+ mer
LITT SUV: Renault Captur har bare forhjulstrekk, men høyden, fasongen og andre elementer gjør at den er en blanding mellom SUV og Crossover. Foto: Andreas Scheel

Ladbart er ikke alltid best

Renault Captur er en snerten liten bil, men den nye ladbare drivlinjen gjør den ikke spesielt mye mer attraktiv.

Renault Captur dukket opp i 2013 for å ta en bit av det populære Crossover B-segmentet, hvor den konkurrerer med alt fra Fiat 500L til Nissan Qashqai. I Europa har bilen vært en suksess med rundt en kvart million solgte biler årlig, men i Norge har den ikke truffet helt, da totalt 2.476 solgte biler er mindre enn det enkelte av konkurrentene solgte på et år.

LADBAR: Er du flink med ledningen behøver du ikke være flink til å fylle bensin. Foto: Andreas Scheel

Siden har ledningsbølgen skyllet over landet, hvor Renault har fått glede av sin egen elbil Zoe, før de nå lanserer Captur plugg-inn-hybrid.

Ledningen og avgiftsfritaket gjør imidlertid ikke bilen rimeligere enn sine fossile søsken. Det er heller ikke alt ved drivlinjen og andre elementer som er perfekte heller, men importøren er fornøyd med introduksjonen og 400 kontrakter på to måneder.

Lekker

Det er imidlertid flere ting å like ved bilen, hvor designet er blant de beste. Fasongen, linjene og proporsjonene ser bra ut med høy bakkeklaring, store hjul og hjulbuer. En særegen front med stor logo, mulighet for tak i kontrastfarge samt tøffe lykter og andre detaljer er også tiltalende. Et utall fargekombinasjoner både inn- og utvendig kan i tillegg gi deg en ganske unik bil.

UNIK: Sammen med et utall fargekombinasjoner er fronten med stor logo, tøffe lykter og andre detaljer med på å gjøre Renault Captur særegen. Foto: Andreas Scheel

Førermiljøet ser også ryddig og elegant ut, med et digitalt instrumentpanel med mange praktiske muligheter og en relativt stor skjerm i midtkonsollen. Den har også en lang rekke visningsmuligheter og bruksområder, men scrolle-funksjonen er utfordrende å benytte, spesielt når du skal velge radiokanal og de fyker forbi som et løpsk hamsterhjul.

Komfortabel

Savnet av en volumbryter er også påtrengende, selv om du kan justere det både med knappene på rattet og felter på berøringsskjermen. Klimaanlegget har flere store betjeningshjul med en god betjeningsfølelse, sammen med vippebrytere for varme i setene og knapper for enkeltfunksjoner.

OVERSIKTELIG: Førermiljøet er ryddig og lekkert, selv om funksjonaliteten og materialkvaliteten kunne vært bedre. Foto: Andreas Scheel

Det trekker også opp at flere paneler, flater og detaljer er i polstrede og solide materialer, selv om det selvfølgelig er noe plast også. Setene er komfortable på normal fransk maner, men langbente kan savne større sittepute og tilt. 

At baksetet kan skyves i lengderetningen gir økt plass der eller i bagasjerommet, så alt i alt er det trivelig ombord. Det er også enkelt å stige ombord, takket være høyden på både bilen og setene.

Masete

Fremdriften besørges av en firesylindret bensinmotor og to elmotorer, selv om du ikke merker at det er mer enn en. Toppfarten bør holde for de fleste og akselerasjonen likeså, enten du haster gjennom rundkjøringen, suser ut på motorveien eller må forbi en sinke på landeveien.

VALGFRITT: Girkassen er trinnløs, men du kan velge økt regenerering hvis du foretrekker kjøring med en pedal. Foto: Andreas Scheel

Den firetrinns girkassen fremstår da mer trinnløs enn sømløs, og maser opp turtallet ved stort gasspådrag, spesielt når batteriet har lite strøm. Motorene hjelper hverandre godt, men kjører du på ren strøm tar det litt tid før bensinmotoren starter opp og kobler seg til. Dette kan avhjelpes ved å sette bilen i Sport, men da mister du delvis fordelen ved å kjøre utslippsfritt, eller bensin-fylle-fritt som er målet for mange. Spesielt hvis funksjonen E-Save er på og systemet ber bensinmotoren lade batteriet.

