<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
FRISTER DET? BMW M440i xDrive Coupé har fått en enorm grill som kanskje eller kanskje ikke faller i smak. Den er i alle fall annerledes. Foto: Håkon Sæbø

Test av BMW M440i xDrive Coupé:  – Å få internett til å hisse seg opp er muligens litt av planen

Nye BMW 4-serie Coupé ser ikke ut som alle andre biler, men hva har egentlig det å si?

Publisert 8. jan. 2021 kl. 13.03
Lesetid: 9 minutter
Artikkellengde er 2145 ord

«Helt forferdelig», mener en. «Hva har skjedd her?», skriver en annen. Kommentarene på Finansavisen Motors egne facebookgruppe er ikke nådige når nyheten om de nye BMW-ene slippes. Og mange andre der ute later til å være temmelig enige. Nye BMW 4-serie er kanskje ikke direkte vakker, slik foregående modeller er – eller sagt som en annen på Finansavisen Motors facebookgruppe: «Den ser jævlig ut».

Har BMW mistet retningen?

Det er ikke bare nordmenn som reagerer på bilenes eksentriske oppsyn. BMW 4-serie, M3 og M4 deler en frontdesign ingen kan overse. På dedikerte BMW-forum, generelle bilforum, blogger, nettaviser og sågar Tesla-fansider trekkes bilder av disse nye BMW-ene frem. De latterliggjøres og BMW anklages for å ha mistet sin retning. Lange kommentartråder tar form og stemningen hisses opp. For hvor er de klassiske BMW-linjene? Hva med BMWs tidligere designsjef, amerikaneren Chris Bangle og hans suksess, parerer noen med litt god hukommelse. Det avfeies. Dette er stygge biler, konstateres det, og den fronten – den nesen! Ja den nesen… Hva er det BMW egentlig har tenkt her?

Tyskere med en lur plan

«En vertikal grill følger BMWs tradisjoner med legendariske coupéer, og reflekterer motorens høye behov for kjøling», kan det leses i en av pressemeldingene. Den lekre BMW 327 Coupé fra 1938 hadde riktignok to prominente nesebor, slik dagens 4-serie unektelig har, men det var et noe mer subtilt uttrykk på slutten av 30-tallet enn det BMW har valgt i dag.

FJERNET DESIGNELEMENT: Det er ikke så lett å se på den sorte bilen, men BMWs designere har denne gangen valgt å fjerne det ikoniske designelementet Hofmeister kink, med sin tydelige «motsatte» vinkel på C-pillaren.  Hofmeister kink har sitt navn fra Wilhelm Hofmeister som var BMWs sjefsdesigner fra 1955 til 1970 og mannen bak designelementet som nå er vekk. Foto: Håkon Sæbø

Og siden nye 4-serie Coupé blant annet kommer med en litt puslete 2,0-liters firesylindret bensinmotor på 184 hestekrefter, er det lite trolig at den nye bilen ha en slik front av funksjonelle årsaker. Heldigvis kommer nye 4-serie Coupé med større motorer, som i testbilen med rekkesekser og nær 400 hestekrefter, men det er ikke poenget.

Grunnen til at BMW har valgt dette utseendet er nok sammensatt, men å få internett til å hisse seg opp er muligens litt av planen.

Truende konkurrent søker omtale

Tesla-aksjen går bananas. En elbil i verdensrommet. En gigantisk elbilfabrikk med artig navn og ikke minst en eksentrisk sjef: Den irriterende fantasifulle Elon Musk og hans mange bedrifter må plage den konservative, tyske bilindustrien der alt er organisert og foregår på korrekt vis. Biler skal produseres til en viss pris, de skal ha en viss akselerasjon, motorisering, drivstofftank og plass. Utseende og kjøreegenskaper skal slett ikke avvike særlig fra normen. I bilbransjen kalles dette benchmarking, hvor bilprodusentene følger etter hverandre – og det er derfor de forskjellige bilsegmentene lett lar seg sammenligne. En Audi A4 korresponderer i lengde, høyde, vekt og egenskaper med en Mercedes-Benz C-klasse og en BMW 3-serie.

Det skjer ikke at Lexus plutselig lanserer en konkurrent som har dobbelt så hurtig akselerasjon, slik Tesla artig nok har gjort med sine modeller.

STOR BAK: Det er ikke bare foran at nye BMW 4-serie kan oppfattes som en anelse eksentrisk. Også bak er linjene mer svulstige enn før, og det kan skape et visuelt inntrykk av at bakhjulet ser litt lite ut. Foto: Håkon Sæbø

Skal du ha en rask og uvanlig innovativ bil, er det plutselig Tesla du må se mot. Og snakke om. Og irritere deg over eller bli dypt fascinert av, slik mange nordmenn har gjort. Uansett hvilken holdning du har til dette merkelige foretaket, så går praten enten på internett eller rundt middagsbordet. Tesla er blitt en snakkis.

