+ mer
SKREMMENDE: BMW M8 Competition Gran Coupé er kraftig nok til å skremme passasjerer med. Skrur du av firehjulsdriftsystemet så du kun har kraft på bakhjulene, kan du bli skremt bak rattet også. Foto: Håkon Sæbø

– Dette er en av de råeste bilene du kan få med fire seter

Den er dyr, rask og stor, men likevel råere enn mange tror. BMW M8 Competition Gran Coupé er et beist med fire dører.

«Fet farge», kommer det fra en tilfeldig forbipasserende på Grünerløkka i Oslo. At selve bilen, en BMW M8 Competition Gran Coupé med lange linjer og brummende eksos er tiltalende, er kanskje implisitt. Men så var det denne fargen da. Grønn bil har ikke akkurat vært på moten de seneste årene og en del bilmodeller har ikke vært å få tak i med en vakker, dyp metallic grønnfarge. Det er kanskje derfor det er litt ekstra tydelig at fargen på testbilen har noe uvanlig ved seg – åpenbart nok til at kule folk på Løkka uoppfordret velger å servere et veldreid valørkompliment.

Det kan også tenkes at det hele kan ha noe med prisen å gjøre, for skal du ha en BMW M8 Competition Gran Coupé i fargen Oxford Green, som BMW kaller den, må du punge ut med friske 60.600 kroner. Det er mye penger, men om du faller for fristelsen kan du tydeligvis være trygg på å få ekstra oppmerksomhet når du stiger ut av din mektige BMW.

RIKTIG LÅT: V8-motoren i BMW M8 Competition Gran Coupé lager de riktige lydene, selv om det nok ikke er helt høyt nok for dem som elsker lyd mer enn noe annet. Foto: Håkon Sæbø

Veldig mye motor

Når det handler om BMWs beryktede M-biler, er motoren og dens ytelser alltid et vesentlig poeng. Og det finnes ikke noen hissigere versjoner enn denne toppmodellen med avsindige 625 hestekrefter, 750 Nm og en 0 til 100 km/t-tid på hysteriske 3,2 sekunder. Det tyske bilbladet Auto Bild har klokket bilen (i coupéformat) til 3,0 sekunder, som er voldsomt kvikt. 

MEKTIG MOTOR: V8-motoren i BMW M8 Competition Gran Coupé yter herlige 625 hestekrefter. Det er nok for de fleste. Foto: Håkon Sæbø

Slik føles også bilen, når du henter ut kreftene fra den 4,4 liter store V8-motoren med twin-turbo. Og det er artig nok lett å gjøre nettopp det. På grunn av xDrive firehjulsdriftsystemet kan du gasse på og bølle i vei, uten egentlig å være redd for at bilen finner på noe bøll med deg. Riktignok kan du skru av firehjulsdriftsystemet fullstendig, slik at kun bakhjulene skubber deg av sted, og med det samme skrus alle sikkerhetssystemer helt av. Da blir bilen så nifs at du på vått underlag virkelig må passe på, men frykt ikke: For å skru av alle disse systemene og velge bakhjulsdrift, må du gjennom en prosess med knapper og bekreftelser, så det vil ikke skje med noen tilfeldighet. Heldigvis.

Dessverre er den innebygde launch-kontrollen, som skal servere deg den avsindige 0-100-tiden, litt omstendelig å aktivere. Det er enklere å bare hamre gasspedalen i gulvet og la deg og dine passasjerer fornøyelig skyves tilbake i setene. Uansett oppleves bilen brutalt rask, men siden den også er både lang, bred og godt støydempet, nytes den nok best fra sjåførsetet. Det passer godt, for det er her eieren nok skal oppholde seg mest på tur.

DETALJENE AVSLØRER: Sort, blank lakk passer utmerket til den grønne metalliclakken som koster over 60.000 kroner ekstra. Sammen med polert karbonfiber gjør det at bilen ser spesiell ut. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 5)

Sammenligningsgrunnlag

Det er bak rattet – når du helst presser bilen litt på svingete veier – at du virkelig kjenner hvor annerledes denne bilen er sammenlignet med en «vanlig» BMW M850i, eller noe man skulle tro at matchet M8-en, men som egentlig ikke gjør det. 

Dette er en av de råeste bilene du kan få med fire seter.

På samme måte som med Mercedes’ heftigste AMG-biler og Audis RS-modeller, gir BMWs M-utgaver en opphøyet følelse av kontroll og presisjon. Å tro at dette bare er en hvilken som helst BMW med en uvanlig kraftig motor og høy prislapp, er en antagelse som kun gjelder for dem som ennå ikke har sensorisk erfaring med Tysklands toppmodeller. Det er mange som vandrer rundt i det ganske land og ikke vet hvor heftig en BMW M8 Competition faktisk er. En del folk tror de vet det, etter å ha kjørt en litt stor og kraftig elbil som går raskt rett frem, men det blir et svakt sammenligningsgrunnlag.

FOR UTSTYRSFREAKER: De karbon-keramiske bremsene har noe av den beste pedalfølsomheten vi noen gang har testet. Bremsene gir det selvtillit til å kjøre virkelig hardt, men de koster 87.400 kroner ekstra. Karbonfiberpynten på karosseriet koster på sin side 53.700 kroner ekstra. Foto: Håkon Sæbø

M8 er selvfølgelig betydelig strammere enn en ikke-M-modell, men ikke så nyreknusende at du føler noe stort ubehag. Bare nesten.