Elektrisk

Utslippsfritt kan du i stedet delvis oppnå ved å sette kjøreprogrammet i Pure, for ved lave temperaturer starter bensinmotoren likevel enkelte ganger uten at du ber om det. Det gjør den selvfølgelig også hvis du trykker gasspedalen helt inn og påkaller alle de 160 hestekreftene du har til disposisjon.

ROMPA MI: Den høye bakkeklaringen, tøffe lyktene og elegante diffusoren bidrar til en lekker hekk. Foto: Andreas Scheel

Kjøreprogrammet MySense skal på sin side utnytte hybridsystemet optimalt ved å bruke de tre motorene for å redusere forbruket og øke ytelsene ved behov. MySense kan også kobles opp mot E-Nav for å bruke opp strømmen til ankomst, men i kalde temperaturer fungerer det ikke perfekt og du risikerer å komme frem med strøm igjen på batteriet.

Du kan også velge E-Save for å spare strøm til kjøring i garasjer, ved barnehager og andre steder du vil unngå lokalt utslipp. På ren strøm skal bilen ifølge WLTP-målingen klare 50 kilometer, men i vinterhalvåret må du forvente en del færre.

Forutsigbar

KORT: Setene og resten av interiøret ser bra ut, men vinkelen og lengden på sitteputen passer ikke langbente. Foto: Andreas Scheel

I tillegg til valg for drivlinjen, vil blant annet styringen justeres i kjøreprogrammene Comfort, Normal og Sport. Sportslig blir imidlertid bilen ikke, men den er meget komfortabel og samtidig forutsigbar hvis du holder tempoet opp i svingene, til tross for den høye bakkeklaringen og sittestillingen.

HÅNDARBEID: På de behagelige skinnrattet kan du velge i menyer, betjene telefonen og mye mer. Foto: Andreas Scheel

Fartsholderen av den enkle typen kan oppgraderes til Adaptiv cruise control, men du slipper å lete etter betjeningen, som tidligere var spredd rundt omkring i bilen på en merkelig måte.

Parkeringsassistenen er da mer avansert og gjør det enklere å parkere i trange luker når mørket, tåken og sikten bekrefter at det er høst. Finner du knappen godt gjemt nede til venstre for rattet vil du ikke savne varme i det, og om sommeren nyter du godt av automatiske vindusheiser.

Nå har vi ikke kjørt Captur med ren fossil drivlinje for sammenligningens skyld, men det aner oss at den på mange måter er mer forutsigbar i sin oppførsel med en mer direkte kontakt mellom sjåfør og vei.  Da får du utvilsomt høyere drivstoffkostnader også, men designen, funksjonaliteten og kvaliteten får du uansett.

Renault Captur PHEV

Motor 1,6 liter R4 + 2 elmotorer

HK/kW 160/118

0-100 km/t 8,6 sek

Toppfart 175 km/t

Vekt 1.639 kg

L/B/H 423/180/158 cm

Hengervekt 750 kg

Forbruk 0,15 l/mil

CO2 utslipp WLTP 33 g/km

Elektrisk rekkevidde 50 km

Bagasjerom 379/1.180 liter

  • Pris 359.800 kr.
  • Pluss

Design

Komfort

Allsidghet

  • Minus

Pris

CVT-kasse

Scrolle-meny

  • Design

Denne crossover-SUV-en har Renault virkelig fått schwung på.

  • Førermiljø

Ryddig og elegant, men ikke perfekt på brukervennlighet og materialer.

  • Kjøreegenskaper

Hvis du ikke overdriver oppfører bilen seg forutsigbart i alle situasjoner.

  • Ytelser

Når alle motorene samarbeider holder dette til all normal bruk.

  • Plass

Kompakt på alle måter, men skyvbart og delbart baksete øker funksjonaliteten.

  • Mye for pengene

Dyrere enn bensinutgaven, men likevel ikke kostbar.

  • Konklusjon 5

Elegant og kompakt crossover som stort sett dekker ønsker og behov.

Motor
Biltester