Farlig irrelevant

Kanskje det er her forklaringen på BMWs spesielle design ligger? Kan det rett og slett hende at den store og mektige bilprodusenten fra München er redd for å fremstå irrelevant i en tid der bilbransjen endres i stor fart? Kan det være at BMW behøver et knep for å lage litt oppstandelse rundt sin egen merkevare? En slags «Tesla i verdensrommet», bare godt plantet på salgsgulvet med en design som bryter med det mange tenker på som estetisk vakkert?

Om det er tilfellet, har BMW oppnådd målet. Det brummes om at BMW er på villspor, men det kan også hende at de lure tyskerne er akkurat der de ønsker. Om dette grepet analyseres ytterligere, finnes det god dekning for teorien om oppmerksomhet. BMW 4-serie har nemlig ikke vært en storselger for bilmerket slik 5-serie eller 3-serie er. Ingen selger flust med coupéformede biler i dag, og ingen bilfabrikker forventer det heller.

MYE MOTOR: Bilens utseende kan definitivt diskuteres, men sikkert er det at nye BMW M440i xDrive Coupé har en svært tiltalende sekssylindret bensinmotor på 374 hestekrefter og 500 Nm. Foto: Håkon Sæbø

BMW turte interessant nok å eksperimentere kraftig med designen da den nye 7-serien ble lansert i 2001, til manges frustrasjon, men i dag fremstår denne bilen som innovativ og fremtidsrettet i formgivingen. Selv den populære 5-serien fikk det særegne designen fra Chris Bangle, som muligens var mer risikabelt enn 4-serien er i dag.

Nå tvinger BMW de trofaste kundene til enten å akseptere den merkelige designen eller komme seg til en konkurrent, og det kan kanskje fungere.

Det har brakt den ellers så konservative bilprodusenten tilbake i manesjen, vil noen hevde, og det kan samtidig godt hende at det kraftfulle uttrykket også faller i smak. Kinesere og russere digger prangende biler, og det samme gjør kundene i USA som er et av bilens hovedmarkeder. Du skal være synlig på Rodeo Drive, gjøre en statement og la bilen melde din ankomst. Og du må velge en temmelig eksentrisk farge for at din Audi S5 Coupé visuelt skal kunne skrike om kapp med den nye 4-serien. Selv en Porsche 911 vil nok streve med å innkassere like mange blikk, og de få som tuslet rundt i Oslo gater før jul og kunne se den sorte testbilen, kikket minst to ganger. Noen med ekstra lange blikk.

HENTER FRA M-AVDELINGEN: BMW M440i xDrive Coupé er ikke en M4 i råskap og akselerasjon, men den har blant annet en aktiv differensial som skal hindre understyring. Testbilen er i tillegg utstyrt med adaptivt M understell som gjør bilen sportslig. Foto: Håkon Sæbø

Ratter du en ny 4-serie kan det alltid sås tvil om forbipasserende og fotgjengere kikker på deg fordi BMW-en din er stygg, eller fordi den er uvanlig voldsom og spennende. Men så finnes det også dem som foretrekker en diamantbefengt Hublot Big Bang på bar arm fremfor en tilbakelent A. Lange & Söhne lurende forsiktig halvveis under skjorteermet. BMWs gamble er at det er nok Richard Mille-elskende kunder der ute til å få solgt 4-serien, M3 og M4 med den ville fronten. Og bommer de fullstendig er det ikke som om disse modellene skulle solgt i vanvittige volumer uansett. Det er en grunn til at BMW eksperimenterer med 4-serien, ikke den langt mer populære 3-serien.

Hva med selve kjøringen, da?

Om du er en av dem som hater utseendet, og håper bilen er like ille å kjøre som den er å se på, vil du definitivt bli skuffet. Testbilen heter BMW M440i xDrive Coupé og kjører glimrende. Bak grillen alle vil påpeke, befinner det seg en 3,0-liters rekkesekser som yter 374 hestekrefter fra 5.500 til 6.500 omdreininger. Prisen starter på nær 890.000 kroner, om lag 37.000 kroner mindre enn konkurrenten C 43 4Matic Coupé fra Mercedes-AMG.

BITER FRA SEG: BMW M440i xDrive Coupé, og den tilsvarende dieselvariantent M440d xDrive, fås med ekstra store bremser. Du kan velge om du vil ha kaliperne lakkert i rødt eller blått. Foto: Håkon Sæbø

Akselerasjonen i BMW M440i xDrive Coupé er det lite å si noe på, noe som underbygges av den påståtte 0-100-tiden på 4,5 sekunder. Bilen går godt, låter deilig og kjører sportslig. Vi har tidligere testet BMW M340i Touring på sommerføre – en bil som bygger på de samme prinsippene – og latt oss begeistre av veigrep, styrefølelse og moro bak rattet. På veldig myke vinterhjul føles M440i en anelse bedøvet, men det gav i det minste anledning til å sladde litt på glatt underlag, som utvilsomt er gøy. Firehjulsdriftssystemet sender mye kraft bakover, og den aktive differensialen gjør bilen lett å kontrollere.

