt en populær bil, men det er flere ting enn prisen å sette fingeren på.

Mazda MX-30 Cosmo

Motor Elmotor forhjulsdrift

HK/kW/Nm 143/105/263

0-100 km/t 9,7 sek.

Toppfart 140 km/t

Vekt 1.645 kg

L/B/H 439/179/155 cm

Batteri 36 kWh

Rekkevidde WLTP 200 km

Ladekapasitet 50 kw

Tilhengervekt 0 kg

Bagasjerom 341/777 liter

  • Pris

Rimeligste 249.900 kr

Denne modellen 284.900 kr

Denne med utstyr 281.000 kr

  • Pluss

Pris

Design

Kjøreegenskaper

  • Minus

Rekkevidde

Sære bakdører

Dødvinkel

  • Design

Elegant og særegen, hvor bakdørene bidrar til utseendet.

  • Førermiljø

Enkel og brukervennlig med lav plastfaktor.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel og lettkjørt, og morsom forhjulsdrift ved aktiv kjøring.

  • Ytelser

Ikke noe mer enn du trenger, men du kommer deg rundt.

  • Plass

Litt mindre enn ID.3 og bakdørene er sære, men kule.

  • Mye for pengene

Hvis du ikke skal langt er dette et meget godt kjøp.

  • Konklusjon 5

En flott elbil som lider av kort rekkevidde.

Motor
Biltester