INGEN ANGST: Plugg-inn hybrider er populære her i landet. Det kan av og til være langt mellom ladestasjonene. Foto: Ragnvald Johansen

Stor, ladbar hybrid til en halv mill.

Hyundai lanserer ny Tuscon som plugg-inn-hybrid, med flere interessante detaljer for å heve trivselen.

Lyden av noe som brenner fyller kabinen. Etter å ha prøvd sportsmodus i Hyundai Tuscon på nysnøen under Tryvannstårnet, er det tid for en matbit foran peisen. Ved å sette fingeravtrykk i majones på skjermen, kan en velge et av flere tema med tilhørende video og lyd. «Livlig skog» kan i starten få deg til å lure på om en Kjøttmeis har funnet veien inn gjennom grillen med parametrisk design, og synger i friskluftdysa. 

Parametrisk design dukker forresten opp igjen litt lengre ned, hvis du lurer på hva det er for noe. En kan også velge bølgeskvulp, regnvær, lyden av en kafé, et snødekt landskap som får det til å se like kaldt ut inni bilen som utenfor, eller altså knitrende vedkubber. I motsetning til Tesla, skrur ikke Hyundai opp på varmen samtidig, men det er koselig med peis allikevel.

40_20_40: Baksetene kan legges ned med en hendel i bagasjerommet, og splittes i tre deler etter behov. For å åpne luka trenger du kun å stå bak bilen i tre sekunder, med nøkkelen i lomma. Kjekt å slippe balansekunster på ett ben med tunge handleposer i neven. 558 liter er brukbart, kan utvides til totalt 1.737 som toseter. Foto: Ragnvald Johansen

Krok og plugg

Testbilen mangler et vesentlig element som mange nordmenn setter pris på. Det handler ikke om tilhengerfestet, for bilen skal kunne trekke 1.650 kg på kroken og ta 100 kg på taket. Men den du ser på bildene har ikke stikkontakt på flanken. Hyundai lover at plugg-inn-hybrid versjonen skal komme i løpet av første kvartal 2021, og at både utstyr og kjøreopplevelse skal samsvare med denne som altså er en hybrid uten plugg. Under panseret står en 1,6 liters bensinmotor koblet sammen med en elmotor på 66,9 kW. Ifølge produsenten er samlet effekt 265 hk i plugg-inn-hybriden. Dreiemomentet oppgis til 264,7 for 1,6 literen, og 304 for elmotoren. Men de arbeider i litt forskjellige områder, og en kan ikke bare legge dem sammen. Resultatet skal i hvert fall være en sprint på 8,6 sekunder og en toppfart på 190 km/t. Firehjulstrekk besørges av en drivaksling på den gamle måten, og en haug med sensorer lover å fordele kraften etter behov.

Treffer godt

Nede i gulvet har de plassert batteriet, et trumfkort i spillet om norske avgifter. På Hyundai Tuscon plugg-inn-hybrid oppgir produsenten at det har 13,8 kWh kapasitet, 360 volts system, og at den innebygde laderen kan ta 7,2 kW. De to viktigste tallene er dog elektrisk rekkevidde og utslipp. Offisielt greier den mer enn 50 elektriske kilometer målt etter WLTP. Sånn litt i bakgrunnen mumles det om et sted rundt 55 km, men det får vente til alle tall har vært gjennom kverna. 

KJEKT: Når du aktiverer blinklyset, skifter instrumentet på den siden du blinker til. Du får opp et kamerabilde for å hjelpe til med å få oversikt over blindsone. Sammen med blindsonevarsling gjør det kjøring i tett trafikk enkelt og smidig. Foto: Ragnvald Johansen

Utslippstallene er heller ikke klare, men Hyundai regner med at de skal seile under avgiftsgrensen på 50g Co2 / km uten noe større problem. Til sammen blir det en pakkeløsning som i velutstyrt «Trend»-utgave har en forventet pris på 464.000 kroner. Med helgardering på utstyrstabellen kalles det ganske enkelt «Premium» og lander på 509.000 kroner. Prisene er uten levering, men treffer godt i et marked sultent på ladbar SUV.

Transformer

Både Ford Kuga og Toyota Rav4 nevnes som konkurrenter under presentasjonen. Hyundai Tuscon er noen centimeter kortere på utsiden, men de fastholder at innvendig plass er like god. Testbilen har «Premium» utstyrsnivå, og det er mange fristende knapper å trykke på. En vippebryter på midtkonsollen bytter mellom «Eco» og «Sport», noe som får instrumenter og dashbord til utføre en liten animert dans før alt lyser rødt. 

Bensinmotoren bråker mer og giringen blir mer masete, men dette er ikke en Transformer som plutselig forvandler seg til en sportsbil. De kjølige blå instrumentene i «Eco» med en mer avslappet holdningen kler bilen bedre, siden det tross alt er en SUV på drøyt 1.800 kg.