Drivlinjen i M440i har et kløktig 48V mildhybridsystem som bidrar med en effekt på 8 kW. Det er bra, men start-stopp-systemet jobber dessverre i overkant aktivt, som kan være irriterende i lengden.

LOGISK: Interiøret i nye BMW M440i xDrive Coupé er ikke voldsomt spenstig, men det er komfortabelt og velbygd. Infotainmentsystemet iDrive er blant de beste på markedet. Foto: Håkon Sæbø

Det som imidlertid ikke er irriterende, er automatgirkassen på åtte trinn, som alltid vet hvilket gir du ønsker deg. Når du i tillegg kan velge kjøremodus selv, og velge hvor sportslig styring, motor, girkasse og dempere skal være, gjør det BMW M440i xDrive Coupé til en bil for de ekstra kjøreglade. Bilen er stiv, men det er såvidt akseptabelt, og litt skuffende er det at en god del av motorlyden kommer fra bilens høyttalere. Om du fikler ekstra mye med undermenyene, kan du velge å la den innvendige motorlyden være på permanent, som er en ganske artig funksjon. Velges de mest sportslige kjøreprogrammene åpnes ventiler i eksosen så det blir mer lyd på utsiden også, men det er nok utseende på denne bilen som skremmer naboen – ikke lyden.

INGEN STORE OVERRASKELSER: Innvendig ligner den nye 4-serien i stor grad på 3-serien som allerede har vært på markedet en stund. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
INGEN STORE OVERRASKELSER: Innvendig ligner den nye 4-serien i stor grad på 3-serien som allerede har vært på markedet en stund. Foto: Håkon Sæbø

Konklusjonen er klar

Det er umulig å snakke om denne bilen uten å nevne dens utseende, men innvendig er det i stor grad hentet rett over fra 3-serien. Det betyr et luksuriøst, velbygd og ganske lekkert interiør uten de helt store oppturene. Setene er sportslige, slik du forventer i en så kostbar bil, og infotainmentsystemet iDrive er blant de aller beste på markedet.

Bortsett fra å bemerke at bilen er forholdsvis stiv selv på myke vinterhjul, er det lite å lure på med hensyn til kjøreegenskapene: Her sitter du godt og kan kjøre langt og fort.

Det fundamentale er med andre ord på plass, som leder tilbake til den kontroversielle designen.

«There is only one thing in the world worse than being talked about, and that is not being talked about», skriver Oscar Wilde. 

Og slik sett må nye BMW 4-serie allerede være en slags suksess, siden det er nærmest umulig å ikke mene noe om dette utseendet.

BMW M440i xDrive Coupé

 

Motor: 3,0 l. R6 tutbo, mildhybrid 48V

HK/kW/Nm: 374/275/500

0-100 km/t: 4,5 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Egenvekt uten fører: 1.740 kg

L/B/H: 477/185/139

Forbruk: 0,71 l/mil

CO2-utslipp: 172 g/km

Bagasjerom: 440 liter

Tilhenger: 1.800 kg

Priser:

Denne modellen: 889.400 kroner

Med utstyr: 1.138.430 kroner

 

  • Pluss

Herlig motorlyd

Solide kjøreegenskaper

Du blir lagt merke til

  • Minus

Et design ikke alle vil digge

Noe irriterende start-stopp-system

Blir dyr når utstyret lastes på

 

  • Design

BMW prøver seg på et annerledes og spenstig design, og dropper denne gangen det velkjent designelement med The Hofmeister kink. Men bommer de med den store og oppreiste grillen? 

  • Førermiljø

Sportssetene er standardutstyr og du sitter godt når du først finner deg til rette. Rattet kan lett justeres for en perfekt sittestilling og betjenngen er som vanlig svært god. Infotainmentsystemet iDrive er stadig blant de aller beste på markedet.

  • Kjøreegenskaper

Det adaptive understellet gjør bilen stiv, selv i Comfort-modus, men det er også å forvente i en bil som bærer BMWs M i navnet. Selv med myke vinterdekk merker du at dette er en sportslig og artig bil.

  • Ytelser

0 til 100 på 4,5 sekunder er raskt. BMW M440i xDrive er kraftig nok for de aller fleste, men om du vil ha mer fart og spenning er det mulig å hoppe opp på en BMW M4.

  • Plass

Bagasjerommet sluker brukbare 440 liter som er 35 liter mer enn i elbilen Polestar 2. Det er ikke dårlig plass i en BMW 4-serie, men i baksetet vil voksne merke at taket er lavt. Dette er ikke en langtursbil for flere enn to voksne og eventuelt noen barn eller kofferter.

  • Mye for pengene

BMW M440i xDrive Coupé koster omtrent det samme som en Mercedes-AMG C 43 4Matic, som er en direkte konkurrent. 

  • Score: 7/10

Denne BMW-en kjører fokusert med bremser, understell og aktiv differensial fra M-avdelingen. Spørsmålet er om du takler det utseendet.