Å sette seg tilbake i en vanlig bil er morsomt nok som å få en ganske kraftig bedøvelse. Du opplever en påfallende nummenhet, og det er kanskje derfor en bil som BMW M8 er avhengighetsskapende. Sammensetningen av komfort og sportslighet er vanskelig å finne i andre biler, som muligens forsvarer den avsindige prisen.

For lastet med utstyr og den lakken folk på Grünerløkka digger, svinger prisen opp til nær 2,6 millioner kroner. Det er mye penger, men ikke mer enn du må betale for en tilsvarende motorisert Porsche Panamera, Audi RS 7 eller Mercedes-AMG GT med fire dører.

«Det er ikke dyrt, det er bare mange penger», er en lur frase å lære seg, når man unner seg biler i denne klassen, for såpass dyr er BMW M8 at du nok må tåle noen undrende spørsmål.

ET TILTALENDE SKUE: Flere vil hevde at BMW M8 Competition Gran Coupé er blant BMWs lekreste biler for tiden. Foto: Håkon Sæbø

Praktisk sportsbil?

Bak rattet har du svært lite å klage på, men det kunne være at denne firedørssportsbilen fra BMW var upraktisk i det daglige, noe som ytterligere kunne øke skepsisen mot en så kostbar bil.

Det kunne for eksempel hende at baksetene var harde eller hadde en ugunstig vinkel. Eller at du stanget hodet i taket og knærne i setet foran, om du ble forvist til baksetene?

Kjekt nok har ikke BMW M8 Competition Gran Coupé noen av disse problemene. Faktisk er det nesten overraskende behagelig å boltre seg i baksetet, litt på grunn av at seteraden er forholdsvis høy, som gjør det litt mindre klaustrofobisk.

For den ultimate baksetekomfort er det stadig en Mercedes-Benz S-Klasse, Audi A8 eller BMW 7-serie som gjelder, men at M8 Gran Coupé kommer såpass tett på, gjør bilen betydelig lettere å rettferdiggjøre sammenlignet med coupé-versjonen uten bakdører. Den ville vi ligget unna når en Gran Coupé er tilgjengelig.

EGET OPPSETT: BMW M8 Competition Gran Coupé har betydelig flere justeringsmuligheter for kjøreoppsett sammenlignet med en vanlig BMW. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 5)

Du er spesiell – og du vet det

Et annet argument som taler for kjøp av BMW M8 Competition Gran Coupé, er at den nok blir svært sjelden i Norge. Når prisen på en bil suser forbi to millioner kroner, er det ofte Porsche nordmenn snuser på, og du føler deg nok en anelse mer spesiell i BMWs sportslige toppmodell sammenlignet med en Panamera. Det føyer seg inn i rekken av passe gode argumenter for å kjøpe det som for tiden må være en av BMWs beste biler.

Perfekt om pris, verditap og alt det der er noe du gir fullstendig blaffen i.

BMW M8 Competition Gran Coupé

Motor: 4,4 liter, V8 turbo

HK/kW/Nm: 625/460/750

0-100 km/t: 3,2 sek.

0-200 km/t: 11,0 sek.

Toppfart: 305 km/t

Vekt: 1.980 kg

L/B/H: 509/194/142 cm

Forbruk: 1,05 l/mil

CO2-utslipp: 240 g/km

Bagasjerom: 440 liter

Tilhenger: Nei

Pris:

Denne modellen: 2.197.800 kr

Denne med utstyr: 2.584.795 kr

 

  • Pluss

Fantastisk motor og rask girkasse

Ekstreme kjøreegenskaper for en bil på 2 tonn.

Lekkert utseende mange kan like.

  • Minus

Høy pris som blir høyere med ekstrautstyr

Bagasjerommet er ikke så digert

Launch-kontroll ikke like enkel som i en Porsche Panamera

 

  • Design

BMW 8-serie er for tiden BMWs lekreste coupe. De spesielle felgene M8 har, som testbilen står på, løfter inntrykket. Du ser på god avstand at dette ikke er noen vanlig BMW.

  • Førermiljø

Setene er svært gode og betjeningen er logisk. Det spesielle oppsettet for M8 fungerer i det store og hele godt, men launch-kontroll er fiklete å aktivere.

  • Kjøreegenskaper

Understellet oppleves stramt, men ikke for ukomfortabelt. Når du begynner å presse bilen merker du at M8 har ekstreme egenskaper i svinger.

  • Ytelser

625 hestekrefter holder for de aller fleste. Dette er ekstremt, noe 0-100 km/t-tiden understreker.

  • Plass

Bak sitter voksne folk overraskende greit, men bagasjerommet på bare 440 liter er litt lite om fire skal på langtur.

  • Mye for pengene

Mye fart og moro, men også en høy pris du ikke skremmes av om du allerede har sjekket alternativene hos Porsche og Mercedes-AMG.

  • Konklusjon: 9/10

BMW M8 Competition Gran Coupé er stor, rask, tung og herlig. Om du er lei av din Porsche Panamera er dette et glimrende alternativ.

Motor
Biltester