PÅ VEI MOT PREMIUM: Den trådløse laderen til telefonen har egen vifte for hindre at røret blir for varmt. Stemingsfull peis i dashbordet, panorama glasstak og bra lydanlegg er med på å løfte nivået mot premiumsektoren. Foto: Ragnvald Johansen

TV-spill

Med knappen ved siden av kan du velge offroad-programmer for turer i felt, og nok en gang endrer grafikken seg som på et TV-spill. Bilen står på 19-tommere med vanlige gatedekk, og Hyundai er klare på at det ikke er noen rendyrket terrengbil. Men den har kamera foran på nesa, noe som kommer godt med på bratte fjellknauser. 

Bilen er satt opp med dempere fylt med magnetisk væske, som endrer hardheten i fjæringen basert på sensorer. Den hever seg altså ikke for å vade i bekken, men firehjulstrekksystemet skal ifølge produsenten skyfle rundt på momentet så du kommer opp på tørt land.

Mot snøgrensa

Inne i bilen igjen er det kjekt med varme i både forseter og bakseter, tre klimasoner, skinnkledde dørsider, stort panorama glasstak til åpne, og et ganske brukbart lydanlegg fra Krell. Etter minimalt med trykking blir bilen og telefonen enige om å spille Alan Jacksons største hits, og det er på tide å sette kursen mot snøgrensa. Knappen på rattet trykkes inn, og det gjøres iherdige forsøk på flere språk for å angi Holmenkollen som destinasjon på GPS-en. Bilen og sjåføren gir opp å forstå hverandre omtrent samtidig. 

Hyundai Tuscon PHEV

Bil og modellnavn Hyundai Tucson PHEV

Motor: 1,6L bensin + 1 elmotor

HK/kW/Nm: 265/195/ totalt antall NM ikke oppgitt

Girkasse: 6-trinns auto

0-100 km/t: 8,6 sek

Toppfart: 190 km/t

Vekt: 1.818 kg

L/B/H: 4.500/1.865/1.651

Forbruk: Ikke kjent

CO2-utslipp: Ikke kjent

Bagasjerom:558/1.737 L

Priser:

Rimligste modell: 464.000 kr

Denne modellen: 509.000 kr

Testbilen: 509.000 kr

+ Stilig design, ser dyrere ut enn den er

Mye utstyr inkludert

God kjørekomfort

- Noe svakt motorisert, blir av og til andpusten

Setene kunne vært større og dypere

Skjermen henger av og til etter når du trykker

Design

Et solid løft, dette ser bra ut.

Førermiljø

Mye utstyr, og ganske oversiktlig med stor skjerm. Men den henger av og til igjen når man trykker.

Kjøreegenskaper

Trygg og solid på vegen, men glem sportmodus.

Ytelser

Bra nok for norske forhold, uten å skremme verken folk eller fe.

Plass

God plass foran og bak. Pluss for egen klimajustering og setevarme bak.

Mye for pengene

Hyundai har lastet begge utgavene med utstyr, særlig premium gir mye for pengene.

Konklusjon 8

Et trygt valg blant den stadig økende mengeden plugg-inn-hybrid SUV-er.

Adressen tastes inn på noe få sekunder, noe som er mye mer effektivt. Det blir ikke trekk for at stemmegjenkjenningen ikke gjenkjenner stemmen, det samme problemet ser ut til å gå igjen hos de fleste.

Råkost

Oppe ved Tryvannstårnet har snøen lagt seg på trærne, noe som åpner for et par julekortmotiv. Det gir samtidig mulighet til å gå det Hyundai kaller «parametrisk design» litt nøyere etter i sømmene. Ifølge PR-ansvarlig Øyvind Knudsen betyr det at designteamet bruker dataverktøy for å formgi bilen, og at den utsmykkes med en del repeterende elementer. Dette kommer blant annet til uttrykk i grillen. Den er satt sammen av en rekke geometriske figurer med diagonale kanter, og minner litt om et råkostjern. 

Grillen flankeres av lysene på hver side, og gir bilen en tydelig visuell signatur. Lykteglassene er dekket av en tynn metallfilm, og det bidrar til de fremstår som en integrert del av grillen når bilen skrus av. Bakpå strekker en lysende rød list seg over bagasjeluken, forankret med et anførselstegn på hver side. En kromlist strekker seg fra ytterste kant av speilet, opp over dørene og ned mot hekken. Den får Hyundai Tuscon til å leke litt med det populære SUV-coupe-formatet, inntil du ser nærmere etter. Totalinntrykket er av en svært attraktiv SUV i mellomklassen, med en design som lett kan gi inntrykk av den koster mer enn den gjør.

KLATRER MED KAMERA: Ved å aktivere kamera i nesa, blir det mye enklere å klatre litt på knausene. Foto: Ragnvald Johansen

Motor
Biltester